Yhteishaku & pääsykokeet Te, jotka haitte nyt (korkea)kouluihin: miten menee?

Yhteishaku, pääsykokeet, valintakokeet.
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
Oletteko hakeneet opiskelemaan korkeakouluun tai miksei muuallekin? Onko teillä pääsykokeita tiedossa ja milloin, oletteko saaneet päntätyksi hyvin, millaiset fiilikset ja odotukset on just nyt pääsykokeita ja tulevia opintoja kohtaan jii-än-ee? Vai odotteletteko todistusvalinnan tuloksia? Tai jos teillä on jo ennestään kokemusta pääsykokeista ja niihin valmistautumisesta, opiskelemaan hakemisesta ja niin edelleen, ja haluaisitte jakaa kokemuksianne, niin kertokaa vaan.

Itse en siis hakenut opiskelemaan minnekään (opiskelupaikka löytyy jo), mutta muistan demiajoilta, että tällaisista keskusteluista sai mukavasti vertaistukea pänttäämiseen, tulosten odotteluun, varasijalla (ei tällä Varasijalla! :D) hengailuun ja muuhun jännäämiseen. :)

// Edit. Muokkailin nyt tätä aloitusviestiä niin, että se ottaa enemmän huomioon myös todistusvalinnalla hakevat yms. Omista kouluhauistani on kulunut tosiaan jo niin paljon aikaa, että kaikki välissä tapahtuneet valintauudistukset ovat mulle aika vieraita.
 
Viimeksi muokattu:

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
Tämän kuun lopulla on tulossa muutama pääsykoe, mutta mihinkään niistä ei ole annettu ennakkomateriaaleja. Vakavan lisäksi on tulossa vieraiden kielten kokeita, eli niitä voisi vähän kertailla yleisellä tasolla. En ole kysynyt kirjoitusten alustavia pisteitä, mutta jos sieltä tulee M:n paperit niin pariin hakukohteeseen voisi päästä pelkästään niillä, ainakin aiempien vuosien tilastojen perusteella. En ole hakeutumassa kaikkein kilpailluimmille aloille, eli mitään huippuarvosanoja ei onneksi tarvitse olla.
 

Cieli

Weteraani
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
318
Reaktioarvo
384
Odotan todistusvalinnan tuloksia mielenkiinnolla. En ole menossa AMK-valintakokeeseen, koska oon ulkomailla ja opiskelupaikka jo löytyy, mutta eka hakukohde kiinnostaa ja mulla on kohtalaiset mahikset päästä papereilla. Tosi mielenkiintoinen nähdä, että miten käy! Jos en pääse todistusvalinnassa, niin ei ole kuitenkaan maailmanloppu.
 

Salakyttä

Haihattelija
Liittynyt
11.2.2021
Viestejä
13
Reaktioarvo
14
Pääsykokeita olisi vasta kesäkuun puolella. Toivon kyllä tosissani pääseväni todistuksella (ihan hyvät mahikset jos pisterajat ei nyt hulluna pomppaa) mutta olen kyllä kertaillut biologian kirjoja ja aion katsoa vanhoja pääsykokeita läpi. Onneksi nykyään monet pääsykokeet perustuvat aineistoon, joten pänttäämistä ei sinänsä ole paljon.
 

Freya

Sensei
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
476
Reaktioarvo
505
Hain ja pääsin opiskelemaan maisteria. Tulin kuitenkin seurailemaan muiden fiiliksiä, tässä on hetki oltu välissä työelämässä, joten koulunpenkille paluu jännittää :D
 

ujobiseksuaali

turhautunut matemaatikko ja true bisexual
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
258
Reaktioarvo
213
Hain ja pääsin opiskelemaan maisteria. Tulin kuitenkin seurailemaan muiden fiiliksiä, tässä on hetki oltu välissä työelämässä, joten koulunpenkille paluu jännittää :D
uu hei onnea!! mihin pääsit opiskelemaan? ts mitä alaa?
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
Jaa, enpä tätä keskustelua tehdessäni tajunnut ajatella tuota todistusvalinta-asiaa, kun mulle tuo ei ole tuttu ja omakohtaista kokemusta ei ole. En tiedä, onko nykyään sitten enemmän niin, ettei vanhanaikaista pänttäämistä pääsykokeisiin enää käytetäkään niin paljon kuin minun aikoinani. 👵🏻 Toki varmaan riippuu hakukohteestakin. Toivotan joka tapauksessa tsemppiä kaikille tulosten odotteluun jne.!
 

Cieli

Weteraani
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
318
Reaktioarvo
384
Nykyään korkeakoulujen on pitänyt luopua pitkää valmistautumista vaativista pääsykokeista ja merkittävä osa valitaan suoraan todistusvalinnassa. Lisäksi monet pääsykokeet eivät enää sisällä mitään ennakkomateriaalia. AMK-valintakokeessa ei vaadi mitään etukäteen luettavaa materiaalia. Käytännössä kuitenkin esim. lääkiksen ja oikikseksen ja psykan kokeisiin on kyllä joko ennakkomateriaalia ja/tai muuten vaan päntättävä runsaasti.
 

huchu

she/they
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
233
Reaktioarvo
244
ensi viikolla ensimmäinen pääsykoe ja toinen vähän ennen lakkiaisia 😣 kummassakaan ei oo ennakkomateriaalia mikä ahdistaa kun en tiedä miten olis pitäny valmistautua. en usko että todistusvalinnalla pääsen sisään
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
ensi viikolla ensimmäinen pääsykoe ja toinen vähän ennen lakkiaisia 😣 kummassakaan ei oo ennakkomateriaalia mikä ahdistaa kun en tiedä miten olis pitäny valmistautua. en usko että todistusvalinnalla pääsen sisään
Tsemppiä sulle pääsykokeisiin! Hyvin levänneenä paikalle, niin kyllä se siitä! (y)
 

Dalai_Mama

Uusi
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
65
Reaktioarvo
115
Mulla olisi ollut amk-valintakoe ensi maanantaina, mutta sain juuri tänään ilmoituksen että pääsinkin todistusvalinnalla ensimmäiseen hakukohteeseeni :D Oon super yllättynyt koska mulla on vain ihan ok amistodistus eikä sillä valita kovin montaa, tuntuu kuin oisin voittanut lotossa. Fiilis ei nimittäin ollut kovin vahva pärjäämiseni kannalta pääsykokeissa kun meen koetilanteissa ihan lukkoon. Tuntuu vieläki ihan epätodelliselta että pääsin, kävin jo ottamassa paikan vastaan ja siitä tuli vahvistus mut silti tuntuu siltä ettei tää oo totta :D
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
Mulla olisi ollut amk-valintakoe ensi maanantaina, mutta sain juuri tänään ilmoituksen että pääsinkin todistusvalinnalla ensimmäiseen hakukohteeseeni :D Oon super yllättynyt koska mulla on vain ihan ok amistodistus eikä sillä valita kovin montaa, tuntuu kuin oisin voittanut lotossa. Fiilis ei nimittäin ollut kovin vahva pärjäämiseni kannalta pääsykokeissa kun meen koetilanteissa ihan lukkoon. Tuntuu vieläki ihan epätodelliselta että pääsin, kävin jo ottamassa paikan vastaan ja siitä tuli vahvistus mut silti tuntuu siltä ettei tää oo totta :D
Vau, onnittelut opiskelupaikasta! Hyvä sinä! 🙌
 

ujobiseksuaali

turhautunut matemaatikko ja true bisexual
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
258
Reaktioarvo
213
Mulla olisi ollut amk-valintakoe ensi maanantaina, mutta sain juuri tänään ilmoituksen että pääsinkin todistusvalinnalla ensimmäiseen hakukohteeseeni :D Oon super yllättynyt koska mulla on vain ihan ok amistodistus eikä sillä valita kovin montaa, tuntuu kuin oisin voittanut lotossa. Fiilis ei nimittäin ollut kovin vahva pärjäämiseni kannalta pääsykokeissa kun meen koetilanteissa ihan lukkoon. Tuntuu vieläki ihan epätodelliselta että pääsin, kävin jo ottamassa paikan vastaan ja siitä tuli vahvistus mut silti tuntuu siltä ettei tää oo totta :D
uu jee hyvä!! minne pääsit??
 

Cieli

Weteraani
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
318
Reaktioarvo
384
Pääsin todistusvalinnassa restonomin verkko-opintoihin, mutten oo enää varma, että otanko paikkaa vastaan :d
Mulla siis jo on opiskelupaikka ja ruokabisnes (erikoistumisala) tavallaan kiinnostaa, mutta mulla ei ole mitään ruoka/matkailu/ravintola-alan taustaa ollenkaan.
 

e71347

Uusi
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
59
Reaktioarvo
73
Olen jumittanut kakkosvaihtoehtoni ensimmäisellä varasijalla nyt pari viikkoa. Ykköskohteeseeni en päässyt edes ennakkotehtävistä läpi, kolmosvaihtoehdosta olisi paikka tulossa todistusvalinnan perusteella jos en nouse tuolta kakkosvaihtoehdon varasijalta. Mieli on jo ehtinyt muuttua yhteishaun jälkeen sen verran että tuo kolmosvaihtoehto kiinnostaa tällä hetkellä kaikista eniten joten vähän korpeaa olla tietoinen että voisin olla jo hyväksytty sinne jos olisin laittanut sen ylemmäksi hakutoivelistalla.
 

e71347

Uusi
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
59
Reaktioarvo
73
Olen jumittanut kakkosvaihtoehtoni ensimmäisellä varasijalla nyt pari viikkoa. Ykköskohteeseeni en päässyt edes ennakkotehtävistä läpi, kolmosvaihtoehdosta olisi paikka tulossa todistusvalinnan perusteella jos en nouse tuolta kakkosvaihtoehdon varasijalta. Mieli on jo ehtinyt muuttua yhteishaun jälkeen sen verran että tuo kolmosvaihtoehto kiinnostaa tällä hetkellä kaikista eniten joten vähän korpeaa olla tietoinen että voisin olla jo hyväksytty sinne jos olisin laittanut sen ylemmäksi hakutoivelistalla.
Tällä viikolla nousin sitten vihdoinkin varasijalta! En tosin aio ottaa sitä opiskelupaikkaa vastaan, insinöörikoulutus enkä kirjoittanut yo-kokeissa aikoinaan edes lyhyttä matikkaa niin lähtökohdat on vähintään heikot. En vieläkään tajua miten mun todistus riitti opiskelupaikan saamiseen koska olen ollut jo lukiossa aivan puhdas humanisti. No ensi keväänä haen näillä näkymin sitten uudestaan tuonne tämän kevään kolmosvaihtoehtooni johon olisin päässyt tänä vuonna jos se olisi ollut korkeammalla hakutoiveissa. Onneksi olen jo niin vanha että mun tulevaisuus meni jo joka tapauksessa niin vuosi työelämässä tässä välissä ei kirpaise niin pahasti. Vaikka tätä menoa olen lopulta aivan ikäloppu opiskelija jos jonain vuonna satun saamaan kiinnostavan opiskelupaikan.
 

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
Nelosvaihtoehtoa tarjotaan ja jonotan kakkoseen ja kolmoseen, joten palloilen nyt näiden välillä. Kakkosesta saisi ainakin pätevyyden tiettyyn ammattiin, ja kolmosestakin ajaudutaan yleensä tiettyihin työtehtäviin. Kolmosen työllisyystilanne on kuitenkin vähän epävarma (ainakin tällä hetkellä), eikä kaikille riitä alan töitä. Ja lähes 30 sisään päässeen pitäisi kieltäytyä opiskelupaikastaan, jotta pääsisin sinne. Kakkoseenkin otetaan sisään vain pieni määrä opiskelijoita, joten sekin on aika epätodennäköinen vaikka olenkin parhaimpien hakijoiden joukossa.

Nelonen on taas todella monipuolinen ja sopisi hyvin minulle, joka ei vieläkään tiedä mitä haluaisi tehdä elämällään. Opintoja voi muokata sivuaineilla itselle sopiviksi, tärkeintä on että pääaine kiinnostaa. Tässä on vielä viikko aikaa miettiä, mutta alan kallistua nelosen puolelle. Olen ollut hyväksyttynä sinne jo toukokuun lopulta saakka, ja vaikka aluksi tuntui että paikka irtosi vähän liiankin helposti, se alkaa tuntua ihan omalta.
 

Cieli

Weteraani
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
318
Reaktioarvo
384
Pääsin todistusvalinnassa restonomin verkko-opintoihin, mutten oo enää varma, että otanko paikkaa vastaan :d
Mulla siis jo on opiskelupaikka ja ruokabisnes (erikoistumisala) tavallaan kiinnostaa, mutta mulla ei ole mitään ruoka/matkailu/ravintola-alan taustaa ollenkaan.
En ota tätä paikkaa vastaan, vaan jatkan jo olemassa olevassa opiskelupaikassa, jota en kyllä ollut lopettamassakaan, mutta en ota uutta paikkaa nyt vastaan.
 
Ylös Pohja