Yhteishaku & pääsykokeet Pääsykoekesu

Yhteishaku, pääsykokeet, valintakokeet.

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
926
Reaktioarvo
701
(Katsotaan löytääkö kukaan tätä kesua..)

Osalla varmaan pääsykokeet (ellei peräti useammat) jo olleet, mutta se ei haittaa. Tervetuloa keskustelemaan ja jakamaan vinkkejä ja yleisesti keskustelemaan aiheesta! Myöskään sillä ei ole väliä mihin kouluun olet hakenut, mukaan vain jännittämään tai jakamaan kokemuksia <3

Mihin ootte hakeneet?
Itselläni on kahdet pääsykokeet tulossa Oulun yliopistoon (englannin kieli 31.5. ja suomen kieli 8.6.) ja vähän meinaa jännittää. Enkku oli mun eka hakukohde, koska se nyt vaikutti vähän mielenkiintoisemmalta. Onko muita hakemassa Ouluun?

Entä miten olette lukeneet? Itsellä mennyt vähän penkin alle, kun teen pääosin yövuoroa tällä hetkellä. Työt verottaa ihan sikana energiaa, joten en ole varsinaisesti lukenut kovinkaan paljoa. Englantia tosin tulee käytettyä päivittäin, joten sen puoleen ei pitäisi olla suurempaa ongelmaa. Jotain ”oikeaa” enkun kielistä materiaalia ajattelin tässä viimeisen kahden viikon aikana kuitenkin kertailla. Yritän enemmän päästä tuonne enkun kielen puolelle muutenkin, joten tietoisesti oon jättänyt suomen kielen vähemmälle.
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
926
Reaktioarvo
701
Onko niihin mitään hakumateriaaleja luettavaksi?
Mun käsittääkseni ei. Ehkä jotain lukion kirjoja voisi hyödyntää, mutta silloin heitin omani kierrätykseen kun ei ollut tarvetta niille :D On mulla kaverilta lainassa äidinkielen särmä, mutta sitäkin oon selaillut ihan vaan pari kertaa.
 

Hydrangea

Asiantuntija
Liittynyt
13.4.2023
Viestejä
260
Reaktioarvo
169
Mun käsittääkseni ei. Ehkä jotain lukion kirjoja voisi hyödyntää, mutta silloin heitin omani kierrätykseen kun ei ollut tarvetta niille :D On mulla kaverilta lainassa äidinkielen särmä, mutta sitäkin oon selaillut ihan vaan pari kertaa.

Okei! Mä oon siis ite hakenut muutama vuosi sitten ruotsia, saksaa ja suomea lukemaan ja kaikkiin oli silloin jotain äänteisiin, kielioppiin ja kielenhistoriaan liittyviä pääsykoekirjoja. :) Varmaan edelleen tuollaiset asiat on kyllä aika keskeisiä, mutta eiköhän niistä selviä sit ihan sillä lukion oppimäärällä.
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
926
Reaktioarvo
701
Okei! Mä oon siis ite hakenut muutama vuosi sitten ruotsia, saksaa ja suomea lukemaan ja kaikkiin oli silloin jotain äänteisiin, kielioppiin ja kielenhistoriaan liittyviä pääsykoekirjoja. :) Varmaan edelleen tuollaiset asiat on kyllä aika keskeisiä, mutta eiköhän niistä selviä sit ihan sillä lukion oppimäärällä.
Joo! No, enkun kurssikirjoissa on kieltämättä niin laajasti monista aiheista tekstiä, että niillä pärjäisi hyvin jos olisi vielä tallessa kaikki :D kieltämättä ihan oikea pääsykoekirja helpottaisi lukemista.
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
926
Reaktioarvo
701
Nostan tätä jos täällä olisi joku muukin joka on mun lisäkseni hakenut kouluun D:
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
926
Reaktioarvo
701
Englannin kielen koe meni ihan metsään, mutta ens viikolla on vielä suomen kielen pääsykoe. Pitää toivoa, että se menis niin hyvin että saa koulupaikan :-)
 
Ylös Pohja