Keho Miten saa vatsasta turvotuksen pois

Bella

Asiantuntija
Liittynyt
27.2.2021
Viestejä
236
Reaktioarvo
205
Aamulla kun herään mun vatsa on ihan perus ns litteä mut illan lähentymässä se turvottaa jo niin paljon et näyttäis kun oisin raskaana :O
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
Käsittääkseni turvotuskin on tosi yksilöllistä; toisille tulee helpommin ja samat asiat ei auta kaikille. Perusjuttuja on kuitenkin ruokavalio ja liikunta. Tietyt ruuat, niinkuin esim. kaali ja pavut ja herneet, ruis, sipuli ym. aiheuttaa helpommin turvotusta.

Jos huomaat että toisina päivinä on parempi kuin toisina, niin mieti vaikka että mitä oot syönyt sinä päivänä ja kokeile auttaako joidenkin ruokien pois jättäminen.
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Just niinku Kromi sanoi, ruoka vaikuttaa paljon. Esim. maito, viljat, sokeri ja yleisesti kaikki huonosti sulavat ruuat. Ja kannattaa tosiaan kattoo mitä on syöny sinä päivänä paljon ja koittaa vähentää sitä, ei välttämättä kannata vaan jättää jotain kokonaan pois jos ei oo täyttä varmuutta että just se aiheuttaa turvotusta. Ite oon vähentänyt maitotuotteiden käyttöä ihan minimiin, kun huomasin ettei ne sovi mulle ja turvotus on pysyny poissa.

Lisäksi jos on vaikka istunut suurimman osan päivästä, sekin aiheuttaa turvotusta, eli kevyt liikunta voi auttaa saamaan aineenvaihdunnan liikkeelle

Turvotusta voi lievittää hieromalla vatsaa myötäpäivään 50 kertaa. Myös se että painaa 30 s navan ja rintalastan välistä, sitten navan molemmilta puolilta ja vielä navan alapuolelta, vähentää turvotusta. Tuntuu alussa aika epämukavalta mutta siihen tottuu nopeesti. Oon testannu molemmat toimiviksi
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Turvotus on täysin luonnollista ja voi johtua useistakin eri syistä. Olit sitten syönyt liian vähän, liikaa, jonkun tietynlaista ruokaa, ollut stressaantunut tai istunut liikaa. Ei sitä oikein pääse täysin pakoon vaikka mitä tekisi. Tietysti kevyttä liikuntaa suositellaan ja se yleensä tepsiikin.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,951
Reaktioarvo
5,745
Just niinku Kromi sanoi, ruoka vaikuttaa paljon. Esim. maito, viljat, sokeri ja yleisesti kaikki huonosti sulavat ruuat. Ja kannattaa tosiaan kattoo mitä on syöny sinä päivänä paljon ja koittaa vähentää sitä, ei välttämättä kannata vaan jättää jotain kokonaan pois jos ei oo täyttä varmuutta että just se aiheuttaa turvotusta. Ite oon vähentänyt maitotuotteiden käyttöä ihan minimiin, kun huomasin ettei ne sovi mulle ja turvotus on pysyny poissa.

Lisäksi jos on vaikka istunut suurimman osan päivästä, sekin aiheuttaa turvotusta, eli kevyt liikunta voi auttaa saamaan aineenvaihdunnan liikkeelle

Turvotusta voi lievittää hieromalla vatsaa myötäpäivään 50 kertaa. Myös se että painaa 30 s navan ja rintalastan välistä, sitten navan molemmilta puolilta ja vielä navan alapuolelta, vähentää turvotusta. Tuntuu alussa aika epämukavalta mutta siihen tottuu nopeesti. Oon testannu molemmat toimiviksi
Nuo viljat voi kyllä kans just aiheuttaa.
Onko ollut usein ja liittyykö muita oireita?
 

Haamukaapu

Kokenut
Liittynyt
27.2.2021
Viestejä
131
Reaktioarvo
155
Turvotus voi johtua todella monesta asiasta ja se on jokaiselle yksilöllinen juttu, eli mitä edeltävät ovat jo sanoneet, siihen ei hirveästi lisättävää. Kokeilemalla saa parhaiten selville, mikä itselle sopii, olettaen että se johtuu elämäntavoista joista suolistosi ei tykkää. Kannattaa myös mennä lääkärin puheille, jos siltä tuntuu.

That being said, kerron mitä itselleni on auttanut: Rajoitin syömiset johonkin kahdeksan, kymmenen tunnin ikkunaan päivässä, koska se antaa elimistölle aikaa sulatella(?) Aloin välttelemään vehnää, vedet unohtuu joskus juoda joten sen lisääminen. Lisäksi mahalla makuu auttaa, jos ei muuta, niin se ainakin helpottaa sitä inhottavaa turvonnutta tunnetta

Ruokavalion puolelta suosittelen yleisestikin suoliston toimintaa tukevien ruoka-aineiden syömistä, mm. kuitu ja ystävälliset bakteerit :))
 
Ylös Pohja