Syvälliset Selkounikeskustelu (+selkounihaaste?)

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Lyhyesti jos joku ei vielä jo tiedä: Selkounet on unia joissa tajuut kyseessä olevan uni ja voit ite päättää mitä teet siinä unessa. Tietenki aivot yrittää pistää hanttiin ku yrittää tehä jotain mikä ei oo oikeesti mahollista ja voi vaatia harjottelua ennen ku pystyy esim. lentämään. Sen lisäks myös unihahmot yrittää välillä estää sua tekemästä joitain asioita.

Mä näin ensimmäisen selkouneni viikon harjottelun (käytännös unitestien tekemisen ja unipäiväkirjaa pitämisen avulla) 09.09.09 (vaikee unohtaa tota päivämäärää :D). Siit lähtien oon aina välillä niitä nähny vaik varsinaisesti harjottelemisen oon jättäny jo taakse (miinus nenätestien tekeminen aina jos tapahtuu jotain outoo tai muuten vaan haluu varmistaa et kyseessä ei oo unta). Oon tehny unissa yhtä jos toistaki ja mul on takana paljon (ainaki omasta mielestäni) mielenkiintosia selkounia.

Mut viime aamuyöstä koin jotain ihan uutta unessa. Satuin tajuumaan jostain (en muista mistä) et kyseessä oli unta. Mut pystyin myös tuntemaan et mul oli ihan järkyttävä kusihätä ja olin siitä huolissani et jos en kohta herää, nii voi käydä vahinko (oon nähny miljoona kertaa unta mis onnistuneesti käyn kusella ja ikinä mitään ei oo käyny, mut se ei oo semmonen asia ettäkö sen kaa haluis ottaa riskejäkään. Noh, mä sit koitin miettii keinoja miten pystyisin herättää itteni ja muistin, et aina ku selkounessa oon yrittäny tost mun partsilta hypätä lentoon (nään tosi usein siis semmosii unii mis valeherään ja tajuun et oon unessa joten lähtöpaikkana on oma kämppä) ja jos oo epäonnistunu ja pudonnu nii oon heränny.

No mä sit keksin et hyppään tarkotuksel partsilta alas et saan herätettyy itteni (olkoonki et putoominen on ihan HIRVEE tunne). No, mä en sit tällä kertaa herännykää siihen. Putosin ja sain sen säikähdysfiiliksen, mut uni jatku sit maasta. No vähän myöhemmin keksin et otan vauhtiiki ennen ku hyppään tost partsilta nii varmasti herään. No otin vauhtia, hyppäsin silleen et putosin selkä eellä, kärsin sen "hyi-helvetin-vittu" tunteen mut just ennen ku osuin maahan nii vauhti käytännös hidastu sadasta nollaan sekuntin sadasosassa ja ne pari vikaa senttii laskeuduin ku mut oltais johonki pumpuliin laskettu. Täs vaihees totesin vaa et jaa, en pysty herättämään itteeni et kai sitä pitäis sit vaan siitä kusihädän tunteesta huolimatta ottaa kaikki ilo siitä irti. Tätä tosi kirkasta selkounta jatku varmaan jonku 15min.

Päätin sit jossai vaihees huvikseni esitellä unihahmoille mun kykyy laittaa käsi seinää vasten kunnes se uppoo sinne sisälle silleen et kättä ei enää nää ja sitä miten pystyn vetää sielt seinästä ihan mitä vaan esille. Annoin mun unihahmojen päättää mitä sieltä vedän ja yks totes vaa et no tiikerin pentu. Noh, sain sen tiikerinpennun sit sieltä vedettyy ja annoin sille unihahmolle sen ja se vaa totes et "perkele, ois pitäny pyytää jotain vähän järkevämpää" (ku se ei aluks uskonu mua et voin vetää sieltä esille tosiaan ihan mitä vaan).

Ainut asia mikä tos 15min kirkkaassa selkounes mis pystyin tekee mitä vaan ja uskaltauduin kahesti jopa hyppäämään partsilta on se, et en tajunnu mennä syömään mitään herkullista. Ku se on must yks parhaimmist asioist selkounes, et voit syödä mitä vaan ja kaikki maistuu taivaalliselta.. Olin niin keskittyny siihen et mun pitäis herätä ja päästä kuselle ettei kerenny hirveesti miettii et mitä hauskaa ois voinu tehdä.

Tän jälkeen sit heräsin ja kauheel kiireel yritin vessassa vedellä housuja pois jalasta et pääsis tyhjentää rakon kunnes olin sillee et hetkonen... Tein nenätestin ja lo and behold olin EDELLEEN unessa. Vähäkö ketutti. :'D En usko et oisin oikeesti pissannu sänkyyn vaik oisin siin unessa saanu tarpeeni toimitettuu ku niin ei oo koskaan ennenkää käyny, mut sitä riskiähän en turhaan silti haluu ottaa.

No, siinä vähän tarinaa mun viimeöisistä seikkailuista. Näätteks te ikinä selkounia? Mikä on teijän mielestä parasta mitä unessa voi tehdä? Entä mitä todellisuustestiä käytätte? Itelle toi nenätesti on ollu se paras, ku koen et se on lähes fool proof. Ainut vaa et välil jos on nenä tukossa tai sit en tiiä onks jotain uniapneaa tms, mut joskus se ei toimi tai sit on vaan nii unityhmä et ei muista "kummin päin" sen piti mennä, et pitiks pystyy hengittää ku on nenä ja suu tukittuna vai oliks se niin et ei pitäis.. :'D

Muistan ku joskus höyhensaaret.info:ssa oli joskus tämmönen selkounihaastekilpailu, et joku keksi jonku tehtävän mitä kaikki sit yrittää kokeilla ku näkee selkounta ja sit se kuka ekana kertoo et miten se haaste niillä meni, nii saa päättää seuraavan haasteen mitä sit kaikki taas yrittää toteuttaa. Olis niin ihana ku sais lisää ideoita mitä kokeilla selkounes + kuulla et mitä kaikkee ihmiset sen haasteen seurauksena just kokee. Ja niien ei tarvii olla mitään mahottomia, ne voi olla ihan vaan luokkaa et "kysy unihahmolta niien lempiväriä" tms. Se on vaan hauska nähä et mitä uni siihen sitte kenelleki luo.

Jos kukaan tosta haastejutusta innostuu, niin mun puolesta se kuka ekana ehtii nii saa keksiä ekan haasteen. :)

Mutta nyt, estradi on teidän. :')
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Mä tosiaan usein tiiän/ainakin toivon et oon unessa mut en mä oo ikinä muistanu tehä mitään kummallista. Kyllä mä esim saatan muistaa asioita tai edellisiä unia ja niiden perusteella tehdä valintoja. Esim muistan joskus juosseeni käytävällä ja siinä ois ollu uni mun vanhaan painajaiseen ja jatkoin vaan suoraan koska päätin etten haluu sinne nyt. Toisaalta usein jos nään painajausta en halua herätä kun haluan nähdä mitä siinä tapahtuu mut sit välillä tajuan et nyt mä alan olla en mä tiiä "liian hereillä" ja yritän päästä siitä eroon ettei mun tarvii keksiä tapahtumia;D
 

Kuusieppari

Kamelivaara❗
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
286
Reaktioarvo
256
Oon nähny selkounia pari kertaa mut ne on ollu ihan tylsiä ku en oo pystyny tekemää mitää erikoista vaikka oon yrittäny. Sit en myöskää oo vlinu herätä ku oon tajunnu et se on unta vaikka oisin halunnu. Sit vaa oon hetken siinä unessa minkä jälkeen herään. Tosi sekava hetki ku ensin on tajunnu et on unessa ja sit yrittää herätä mut ei pysty ja sit kumminki herää melkeen heti. (Tosin joskus pienenä mul oli joku tosi ahistava painajainen ja tajusin et se on unta ja en pystyny heräämää xdd sit vaa olin siinä iha saakelin kauan ja sit vast heräsin) Ja toi nenätesti ei toimi mulla ku kokeilin joskus unessa ja en pystyny hengittämää xdd
 
Liittynyt
15.11.2022
Viestejä
19
Reaktioarvo
16
Oooh, mä oon kans ollut höyhensaaret.infossa ja on hirvee ikävä sitä foorumia! 😭 Joskus 10 vuotta sitten olin tosi aktiivinen selkouniharrastaja. Oon nähny niitä ihan luonnostaan lapsesta asti tasaisin väliajoin, joten niitä on aika helppo vahvistaa.

Täytyy yrittää taas aktivoitua. Nykyään nukun niin huonoa unta että ne selkounet katkeaa samantien siihen että innostun liikaa :--D
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Oooh, mä oon kans ollut höyhensaaret.infossa ja on hirvee ikävä sitä foorumia! 😭 Joskus 10 vuotta sitten olin tosi aktiivinen selkouniharrastaja. Oon nähny niitä ihan luonnostaan lapsesta asti tasaisin väliajoin, joten niitä on aika helppo vahvistaa.

Täytyy yrittää taas aktivoitua. Nykyään nukun niin huonoa unta että ne selkounet katkeaa samantien siihen että innostun liikaa :--D
Et voi uskoo miten iloseks sun kommentti mut teki! Ite tosiaan alotin höynäreiden sivuil pyörii joskus 2009. En oo ihan varma kauan siel pörräsin lukemassa vinkkejä et miten niit voi nähä mut tosiaan viikko unipäiväkirjan pitämisestä näin ekan selkounen (se oli tosi lyhyt, lensin siin unes vissii ja sit tajusin et tää on unta ja sit vaa yritin jatkaa sitä lentämist ja heräsin tai vaivuin toiseen uneen). Muistan vaan et siel oli mitä mielenkiitosimpia ihmisten kokemuksia selkounista, unityhmyydestä, erilaisii tapoja päästä selkouneen (kaikki eri WILD:n ja DILD:n muodot), unitaidetta jne. Mut sen muistan et kävin siel tosi usein ainaki puolen vuoden ajan (kunnes oli käytännös lukenu sielt kaiken) ja sit sen jälkeen aina satunnaisesti kurkkaa et onks siel jotain uutta.

Toi selkounihaaste on yks asia jota ikävöin sieltä. Olkoonki et se haaste saatto välil olla joko liian vaikee tai tylsä tai aikaa vievä (siis siin mieles et ei haluu selkountaan haaskata semmoseen) ettei se haaste sit hetkeen vaihtunu sieltä. Itseasias nyt ku muistelen tota tarkemmin nii niis oli tai jossain vaihees tuli must seki et siin oli 2 eri haastetta ain et jompi kumpi piti suorittaa. Toi tais tulla jälkeen päin sen takii ku jotkut teki välil vähän sairaita tehtäviä ja kaikki ei välde halunnu jotain tehtävää tehä vaik tilaisuus tuliski (esim. yks mikä tulee mieleen oli tyylii et leikkaa oma sormi irti ja syö se).

Itelle selkounien näkeminen ei oo koskaan ollu varsinaisesti itsestäänselvyys. Muistan kyl mun unet tosi hyvin ja näin mut en koskaan ennen ku kuulin niistä nii ollu nähny yhtäkään. Saatoin tajuta ohjata unta tai et oon nähny samaa unta aikasemminki nii tieisn mitä tulee tapahtuu, toi 09.09.09 oli se ku oikeesti ekaa kertaa olin silleen et "tää on unta". Rupesin laskee et minkähän ikänen olin sillon nii holy shit olin 17?! Jotenki muistin et olin yläasteella sillon mut jaa.. :D

Muistan et mul meni puol vuotta nähä eka WILD (eli just se et nukkuu eka jonku 5-6h ja sit herää hetkeks, tyylii maksimissaa tunniks) ja sit takas petiin ja keskittyy siihen et huomaa ku todellisuus vaihtuu uneks). Mut se oli yksii parhaimmist kokemuksist mitä mul on koskaan ollu. Nykyään en niitä jotenki jaksa ees yrittää, toisaalta... Miks ei.. Ois kiva kokee se taas. Nään kyl paljon tosiaan valeheräämisen kautta tulevia selkounia mut ne ei oo sama asia. Ku tosiaan WILD on nii jännän tuntusta. Ja kaikki se ku pitää yrittää päästä sängyst ulos ilman et liikuttaa oikeesti kroppaa ja sit ku lähtee liikkeelle nii se selkounen laatu on yleensä paljon parempi ku jos ois vaa unes tajunnu et se on unta (DILD).

Unitestejä teen kyl melko usein semi "muuten vaanki" just siks et tulis uniinki se tapa mut ei oo jotenki vaan tullu, en varmaan tee sit kuitenkaa tarpeeks usein niit. Tai sillee jos alan miettii sitä et hmm tää on todennäkösesti unta nii nenätesti on hyvä tapa varmistaa, mut mul oli joskus sitäki et tein unitestin ns. muuten vaa ja sit perään et mitä tää oli unta?!? Et se tuli ihan puskista ku ei millään tasol ajatellu et se ois..

Yh alkaa taas tulee kauheen pitkä viesti jolla ei oo päätä eikä häntää ja joka rönsyilee.... Mut olkaa hyvät...? :D
 
Liittynyt
15.11.2022
Viestejä
19
Reaktioarvo
16
Mun paras muisto ko. foorumista on se ku olin raukka saanut pienet traumat kauna-elokuvista, joita pidin hauskoina ja kesyinä mut katsonut ne vanhempien kanssa kaikki putkeen yhessä illassa ja sit nukkumaan mennessä tulikin paniikki. Kirjotin ihan hädässä sinne foorumille kun iltapelot vain jatkui ja sain vinkin että pitää vaan sanoa sille "mörölle" mitä pelkään, että mene pois täältä stalkkaamasta senkin perverssi ja se auttoi heti! 😂

Nykyään ku on perhe ja kiire ni mihinkään haasteisiin ei oo aikaa mut koska vauvan takia herään usein aamuyöstä ja oon sen hetken hereillä, niin siinä pääsen just siihen unen vaiheeseen et tulee helposti sellainen pikainen DILD. Semmoset aamuviiden DILDit on mulle aika perus ollu siitä asti ku aloin harjoittelemaan kunnolla 😄 WILDejä oon nähnyt vain muutaman kerran ja ne on kestäny kaikki varmaan alle minuutin..

Mun eka selkouni oli lapsena (arviolta 3v) kun näin unta et olin jossain röllimetsässä ja tajusin yhtäkkiä et tää on unta, joten kiipesin semmoseen lintutorniin tms ja lensin sieltä johonkin noidan majaan missä oli pääkallo pöydällä. Jostain syystä aattelin et voin selvittää miltä kuoleminen tuntuu ja pyysin sitä noitaa tappamaan mut, koska haluan tietää mitä kuoleman jälkeen on, mutta sit tietenki heräsin. Hassua miten 23 vuotta myöhemmin ton muistaa niin yksityiskohtaisesti!

Mä muuten löysin ton selkouni-termin ja höyhensaaret yms kun demitin silloin 14-vuotiaana about. Syvällisissä oli keskustelu aiheesta, ettei vaan ois ollut tyyliin sun keskustelu? 😂
 

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Mun paras muisto ko. foorumista on se ku olin raukka saanut pienet traumat kauna-elokuvista, joita pidin hauskoina ja kesyinä mut katsonut ne vanhempien kanssa kaikki putkeen yhessä illassa ja sit nukkumaan mennessä tulikin paniikki. Kirjotin ihan hädässä sinne foorumille kun iltapelot vain jatkui ja sain vinkin että pitää vaan sanoa sille "mörölle" mitä pelkään, että mene pois täältä stalkkaamasta senkin perverssi ja se auttoi heti! 😂

Nykyään ku on perhe ja kiire ni mihinkään haasteisiin ei oo aikaa mut koska vauvan takia herään usein aamuyöstä ja oon sen hetken hereillä, niin siinä pääsen just siihen unen vaiheeseen et tulee helposti sellainen pikainen DILD. Semmoset aamuviiden DILDit on mulle aika perus ollu siitä asti ku aloin harjoittelemaan kunnolla 😄 WILDejä oon nähnyt vain muutaman kerran ja ne on kestäny kaikki varmaan alle minuutin..

Mun eka selkouni oli lapsena (arviolta 3v) kun näin unta et olin jossain röllimetsässä ja tajusin yhtäkkiä et tää on unta, joten kiipesin semmoseen lintutorniin tms ja lensin sieltä johonkin noidan majaan missä oli pääkallo pöydällä. Jostain syystä aattelin et voin selvittää miltä kuoleminen tuntuu ja pyysin sitä noitaa tappamaan mut, koska haluan tietää mitä kuoleman jälkeen on, mutta sit tietenki heräsin. Hassua miten 23 vuotta myöhemmin ton muistaa niin yksityiskohtaisesti!

Mä muuten löysin ton selkouni-termin ja höyhensaaret yms kun demitin silloin 14-vuotiaana about. Syvällisissä oli keskustelu aiheesta, ettei vaan ois ollut tyyliin sun keskustelu? 😂
En olis yhtään yllättyny vaik ois ollu mun keskustelu. :D Tein meinaa kaikest tämmösest syvällisest paljon keskusteluja. Siis selkounista, tulpista, suggestio meditaatiosta jnejne.
 
Liittynyt
15.11.2022
Viestejä
19
Reaktioarvo
16
En olis yhtään yllättyny vaik ois ollu mun keskustelu. :D Tein meinaa kaikest tämmösest syvällisest paljon keskusteluja. Siis selkounista, tulpista, suggestio meditaatiosta jnejne.
Hahaa ehkä se olit siis sinä jonka kautta löysin höyhensaaret yms 😄 hauskaa! Sitä foorumia on kyl kova ikävä!
 
Ylös Pohja