Mielenterveys Masennusdiagnoosi

sumuhattara

Harjoittelija
Liittynyt
29.3.2021
Viestejä
9
Reaktioarvo
2
Onko masennusdiagnoosista mahdollisuus ns "kieltäytyä" eli jos se haluttaisiin antaa voisiko vaan sanoa ettei vaan halua sitä. Niistä kun vaikuttaa olevan vaan haittaa vakuutuksien, työpaikan ja lainojen ottamisissa, ja itse pidän sitä ihan liian suurena "vaivana" noiden takia.
Avun tarve olisi suuri, mutta en halua joutua tilanteeseen, jossa mulle vaan diagnosoitaisiin se ja kasa ongelmia syöksyy päälle...
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Jotenki vaikee uskoo et se diagnoosi vaikuttas työpaikkojen saamiseen, ku eihän työnantajien ees pitäis pystyy näkee sun diagnooseja..? Itellä ei oo kokemusta vakuutuksien ja lainojen ottamisen suhteen, mut kuvittelisin et lainoissakaan niien ei pitäis nähä sun diagnooseja? Korjatkaa jos oon väärässä mut vaikee kuvitella et joku pankkiiri tai työnantaja sais kattoo jonku toisen diagnooseja.

Itellä ei oo ollu diagnoosin saamisesta mitään haittaa, päin vastoin. Mut mä oonki työkyvytön, joten jos mul ei ois diagnooseja nii kela ei antais työkyvyttömyyseläkettä mulle. Tai niitä lääkkeitä joita tarviin. Lainoja en oo tosiaan onneks tarvinnu enkä nää et koskaan haluaisin olla velkaa kenellekään. "A man in debt is so far a slave" on semmonen quote joka on tarttunu mulle tosi pahasti ja mua ahistaa olla ees vaikka siskolle 20e velkaa puhumattakaa tonneista ja tonneista. Maksan aina heti takas ku pystyn vaik se tarkottas sitä et pitäs syödä pelkkää puuroa ja makaronia sen takia.

Tosin mul ei oo haaveena hankkia autoa, taloa, lapsia tai mitään että joo..

Mut mun neuvo on se et ota se diagnoosi ja hanki sitä apua mitä tartteet. Koska ite nään et masennus on semmonen kompastuskivi et joo paskaa jos se sulkee jotain ovia tulevaisuudesta, mut et sä et ees pääse sinne tulevaisuuteen jos et saa nyt apua.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Jotenki vaikee uskoo et se diagnoosi vaikuttas työpaikkojen saamiseen, ku eihän työnantajien ees pitäis pystyy näkee sun diagnooseja..? Itellä ei oo kokemusta vakuutuksien ja lainojen ottamisen suhteen, mut kuvittelisin et lainoissakaan niien ei pitäis nähä sun diagnooseja? Korjatkaa jos oon väärässä mut vaikee kuvitella et joku pankkiiri tai työnantaja sais kattoo jonku toisen diagnooseja.

Itellä ei oo ollu diagnoosin saamisesta mitään haittaa, päin vastoin. Mut mä oonki työkyvytön, joten jos mul ei ois diagnooseja nii kela ei antais työkyvyttömyyseläkettä mulle. Tai niitä lääkkeitä joita tarviin. Lainoja en oo tosiaan onneks tarvinnu enkä nää et koskaan haluaisin olla velkaa kenellekään. "A man in debt is so far a slave" on semmonen quote joka on tarttunu mulle tosi pahasti ja mua ahistaa olla ees vaikka siskolle 20e velkaa puhumattakaa tonneista ja tonneista. Maksan aina heti takas ku pystyn vaik se tarkottas sitä et pitäs syödä pelkkää puuroa ja makaronia sen takia.

Tosin mul ei oo haaveena hankkia autoa, taloa, lapsia tai mitään että joo..

Mut mun neuvo on se et ota se diagnoosi ja hanki sitä apua mitä tartteet. Koska ite nään et masennus on semmonen kompastuskivi et joo paskaa jos se sulkee jotain ovia tulevaisuudesta, mut et sä et ees pääse sinne tulevaisuuteen jos et saa nyt apua.
Ainakin tietyille opiskelualoille vaaditaan selvitys terveydentilasta ja ilman selvitystä paikkaa ei voi ottaa vastaan.
 

sumuhattara

Harjoittelija
Liittynyt
29.3.2021
Viestejä
9
Reaktioarvo
2
Joo, itseasiassa vakuutuksissa (ainakin vapaaehtoisissa henki-ja matkavakuutuksissa yms.) on pakko luovuttaa omat terveystiedot, sillä muuten kyseessä on petos. Suurien lainojen ottamisessa pankkien pitää tietää, että ootko kyvykäs maksamaan lainasi, ja jos syntyy epäilys että et ole, sitä ei saa. Osalla työpaikalla myös pyydetään terveystiedot työtehtävän takia.
Mutta tiedätkö mitään tosta diagnosoimisesta? Onko se pakko ottaa vastaan?
 

sumuhattara

Harjoittelija
Liittynyt
29.3.2021
Viestejä
9
Reaktioarvo
2
Jotenki vaikee uskoo et se diagnoosi vaikuttas työpaikkojen saamiseen, ku eihän työnantajien ees pitäis pystyy näkee sun diagnooseja..? Itellä ei oo kokemusta vakuutuksien ja lainojen ottamisen suhteen, mut kuvittelisin et lainoissakaan niien ei pitäis nähä sun diagnooseja? Korjatkaa jos oon väärässä mut vaikee kuvitella et joku pankkiiri tai työnantaja sais kattoo jonku toisen diagnooseja.

Itellä ei oo ollu diagnoosin saamisesta mitään haittaa, päin vastoin. Mut mä oonki työkyvytön, joten jos mul ei ois diagnooseja nii kela ei antais työkyvyttömyyseläkettä mulle. Tai niitä lääkkeitä joita tarviin. Lainoja en oo tosiaan onneks tarvinnu enkä nää et koskaan haluaisin olla velkaa kenellekään. "A man in debt is so far a slave" on semmonen quote joka on tarttunu mulle tosi pahasti ja mua ahistaa olla ees vaikka siskolle 20e velkaa puhumattakaa tonneista ja tonneista. Maksan aina heti takas ku pystyn vaik se tarkottas sitä et pitäs syödä pelkkää puuroa ja makaronia sen takia.

Tosin mul ei oo haaveena hankkia autoa, taloa, lapsia tai mitään että joo..

Mut mun neuvo on se et ota se diagnoosi ja hanki sitä apua mitä tartteet. Koska ite nään et masennus on semmonen kompastuskivi et joo paskaa jos se sulkee jotain ovia tulevaisuudesta, mut et sä et ees pääse sinne tulevaisuuteen jos et saa nyt apua.
hui en osannut vastata tohon niin laitan nyt uuden viestin et saat ilmotuksen D:
 

sumuhattara

Harjoittelija
Liittynyt
29.3.2021
Viestejä
9
Reaktioarvo
2
Ainakin tietyille opiskelualoille vaaditaan selvitys terveydentilasta ja ilman selvitystä paikkaa ei voi ottaa vastaan.
Tiedätkö mitä tällaisia aloja on? Esim onko mahdollista työskennellä lääkärinä vanhan masennusdiagnoosin kanssa, josta olisi jo parantunut?
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Tiedätkö mitä tällaisia aloja on? Esim onko mahdollista työskennellä lääkärinä vanhan masennusdiagnoosin kanssa, josta olisi jo parantunut?
Uskoisin että parantuneena on mahdollista työskennellä myös lääkärinä, mutta en tiedä miten vanhat mt-ongelmat voivat vaikuttaa esimerkiksi poliisiksi pääsemiseen. Itse opiskelen siis sairaanhoitajaksi ja mt-historian omaavana jouduin käymään psykiatrin arviossa ennen koulun aloittamista. Hyväksyttiin sisään, koska vointini on muuttunut paljon viimeisen viiden vuoden sisään.
 

sumuhattara

Harjoittelija
Liittynyt
29.3.2021
Viestejä
9
Reaktioarvo
2
Uskoisin että parantuneena on mahdollista työskennellä myös lääkärinä, mutta en tiedä miten vanhat mt-ongelmat voivat vaikuttaa esimerkiksi poliisiksi pääsemiseen. Itse opiskelen siis sairaanhoitajaksi ja mt-historian omaavana jouduin käymään psykiatrin arviossa ennen koulun aloittamista. Hyväksyttiin sisään, koska vointini on muuttunut paljon viimeisen viiden vuoden sisään.
Tällaisen tiedon löysin opintopolusta:
"Ajankohtainen hoitamaton psykoosi tai vaikea toimintakykyä laskeva masennus tai muu psyykkistä terveyttä ja toimintakykyä rajoittava sairaus, joka estää koulutukseen liittyvissä käytännön tehtävissä." Eli eikö tässä puhuta vaan nykyisistä sairauksista eli jos on vanha ja parantunut masennus taustalla mikä ei vaikuta enää mitenkään nykyhetkeen sillä ei pitäisi olla väliä?
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Mulle ei ole edes kerrottu onko mulla diagnoosia vai ei. Mutta niin siellä omakannassa th tai lääkäri käyntien kirjauksissa lukee "masennustila" tai "sekalainen ahdistus ja masennustila"
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Mut diagnoosit ei oo työnantajille eikä opettajille jne näkyvissä. Varmaan kussakin vakuutuksessa ja yhtiössä on määritelty omat kriteerit. Omia terveystietoja ei ole pakko luovuttaa, joillain aloilla nuo vaan saattaa olla riskitekijöitä jonka vuoksi aktiivisessa tilanteessa ei välttämättä huolita.

Sama homma kuin jos sulla todetaan joku fyysinen sairaus se voi rajoittaa. Eihän noita kaikkia henkivakuutuksia myönnetä välttämättä edes astmaatikolle.
 

Karzaa

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
435
Reaktioarvo
423
Ei siitä voi kieltäytyä kyllä ja vaikka siitä saattaiskin olla jotain tollasia haittoja niin sen avulla ite oon saanu myös tukee. Pääsin esim. erityisen tuen kouluun opiskelemaan lähihoitajaks.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Mulla on ahdistuneisuushäiriö, masennus, ADHD, dyslexia ja dyspraxia, kaikki diagnosoitu, eikä koskaan ole vaikuttanut lainaan, vakuutukseen tai työn saantiin. Esimerkiksi liikenne vakuutuksessa ja erillisessä matkavakuutuksessa pitää nuo mainita, mutta eipä se sitä vakuutusta juurikaan muuttanut tai hintaan vaikuttanut omalla kohdalla. Lainaa en tosin ole ottanut opintolainojen ja luottokortin lisäksi, mutta kun kävin keskustelemassa mahdollisesta asuntolainasta, ei ollut minkäänlaista mainintaa että mikään diagnooseista vaikuttaisi. Työpaikalle ei tarvitse mainita näitä diagnooseja.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Ja anteeksi vielä lisään. Itselläni on siis psykologian tutkinto ja teen psykoterapian maisteria. Toimin jo terapeuttina muutamalle ja sen lisäksi työskentelen psykiatrisessa sairaalassa vankilatuomiota suorittavien potilaiden yksikössä. Mun mt-diagnoosit ei ole estänyt mitään näistä, ja tällä alalla NS. omakohtainen kokemus on plussaa. Tosin asun Englannissa, että en ole varma miten on Suomen laita, mutta täällä se olisi discrimination ja lain vastaista estää opinto-oikeus masennuksen takia.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Ja anteeksi vielä lisään. Itselläni on siis psykologian tutkinto ja teen psykoterapian maisteria. Toimin jo terapeuttina muutamalle ja sen lisäksi työskentelen psykiatrisessa sairaalassa vankilatuomiota suorittavien potilaiden yksikössä. Mun mt-diagnoosit ei ole estänyt mitään näistä, ja tällä alalla NS. omakohtainen kokemus on plussaa. Tosin asun Englannissa, että en ole varma miten on Suomen laita, mutta täällä se olisi discrimination ja lain vastaista estää opinto-oikeus masennuksen takia.
Joo kyllä se tietääkseni suomessakin on laitonta. Ja myös se että työnantaja kysyy diagnooseista on myös.

Toki joihinkin opiskelupaikkoihin on mainittu terveysvaatimuksissa jotain mut yleensä sielläkin se on vakava masennus jolla luultavasti haetaan sitä kun ei oo oikeen muutenkaan opiskelu ja työkykyinen tai on vaaraksi itselle tai muille.
Oon käyny lähihoitajan pääsykokeissa parivuotta sitten, eikä siellä muistaakseni kyselty kuin oma arvio terveydentilasta.
Myös laitoksessa ollut tuttuni on ihan samallalailla päässyt kouluun opiskelemaan lasten kanssa tehtävää työtä kuin muutkin. Sinne kun rikosrekisteriote vaaditaan aina, mutta siinäkään tietääksen ei sun diagnooseja tai hoitohistoriaa lain mukaan saa olla.

Vakuutuksista en tiedä

Eikä muutenkaan oo varmaa tietoa.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Joo kyllä se tietääkseni suomessakin on laitonta. Ja myös se että työnantaja kysyy diagnooseista on myös.

Toki joihinkin opiskelupaikkoihin on mainittu terveysvaatimuksissa jotain mut yleensä sielläkin se on vakava masennus jolla luultavasti haetaan sitä kun ei oo oikeen muutenkaan opiskelu ja työkykyinen tai on vaaraksi itselle tai muille.
Oon käyny lähihoitajan pääsykokeissa parivuotta sitten, eikä siellä muistaakseni kyselty kuin oma arvio terveydentilasta.
Myös laitoksessa ollut tuttuni on ihan samallalailla päässyt kouluun opiskelemaan lasten kanssa tehtävää työtä kuin muutkin. Sinne kun rikosrekisteriote vaaditaan aina, mutta siinäkään tietääksen ei sun diagnooseja tai hoitohistoriaa lain mukaan saa olla.

Vakuutuksista en tiedä

Eikä muutenkaan oo varmaa tietoa.
Veikkaan että esim henkivakuutuksessa voi ollla oleellisia itsetuhoisuus ja esimerkiksi addiktiot. Mun entisen poikaystävän isän henkivakuutuksen kanssa oli säätämistä isän kuoleman jälkeen koska hänellä oli alkoholisimia ja ne sanoi että hän on itse aiheuttanut sillä huonon terveydentilan. Mutta sinänsä taas addiktio on sairaus itsessään eikä välttämättä itse aiheutettu...
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Veikkaan että esim henkivakuutuksessa voi ollla oleellisia itsetuhoisuus ja esimerkiksi addiktiot. Mun entisen poikaystävän isän henkivakuutuksen kanssa oli säätämistä isän kuoleman jälkeen koska hänellä oli alkoholisimia ja ne sanoi että hän on itse aiheuttanut sillä huonon terveydentilan. Mutta sinänsä taas addiktio on sairaus itsessään eikä välttämättä itse aiheutettu...
Noh niinpä. Oon tosiaan kuullu kaverilta et sillä ei oo perheessä yks saanu (muistaakseni henkivakuutusta) koska sillä on astma. Tai ainaki se nosti sen hintaa tai jotain en mä tiiä miten noi toimii
Että joo
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
En usko että diagnoosista voi vain kieltäytyä, ethän sä voi kieltäytyä syövästä ta diabeteksestakaan.
 
Ylös Pohja