Etusivu
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Jäsenet
Paikalla nyt
Uudet profiiliviestit
Etsi profiiliviestejä
Chat
3
Kirjaudu
Rekisteröidy
Uutta
Etsi
Etsi
Etsi vain otsikoista
Tekijän:
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Valikko
Kirjaudu
Rekisteröidy
Lataa app
Asenna
Etusivu
Keskustelut
Keho, mielenterveys & syvälliset
Mitenkä tästä yleensä edetään?
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Vastaa keskusteluun
Viesti
<blockquote data-quote="Peruukkiteline" data-source="post: 13021" data-attributes="member: 197"><p>Saanko kysyä, miksi olet alkanut epäillä juuri ADHD:ta? En siis tarkoita vähätellä oireitasi, olen vain kiinnostunut asiasta.</p><p></p><p>ADHD-diagnoosin saaminen ei oikeasti ole kovin helppoa vaikka moni niin luuleekin, joten ei ole todennäköistä, että saisit vahingossa väärän ADHD-diagnoosin. Pelkosi siitä on tietenkin täysin täysin ymmärrettävä (olen itsekin joskus paininut saman asian kanssa, minulla kun on AD(H)D-diagnoosi). Diagnoosia ei kuitenkaan saa vain kertomalla laveasti keskittymisvaikeuksista, vaan se on paljon mutkikkaampi juttu.</p><p></p><p>ADHD-tutkimuksiin tyypillisesti kuuluvat psykologiset testit, vanhempien haastattelu, selvitys mahdollisista sukulaisten nepsy-diagnooseista ja samalla suljetaan pois "vain" univaikeuksista, liiallisesta ruutuajasta, masennuksesta, stressistä tai muista syistä johtuvat keskittymisvaikeudet. Psykologiset testit on suunniteltu siten, että mahdolliset keskittymisvaikeudet näkyvät niissä. Niissä kun ei testata vaan keskittymistä, vaan myös yleistä kykyä ohjata toimintaansa.</p><p></p><p>Psykologi ei tietenkään tee diagnooseja, mutta tutkimustiimiin kuuluu yleensä moniammatillinen työryhmä (myös lääkäri, joka sen lopullisen diagnoosin sitten asettaa), joka pohtii syytä ADHD-tyyppisille oireillesi. Sinun ei siis tarvitse itse tietää kaikkea, vaan on ammattilaisten tehtävänä osata kysyä ja tarvittaessa sulkea pois/vahvistaa ADHD-hypoteesi.</p><p></p><p>Lisäyksenä tosin, että monet ammattilaiset eivät ole erityisen perehtyneitä juuri ADHD:hen, joten sitä suuremmalla syyllä kannattaa painottaa oireiden vaikutusta elämääsi pitkällä tähtäimellä, koska muuten asia ei välttämättä etene, vaan oireidesi ajatellaan johtuvan jostakin muusta kuin keskittymishäiriöstä.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Peruukkiteline, post: 13021, member: 197"] Saanko kysyä, miksi olet alkanut epäillä juuri ADHD:ta? En siis tarkoita vähätellä oireitasi, olen vain kiinnostunut asiasta. ADHD-diagnoosin saaminen ei oikeasti ole kovin helppoa vaikka moni niin luuleekin, joten ei ole todennäköistä, että saisit vahingossa väärän ADHD-diagnoosin. Pelkosi siitä on tietenkin täysin täysin ymmärrettävä (olen itsekin joskus paininut saman asian kanssa, minulla kun on AD(H)D-diagnoosi). Diagnoosia ei kuitenkaan saa vain kertomalla laveasti keskittymisvaikeuksista, vaan se on paljon mutkikkaampi juttu. ADHD-tutkimuksiin tyypillisesti kuuluvat psykologiset testit, vanhempien haastattelu, selvitys mahdollisista sukulaisten nepsy-diagnooseista ja samalla suljetaan pois "vain" univaikeuksista, liiallisesta ruutuajasta, masennuksesta, stressistä tai muista syistä johtuvat keskittymisvaikeudet. Psykologiset testit on suunniteltu siten, että mahdolliset keskittymisvaikeudet näkyvät niissä. Niissä kun ei testata vaan keskittymistä, vaan myös yleistä kykyä ohjata toimintaansa. Psykologi ei tietenkään tee diagnooseja, mutta tutkimustiimiin kuuluu yleensä moniammatillinen työryhmä (myös lääkäri, joka sen lopullisen diagnoosin sitten asettaa), joka pohtii syytä ADHD-tyyppisille oireillesi. Sinun ei siis tarvitse itse tietää kaikkea, vaan on ammattilaisten tehtävänä osata kysyä ja tarvittaessa sulkea pois/vahvistaa ADHD-hypoteesi. Lisäyksenä tosin, että monet ammattilaiset eivät ole erityisen perehtyneitä juuri ADHD:hen, joten sitä suuremmalla syyllä kannattaa painottaa oireiden vaikutusta elämääsi pitkällä tähtäimellä, koska muuten asia ei välttämättä etene, vaan oireidesi ajatellaan johtuvan jostakin muusta kuin keskittymishäiriöstä. [/QUOTE]
Lisää lainaukset...
En ole robotti
Lähetä vastaus
Etusivu
Keskustelut
Keho, mielenterveys & syvälliset
Mitenkä tästä yleensä edetään?
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön.
Hyväksyn
Lue lisää...
Pohja