Etusivu
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Jäsenet
Paikalla nyt
Uudet profiiliviestit
Etsi profiiliviestejä
Chat
2
Kirjaudu
Rekisteröidy
Uutta
Etsi
Etsi
Etsi vain otsikoista
Tekijän:
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Valikko
Kirjaudu
Rekisteröidy
Lataa app
Asenna
Etusivu
Keskustelut
Opiskelu, työ & ammatti
Olisikohan liian rankkaa opiskella avoimessa yliopistossa töiden ohella
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Vastaa keskusteluun
Viesti
<blockquote data-quote="Hydrangea" data-source="post: 223497" data-attributes="member: 1766"><p>Nimenomaan kun meitä generalisteja ei arvosteta työmarkkinoilla, mikä tuli itsellenikin aika yllätyksenä valmistumisen jälkeen. Jopa Kelalle pääsee helpommin töihin taloustieteiden tai IT-alan opinnoilla kuin yhteiskuntatieteitä opiskelleena. Kyllä, me sovitaan monelle alalle, mutta meitä ei haluta mihinkään. Ja moni valtion- tai kunnallishallinnon työ sisältääkin sitten esimerkiksi vaatimuksen kirjanpidon osaamisesta tai taloushallinnosta, ja itsekin olen joutunut näitä nyt sitten valmistumisen jälkeen täydentämään osaksi tutkintoani. Eivät kuuluneet käymääni pakettiin alunperin, kun en tiennyt tulevani tarvitsemaan.</p><p></p><p>Ja ei, viestinnän osaajista ei ole pula työmarkkinoilla, vaan on ollut vuosia yksi isoimmista ylitarjontaa työntekijöistä tuottavista aloista. Omat yhteiskuntatieteellisen tuttuni ovat pääasiassa opiskelleet politiikkaa, yhteiskuntapolitiikkaa, sosiologiaa sekä sukupuolentutkimusta, joista viimeksi mainitun huono työllisyys nyt ei ollut yllätys. Tuttuja ja kavereita minulla on runsaasti eri aloilta, läheisistä löytyy eniten soten eri aloja ja tradenomeja, mutta on siellä niin insinöörejä kuin arkeologeja kuin eri opettajiakin.</p><p></p><p>Mutta ei minua varsinaisesti kiinnosta tuntemattoman ihmisen päätä kääntää, jokainen tekee omat valintansa sen mukaan millaisia asioita arvottaa. Ei minuakaan olisi varmaan parikymppisenä tällainen viesti netissä hetkauttanut, kun ajattelin silloin muutenkin, että mitäs se mua kiinnostaa tulenko saamaan töitä vai en. Eikä se aina alavalinnasta kiinni ole, vaan sanoisin, että enemmän siitä missä ajassa ja paikassa satut olemaan ja millaisin verkoston ja millaisena persoonana. Mutta itse jos lähtisin nyt opiskelemaan näillä tiedoilla niin humanistiset ja yhteiskunta-alat olisivat kyllä listan häntäpäässä. Meitä tarvitaan, mutta meitä ei arvosteta tämän hetken yhteiskunnassa, ei millään mittarilla. Oman lapseni aion kasvattaa kulttuureja ymmärtäväksi persoonaksi.</p><p></p><p>Muokkauksena lisään tähän sen, että minulla oli opintojen ajalta oman alan työkokemusta useammasta paikasta - esimerkiksi yliopistolta ja valtionhallinnosta - ja silti sitä vain tipahti työttömäksi. Ja pitkäksi aikaa. Pidemmäksi aikaa kuin esimerkiksi erityisopettajaksi, terveydenhoitajaksi, informaatikoksi tai agronomiksi samaan aikaan valmistuneet tutut.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Hydrangea, post: 223497, member: 1766"] Nimenomaan kun meitä generalisteja ei arvosteta työmarkkinoilla, mikä tuli itsellenikin aika yllätyksenä valmistumisen jälkeen. Jopa Kelalle pääsee helpommin töihin taloustieteiden tai IT-alan opinnoilla kuin yhteiskuntatieteitä opiskelleena. Kyllä, me sovitaan monelle alalle, mutta meitä ei haluta mihinkään. Ja moni valtion- tai kunnallishallinnon työ sisältääkin sitten esimerkiksi vaatimuksen kirjanpidon osaamisesta tai taloushallinnosta, ja itsekin olen joutunut näitä nyt sitten valmistumisen jälkeen täydentämään osaksi tutkintoani. Eivät kuuluneet käymääni pakettiin alunperin, kun en tiennyt tulevani tarvitsemaan. Ja ei, viestinnän osaajista ei ole pula työmarkkinoilla, vaan on ollut vuosia yksi isoimmista ylitarjontaa työntekijöistä tuottavista aloista. Omat yhteiskuntatieteellisen tuttuni ovat pääasiassa opiskelleet politiikkaa, yhteiskuntapolitiikkaa, sosiologiaa sekä sukupuolentutkimusta, joista viimeksi mainitun huono työllisyys nyt ei ollut yllätys. Tuttuja ja kavereita minulla on runsaasti eri aloilta, läheisistä löytyy eniten soten eri aloja ja tradenomeja, mutta on siellä niin insinöörejä kuin arkeologeja kuin eri opettajiakin. Mutta ei minua varsinaisesti kiinnosta tuntemattoman ihmisen päätä kääntää, jokainen tekee omat valintansa sen mukaan millaisia asioita arvottaa. Ei minuakaan olisi varmaan parikymppisenä tällainen viesti netissä hetkauttanut, kun ajattelin silloin muutenkin, että mitäs se mua kiinnostaa tulenko saamaan töitä vai en. Eikä se aina alavalinnasta kiinni ole, vaan sanoisin, että enemmän siitä missä ajassa ja paikassa satut olemaan ja millaisin verkoston ja millaisena persoonana. Mutta itse jos lähtisin nyt opiskelemaan näillä tiedoilla niin humanistiset ja yhteiskunta-alat olisivat kyllä listan häntäpäässä. Meitä tarvitaan, mutta meitä ei arvosteta tämän hetken yhteiskunnassa, ei millään mittarilla. Oman lapseni aion kasvattaa kulttuureja ymmärtäväksi persoonaksi. Muokkauksena lisään tähän sen, että minulla oli opintojen ajalta oman alan työkokemusta useammasta paikasta - esimerkiksi yliopistolta ja valtionhallinnosta - ja silti sitä vain tipahti työttömäksi. Ja pitkäksi aikaa. Pidemmäksi aikaa kuin esimerkiksi erityisopettajaksi, terveydenhoitajaksi, informaatikoksi tai agronomiksi samaan aikaan valmistuneet tutut. [/QUOTE]
Lisää lainaukset...
En ole robotti
Lähetä vastaus
Etusivu
Keskustelut
Opiskelu, työ & ammatti
Olisikohan liian rankkaa opiskella avoimessa yliopistossa töiden ohella
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön.
Hyväksyn
Lue lisää...
Pohja