Mielenterveys TW: Osuinpa sitte eilen "itsetyhmäillessä" valtimoon..

Liittynyt
12.5.2021
Viestejä
97
Reaktioarvo
91
"Itsetyhmäillessä" eli viillellessä. Oon siis viillely melkein 10 vuotta mun elämästä ja oon aina tehny niin mahollisimman varovasti. Et viiltäny just sille "väärälle puolelle" ja kattonu et välineet joita käyttää on puhtaita ja et on puhtaat haavalaput sitte ja niin edelleen.. Mut eilen päädyin sit tolt ranteen sisäpuolelta "tökkimään" yhtä arpea, ku ärsytti miltä se näyttää (ei liittyny tähän mitään itsetuhosia ajatuksia siis)..

Aattelin et tiiän kyllä mitä teen ku oon miljoona kertaa ennenki noin tehny ilman et on ollu ees lähellä mitään hätää. Ja nytkään en viiltäny edes kauheen syvään (ihan vaan parin millin syvyyteen), mut tunsin jo heti siin viiltäes semmost kipua et mikä ei tuntunu normaalilta vs. aikasempiin kokemuksiin. Tein sen viillon silti loppuun koska "olin jo alottanuki". No, laitoin siihen sit haavalappua haavalapun päälle ja ne kaikki meni hetkessä läpi ja alko valumaan siitä verestä. Pystyin myös tuntemaan kuinka sen haavalapun alla liikku sitä verta.. Sit jos puristin sitä lappua nii se olis ku märkää rättiä ois vääntäny..

2h myöhemmin aloin jo sit iteki vähän säikähtää tätä tilannetta, soitin hätäkeskukseen ja pääsin taksilla päivystykseen. En oo varma monta tikkiä lopulta tuli ku noit ei-itestään-sulavia on 3 mut vissiin niit itestään sulavia laitettiin sit kans muutamia.

Ajattelin tämmösen varottavan esimerkin tästä aiheesta tehdä koska.. Mäki ajattelin et tiiän kyl mitä mä teen ku viiltelen. Et ei mulle tuu ikinä käymään noin. Ja nytki mul kesti pari tuntii tosiaan hyväksyy se et mitä kävi ennen ku "luovutin" ja totesin et ei se tuu tosta itekseen tyrehtymään... Ilmeisesti mul oli tos ranteen semi pinnassa joku valtimo, minkä tosiaan onnistuin nirhasemaan ja mistä sitä verta sitte jatkuvalla syötöllä pumppas.

Että joo.. Älkää please viillelkö vaikka kuvittelisitte et tiiätte mitä teette.. Huoh. Tää oli siis eka kerta ku oon koskaan tässä melkein 10v aikana joutunu käymään tikkauttamassa mun haavoja, vaikka niitäki on ollu jos ja minkälaisia...
 
Viimeksi muokattu:

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
Ohjattiinko sua päivystyksestä eteenpäin mihinkään esim. psykologin vastaanotolle?
 
Liittynyt
12.5.2021
Viestejä
97
Reaktioarvo
91
Ohjattiinko sua päivystyksestä eteenpäin mihinkään esim. psykologin vastaanotolle?
Siis ei ku kuten sanoin tos alotusviestissä nii en tosiaan itsetuhosista syistä itteäni satuttanu. Halusin vaan "korjailla" tota yhtä arpea kivemman näköseks. Sen lisäks käyn jo terapiassa + oon tällä hetkellä tehostetussa avohoidossa ku terapeutti on lomalla. En oikeestikaan viiltele enää oikeestaan ollenkaan. Toi nyt oli vaan tommonen hieno älynväläys, ku on vaivannu jo pitkään miltä toi yks arpi näyttää.. Ja voin vaan kuvitella et miltä se näyttää nyt ku jouduttiin tikkaamaan... Hnngh.
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
Siis ei ku kuten sanoin tos alotusviestissä nii en tosiaan itsetuhosista syistä itteäni satuttanu. Halusin vaan "korjailla" tota yhtä arpea kivemman näköseks. Sen lisäks käyn jo terapiassa + oon tällä hetkellä tehostetussa avohoidossa ku terapeutti on lomalla. En oikeestikaan viiltele enää oikeestaan ollenkaan. Toi nyt oli vaan tommonen hieno älynväläys, ku on vaivannu jo pitkään miltä toi yks arpi näyttää.. Ja voin vaan kuvitella et miltä se näyttää nyt ku jouduttiin tikkaamaan... Hnngh.
Hyvä että oot jo terapiassa! Ja hyvä, että et tee tuota enää paljoa

Mietin siis vaan, että miten päivystys yleensä toimii tuollaisissa tapauksissa. Mutta niin, kai ne jostain myös näkee sen että oot jo hoidon piirissä.

Toivoisin ainakin, että jos et olisi, ne ohjaisi eteenpäin tuollaisessa tilanteessa, vaikka ei varsinaisesti itsetuhoinen olisikaan.
 
Liittynyt
12.5.2021
Viestejä
97
Reaktioarvo
91
Hyvä että oot jo terapiassa! Ja hyvä, että et tee tuota enää paljoa

Mietin siis vaan, että miten päivystys yleensä toimii tuollaisissa tapauksissa. Mutta niin, kai ne jostain myös näkee sen että oot jo hoidon piirissä.

Toivoisin ainakin, että jos et olisi, ne ohjaisi eteenpäin tuollaisessa tilanteessa, vaikka ei varsinaisesti itsetuhoinen olisikaan.
Siis joo kyllä ne kysy että miks tein niin itelleni ja et tarviinko keskusteluapua ja näin! Et ei ne vaan paikannu ja lähettäny kotiin. :) Mut tosiaan selitin et miks tein mitä tein ja näin nii se oli sit niinku sillä selvä.
 
Liittynyt
12.5.2021
Viestejä
97
Reaktioarvo
91
Sainpa taas uuden säikähdyksen ku tuolta haavasta eritty tippa jotain märkää/mätää. Luulin eka et tarviin antibiootit tai jotain mut se märkä oli kertyny ilmeisesti jo parantuneen ihon + semmosen kuolleen ja kovettuneen ihon väliin (siin kohtaa ei ollu enää mitää haavaa ees mihin se kerty).

Mutta joo mitä tästä opitaan. Haluutko pitää kätes? Ei kannata viillellä. Voit saada tulehuksen tai verenmyrkytyksen minkä takia menetät koko käden vaan pienen haavan takia. Is not worth it.

Niin ja verenmyrkytykseen voi pahimmillaan myös KUOLLA. Tai menettää kaikki 4 raajaa vaikka se olis aluks alkanu jostain pienestä jutusta vaan.. Älkää viillelkö....
 
Ylös Pohja