Etusivu
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Jäsenet
Paikalla nyt
Uudet profiiliviestit
Etsi profiiliviestejä
Chat
0
Kirjaudu
Rekisteröidy
Uutta
Etsi
Etsi
Etsi vain otsikoista
Tekijän:
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Valikko
Kirjaudu
Rekisteröidy
Lataa app
Asenna
Etusivu
Keskustelut
Keho, mielenterveys & syvälliset
Kokemuksesi riippuvuuksista?
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Vastaa keskusteluun
Viesti
<blockquote data-quote="Mandalay" data-source="post: 40213" data-attributes="member: 23"><p>Tällä hetkellä oon riippuvainen ainakin sokerista, kofeiinista ja jollain tapaa kai myös alkoholista. Kahvia oon juonut järjettömiä määriä jo ihan ala-asteelta asti enkä muista moneen vuoteen viettäneeni yhtään kahvitonta päivää, vaikka toisaalta en ole yrittänytkään lopettaa ja energiajuomia menee joskus myös, vaikka nykyisin aika harvakseltaan.</p><p></p><p>Alkoholista pystyn kyllä pysymään erossa joitakin viikkoja, mutta mieli tekee viikottain ja varsinkin silloin kun on paha olo tai jokin inhottava tilanne tai tapahtuu jotain kamalaa, juominen on yleensä ensimmäinen tapani käsitellä sitä ja kavereiden kanssa tulee myös juotua aika paljon. Lukion ekalla join myös sosiaalista ahdistusta paikkaamaan ja saatoin juoda aamulla tyyliin lonkun ennen kouluun lähtöä, mutta tää oli jo niin lähellä karata käsistä, että heräsin itsekin ja sain lopetettua. Painon vahtimisesta ja kalorien laskemisesta oon myös ollut riippuvainen, mutta tästä oon päässyt jo eroon onneksi. Ihon on nyppiminen ja kynsien repiminen on myös ollut ongelma niin kauan kuin muistan. Puhelimesta oon kans auttamattoman riippuvainen.</p><p></p><p>Mulla on suvussa paljon alkoholiriippuvuutta ja uskonkin, että tää taipumus koukuttua asioihin tulee osittain jo ihan geenien kautta ja siitä, että oon jo pienestä asti saanut aika vääristyneen kuvan "normaaleista" juomistottumuksista, mutta adhd ja mielenterveysongelmat on tähän myös vaikuttaneet. Nykyään yritän tiedostaa tämän ja olla ylipäänsä aloittamatta mitään mihin olisi helppo koukuttua (rahapeleistä pysyn visusti erossa, röökiä en osta, vaikka poltankin joskus jos tarjotaan ja videopelejä en myöskään uskalla kokeilla) Oon myös ihan tietoisesti vähentänyt alkoholinkäyttöä lukiosta päästyäni enkä enää koe sitä tai muita harmittomampia riippuvuuksia enää hirveän ongelmallisina tai elämänlaatua haittaavina juttuina, vaikka vähentää toki voisin. Aina kuitenkin hiukan pelkään, että lipsun jossain kohtaa takaisin johonkin näistä huonoista copingmekanismeista ja en oikein luota itseeni elämänhallinnan kanssa. Oon seurannut vierestä perheenjäsenen juomista, ollut siitä huolissani niin kauan kuin muistan ja katsonut vierestä muiden huolta ja turhautumista ja miettinyt, miten paljolta oltaisiin kaikki vältytty ilman riippuvuuksia. Yritän vaan pitää sen mielessä ja olla itse päätymättä samanlaiseksi, kun pelkään että mulla olis siihen kaikki edellytykset</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mandalay, post: 40213, member: 23"] Tällä hetkellä oon riippuvainen ainakin sokerista, kofeiinista ja jollain tapaa kai myös alkoholista. Kahvia oon juonut järjettömiä määriä jo ihan ala-asteelta asti enkä muista moneen vuoteen viettäneeni yhtään kahvitonta päivää, vaikka toisaalta en ole yrittänytkään lopettaa ja energiajuomia menee joskus myös, vaikka nykyisin aika harvakseltaan. Alkoholista pystyn kyllä pysymään erossa joitakin viikkoja, mutta mieli tekee viikottain ja varsinkin silloin kun on paha olo tai jokin inhottava tilanne tai tapahtuu jotain kamalaa, juominen on yleensä ensimmäinen tapani käsitellä sitä ja kavereiden kanssa tulee myös juotua aika paljon. Lukion ekalla join myös sosiaalista ahdistusta paikkaamaan ja saatoin juoda aamulla tyyliin lonkun ennen kouluun lähtöä, mutta tää oli jo niin lähellä karata käsistä, että heräsin itsekin ja sain lopetettua. Painon vahtimisesta ja kalorien laskemisesta oon myös ollut riippuvainen, mutta tästä oon päässyt jo eroon onneksi. Ihon on nyppiminen ja kynsien repiminen on myös ollut ongelma niin kauan kuin muistan. Puhelimesta oon kans auttamattoman riippuvainen. Mulla on suvussa paljon alkoholiriippuvuutta ja uskonkin, että tää taipumus koukuttua asioihin tulee osittain jo ihan geenien kautta ja siitä, että oon jo pienestä asti saanut aika vääristyneen kuvan "normaaleista" juomistottumuksista, mutta adhd ja mielenterveysongelmat on tähän myös vaikuttaneet. Nykyään yritän tiedostaa tämän ja olla ylipäänsä aloittamatta mitään mihin olisi helppo koukuttua (rahapeleistä pysyn visusti erossa, röökiä en osta, vaikka poltankin joskus jos tarjotaan ja videopelejä en myöskään uskalla kokeilla) Oon myös ihan tietoisesti vähentänyt alkoholinkäyttöä lukiosta päästyäni enkä enää koe sitä tai muita harmittomampia riippuvuuksia enää hirveän ongelmallisina tai elämänlaatua haittaavina juttuina, vaikka vähentää toki voisin. Aina kuitenkin hiukan pelkään, että lipsun jossain kohtaa takaisin johonkin näistä huonoista copingmekanismeista ja en oikein luota itseeni elämänhallinnan kanssa. Oon seurannut vierestä perheenjäsenen juomista, ollut siitä huolissani niin kauan kuin muistan ja katsonut vierestä muiden huolta ja turhautumista ja miettinyt, miten paljolta oltaisiin kaikki vältytty ilman riippuvuuksia. Yritän vaan pitää sen mielessä ja olla itse päätymättä samanlaiseksi, kun pelkään että mulla olis siihen kaikki edellytykset [/QUOTE]
Lisää lainaukset...
En ole robotti
Lähetä vastaus
Etusivu
Keskustelut
Keho, mielenterveys & syvälliset
Kokemuksesi riippuvuuksista?
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön.
Hyväksyn
Lue lisää...
Pohja