Etusivu
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Jäsenet
Paikalla nyt
Uudet profiiliviestit
Etsi profiiliviestejä
Chat
2
Kirjaudu
Rekisteröidy
Uutta
Etsi
Etsi
Etsi vain otsikoista
Tekijän:
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Valikko
Kirjaudu
Rekisteröidy
Lataa app
Asenna
Etusivu
Keskustelut
Aihe vapaa
Kulttuurinen omiminen
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Vastaa keskusteluun
Viesti
<blockquote data-quote="persikkapyllykkä" data-source="post: 74342" data-attributes="member: 289"><p>letit ylipäätään eivät ole ongelma. ja mitä itse tiedän, niin jos valkoinen nainen twerkkaa, ei ole itsessään mikään ongelma tai kulttuurista omimista. ongelmaksi ja omimiseksi se muuttuu silloin, kun valkoisia twerkkaajia nostetaan jalustalle ja tummaihoiset, joiden kulttuuria se alunperin on, jätetään taka-alalle. niin taka-alalle, että mustia ja ruskeita ihmisiä kirjaimellisesti syrjitään tanssiscenessä - joka ei ole ok. sanoisin muuten, että kannattaa googlettaa lisää tietoo tästä rasismista ja antirasistisesta toiminnasta tanssiscenessä, koska mä en osaa nii paljo täst sanoo. </p><p></p><p>valkoisten kulttuuria ei voi omia, koska valkoinen kulttuuri on ns. mainstream, jos nyt niin voi sanoa. hiusten suoristus ei ole sama asia kuin se, että esim. afrohiuksinen ihminen letittää hiuksensa. hiukset on mun ymmärtääkseni tosi iso osa mustien ja ruskeiden ihmisten identiteettiä. se johtuu siitä, että esim. orjuuden aikana tummaihoisten naisten päitä ajeltiin ja piti pitää hiukset tosi lyhyinä, koska valkoisten naisten mielestä nämä hiukset houkuttelivat miehiä ja heille ei sitten jäisi ketään. orjuuden aikana myös leteissä saattoi näkyä pakoreitti, josta siis pääsi pakenemaan sieltä paikasta, jossa oli orjana. </p><p></p><p>eli mustille ja ruskeille ihmisille hiukset on paljon merkityksellisempi asia kuin meille. ne letit ja kaikki muut edustaa sitä, mistä meillä valkosilla ei oo mitään tietoa. sillon ku joku valkonen ihminen laittaa dreadlocksit tai pikkuletit, niin se on meille enemmän koriste tai joku kiva juttu. sama asia, ku jos valkonen ihminen laittais intiaanipäähineen - kulttuurin omimista ja rasistista. mustia ja ruskeita ihmisiä - kuten intiaanejakin - on aina sorrettu valkoisten ihmisten toimesta. ja juuri siksi on tosi epäsopivaa yhtäkkiä olla silleen aha mä otanki tän itselleni ku tää on nii kiva, kun on vuosisatoja sorrettu ihmisiä niiden samojen asioiden takia.</p><p></p><p>musta chisun teksti on hyvä. se on oikeesti hyvä asia välillä miettiä ja reflektoida omia ajatuksia ja käyttäytymistä. joo, en usko, että hän tai moni muukaan valkoinen ihminen tarkoittaa pahaa pikkuletit laittaessaan - mutta se on silti mikroaggressiota ja kulttuurin omimista. mä en nää mitään ongelmaa tässä hänen kirjotuksessaan, pelkkää hyvää ja sitä, että hän uskaltaa puhua tällasistakin asioista, joka on tosi tärkeää varsinkin nykypäivänä. oon pettyny siihen, miten paljon chisu on saanu täst negatiivista huomiota, mut ikävä kyllä en oo myöskää kovin yllättyny. ehkä viel joskus ihmiset ymmärtää paremmin, ainaki toivon nii</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="persikkapyllykkä, post: 74342, member: 289"] letit ylipäätään eivät ole ongelma. ja mitä itse tiedän, niin jos valkoinen nainen twerkkaa, ei ole itsessään mikään ongelma tai kulttuurista omimista. ongelmaksi ja omimiseksi se muuttuu silloin, kun valkoisia twerkkaajia nostetaan jalustalle ja tummaihoiset, joiden kulttuuria se alunperin on, jätetään taka-alalle. niin taka-alalle, että mustia ja ruskeita ihmisiä kirjaimellisesti syrjitään tanssiscenessä - joka ei ole ok. sanoisin muuten, että kannattaa googlettaa lisää tietoo tästä rasismista ja antirasistisesta toiminnasta tanssiscenessä, koska mä en osaa nii paljo täst sanoo. valkoisten kulttuuria ei voi omia, koska valkoinen kulttuuri on ns. mainstream, jos nyt niin voi sanoa. hiusten suoristus ei ole sama asia kuin se, että esim. afrohiuksinen ihminen letittää hiuksensa. hiukset on mun ymmärtääkseni tosi iso osa mustien ja ruskeiden ihmisten identiteettiä. se johtuu siitä, että esim. orjuuden aikana tummaihoisten naisten päitä ajeltiin ja piti pitää hiukset tosi lyhyinä, koska valkoisten naisten mielestä nämä hiukset houkuttelivat miehiä ja heille ei sitten jäisi ketään. orjuuden aikana myös leteissä saattoi näkyä pakoreitti, josta siis pääsi pakenemaan sieltä paikasta, jossa oli orjana. eli mustille ja ruskeille ihmisille hiukset on paljon merkityksellisempi asia kuin meille. ne letit ja kaikki muut edustaa sitä, mistä meillä valkosilla ei oo mitään tietoa. sillon ku joku valkonen ihminen laittaa dreadlocksit tai pikkuletit, niin se on meille enemmän koriste tai joku kiva juttu. sama asia, ku jos valkonen ihminen laittais intiaanipäähineen - kulttuurin omimista ja rasistista. mustia ja ruskeita ihmisiä - kuten intiaanejakin - on aina sorrettu valkoisten ihmisten toimesta. ja juuri siksi on tosi epäsopivaa yhtäkkiä olla silleen aha mä otanki tän itselleni ku tää on nii kiva, kun on vuosisatoja sorrettu ihmisiä niiden samojen asioiden takia. musta chisun teksti on hyvä. se on oikeesti hyvä asia välillä miettiä ja reflektoida omia ajatuksia ja käyttäytymistä. joo, en usko, että hän tai moni muukaan valkoinen ihminen tarkoittaa pahaa pikkuletit laittaessaan - mutta se on silti mikroaggressiota ja kulttuurin omimista. mä en nää mitään ongelmaa tässä hänen kirjotuksessaan, pelkkää hyvää ja sitä, että hän uskaltaa puhua tällasistakin asioista, joka on tosi tärkeää varsinkin nykypäivänä. oon pettyny siihen, miten paljon chisu on saanu täst negatiivista huomiota, mut ikävä kyllä en oo myöskää kovin yllättyny. ehkä viel joskus ihmiset ymmärtää paremmin, ainaki toivon nii [/QUOTE]
Lisää lainaukset...
En ole robotti
Lähetä vastaus
Etusivu
Keskustelut
Aihe vapaa
Kulttuurinen omiminen
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön.
Hyväksyn
Lue lisää...
Pohja