Etusivu
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Jäsenet
Paikalla nyt
Uudet profiiliviestit
Etsi profiiliviestejä
Chat
2
Kirjaudu
Rekisteröidy
Uutta
Etsi
Etsi
Etsi vain otsikoista
Tekijän:
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Valikko
Kirjaudu
Rekisteröidy
Lataa app
Asenna
Etusivu
Keskustelut
Opiskelu, työ & ammatti
Jotenkin toivon että tää on vain pahaa unta
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Vastaa keskusteluun
Viesti
<blockquote data-quote="rätvänä" data-source="post: 41770" data-attributes="member: 260"><p>Joo siis taidealathan ovat ihan suosituimpien joukossa ja kilpailu tosi kovaa. Amispohjalta on varmasti vielä hankalampi hakea, kun mun kokemukseni mukaan monissa pääsykokeissa "kaivataan" nimenomaan lukioäikän kursseilla opeteltuja tapoja jäsennellä tekstiä eikä niinkään ns. yleistä lahjakkuutta.</p><p></p><p>Ja tosiaan, ihan yliopistojenkin sisällä vaihtelee jonkin verran se, että miten mitäkin arvioidaan. Oon siis itse opiskellut kahdessa yliopistossa suht. humanistisilla aloilla ja lisäksi luovaa kirjoittamista sivuaineena (tai no, jätin sen kesken ennen kuin sain perusopinnot kasattua ja muutenkin oon tällä hetkellä aika opiskelukyvytön, mutta joka tapauksessa) ja kyllä niissäkin mm. esseiden ja tenttien pisteytys eroaa jonkin verran sekä ala-, arvioija- että yliopistokohtaisesti, vaikka perusteet olisivatkin sinänsä samanlaiset. Varsinkin luovan kirjoittamisen karsintakurssilla (+ muillakin kys. aineen kursseilla) oli turhankin paljon merkitystä sillä, että mistä ohjaajat henkilökohtaisesti tykkäsivät. </p><p></p><p>Mutta niin, jos nyt eivät ovet aukea ja haluut samalle alalle jatkossa, niin avoin yliopisto vois olla yksi vaihtoehto? Siellä kuitenkin saa rutiinia ns. akateemiseen kirjoittamiseen ja tottuu sovittamaan tekstiään niihin tietynlaisiin raameihin, joita tollasissa usein tarvitaan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="rätvänä, post: 41770, member: 260"] Joo siis taidealathan ovat ihan suosituimpien joukossa ja kilpailu tosi kovaa. Amispohjalta on varmasti vielä hankalampi hakea, kun mun kokemukseni mukaan monissa pääsykokeissa "kaivataan" nimenomaan lukioäikän kursseilla opeteltuja tapoja jäsennellä tekstiä eikä niinkään ns. yleistä lahjakkuutta. Ja tosiaan, ihan yliopistojenkin sisällä vaihtelee jonkin verran se, että miten mitäkin arvioidaan. Oon siis itse opiskellut kahdessa yliopistossa suht. humanistisilla aloilla ja lisäksi luovaa kirjoittamista sivuaineena (tai no, jätin sen kesken ennen kuin sain perusopinnot kasattua ja muutenkin oon tällä hetkellä aika opiskelukyvytön, mutta joka tapauksessa) ja kyllä niissäkin mm. esseiden ja tenttien pisteytys eroaa jonkin verran sekä ala-, arvioija- että yliopistokohtaisesti, vaikka perusteet olisivatkin sinänsä samanlaiset. Varsinkin luovan kirjoittamisen karsintakurssilla (+ muillakin kys. aineen kursseilla) oli turhankin paljon merkitystä sillä, että mistä ohjaajat henkilökohtaisesti tykkäsivät. Mutta niin, jos nyt eivät ovet aukea ja haluut samalle alalle jatkossa, niin avoin yliopisto vois olla yksi vaihtoehto? Siellä kuitenkin saa rutiinia ns. akateemiseen kirjoittamiseen ja tottuu sovittamaan tekstiään niihin tietynlaisiin raameihin, joita tollasissa usein tarvitaan. [/QUOTE]
Lisää lainaukset...
En ole robotti
Lähetä vastaus
Etusivu
Keskustelut
Opiskelu, työ & ammatti
Jotenkin toivon että tää on vain pahaa unta
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön.
Hyväksyn
Lue lisää...
Pohja