Etusivu
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Jäsenet
Paikalla nyt
Uudet profiiliviestit
Etsi profiiliviestejä
Chat
1
Kirjaudu
Rekisteröidy
Uutta
Etsi
Etsi
Etsi vain otsikoista
Tekijän:
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Valikko
Kirjaudu
Rekisteröidy
Lataa app
Asenna
Etusivu
Keskustelut
Keho, mielenterveys & syvälliset
miten määrittelette aikuisen
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Vastaa keskusteluun
Viesti
<blockquote data-quote="Taivaansini" data-source="post: 27015" data-attributes="member: 167"><p>Mä en oikein osaa sanoa. D: Lain mukaan on aikuinen 18-vuotiaana eli mun mielestä sen ikästä voi jo sanoa aikuiseksi. Jotkut alaikäset voi mun mielestä olla fiksuja ja kypsiä vaikkeivat aikuisia oliskaan. Ihmettelisin jos kukaan lapsi tai nuori ei esim. osaisi asettua toisen asemaan. Kyllähän se empatia alkaa kehittymään jo pienenä. Sen sijaan vielä kolmekymppisinäkin jotkut saattaa olla tosi lapsellisia eikä aina käyttäydy järkevästi. Ja kehitysvamppaisetkin tulee joskus aikusiksi vaikka joillakin vamman takia ajattelukyky saattaa jäädä lapsen tasolle.(ei välttämättä sillä tavalla etteikö olisi kiltti ja osaisi käyttäytyä aina vaan voi olla myös siten ettei vaikka aina ymmärrä mitä tapahtuu)</p><p></p><p>Eli mun mielestä ehkä aikuisuus on aika paljon ikäkysymys mut ei aina. Ja ehkä se on vähän myös kokemus kysymys. Et jos ei koe olevansa vielä aikuinen niin sit ei välttis oo. Et mun mielestä aikuisuuden määrittää yhdistelmä näistä:</p><p>-ikä</p><p>-vastuunkanto, kaikki noi muut psyykkiset jutut mitä muut on sanoneet</p><p>-järki</p><p>-kokemus itsestään</p><p>-se et ymmärtää sen et esim. pukeutuminen, talon sisustaminen, harrastukset yms. ei määritä omaa aikuisuuttaan(Siis ku esim. kaveri ajattelee olevansa nyt aikuismaisempi koska osti ekat farkkunsa eikä käytä enää aina legginssei, Mmiisas sai yhes kohtaa kuulla ettei näytä aikuselta ku pukee semmoset tietyn tyyliset vaatteet, mua sanotaan lapselliseks ku katon lastenohjelmii tai heittäydyn tekemään jotain hauskaa välittämättä mitä idiootit ajattelee, jossain lehdes oli joku juttu siitä miten aikuisen ei pitäis sisustaa taloaan esim. ei Starwars-julisteita seinälle yms. kaikki tän tyyppiset jutut)</p><p></p><p>Joo ja sit kans tähän loppuun mainitsen et jos sanoo olevansa ikäistään vanhempi, kypsempi yms. ja esim. henkisesti 18 vaikka oikeesti vasta 13 niin sillon sitä ei kyllä oo. Tai etenkään jos alkaa ikätovereillaan sanoo et ne on lapsellisii(tähän lasketaan siis typerät syyt esim. harrastusten takii, eri asia jos joku vaikka alkaa lapsellisesti väitellä open kaa siitä saako hän nyt tunnilla olla puhelimella vai ei) ja että hän on kaikkia henkisesti vanhempi ja kypsempi eikä todellakaan mikään lapsi enää. Yleensä tommoset ihmiset on aika lapsellisia. Ja muutenkin ikä ei oo hirveen hyvä tapa arvioida kenenkään kypsyyttä, koska ikätovereissa on niitä kypsempii ja ei niin kypsii mut silti kaikki vaikuttaa ihan ittensä ikäsiltä. Ja kun samassa ikäluokassa on niin paljon vaihtelua niin ei voi sanoa olevansa henkisesti tietyn ikänen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Taivaansini, post: 27015, member: 167"] Mä en oikein osaa sanoa. D: Lain mukaan on aikuinen 18-vuotiaana eli mun mielestä sen ikästä voi jo sanoa aikuiseksi. Jotkut alaikäset voi mun mielestä olla fiksuja ja kypsiä vaikkeivat aikuisia oliskaan. Ihmettelisin jos kukaan lapsi tai nuori ei esim. osaisi asettua toisen asemaan. Kyllähän se empatia alkaa kehittymään jo pienenä. Sen sijaan vielä kolmekymppisinäkin jotkut saattaa olla tosi lapsellisia eikä aina käyttäydy järkevästi. Ja kehitysvamppaisetkin tulee joskus aikusiksi vaikka joillakin vamman takia ajattelukyky saattaa jäädä lapsen tasolle.(ei välttämättä sillä tavalla etteikö olisi kiltti ja osaisi käyttäytyä aina vaan voi olla myös siten ettei vaikka aina ymmärrä mitä tapahtuu) Eli mun mielestä ehkä aikuisuus on aika paljon ikäkysymys mut ei aina. Ja ehkä se on vähän myös kokemus kysymys. Et jos ei koe olevansa vielä aikuinen niin sit ei välttis oo. Et mun mielestä aikuisuuden määrittää yhdistelmä näistä: -ikä -vastuunkanto, kaikki noi muut psyykkiset jutut mitä muut on sanoneet -järki -kokemus itsestään -se et ymmärtää sen et esim. pukeutuminen, talon sisustaminen, harrastukset yms. ei määritä omaa aikuisuuttaan(Siis ku esim. kaveri ajattelee olevansa nyt aikuismaisempi koska osti ekat farkkunsa eikä käytä enää aina legginssei, Mmiisas sai yhes kohtaa kuulla ettei näytä aikuselta ku pukee semmoset tietyn tyyliset vaatteet, mua sanotaan lapselliseks ku katon lastenohjelmii tai heittäydyn tekemään jotain hauskaa välittämättä mitä idiootit ajattelee, jossain lehdes oli joku juttu siitä miten aikuisen ei pitäis sisustaa taloaan esim. ei Starwars-julisteita seinälle yms. kaikki tän tyyppiset jutut) Joo ja sit kans tähän loppuun mainitsen et jos sanoo olevansa ikäistään vanhempi, kypsempi yms. ja esim. henkisesti 18 vaikka oikeesti vasta 13 niin sillon sitä ei kyllä oo. Tai etenkään jos alkaa ikätovereillaan sanoo et ne on lapsellisii(tähän lasketaan siis typerät syyt esim. harrastusten takii, eri asia jos joku vaikka alkaa lapsellisesti väitellä open kaa siitä saako hän nyt tunnilla olla puhelimella vai ei) ja että hän on kaikkia henkisesti vanhempi ja kypsempi eikä todellakaan mikään lapsi enää. Yleensä tommoset ihmiset on aika lapsellisia. Ja muutenkin ikä ei oo hirveen hyvä tapa arvioida kenenkään kypsyyttä, koska ikätovereissa on niitä kypsempii ja ei niin kypsii mut silti kaikki vaikuttaa ihan ittensä ikäsiltä. Ja kun samassa ikäluokassa on niin paljon vaihtelua niin ei voi sanoa olevansa henkisesti tietyn ikänen. [/QUOTE]
Lisää lainaukset...
En ole robotti
Lähetä vastaus
Etusivu
Keskustelut
Keho, mielenterveys & syvälliset
miten määrittelette aikuisen
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön.
Hyväksyn
Lue lisää...
Pohja