Aihe vapaa oiskohan aika harkita järjenkäyttöä ja itsehillintää :D

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
nyt se on todistettu, valvominen todella tekee miut hulluks :D yks yö tilasin minyn söpöjä juttuja ja nyt päädyin tilaamaan squishmallow -pehmoja jostain helsingin lelukaupasta. ne oli aivan liian söpöjä D: <3 ehkä ois pitäny valita yks, tilasin hitto soikoon 3... ei pitäny ostaa yhtään vähään aikaan, kun oon yleisestikin aika vastuuton rahankäytön kanssa ja lupasin että laitan säästöön :D

on miulla nyt helpottunu esim. se kun aiemmin ostelin vaatetta koko ajan, mutta ostan mie edelleen semmosta sälää, tai miten sitä nyt kuvailis. esim. välillä vaikee suunnitella ruokailuja tai ruoka-aikoja etukäteen, joka näkyy siinä että meen ostamaan kaupasta liian usein välipalaa ja siitä kertyykin yllättävän isoja summia, kun sitä usein tekee. ja esim. tulee mentyä normaliin ja ostettua vähän turhiakin juttuja. en aina meinaa erottaa, mikä on sitä turhaa ja mitä oikeesti tarviin D: aina lupaan että ei, en käytä rahaa, vaan sit jotain tapahtuu :D

lisäks oon vielä täysikänen eli nään tilitilanteet, mutta sekään ei saa heräämään tarpeeks, että nyt tää pitäs lopettaa.

tavallaan on aika paskakin olo tästä, kun esim. haluan matkustella ja toiveena ois että saisin mahdollisimman paljon käytettyä elämässä rahaa semmosiin elämyksiin, enkä mihinkään ylimääräseen krääsään. tässä lähivuosina on myös edessäpäin muutto omilleen ja siihen varmasti sitä rahaa uppoaa. ois siis tosi tärkee päästä tästä eroon D: mutta toisaalta välillä suhtaudun tähän lempeämmin, kun tiedostan että tää on varmasti aika yleistä ja tavallista miun ikäsillä tytöillä (pahottelut kärjistämisestä, mutta ymmärrätte varmaan mitä meinaan).
 

aviva

Asiantuntija
Liittynyt
17.12.2021
Viestejä
1,702
Reaktioarvo
839
Järjen käyttö ja itsehillintä on ihan yliarvostettua, itehän ostan pokemoneja ja super Mario -sälää aina ku voin :D
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Jos oikeasti haluat eroon "huonosta" rahankäytöstä, tee päivä-, viikko- tai kuukausibudjetti. Paljon voit esm. käyttää välipaloihin viikossa tai turhaan krääsään kuukaudessa. Mieti tekeekö ne tavarat sut onnelliseksi ja jos tekee niin miten pitkäksi aikaa? Saatko hyvää oloa esm puoli vuotta sitten ostetuista tavaroista? Lisäksi se että miettii jokaista vähän isompaa (tai miksei pienempääkin) ostosta ainakin sen päivän kaks että tarviinko mä oikeasti tätä. Päivittäiset välipalatkin tulee nopeasti kalliiksi, jos siinä haluaa säästää niin kaupan vaihtaminen edullisempaan (lild tai s-marketti). Ehkä merkistä joutuu vähän tinkimään, en tiiä.

Pienistä puroista kasvaa iso virta ja vastuulliseksi rahankäyttäjäksi olis hyvä opetella ennen kuin omilleen muuttaa. Mä en ole sitä ikinä ollut mutta nyt yritän opetella :D varsinkin kun tulot on pienet ja menot isot niin pakko yrittää kehittää itteään niin ettei puolessa välissä kuuta oo tili tyhjä ja sit joutuu elämään velaksi loppukuun.
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
"Onneks" oon köyhä ja en nykyään ostele hirveesti mitään turhaa, en sanoisi, että oon pihi, mutta mietin silti aina ikuisuuden yhtäkin vähän isompaa ostosta. Vaikka mulla olisi joku juttu jonka haluaisin tosi paljon ja jonka saattaisin oikeasti tarvitakin, niin en lopulta ostakaan mitään, kun mietin vaan haluanko sen oikeesti, entä jos löytyykin joku kivempi juttu ja sit mulla ei oo enää rahaa ostaa sitä. Tällä hetkellä kaikki vähäiset tulot meneekin lähinnä bussikorttiin, Netflixiin (jota en edes käytä nykyään vaan kustannan muun perheen Netflixin kattelun :D) ja osittain ruokaan. Säästötilillä mulla ei oo eurookaan, mut oon jo muutaman vuoden pistänyt lähes kaiken käteisen säästöön. Olis kyllä kiva, jos olis enemmän rahaa, koska lopulta satunnaiset heräteostokset vois olla jopa ihan kivoja ja olis kans kiva pitkästä aikaa ostaa uusia vaatteita. En siis nää mitään pahaa siinä, että ostit kolme söpöä pehmoleluja, koska kyllähän elämään tarvii aina välillä tommosia pieniä kivoja asioita. :D
 
Ylös Pohja