Opiskelu Oon alkanut pohtimaan syvällisemmin mitä haluan isona tehdä

Opiskelu ja itseopiskelu

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
949
Reaktioarvo
721
Poliisi on ollut mun suurin unelma ala-asteelta asti ja on sitä yhä, meen ens kuussa pääsykokeisiin tsekkaamaan millanen se tilanne on. Oon kuitenkin viime syksystä asti miettinyt myös sitä vaihtoehtoa, että mitä jos musta tulisikin opettaja ja nyt aika vasta on tullut siihen lisäksi opinto-ohjaaja.

Mun ajatus on ollut se, että haluan ammatin jossa voisin auttaa ihmisiä ja poliisi ois just semmonen. Mut sit toi ope/opo ois myös sellasta missä voisin auttaa nuoria. Mulla itselle lukiossa kaikkein paras tuki ja turva tuli nimenomaan opolta ja mun matikan opettajalta kun mulla oli vaikeuksia päästä kursseja läpi eikä kukaan muu uskonut muhun. Voisin olla se turvallinen aikuinen kenelle voi tulla aina puhumaan jos joku painaa mieltä. Voisin olla se jolta voi aina kysyä neuvoa jos kouluasioissa on jotain mikä mietityttää ja voitaisiin yhdessä löytää ratkaisu siihen. Haluaisin vain auttaa niitä joihin kukaan muu ei usko, niitä jotka on sellasia kuin minä olin.

Mut sit toi poliisi, se on mun suurin haave ja musta tuntuis todella pahalta heittää se romukoppaan, varsinkin kun oon kaikille toitottanut kuinka musta joku päivä tulee poliisi. Mut sit jos miettii järjellä, niin oisko mulla kuitenkin enemmän annettavaa opettajana/opona, kun voin omasta kokemuksesta sanoa kuinka suuri merkitys sillä on, että koulussa on edes yksi turvallinen aikuinen kenen luokse saa mennä.

Tää on vähän tämmöstä pohdiskelua kahden alan väliltä ja voin sanoa, että on ihan helvetin vaikea yrittää valita näiden väliltä vaikka kuinka järjellä ajattelisi D:
 

Hydrangea

Asiantuntija
Liittynyt
13.4.2023
Viestejä
352
Reaktioarvo
196
Sua jää kaduttamaan jos et yritä tosissasi sinne poliisiksi. On hyvä olla varasuunnitelma jos et sinne pääse, mutta kaikki paukut nyt vaan siihen suuntaan.
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
949
Reaktioarvo
721
Sua jää kaduttamaan jos et yritä tosissasi sinne poliisiksi. On hyvä olla varasuunnitelma jos et sinne pääse, mutta kaikki paukut nyt vaan siihen suuntaan.
Joo siis mähän meinasin jo perua koko valintakokeen, mut sit aattelin että jos en nyt mene niin kadun. Tiiän etten tuu pääsemään sisään, mutta onneks tänä vuonna on vielä kaks hakua. Jotenki vaan toi varavaihtoehto tuntuu niin realistiselta ja hyvältä vaihtoehdolta myös, että se syö motivaatiota päästä poliisikouluun :$
 

Hydrangea

Asiantuntija
Liittynyt
13.4.2023
Viestejä
352
Reaktioarvo
196
Joo siis mähän meinasin jo perua koko valintakokeen, mut sit aattelin että jos en nyt mene niin kadun. Tiiän etten tuu pääsemään sisään, mutta onneks tänä vuonna on vielä kaks hakua. Jotenki vaan toi varavaihtoehto tuntuu niin realistiselta ja hyvältä vaihtoehdolta myös, että se syö motivaatiota päästä poliisikouluun :$
Ootko aiemmin siis jo hakenut vai kuinka oot niin varma etteivät ne ovet aukea?
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
949
Reaktioarvo
721
Ootko aiemmin siis jo hakenut vai kuinka oot niin varma etteivät ne ovet aukea?
Oon joo hakenut 2019 mutta peruin mun osallistumisen silloin. Ja siellä on siis kuntotestit ja kirjalliset kokeet joista kummassakaan en tuu saamaan juurikaan pisteitä. Kuntotesteihin oon kyllä treenannut, mutta en vielä tarpeeksi kauaa, että se riittäisi ja pääsykoekirjaa taas oon lukenut pari sivua :') Tää osallistuminen on vähän sellanen et käyn vaan kattomassa sen paikan ja millanen se pääsykoetilanne on, niin tietää sit vähän paremmin jos haen myöhemmin uudestaan.
 

Hydrangea

Asiantuntija
Liittynyt
13.4.2023
Viestejä
352
Reaktioarvo
196
Oon joo hakenut 2019 mutta peruin mun osallistumisen silloin. Ja siellä on siis kuntotestit ja kirjalliset kokeet joista kummassakaan en tuu saamaan juurikaan pisteitä. Kuntotesteihin oon kyllä treenannut, mutta en vielä tarpeeksi kauaa, että se riittäisi ja pääsykoekirjaa taas oon lukenut pari sivua :') Tää osallistuminen on vähän sellanen et käyn vaan kattomassa sen paikan ja millanen se pääsykoetilanne on, niin tietää sit vähän paremmin jos haen myöhemmin uudestaan.
Ei se kirjallisen kokeen läpäiseminen vaadi aina hirveitä pänttäämisiä. Mun kavereissa on sellaisia, jotka meni lähes lukematta ja vahingossa sisälle. Yksi jopa lääkikseen, mutta se onkin aina ollut ihme nero luonnontieteissä.
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
949
Reaktioarvo
721
Ei se kirjallisen kokeen läpäiseminen vaadi aina hirveitä pänttäämisiä. Mun kavereissa on sellaisia, jotka meni lähes lukematta ja vahingossa sisälle. Yksi jopa lääkikseen, mutta se onkin aina ollut ihme nero luonnontieteissä.
Se koe on sellanen mihin tarvii olla sisäistettynä kaikki ne pääsykoekirjan artikkelit (ja niitä on ainakin se parikymmentä), koska siihen kokeeseen on valittu muutama teksti joiden pohjalta tehdään essee. Muutenhan se vois ollakin ihan helppo vetää läpi jos pelkkä maalaisjärki riittäis :D
 

Hydrangea

Asiantuntija
Liittynyt
13.4.2023
Viestejä
352
Reaktioarvo
196
Se koe on sellanen mihin tarvii olla sisäistettynä kaikki ne pääsykoekirjan artikkelit (ja niitä on ainakin se parikymmentä), koska siihen kokeeseen on valittu muutama teksti joiden pohjalta tehdään essee. Muutenhan se vois ollakin ihan helppo vetää läpi jos pelkkä maalaisjärki riittäis :D
Tuuri vaikuttaa ihan hirveästi sekä essee- että monivalintakokeissa pärjäämiseen. Jos luet muutaman hyvin ja juuri ne tulee kokeeseen niin sehän riitti. Monivalinnoissa taas voi pärjätä pelkällä arvaamisella ilman miinuspisteitä.

Lähinnä tarkoitan vain sitä, että älä päätä etukäteen sen sisäänpääsyn olevan sulle mahdotonta. Aina on se tietty määrä ihmisiä, jotka sen opiskelupaikan saa.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,244
Reaktioarvo
8,557
Kai tiedät, että poliisina joudut erään (hyvän) vitsin kohteeksi?
Ja vitsi menee aina niin, kun menet kylään jollekin kaverille niin joku heistä kysyy "kuka teistä tilasi pekonia?" kjeh räh.
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
949
Reaktioarvo
721
Tuuri vaikuttaa ihan hirveästi sekä essee- että monivalintakokeissa pärjäämiseen. Jos luet muutaman hyvin ja juuri ne tulee kokeeseen niin sehän riitti. Monivalinnoissa taas voi pärjätä pelkällä arvaamisella ilman miinuspisteitä.

Lähinnä tarkoitan vain sitä, että älä päätä etukäteen sen sisäänpääsyn olevan sulle mahdotonta. Aina on se tietty määrä ihmisiä, jotka sen opiskelupaikan saa.
Joo siis tottakai tuurilla on vaikutusta. Mulla on tässä kuitenkin ollut alusta asti se ajatus, että käyn vain katsomassa millanen se pääsykoe on. Lisäksi se kuntotesti on sen verran tiukka, että voin ihan faktana sanoa etten tule pääsemään sisään tällä hakukerralla, vaikka kirjallinen koe menisikin nappiin. Kirjallista osiota ei pääse edes suorittamaan jos fyysinen osio menee huonosti.
 
Ylös Pohja