Etusivu
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Jäsenet
Paikalla nyt
Uudet profiiliviestit
Etsi profiiliviestejä
Chat
1
Kirjaudu
Rekisteröidy
Uutta
Etsi
Etsi
Etsi vain otsikoista
Tekijän:
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Valikko
Kirjaudu
Rekisteröidy
Lataa app
Asenna
Etusivu
Keskustelut
Keho, mielenterveys & syvälliset
miten määrittelette aikuisen
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Vastaa keskusteluun
Viesti
<blockquote data-quote="Tanssivapina" data-source="post: 27071" data-attributes="member: 154"><p>Tosi hyvää pohdintaa!</p><p></p><p>Tämä on aika vaikea kysymys. Haluaisi jotenkin ajatella että aikuinen on fiksu, tekee järkeviä päätöksiä ja ottaa toiset huomioon. Mutta valitettavan monet aikuiset eivät sitä tee. Muutenkin meissä kaikissa on ns. Sisäinen lapsi aikuisenakin joka saattaa tulla esiin juurikin konfliktin aikana ja saa ihmisen tekemään lapsellisia päätöksiä tai kiukuttelemaan kuin lapsi. Mulla alkaa aina pää sauhuamaan kun kuulee näitä kommentteja "vähän lapsellista", "oot jo aikuinen, kyllä sun pitäisi osata". Koska valitettavasti ei ole mitään taetta että aikuinen osaa ja pystyy huolehtimaan itsestään. Onko 40 vuotias mies lapsi jos on esimerkiksi mielenterveyshäiriön takia menettänyt hetkellisesti kapasiteetin tehdä päätöksiä?</p><p></p><p>Käytännössähän ikä määrittelisi aikuisuuden, mutta en kokenut silloin nuorena 20-vuotiaana olevani aikuinen. Tosin kummipoikani veli huomautti äidilleni tuolloin että olen vasta uusi aikuinen joka harjoittelee aikuisuutta. </p><p>Olisi myös kiva sanoa että aikuinen on silloin kun on vastuussa itsestään, mutta on aikuisia jotka ei kykene huolehtimaan itsestään esimerkiksi sairauden takia. Lisäksi on myös valitettavasti lapsia jotka joutuvat huolehtimaan itsensä lisäksi perheestä vanhempien tilanteen takia. Itse olen maksanut vuokraa 15 vuotiaasta asti, kun myös laskut yms. mutta silti kokenut itseni aikuiseksi vasta joskus 23 vuotiaana. Miksiköhän näin? 🤔 Veikkaan että omalla kohdalla tuo aikuisuus tuntui vasta tuolloin kun olin jo vuosia asunut omillani, vakkari duuni, parisuhde, tehnyt isoja päätöksiä kuten muuttanut Hollantiin ja takaisin ja sellainen ns. Selkeä kuva miltä elämä näyttää. Mutta tuon ikäisenä myös se elämä romahti kun erosin ja aloin miettiä että elämäni ei näytä siltä miltä haluan ja aloin uudelleen pohtimaan mitä elämältä haluan. Olin kuin teini uudestaan, mutta silti koin itseni aikuiseksi.</p><p></p><p>Ehkä se on parasta vaan pysyä numeroissa kun määritellään aikuista. Tosin 18- vuotias on vielä teini ja mielestäni 20 on ehkä se aikaisin ikä aikuisuudelle. Tosin kuten mainittu, aivot kehittyy 25, että ehkä se olisi se aikuisuuden ikä. Mutta olisiko silloin 20-25 vuotias aikuisharjoittelija?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tanssivapina, post: 27071, member: 154"] Tosi hyvää pohdintaa! Tämä on aika vaikea kysymys. Haluaisi jotenkin ajatella että aikuinen on fiksu, tekee järkeviä päätöksiä ja ottaa toiset huomioon. Mutta valitettavan monet aikuiset eivät sitä tee. Muutenkin meissä kaikissa on ns. Sisäinen lapsi aikuisenakin joka saattaa tulla esiin juurikin konfliktin aikana ja saa ihmisen tekemään lapsellisia päätöksiä tai kiukuttelemaan kuin lapsi. Mulla alkaa aina pää sauhuamaan kun kuulee näitä kommentteja "vähän lapsellista", "oot jo aikuinen, kyllä sun pitäisi osata". Koska valitettavasti ei ole mitään taetta että aikuinen osaa ja pystyy huolehtimaan itsestään. Onko 40 vuotias mies lapsi jos on esimerkiksi mielenterveyshäiriön takia menettänyt hetkellisesti kapasiteetin tehdä päätöksiä? Käytännössähän ikä määrittelisi aikuisuuden, mutta en kokenut silloin nuorena 20-vuotiaana olevani aikuinen. Tosin kummipoikani veli huomautti äidilleni tuolloin että olen vasta uusi aikuinen joka harjoittelee aikuisuutta. Olisi myös kiva sanoa että aikuinen on silloin kun on vastuussa itsestään, mutta on aikuisia jotka ei kykene huolehtimaan itsestään esimerkiksi sairauden takia. Lisäksi on myös valitettavasti lapsia jotka joutuvat huolehtimaan itsensä lisäksi perheestä vanhempien tilanteen takia. Itse olen maksanut vuokraa 15 vuotiaasta asti, kun myös laskut yms. mutta silti kokenut itseni aikuiseksi vasta joskus 23 vuotiaana. Miksiköhän näin? 🤔 Veikkaan että omalla kohdalla tuo aikuisuus tuntui vasta tuolloin kun olin jo vuosia asunut omillani, vakkari duuni, parisuhde, tehnyt isoja päätöksiä kuten muuttanut Hollantiin ja takaisin ja sellainen ns. Selkeä kuva miltä elämä näyttää. Mutta tuon ikäisenä myös se elämä romahti kun erosin ja aloin miettiä että elämäni ei näytä siltä miltä haluan ja aloin uudelleen pohtimaan mitä elämältä haluan. Olin kuin teini uudestaan, mutta silti koin itseni aikuiseksi. Ehkä se on parasta vaan pysyä numeroissa kun määritellään aikuista. Tosin 18- vuotias on vielä teini ja mielestäni 20 on ehkä se aikaisin ikä aikuisuudelle. Tosin kuten mainittu, aivot kehittyy 25, että ehkä se olisi se aikuisuuden ikä. Mutta olisiko silloin 20-25 vuotias aikuisharjoittelija? [/QUOTE]
Lisää lainaukset...
En ole robotti
Lähetä vastaus
Etusivu
Keskustelut
Keho, mielenterveys & syvälliset
miten määrittelette aikuisen
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön.
Hyväksyn
Lue lisää...
Pohja