Lukio Vaihdan amiksesta lukioon onko mitään vinkkejä

terpi

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
365
Reaktioarvo
243
Kaikki vinkit kelpaa kun en tuolta tunne ku yhen tyypin eikä se keksiny mitään vinkkejä
 

Maisie

:)
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
81
Reaktioarvo
80
No siis

-Keskity niihi aineisii mitä aiot kirjottaa
-Kuuntele tunneilla nii säästyt paljolta työltä enne koetta
-Matikan ja äikän läksyt kannattaa aina tehä. Muilla ei oo nii paljo väliä
-Jos lukee sanakokeisiin nii elämä koetta enne helpottuu suunnattomasti
-Oma jaksaminen kaiken edellä
-Juttele vieraillekki ihmisille ryhmätöis nii tutustut ja annat ittestäs hyvän kuvan
 

Tumppetus

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
150
Reaktioarvo
144
1. Keskity enimmäkseen vaan niihin aineisiin mitä meinaat kirjoittaa
2. Käytä maalaisjärkeä
3. Muista levätä ja ottaa myös rennosti, tosi monet kärsii lukiossa liiasta stressistä
4. Jos sulla on hyvä muisti niin tunneilla kuuntelemalla selviät vaikka et lukisi kokeisiin
 

terpi

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
365
Reaktioarvo
243
itseppä hautaasi kaivat

mutta totta puhuakseni, niin kannattaa tehä niillä kursseilla töitä, eikä vaan lusmuilla. On sit helpompi kirjotuksissa (-:
No siis

-Keskity niihi aineisii mitä aiot kirjottaa
-Kuuntele tunneilla nii säästyt paljolta työltä enne koetta
-Matikan ja äikän läksyt kannattaa aina tehä. Muilla ei oo nii paljo väliä
-Jos lukee sanakokeisiin nii elämä koetta enne helpottuu suunnattomasti
-Oma jaksaminen kaiken edellä
-Juttele vieraillekki ihmisille ryhmätöis nii tutustut ja annat ittestäs hyvän kuvan
Entä jos ei tiiä vielä mitä kirjottaa nii keskittytkö sitte kaikkii

ja mitkä aineet on pakollisia kirjotuksis
 

sorsa

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
195
Reaktioarvo
147
Entä jos ei tiiä vielä mitä kirjottaa nii keskittytkö sitte kaikkii

ja mitkä aineet on pakollisia kirjotuksis
näin lukion ykkösenä tuun antaa kaikki neuvot mitä oon ite saanu ja tajunnu nyt jo kantapään kautta.

1. keskity niihin mitkä kiinnostaa, ne todennäkösesti haluut kirjottaa. matikka ja äikkä on tosi tärkeitä, tee niissä tosiaan aina kaikkes. :D

kirjotuksethan (korjatkaa jos oon pahasti väärässä) menee sillä systeemillä, että pakollisena menee siis äidinkieli, ja sen lisäks valitset sitten ite neljä ainetta, reealiaineita siis, psykologiaa, matikkaa, bilsaa, terveystietoa, mitä ikinä. saattaa olla et sanoin nyt jotain väärinkin mut ehkä en.
 

terpi

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
365
Reaktioarvo
243
näin lukion ykkösenä tuun antaa kaikki neuvot mitä oon ite saanu ja tajunnu nyt jo kantapään kautta.

1. keskity niihin mitkä kiinnostaa, ne todennäkösesti haluut kirjottaa. matikka ja äikkä on tosi tärkeitä, tee niissä tosiaan aina kaikkes. :D

kirjotuksethan (korjatkaa jos oon pahasti väärässä) menee sillä systeemillä, että pakollisena menee siis äidinkieli, ja sen lisäks valitset sitten ite neljä ainetta, reealiaineita siis, psykologiaa, matikkaa, bilsaa, terveystietoa, mitä ikinä. saattaa olla et sanoin nyt jotain väärinkin mut ehkä en.
Eli voinko kirjottaa vaikka äikkä enkku psyka ja joku (ehkä matikka) ja joku ettei ruatti tai matikka oo pakollisia ku ihan ku oisin jostain kuullu sillee xdd oon niin sekaaaasiiii
 

meikä

takapihan stalkkeri
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
224
Reaktioarvo
188
Eli voinko kirjottaa vaikka äikkä enkku psyka ja joku (ehkä matikka) ja joku ettei ruatti tai matikka oo pakollisia ku ihan ku oisin jostain kuullu sillee xdd oon niin sekaaaasiiii
näin lukion ykkösenä tuun antaa kaikki neuvot mitä oon ite saanu ja tajunnu nyt jo kantapään kautta.

1. keskity niihin mitkä kiinnostaa, ne todennäkösesti haluut kirjottaa. matikka ja äikkä on tosi tärkeitä, tee niissä tosiaan aina kaikkes. :D

kirjotuksethan (korjatkaa jos oon pahasti väärässä) menee sillä systeemillä, että pakollisena menee siis äidinkieli, ja sen lisäks valitset sitten ite neljä ainetta, reealiaineita siis, psykologiaa, matikkaa, bilsaa, terveystietoa, mitä ikinä. saattaa olla et sanoin nyt jotain väärinkin mut ehkä en.
suurinpiirtein noin, mutta yhen aineen pitää olla pitkä, eli joko pitkä matikka tai sitten pitkä enkku. Tietty myös vaikka pitkä ruotsi on mahollinen!
Pöllin tän jostain netistä, et jos tää viel selventää:

Pakolliset ja ylimääräiset kokeet​


Ylioppilaskokelaan tutkintoon kuuluu vähintään neljä koetta. Äidinkieli on ainut kaikille pakollinen koe. Tämän kokeen lisäksi ylioppilaskokelas valitsee kolme muuta tutkintonsa pakollista koetta seuraavien neljän kokeen joukosta: toisen kotimaisen kielen koe, yksi vieraan kielen koe, matematiikan koe ja yksi reaaliaineissa järjestettävä koe. Ylioppilaskokelas voi toki sisällyttää tutkintoonsa myös yhden tai useamman ylimääräisen kokeen.


Ja noista sun kirjotuksista. Eli äikkä sun onkin pakko kirjottaa, ja jos et ota pitkää matikkaa tai pitkää ruotsia pakolliseks, niin sun pitää kirjottaa pitkä englanti, koska yksi pitkä on pakko olla. Ja psykan voit perjaattees valita haluatko sen pakollisena vai ei. Pakollinen vaan tarkottaa sitä, että siitä kokeesta on sitten vaan päästävä läpi. Eli mulla itellä on nyt ollut tälleen:
Äikkä (Pakollinen)
Pitkä enkku (pakollinen)
Maantiede (pakollinen)
Lyhyt matikka (Pakollinen)
Biologia (ylimääräinen)
Uskonto (ylimääräinen)

toivottavasti osasin selventää xddd Meille opetettiin nää asiat tosi huonosti koulussa, mutta googlailemalla kyllä löytyy tietoa! Esim. opintopolku on ihan jees paikka.
 

terpi

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
365
Reaktioarvo
243
Okei
suurinpiirtein noin, mutta yhen aineen pitää olla pitkä, eli joko pitkä matikka tai sitten pitkä enkku. Tietty myös vaikka pitkä ruotsi on mahollinen!
Pöllin tän jostain netistä, et jos tää viel selventää:

Pakolliset ja ylimääräiset kokeet​


Ylioppilaskokelaan tutkintoon kuuluu vähintään neljä koetta. Äidinkieli on ainut kaikille pakollinen koe. Tämän kokeen lisäksi ylioppilaskokelas valitsee kolme muuta tutkintonsa pakollista koetta seuraavien neljän kokeen joukosta: toisen kotimaisen kielen koe, yksi vieraan kielen koe, matematiikan koe ja yksi reaaliaineissa järjestettävä koe. Ylioppilaskokelas voi toki sisällyttää tutkintoonsa myös yhden tai useamman ylimääräisen kokeen.


Ja noista sun kirjotuksista. Eli äikkä sun onkin pakko kirjottaa, ja jos et ota pitkää matikkaa tai pitkää ruotsia pakolliseks, niin sun pitää kirjottaa pitkä englanti, koska yksi pitkä on pakko olla. Ja psykan voit perjaattees valita haluatko sen pakollisena vai ei. Pakollinen vaan tarkottaa sitä, että siitä kokeesta on sitten vaan päästävä läpi. Eli mulla itellä on nyt ollut tälleen:
Äikkä (Pakollinen)
Pitkä enkku (pakollinen)
Maantiede (pakollinen)
Lyhyt matikka (Pakollinen)
Biologia (ylimääräinen)
Uskonto (ylimääräinen)

toivottavasti osasin selventää xddd Meille opetettiin nää asiat tosi huonosti koulussa, mutta googlailemalla kyllä löytyy tietoa! Esim. opintopolku on ihan jees paikka.
Okei kiitos!! Oon aivan paska ruotsis ja matikas mutta tykkään enkusta ni täähän meni sit hyvi :D
 

Maisie

:)
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
81
Reaktioarvo
80
Pakko kirjottaa äikkä ja sit pitkä matikka tai pitkä enkku. Jos et kirjota ees lyhyttä matikkaa nii on pakko kirjottaa ruotsi. Viis ainetta pitää kirjottaa sit ku nykyset ja tulevst on menos kirjottaa, se tulee voimaan nyt tai muutaman vuoden sisällä.
 

terpi

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
365
Reaktioarvo
243
Pakko kirjottaa äikkä ja sit pitkä matikka tai pitkä enkku. Jos et kirjota ees lyhyttä matikkaa nii on pakko kirjottaa ruotsi. Viis ainetta pitää kirjottaa sit ku nykyset ja tulevst on menos kirjottaa, se tulee voimaan nyt tai muutaman vuoden sisällä.
Ok kirjotan siis lyhyen matikan koska ruotsi on vielä pahempi :D
 
Ylös Pohja