Etusivu
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Jäsenet
Paikalla nyt
Uudet profiiliviestit
Etsi profiiliviestejä
Chat
2
Kirjaudu
Rekisteröidy
Uutta
Etsi
Etsi
Etsi vain otsikoista
Tekijän:
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Valikko
Kirjaudu
Rekisteröidy
Lataa app
Asenna
Etusivu
Keskustelut
Opiskelu, työ & ammatti
Unelmaopettaja tai -koulu
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Vastaa keskusteluun
Viesti
<blockquote data-quote="Poistettu käyttäjänimi 92" data-source="post: 37352" data-attributes="member: 201"><p>Ehkä mun tosiaan itsekin pitäisi vastata omaan kysymykseeni. </p><p></p><p>Henkilökohtaisesti pidän opettajista, jotka lähestyy aiheita uteliaisuudella eikä teeskentele tietävänsä kaikkea. Parasta koulussa ois mun mielestä se, että otetaan asioista yhdessä selvää. Siinä oppii kriittisemmäksi tiedonhakijaksi kuin jos vain kaadetaan tuntitolkulla tietoa päähän, jota ei ole tarkoituskaan kommentoida tai kyseenalaistaa. </p><p></p><p>Tykkään keskusteluista ja siksi mun mieleen on opettajat, jotka ei "johda" luokkaa vaan kertoo asioista ja tekee oppimistilanteista ikäänkuin tasavertaisen keskustelun, jossa ryhmä itse ohjaa itseään. </p><p></p><p>Palautteenanto ja -saaminen on missä tahansa positiossa tärkeää. Toivoisin siihen jatkuvuutta ja välittömyyttä. Oppilaille annetaan nykykouluissa jatkuvasti palautetta, mutta se on numeraalista ja toivoisin, että siitä passiivisuudesta siirryttäisiin jonnekin toisaalle. En oikein pidä niistä systeemeistä, joilla olen joutunut koulussa antamaan palautetta. Tekisin sen paljon mieluummin niissä hetkissä, kun se palautetta koskeva asia tapahtuu. Tämä liittyy vahvasti keskustelevaan ryhmään. Olisi helpompaa, jos opettaja pyytäisi palautetta omasta toiminnastaan ja loisi ilmapiirin sellaiseksi, että palautetta voi antaa lähes koska tahansa, niinhän me (toivottavasti) teemme muillakin elämän alueilla.</p><p></p><p>Tärkeää olisi ehkä ottaa selvää myös, mitkä asiat oppilaita kiinnostaa ja mihin he haluavat paneutua. Sillä tavoin opiskelusta ja opiskeluympäristöstä on aidosti hyötyä myös oppilaille. Opettaja voi myös tukea oppilaita omien kiinnostuksenkohteiden löytämisessä, mikä ois loistavaa musta.</p><p></p><p>Koulussa opiskelu tapahtuu yleensä yksinään ja ryhmässä. Siispä on tärkeää, että oppilaat saa taitoja opiskella, ottaa selvää ja ajatella itsenäisesti. Ryhmän taas ois hyvä kehittää taitoja toimia yhdessä, muodostaa verkosto, jonka tärkeä osa jokainen on ja jossa tiedetään keneltä voi oppia mitäkin, ja osallistua toimintaan vastavuoroisesti. Ajattelen, että koulu parhaimmillaan perustuu siihen yksinkertaiseen ihmisten väliseen vastavuoroisuuteen, jossa vaihdetaan tietoja, taitoja, iloja, suruja ja elämän hetkiä puolelta toiselle. </p><p></p><p>Taatusti nyt unohdin jotain mitä olen joskus ajatellut, mutta joo... Vähän lähti lentoon tämä kirjottaminen nyt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Poistettu käyttäjänimi 92, post: 37352, member: 201"] Ehkä mun tosiaan itsekin pitäisi vastata omaan kysymykseeni. Henkilökohtaisesti pidän opettajista, jotka lähestyy aiheita uteliaisuudella eikä teeskentele tietävänsä kaikkea. Parasta koulussa ois mun mielestä se, että otetaan asioista yhdessä selvää. Siinä oppii kriittisemmäksi tiedonhakijaksi kuin jos vain kaadetaan tuntitolkulla tietoa päähän, jota ei ole tarkoituskaan kommentoida tai kyseenalaistaa. Tykkään keskusteluista ja siksi mun mieleen on opettajat, jotka ei "johda" luokkaa vaan kertoo asioista ja tekee oppimistilanteista ikäänkuin tasavertaisen keskustelun, jossa ryhmä itse ohjaa itseään. Palautteenanto ja -saaminen on missä tahansa positiossa tärkeää. Toivoisin siihen jatkuvuutta ja välittömyyttä. Oppilaille annetaan nykykouluissa jatkuvasti palautetta, mutta se on numeraalista ja toivoisin, että siitä passiivisuudesta siirryttäisiin jonnekin toisaalle. En oikein pidä niistä systeemeistä, joilla olen joutunut koulussa antamaan palautetta. Tekisin sen paljon mieluummin niissä hetkissä, kun se palautetta koskeva asia tapahtuu. Tämä liittyy vahvasti keskustelevaan ryhmään. Olisi helpompaa, jos opettaja pyytäisi palautetta omasta toiminnastaan ja loisi ilmapiirin sellaiseksi, että palautetta voi antaa lähes koska tahansa, niinhän me (toivottavasti) teemme muillakin elämän alueilla. Tärkeää olisi ehkä ottaa selvää myös, mitkä asiat oppilaita kiinnostaa ja mihin he haluavat paneutua. Sillä tavoin opiskelusta ja opiskeluympäristöstä on aidosti hyötyä myös oppilaille. Opettaja voi myös tukea oppilaita omien kiinnostuksenkohteiden löytämisessä, mikä ois loistavaa musta. Koulussa opiskelu tapahtuu yleensä yksinään ja ryhmässä. Siispä on tärkeää, että oppilaat saa taitoja opiskella, ottaa selvää ja ajatella itsenäisesti. Ryhmän taas ois hyvä kehittää taitoja toimia yhdessä, muodostaa verkosto, jonka tärkeä osa jokainen on ja jossa tiedetään keneltä voi oppia mitäkin, ja osallistua toimintaan vastavuoroisesti. Ajattelen, että koulu parhaimmillaan perustuu siihen yksinkertaiseen ihmisten väliseen vastavuoroisuuteen, jossa vaihdetaan tietoja, taitoja, iloja, suruja ja elämän hetkiä puolelta toiselle. Taatusti nyt unohdin jotain mitä olen joskus ajatellut, mutta joo... Vähän lähti lentoon tämä kirjottaminen nyt. [/QUOTE]
Lisää lainaukset...
En ole robotti
Lähetä vastaus
Etusivu
Keskustelut
Opiskelu, työ & ammatti
Unelmaopettaja tai -koulu
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön.
Hyväksyn
Lue lisää...
Ylös
Pohja