Olen autisti

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Reaktioarvo
802
En olekaan outo, tyhmä ja viallinen, vaan käytökselleni on syy: olen autistinen. Olen kuullut sanottavan, että "nykyään kaikilla on joku diagnoosi ja kaikki haluavat jonkun diagnoosin", mutta oli äärettömän suuri helpotus, kun itse sain diagnoosin. D; En osaa ymmärtää, miksi diagnosointi ja parempi tietoisuus olisi jollekin ongelma, mutta toisaalta en ymmärrä monia muitakaan asioita ihmisissä...

lipstick

Uusi
Reaktioarvo
5
Tiedän ettet tarkoita tätä, mutta omalla kohdalla diagnoosin saaminen on saanut aikaan vuosia kestävän itseinhon, joka varmaan on hidastanut tai kokonaan estänyt toipumista.

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Reaktioarvo
802
Tiedän ettet tarkoita tätä, mutta omalla kohdalla diagnoosin saaminen on saanut aikaan vuosia kestävän itseinhon, joka varmaan on hidastanut tai kokonaan estänyt toipumista.
Oho. :( Saanko kysyä, että miksi? Mun kohdalla diagnoosin saaminen oli helpotus, koska vaihtoehtoja mulla oli karkeasti kaksi: joko olen autistinen ja toiminnalleni on syy tai sitten olen vaan toiselta planeetalta enkä koskaan voi kertoa, mistä vaikeuteni johtuvat vaan joudun kiusaantuneena hihittämään, että mä vaan oon tällainen. ':D

Skeletor

Tsemp-tsämp
Reaktioarvo
8,842
En osaa sanoa. Olet usein kysynyt tuon kysymyksen cp-vammaisuudesta sekä täällä että aikoinaan demissä. Tarkoitatko sitä vai jotain muuta? ':D
Se on alunperin Aku Ankka-foorumilta, joku lapsi 2010 kysyi toiselta tuota, koska aiempi oli esittänyt "tyhmän" kysymyksen. Nauroin niin paljon, että putosin tuolilta ja aloitin kysymään sitä kaikilta.

lipstick

Uusi
Reaktioarvo
5
Oho. :( Saanko kysyä, että miksi? Mun kohdalla diagnoosin saaminen oli helpotus, koska vaihtoehtoja mulla oli karkeasti kaksi: joko olen autistinen ja toiminnalleni on syy tai sitten olen vaan toiselta planeetalta enkä koskaan voi kertoa, mistä vaikeuteni johtuvat vaan joudun kiusaantuneena hihittämään, että mä vaan oon tällainen. ':D

Mä elättelin toivoa siitä, että mulla olisi jokin vaiva, joka korjaantuu oikealla lääkityksellä :D Ei sitten ollutkaan, vaan koin että mut on tuomittu olemaan erilainen ja huonompi koko elämäni ajan.

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Reaktioarvo
802
Mä elättelin toivoa siitä, että mulla olisi jokin vaiva, joka korjaantuu oikealla lääkityksellä :D Ei sitten ollutkaan, vaan koin että mut on tuomittu olemaan erilainen ja huonompi koko elämäni ajan.
En tiedä, että auttaako tämä nyt lainkaan, mutta ethän sä hyvänen aika huonompi ole! Erilainen toki, vaikka sekin on fakta, että kaikki me olemme erilaisia - myös siis neurotyypilliset. Erilaisuus on rikkaus, mutta yhteiskunta näyttää muuta ja tuota sanontaa on viljelty niin kauan, että ehkä jätän sen tähän viestiin vain siksi, että se pitää kyllä paikkaansa mutta on lähes siirappinen. ':D

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
35
Uteliaisuudesta kysyn, että millä tavalla piiloon diagnoosin taakse?
Annan @aviva 'n itse selittää kommenttinsa, mutta luulen, että viittaa siihen, kun toisinaan nousee esille tapauksia, että huonoa käytöstä tai omien ongelmien korjaamatta jättämistä voivat jotkut perustella sillä, että "no kun en mä voi tälle mitään kun mulla on diagnoosi x." Heittäydytään siis avuttomaksi ja syyntakeettomaksi kaikilla elämän osa-alueilla, koska on autisti tms.

Itse koen, että tässä ilmiössä on kysymys jollakin tapaa ennakkoluuloista nepsy- ja psykiatrisia diagnooseja omaavia ihmisiä kohtaan, sillä ryhmä, joka todella "piiloutuu" näiden numero- ja kirjainyhdistelmien taakse täysin, lienee hyvin marginaalinen. Valtaosastahan ei edes huomaa päällepäin että on joku diagnoosi olemassa. Silti sitä ajatusta tunnutaan viljelevän aika paljon että nepsyt ei ota vastuuta teoistaan vaan syyttää kaikesta diagnoosiaan.

aviva

Asiantuntija
Reaktioarvo
981
Annan @aviva 'n itse selittää kommenttinsa, mutta luulen, että viittaa siihen, kun toisinaan nousee esille tapauksia, että huonoa käytöstä tai omien ongelmien korjaamatta jättämistä voivat jotkut perustella sillä, että "no kun en mä voi tälle mitään kun mulla on diagnoosi x." Heittäydytään siis avuttomaksi ja syyntakeettomaksi kaikilla elämän osa-alueilla, koska on autisti tms.

Itse koen, että tässä ilmiössä on kysymys jollakin tapaa ennakkoluuloista nepsy- ja psykiatrisia diagnooseja omaavia ihmisiä kohtaan, sillä ryhmä, joka todella "piiloutuu" näiden numero- ja kirjainyhdistelmien taakse täysin, lienee hyvin marginaalinen. Valtaosastahan ei edes huomaa päällepäin että on joku diagnoosi olemassa. Silti sitä ajatusta tunnutaan viljelevän aika paljon että nepsyt ei ota vastuuta teoistaan vaan syyttää kaikesta diagnoosiaan.
Siis näitä tapauksiahan on enemmän ihmisissä jotka ei ole edes nepsyjä vaan jollain muulla tavalla diagnosoituja. Mutta joo tätä meinasin.

TalvinenRasia

Kissan ulkoiluttaja
Reaktioarvo
802

Ymmärrän ja luulen, että olet aivan oikeassa. Itselleni ei ole koskaan tullut vastaan tapausta, jossa nepsy olisi heittäytynyt kädet ilmassa diagnoosin taakse ja vältellyt vastuuta. Ottaen huomioon myös sen, että monilla nepsyillä on vahva oikeudentunto, niin uskon, että on harvassa niitä ihmisiä, jotka käyttävät diagnoosia hyväkseen. Tietysti heitäkin silti on!

Pikemminkin kuitenkin mun käsityksen mukaan monet pitävät hyvin tarkkaan huolta siitä, ettei kukaan ulkopuolinen tiedä, että on mitään diagnoosia. Mä kuulun siihen porukkaan, joka (muualla kuin netissä nimettömänä) on hiljaa diagnoosista/diagnooseista.

Kirjoita vastaus...
Ylös Pohja