Mielenterveys Masennuksen oireet ja kokemuksia masennuksesta?

Xanor

Asiantuntija
Liittynyt
26.2.2021
Viestejä
1,120
Reaktioarvo
886
Mulla on muutama masennukseen liittyvä kysymys

1. Onko masennus oikea sairaus?

2. Mistä tietää olevansa masentunut eli mitkä on merkkejä masennuksesta?

3. Mistä tietää ettei ole masentunut?

4. Mitä kannattaa tehdä jos epäilee olevansa masentunut?

5. Miten voi välttää masentumisen?

6. Onko masennus ikuinen vai meneekö se ohi?

7. Kokemuksesi masennuksesta?
 

Syksysydän

Löylykauha
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
797
Reaktioarvo
624
En nyt oo välttis oikee ihmine vastaamaa tähä kosk mul ei oo diagnosoitu mittää, mut vastaan nyt silti D:: (niinjuu ja mun mielipiteitä eli ei mitään taattua faktatietoa)
1. Onko masennus oikea sairaus?
-tavallaan on, mielensairaus.
2. Mistä tietää olevansa masentunut eli mitkä on merkkejä masennuksesta?
-masennuksen oireet, eli esimerkiks alakuloisuus ja itsetuhoisuus. Kiinnostuksen ja mielihyvän katoomine voi kans olla (ja jotkut suuntaa antavat ((ei diagnoositestit)) voi kans sanoo vähä sinne päin voisko olla masentunu "Masennuskysely BDI 21" https://www.mielenterveystalo.fi/nu...n_depressioasteikko_bdi21_masennusoireet.aspx , ite oon tehny tota joskus)
3. Mistä tietää ettei ole masentunut?
-ei oo masennuksen oireita, haluaa elää ja arvostaa ihteensä ihmisenä, eikä kärsi henkisesti, parhaiten se selvii jos joltai kysyy joka osaa sanoo ootko vai etkö
4. Mitä kannattaa tehdä jos epäilee olevansa masentunut?
-sanoa jollekkin. Mitä aikasemmin, sen parempi, koska sillon sulle saahaan apua mohollisimman nopeesti.
6. Onko masemnus ikuinen vai meneekö se ohi?
-oikeenlaisella hoidolla se voidaan saaha mun tietääkseni kuntoon, en kyl oo aivan täysin varma

Muista jos sust tuntuu et oisit masentunu ni puhu jollekki, sano vaik tääl ni kyl sua autetaan sen mikä voidaan netin kautta.
 

ujobiseksuaali

turhautunut matemaatikko ja true bisexual
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
258
Reaktioarvo
213
1. Onko masennus oikea sairaus?
- totta kai on. miksei olis?

2. Mistä tietää olevansa masentunut eli mitkä on merkkejä masennuksesta?
- yleisimmät oireet on pitkään jatkuva alakuloisuus, väsymys/energian puute, kiinnostuksen väheneminen, ns asioide merkitysten menettämine. vaihtelee ihan ihmisestä riippuen. itsetuhosuus on kans aika selkee merkki.

3. Mistä tietää ettei ole masentunut?
- masentunu ei välttämättä tunnista olevansa masentunu, nii sillo voi iha hyvin väittää et ei oo masentunu vaikka ois. mut sanosin et varmaa jos ei oo noita yleisempii oireita nii ei oi masentunu.

4. Mitä kannattaa tehdä jos epäilee olevansa masentunut?
- mennä puhumaa ammattilaiselle.

5. Miten voi välttää masentumisen?
- no onha siihe ns ehkäsykeinoja, mut mt-ongelmat ei kato kehe ne iskee.

6. Onko masennus ikuinen vai meneekö se ohi?
- masennuksen voi saaha kokonaan pois, mut varsinki pitkään kestäneessä masennuksessa se voi muuttua krooniseks ja sillon sitä ei välttämättä ikinä saa kokonaan pois vaan se voi joskus palata uuelleen, mut on kuitenki esim lääkkeillä kurissa.

7. Kokemuksesi masennuksesta?
- psyk. polilla käymisen alottaessa sain diagnoosin vaikeesta masennuksesta. siinä vaiheessa oireita oli ollu jo muutaman vuoden. nykysin diagnoosi on keskivaikee jaksottainen masennus. on ollu väsymystä, alakuloisuutta, itsetuhosuutta, itteni aliarvioimista, energian olemattomuutta, vähän sitä sun tätä.
 

Karzaa

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
435
Reaktioarvo
423
1. Onko masennus oikea sairaus?
- Masennus on mielenterveyden häiriö eli on.

2. Mistä tietää olevansa masentunut eli mitkä on merkkejä masennuksesta?
- Masennuksen keskeisimmät oireet taitaa olla just masentunut/surullinen/ärtynyt mieliala, mielihyvän menettäminen tai sen väheneminen asioihin mistä ennen piti, väsymys ja voimattomuus. Masennukseen voi kuulua kuitenkin paljon muitakin oireita kuiten itkusuus, ruokahaluttomuus tai liiallinen syöminen, univaikeudet tai liiallinen nukkuminen, itseuhoset ajatukset ja teot, tulevaisuus voit tuntuu pelottavalta tai toivottomalta, epätoivo muutenkin, syyllisyyden ja arvottomuuden tunteet, vaikeus keskittyä, muistaa asioita ja tehdä päätöksiä. Masennuksen oireet vaihtelee kuitenkin paljon vaikeusasteen mukaan ja oireiden on kestettävä yhtäjaksoisesti ja suurimman osan ajasta ainakin sen kaks viikkoa.

3. Mistä tietää ettei ole masentunut?
- Jos et huomaa ittessäs mitän oireita, mut niin kun ylhäällä sanottiin niin masentunu ei välttämättä tajua olevansa masentunu.

4. Mitä kannattaa tehdä jos epäilee olevansa masentunut?
- Hakea ehdottomasti apua joltain ammattilaiselta ja mahdollisimman varhasessa vaiheessa. Masennus on sellanen et se yleensä ajan kanssa vaan pahenee, jos siihen ei saa apua.

5. Miten voi välttää masentumisen?
- Terveellisillä elämäntavoilla ja menetyksien ja ikävien asioden kunnollisella käsittelyllä sitä voi yrittää ehkästä. Mut mikään ei tietenkään tuo täyttä takuuta siitä ettet sairastu.

6. Onko masennus ikuinen vai meneekö se ohi?
- Masennuksesta voi kyllä ammattiavun avulla parantua tai ainakin oppia elämään sen kanssa.

7. Kokemuksesi masennuksesta?
- Aivan hirveä sairaus en toivois kenellekään samaa. Kävin lääkärissä useita kertoja, useemman vuoden aikana ja mut ohjattiin aina psykologille kunnes tajusin et siitä ei oo tarpeeks apua. Kävin sen jälkeen taas lääkärissä ja sain lähetteen nuorisopsykiatrian poliklinikalle. En ehtiny käymään siellä kun muutaman kerran, kun lääkärin ehdotuksesta päätettiin et lähden tutkimusjaksolle osastolle. Osastolla mulle alotettiin lääkitys ja lähdin pois sieltä oikeestaan vasta viime perjantaina. Viihdyin siellä kyllä tosi hyvin ja sain apua mitä tarvitsinkin. Nyt oon palaamassa tosiaan takasin sinne poliklinikalle.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Mulla on muutama masennukseen liittyvä kysymys

1. Onko masennus oikea sairaus?
- Kyllä, masennus on oikea sairaus joka voi iskeä elämäntilasta riippumatta ihmisille. Kaikilla meistä onmasennuksen oireita jossain vaiheessa elämää, se ei tarkoita että on sairastunut masennukseen. Masennuksesta tulee sairaus kun oireet jatkuvat pitkään hallitsemattomina ja vaikeuttavat jokapäiväistä elämää. Esimerkiksi läheisen menettäminen tai parisuhteen loppuminen on normaalseja tilanteita joissa masennuksen oireet voivat jatkua pitkään, ja jopa vaikeuttaa jokapäiväistä elämää, kuitenkaan olematta sairaus, vaan normaali ihmis reaktio. Toisissa tilanteissa voi olla että ihminen ei pääse tilanteesta yli ja oireet voi jatkua vuosia jolloin siitä tulee kroonista ja se lasketaan sairaudeksi. On myös ihmisiä jotka kokevat masennusta ilman mitään suurempaa traumaa. He syövät hyvin, läheiset ystävät ja perhe, urheilee, hyvä työ ja tavotteita, mutta silti masentuneita -> sairaus. Jonkun masennus saattaa olla täysin ympäristön aiheuttama, taloudelliset vaikeudet, riitaisan perhesuhteet ja yksinäisyys, jolloin tilanteen korjaaminen saattaa helpottaa masennusta, mutta tämä ei ole varma ratkaisu.

2. Mistä tietää olevansa masentunut eli mitkä on merkkejä masennuksesta?
- jatkuva väsymys. Motivaation puute. Alakuloisuus. Mikään ei kiinnosta, ei edes asiat joista nautti ennen. Eristäytyminen. Lopettaa esim kotityöt ja omasta hygieniasta huolen pidon. Ruokahalun menettäminen tai liika syöminen. Keskittymisvaikeudet. Toistuvat negatiiviset ajatukset tai täysin tyhjä mieli. Sellanen raskas tunne kehossa, kohina korvissa. Apaattisuus.
- On hyvin yksilöllistä millaisia oireita henkilö saa, mutta tietynlainen passiivisuus on suuri osa masennusta.
- Jos tämä jatkuu pitkäkestoisesti on syytä puhua lääkärille.

3. Mistä tietää ettei ole masentunut?
- Vaikeampi kysymys. Jos elämä on kontrollissa ja masennuksen oireet tulevat syystä. Esimerkiksi jos olet tapellut ystäväsi kanssa ja koet muutaman päivän masennuksen oireita, en huolestuisi. Jos ne alkaa tulemaan tyhjästä usein ja/tai jatkuu pitkään niin ottaisin yhteyttä lääkäriin.

4. Mitä kannattaa tehdä jos epäilee olevansa masentunut?
- Ensimmäisenä puhuisin lääkärille tai koulukuraattorille. He voivat ohjata sinut seuraavaan vaiheeseen. Älä mollaa itseäsi vaan ole armollinen, tosin se on vaikeammin tehty kuin sanottu.

5. Miten voi välttää masentumisen?
- on todettu että liikunta, terveellinen ruokavalio, luonto, raitis ilma ja mielekäs tekeminen kohentaa olotilaa. Nämä voivat siis lieventää masennuksen oireita tai mahdollisuutta sairastua. Kuitenkin on hyvä muistaa että masennus saattaa iskeä siitä huolimatta vaikka tekisi kaiken "oikein".

6. Onko masennus ikuinen vai meneekö se ohi?
- Toiset saavat masennuksen hallintaan lääkkeiden ja/tai terapian avulla. Usein se jää krooniseksi ja masentunut saattaa ns. romahtaa uudestaan. Mutta masennuksen kanssa voi elää mielekästä elämää jos se on hallinnassa.

7. Kokemuksesi masennuksesta?
- Olin luultavasti masentunut jo vuosia ennen kuin hain apua. Koska masentuneena on helvetin vaikea motivoida itsensä avun hakuun. Kolme vuotta sitten mä romahdin töissä jolloin mun pomo laittoi mut soittamaan lääkärille ja sain apua. Mulle annettiin eka lääkkeet lieventämään oireita jotta motivaatio kohenee ja sitten aloitin kognitiivisen käyttäytymis terapian joka oli avulias. Tosin en pystynyt jatkamaan tehtäviä istenäisesti ja lopetin kun terapia jakso loppui. Kun mun olo oli parempi mä lopetin lääkkeet seinään ilman konsultaatiota ja romahdin uudestaan. Tällä kertaa paniikkikohtauksia ja ahdistusta. Aloitin lääkkeet uudestaan ja käyn säännöllisesti terapiassa ja on ollut nyt jo vuoden hyvin hallinnassa. Pystyn käydä töissä ja opiskella. Tosin tämä korona tehnyt hyvin vaikeaksi tilanteen. Koska äiti on mulle tärkeä enkä tiedä millon pääsen täältä Englannista Suomeen häntä tapaamaan. Muutenkin ollaan oltu jo vuosi enemmän tai vähemmän lockdownissa että elämästä puuttuu se kaikki hauska balanssoimaan työtä. Ei harrastuksia, ei sosiaalisia kontakteja, ei edes ulkona käymistä. En edes uskalla ajatella missä tilanteessa olisin ilman lääkitystä ja terapiaa nyt. Olen ylpeä kuinka hyvin olen hallinnut tämän korona ajan.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
1. Onko masennus oikea sairaus?
- on, ja tämä ei ole mielipidekysymys.

2. Mistä tietää olevansa masentunut eli mitkä on merkkejä masennuksesta?
- jokaisella on yksilölliset oireet, mutta itsellä on mm. olematon stressin sietokyky, ärsyynnyn helposti, tulevaisuus ei kiinnosta, muut ihmiset ei kiinnosta, olen väsynyt 24/7 ja nukun 12h yöunia, tunnesyöminen ja väliinpitämättömyys

3. Mistä tietää ettei ole masentunut?
- yleistäen voi sanoa että masentunut olotila on lyhytaikaista, masennus sairautena jatkuvampaa ja harvoin parantuu itsestään

4. Mitä kannattaa tehdä jos epäilee olevansa masentunut?
- varata aika koulun psykologille/lääkärille sai terveyskeskuksen lääkärille

5. Miten voi välttää masentumisen?
- pitämällä huolta itsestä psyykkisesti, sosisalisesti ja fyysisesti, mutta aina sitä ei voi estää

6. Onko masennus ikuinen vai meneekö se ohi?
- riippuu, joskus siitä voi parantua kokonaan mutta kaikki ei parannu. yleensä ei mene itsestään ohi

7. Kokemuksesi masennuksesta?
- itsellä diagnoosi keskivaikeasta masennuksesta jota yritän nyt terapian avulla hoitaa
 
Ylös Pohja