Lukio miten teiän mt-ongelmat on huomioitu lukiossa?

Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
92
Reaktioarvo
106
miulla on ollu jo pitkään keskivaikea masennus, jonka takia kärsin todella kovasta väsymyksestä. tän takia en saa välillä itteeni sängystä ylös ja meenkin aina kouluun tunnin tai pari myöhässä (nyt kylläkin sain luvan käydä loput 9. luokasta kevennetysti, joten joudun menemään koululle enää 2 kertaa viikossa). oon myös kuuloaistiyliherkkä, joten kaikki pienetkin narahtelut saa miut helposti säikähtämään ja ahistumaan. epäilen itelläni OCD:tä ja yleistynyttä ahdistuneisuushäiriötä. inhoon sellasta kaameeta hälinää ja isossa luokassa opiskelua, kun en pysty keskittymään ollenkaan. ja esim. matikassa tarviin ehottomasti erityistukea. miten tää miun tilanne otetaan huomioon lukiossa? mitä keinoja on? en ihan oikeesti tiiä miten tuun selviimään, ellen saa kunnon apua siellä ja jos joudun opiskelemaan ns. normaalisti, enkä pääse tekemään erityisopen / avustajan tms. luo pienempään tilaan D: mie kyllä kerroin huolistani omalle opolle, ja meillä onkin ens tiistaina sit palaveri tästä aiheesta. sinänsä kyllä uskon, että tää asia järjestyy ja että saahaan sen lukion henkilökunta ymmärtämään miun tilanteen, mutta haluun vaan kysellä teiltä tälleen etukäteen, että mitä kaikkia helpotuskeinoja on olemassa. en aio kuunnella yhtäkään "no yritä vaan jaksaa ja pinnistellä"-kommenttia, koska oon tehny sitä jo ihan tarpeeks.
 

ujobiseksuaali

turhautunut matemaatikko ja true bisexual
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
258
Reaktioarvo
213
mulla on keskivaikee masennus, sosiaalisten tilanteitten pelko ja pakko-oireine. mulla lukiossa otettiin tosi hyvin huomioon mun mt-ongelmat ja helposti sai aina opettajan kans sovittuu esim esseen palautusaikaa pidemmälle jos en jaksanu ajoissa tehä. mä myös sain tosi vapaasti valita sen missä istun luokassa et ois mahollisimman helppo olla, sain vapautuksen esitelmistä ja tunnilla ääneen puhumisesta ja näi. kokeissa mulla oli erillistila eli sain tehä kokeet iha omassa tilassa rauhassa. yleensä asiat saa selvitettyy ku vaa keskustelee ja sopii.
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Itse sain pidennetyn koeajan sekä taviskokeisiin että ylppäreihin ja lisäksi opettajat antoivat lisäaikaa esim. esseiden palautukseen. Minulla on tosin myös pari nepsy-diagnoosia, mutta käsittääkseni samoin olisi toimittu pelkkien mt-ongelmienkin vuoksi.
 
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
92
Reaktioarvo
106
@ujobiseksuaali ja @Peruukkiteline

mahtavaa, että ootte saaneet noinkin paljon tukea! ehkä miekin saan sen verran, että pystyn käymään lukiota D: mutta oon päättäny, että jos tavallinen lukio alkaa tuntuu sietämättömältä kaikesta tuesta huolimatta, niin vaihan iltalukion puolelle. isot voimahalit teille molemmille ja hurjasti tsemppiä sen kanssa mitä käytte läpi, ootte todella vahvoja molemmat <3
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
@ujobiseksuaali ja @Peruukkiteline

mahtavaa, että ootte saaneet noinkin paljon tukea! ehkä miekin saan sen verran, että pystyn käymään lukiota D: mutta oon päättäny, että jos tavallinen lukio alkaa tuntuu sietämättömältä kaikesta tuesta huolimatta, niin vaihan iltalukion puolelle. isot voimahalit teille molemmille ja hurjasti tsemppiä sen kanssa mitä käytte läpi, ootte todella vahvoja molemmat <3
Kiitos, samoin sinulle! <3 Ja tsemppiä, kyllä asiat järjestyvät lukio-opiskelunkin suhteen ja se iltalukiokin on tosiaan hyvä vaihtoehto, jos päivälukio ei sovikaan.
 

ujobiseksuaali

turhautunut matemaatikko ja true bisexual
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
258
Reaktioarvo
213
@ujobiseksuaali ja @Peruukkiteline

mahtavaa, että ootte saaneet noinkin paljon tukea! ehkä miekin saan sen verran, että pystyn käymään lukiota D: mutta oon päättäny, että jos tavallinen lukio alkaa tuntuu sietämättömältä kaikesta tuesta huolimatta, niin vaihan iltalukion puolelle. isot voimahalit teille molemmille ja hurjasti tsemppiä sen kanssa mitä käytte läpi, ootte todella vahvoja molemmat <3
samoin! ite valmistuin lukiosta viime keväänä iha hyvillä papereilla ja nyt menee kyl tietyiltä osa-alueilta mietittynä paremmin. mut siis kannattaa oikeesti vaa ottaa asiat rohkeesti puheeks nii ne saahaan hoidettuu hyvin.
 
Ylös Pohja