Etusivu
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Jäsenet
Paikalla nyt
Uudet profiiliviestit
Etsi profiiliviestejä
Chat
1
Kirjaudu
Rekisteröidy
Uutta
Etsi
Etsi
Etsi vain otsikoista
Tekijän:
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Valikko
Kirjaudu
Rekisteröidy
Lataa app
Asenna
Etusivu
Keskustelut
Opiskelu, työ & ammatti
Muita, joille kouluihin haku aiheuttaa päänvaivaa?
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Vastaa keskusteluun
Viesti
<blockquote data-quote="Lalamon" data-source="post: 94340" data-attributes="member: 89"><p>Niin ja siis voin nyt kertoo, mitä viime vuonna oli tehtävinä ja tällä hetkellä ennakkotehtävinä</p><p></p><p>Ainakin graafisella alalla tällasissa tehtävissä on usein juliste- ja kuvasarjatehtäviä ja myös haastattelu. Kaikkiin tehtäviin kannattaa panostaa todella hyvin, vaikka motivaatiokirjeet ja haastattelut voi kuulostaa lällyiltä. Itellä viime hakukerralla opiskelupaikka jopa jäi saamatta huonon haastattelukokemuksen vuoksi, joten olen tässä varoittavana esimerkkinä... En pitänyt tällaisia tehtäviä turhina harjoitella, vaan ei löytynyt kunnolla tilaisuutta harjoittelua varten. Ja siis haastatteluissa taidealoilla usein kysellään suosikkitaiteilijaa kuulemani mukaan (itellä ei ollut), ja tässäkin tilanteessa kannattaa panostaa. Ei kannata kertoa suosikkitaiteilijaksi supertunnettua taiteilijaa kuten Akseli Gallen-Kallelaa tai muuta vastaavaa. Tällasissa tehtävissä testataankin sitä, onko hakija perehtynyt ja seurannut taidealan meininkejä. </p><p></p><p>Ja siis ainakin ympäristöteemaisia tehtäviä on suht usein pääsykokeissa ja ennakkotehtävissä. Joissain tehtävissä pitää aihe valita itse tietyn teeman mukaisesti, ja tällaisissa tilanteissa usein tulee erottua hakijamassasta ja suunnitella aihe hyvin ennen teoksen työstämistä. Esimerkiksi yksinäisyys ja syrjintä on aiheita, jotka tällasissa tilanteissa toistuu. Ja itse jopa täällä kansanopistossa oon erehtynyt vahingossa tekee tommosesta aiheesta harjotustehtävän. D: Ja siis kun sanoin ennen, että pitäisi ainoastaan erottua, niin meidän koulun opettajien mukaan erottautumistarve ei ole kaikissa tehtävissä yhtä vahva. Kun tehtiin harkotuksena opastavia merkkejä tietyistä aiheista, niin niiden piti olla samantyyppisiä kuin perusliikennemerkit. Meille sanottiin, että pääsykokeissa pitää joko noudattaa hyvin tehtävänantoa, tai sitten tehtävänannossa voi olla "<em>miinoja</em>", joita pitää välttää<em> (eli että helposti sortuu tekee samanlaisen tehtävän kuin muut hakijat). </em></p><p></p><p>Ja siis yhteen koulupaikkaan, mihin hain, pitää suunnitella visuaalinen kampanja itselle merkittävästä yhteiskunnallisesta ongelmasta. Toisessa taas tehdään motivaatiokirje, juliste Marsin lennosta ja lennon turvaohjeet sisältävä kuvasarja. Ekan koulupaikan tehtävässä pitää tosi hyvin erottua eikä tehdä tehtävää esim. ilmastonmuutoksesta tai koronasta. Tokassa pitää visuaalisissa tehtävissä myös erottua jotenkuten.</p><p></p><p>Ja siis Teho-opisto julkaisee vuosittain analyyseja ennakkotehtäviin. Sieltä oon saanut paljon apua työskentelyyn ja siellä myös kerrotaan, milloin kannattaa erityisesti erottua hakijamassasta ja milloin ei niin paljoa. Tässä on linkki tänvuotisiin analyyseihin: <a href="https://teho-opisto.fi/tag/paasykokeet-2022/">https://teho-opisto.fi/tag/paasykokeet-2022/</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Lalamon, post: 94340, member: 89"] Niin ja siis voin nyt kertoo, mitä viime vuonna oli tehtävinä ja tällä hetkellä ennakkotehtävinä Ainakin graafisella alalla tällasissa tehtävissä on usein juliste- ja kuvasarjatehtäviä ja myös haastattelu. Kaikkiin tehtäviin kannattaa panostaa todella hyvin, vaikka motivaatiokirjeet ja haastattelut voi kuulostaa lällyiltä. Itellä viime hakukerralla opiskelupaikka jopa jäi saamatta huonon haastattelukokemuksen vuoksi, joten olen tässä varoittavana esimerkkinä... En pitänyt tällaisia tehtäviä turhina harjoitella, vaan ei löytynyt kunnolla tilaisuutta harjoittelua varten. Ja siis haastatteluissa taidealoilla usein kysellään suosikkitaiteilijaa kuulemani mukaan (itellä ei ollut), ja tässäkin tilanteessa kannattaa panostaa. Ei kannata kertoa suosikkitaiteilijaksi supertunnettua taiteilijaa kuten Akseli Gallen-Kallelaa tai muuta vastaavaa. Tällasissa tehtävissä testataankin sitä, onko hakija perehtynyt ja seurannut taidealan meininkejä. Ja siis ainakin ympäristöteemaisia tehtäviä on suht usein pääsykokeissa ja ennakkotehtävissä. Joissain tehtävissä pitää aihe valita itse tietyn teeman mukaisesti, ja tällaisissa tilanteissa usein tulee erottua hakijamassasta ja suunnitella aihe hyvin ennen teoksen työstämistä. Esimerkiksi yksinäisyys ja syrjintä on aiheita, jotka tällasissa tilanteissa toistuu. Ja itse jopa täällä kansanopistossa oon erehtynyt vahingossa tekee tommosesta aiheesta harjotustehtävän. D: Ja siis kun sanoin ennen, että pitäisi ainoastaan erottua, niin meidän koulun opettajien mukaan erottautumistarve ei ole kaikissa tehtävissä yhtä vahva. Kun tehtiin harkotuksena opastavia merkkejä tietyistä aiheista, niin niiden piti olla samantyyppisiä kuin perusliikennemerkit. Meille sanottiin, että pääsykokeissa pitää joko noudattaa hyvin tehtävänantoa, tai sitten tehtävänannossa voi olla "[I]miinoja[/I]", joita pitää välttää[I] (eli että helposti sortuu tekee samanlaisen tehtävän kuin muut hakijat). [/I] Ja siis yhteen koulupaikkaan, mihin hain, pitää suunnitella visuaalinen kampanja itselle merkittävästä yhteiskunnallisesta ongelmasta. Toisessa taas tehdään motivaatiokirje, juliste Marsin lennosta ja lennon turvaohjeet sisältävä kuvasarja. Ekan koulupaikan tehtävässä pitää tosi hyvin erottua eikä tehdä tehtävää esim. ilmastonmuutoksesta tai koronasta. Tokassa pitää visuaalisissa tehtävissä myös erottua jotenkuten. Ja siis Teho-opisto julkaisee vuosittain analyyseja ennakkotehtäviin. Sieltä oon saanut paljon apua työskentelyyn ja siellä myös kerrotaan, milloin kannattaa erityisesti erottua hakijamassasta ja milloin ei niin paljoa. Tässä on linkki tänvuotisiin analyyseihin: [URL]https://teho-opisto.fi/tag/paasykokeet-2022/[/URL] [/QUOTE]
Lisää lainaukset...
En ole robotti
Lähetä vastaus
Etusivu
Keskustelut
Opiskelu, työ & ammatti
Muita, joille kouluihin haku aiheuttaa päänvaivaa?
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön.
Hyväksyn
Lue lisää...
Pohja