Etusivu
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Jäsenet
Paikalla nyt
Uudet profiiliviestit
Etsi profiiliviestejä
Chat
3
Kirjaudu
Rekisteröidy
Uutta
Etsi
Etsi
Etsi vain otsikoista
Tekijän:
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Valikko
Kirjaudu
Rekisteröidy
Lataa app
Asenna
Etusivu
Keskustelut
Keho, mielenterveys & syvälliset
Mikä mua vaivaa?!Help
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Vastaa keskusteluun
Viesti
<blockquote data-quote="persikkapyllykkä" data-source="post: 98211" data-attributes="member: 289"><p>miksi sua mietityttää r-vika ja mahdollinen s-vika? D: onko se siksi, että juuri niiden takia aattelet olevasi jotenkin vajaa - et ole, usko minua! D: - vai onko se isoin huoli esim. se, että sillä erottuu sun mielestä liikaa joukosta ja nimenomaan huonolla tavalla? D: ilmesesti sulle tulee tää olo kausittain. onko siis joitain asioita, jotka vaikuttaa siihen vai tuleeko nää tunteet yleensä ns. tyhjästä eli ihan yhtäkkiä vaan?</p><p></p><p>mulla on r-vika kans. ja joskus kieltämättä itseki oon ollu hyvinkin tietoinen siitä, en muista et oisin koskaan hävennyt sitä, mut kieltämättä oon ajatellu, et onko se outoa ku mul on se. oon kyl elämässäni kohdannu monta muutakin, joilla on myös D: kukaan ei oo pilkannu mua siitä eikä mitään, yleensä ehkä vaa ihmiset kysyy - vähän hölmöä kyllä sekin sinänsä :D - että aa, onko sulla r-vika? ja hauskinta täs on se, että mu lapsuudenystävä ymmärs vasta yläasteella, et mul on ärrävika. hänel ei kuulemma ollu asiasta hajuakaan ennen ku kerrottiin - kieltämättä sitä on aika hassua ajatella, mut näinkin voi käydä! D: mut niin, kyl mä ymmärrän, miks se voi saada itsetunnon alas.</p><p></p><p>mut toisaalta... r-vikahan tarkoittaa nimenomaan sitä, että suomalainen r ei tule ns. oikeaoppisesti. mut ei r-vika olekaan enää vika jossain muussa kielessä, ku alkaa miettimään D: ihan englannissakin r on paljon pehmeempi ku suomen kielessä ja ranskassahan se r tulee kurkusta jo muutenkin. ja esimerkiks japanissa r ja L (lol, kirjotin isolla ettei tuu sekaannuksia D:) kuulostaa tosi samanlaisilta, kun taas suomen kielessä niil on iso ero. muistaakseni ruotsin opettajani sano joskus, että ruotsin etelämmässä päässä vissiin ihmisillä on samanlainen r-äänne ku mulla - hän on tietääkseni siis ihan asunut ruotsissa ja silleen. itse asias oon huomannu, että yhellä mun suomenruotsalaisella kaverilla on vähän samanlainen r-äänne ku minulla D:</p><p></p><p>eli tldr tästä mun selityksestä: jos multa kysytään, niin r-viassa ei ole mitään hävettävää D: ei se tee ihmisestä huonompaa eikä vajavaisempaa tai vajaata tai mitään muutakaan. ei me kovin erilaisia olla muutenkaan, kun katsoo juurikin muitakin maailman kieliä - suomenkielisten joukossa ollaan kyl vähän erilaisia, mut muuten ei juurikaan. D: mut silti sanoisin, et jos/kun tää asia mietityttää sua noinkin paljon, niin oisko sun mahdollista jutella jollekin tästä?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="persikkapyllykkä, post: 98211, member: 289"] miksi sua mietityttää r-vika ja mahdollinen s-vika? D: onko se siksi, että juuri niiden takia aattelet olevasi jotenkin vajaa - et ole, usko minua! D: - vai onko se isoin huoli esim. se, että sillä erottuu sun mielestä liikaa joukosta ja nimenomaan huonolla tavalla? D: ilmesesti sulle tulee tää olo kausittain. onko siis joitain asioita, jotka vaikuttaa siihen vai tuleeko nää tunteet yleensä ns. tyhjästä eli ihan yhtäkkiä vaan? mulla on r-vika kans. ja joskus kieltämättä itseki oon ollu hyvinkin tietoinen siitä, en muista et oisin koskaan hävennyt sitä, mut kieltämättä oon ajatellu, et onko se outoa ku mul on se. oon kyl elämässäni kohdannu monta muutakin, joilla on myös D: kukaan ei oo pilkannu mua siitä eikä mitään, yleensä ehkä vaa ihmiset kysyy - vähän hölmöä kyllä sekin sinänsä :D - että aa, onko sulla r-vika? ja hauskinta täs on se, että mu lapsuudenystävä ymmärs vasta yläasteella, et mul on ärrävika. hänel ei kuulemma ollu asiasta hajuakaan ennen ku kerrottiin - kieltämättä sitä on aika hassua ajatella, mut näinkin voi käydä! D: mut niin, kyl mä ymmärrän, miks se voi saada itsetunnon alas. mut toisaalta... r-vikahan tarkoittaa nimenomaan sitä, että suomalainen r ei tule ns. oikeaoppisesti. mut ei r-vika olekaan enää vika jossain muussa kielessä, ku alkaa miettimään D: ihan englannissakin r on paljon pehmeempi ku suomen kielessä ja ranskassahan se r tulee kurkusta jo muutenkin. ja esimerkiks japanissa r ja L (lol, kirjotin isolla ettei tuu sekaannuksia D:) kuulostaa tosi samanlaisilta, kun taas suomen kielessä niil on iso ero. muistaakseni ruotsin opettajani sano joskus, että ruotsin etelämmässä päässä vissiin ihmisillä on samanlainen r-äänne ku mulla - hän on tietääkseni siis ihan asunut ruotsissa ja silleen. itse asias oon huomannu, että yhellä mun suomenruotsalaisella kaverilla on vähän samanlainen r-äänne ku minulla D: eli tldr tästä mun selityksestä: jos multa kysytään, niin r-viassa ei ole mitään hävettävää D: ei se tee ihmisestä huonompaa eikä vajavaisempaa tai vajaata tai mitään muutakaan. ei me kovin erilaisia olla muutenkaan, kun katsoo juurikin muitakin maailman kieliä - suomenkielisten joukossa ollaan kyl vähän erilaisia, mut muuten ei juurikaan. D: mut silti sanoisin, et jos/kun tää asia mietityttää sua noinkin paljon, niin oisko sun mahdollista jutella jollekin tästä? [/QUOTE]
Lisää lainaukset...
En ole robotti
Lähetä vastaus
Etusivu
Keskustelut
Keho, mielenterveys & syvälliset
Mikä mua vaivaa?!Help
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön.
Hyväksyn
Lue lisää...
Pohja