Mielenterveys Voinko mä mennä pyytämään apua?

Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
40
Reaktioarvo
29
Moi, mulla on ollu nyt vähän aikaa taas hieman ongelmia mun mielenterveyden kanssa. Ahdistaa, masentaa jne. Oon myös tavallista väsyneempi. Mun oireet ei oo mielestäni pahat, enkä uskois että mulla mitää masennustakaan on vaikka sen masennuskyselyn mukaan ois vähintäänkin lievää ellei kohtalaista. Tosin nää ei oo semmosia älyttömän pitkäkestosia jaksoja, vaan oon myös usein tosi ilonen ja näin varsinkin jos mulla on jotain tekemistä niin etten ajattele asiaa.
Tää laukes luultavasti yhdestä ihmissuhdejutusta mutta nyt mua ahdistaa ihan kaikki ja kokoajan tuntui siltä että sydän hakkaa lujempaa ja sydäntä puristaa.

Tiiän et kaikki kokee ahdistusta ja tämmöstä joskus, mutta onko mulla silti oikeus mennä puhuu asiasta esim. Terkkarille, vai onko tää liian pieni juttu?

Mulla oli viime vuonna samoihin aikoihin aika samanlainen olo, en tiiä oisko tää sit jotai kaamosmasennusta vai onko ees sitäkää.

Kiitti jos jaksoit lukea, en tiiä ymmärsitkö mitään koska kirjotan tätä ahdistuksissani ja kiireellä ajattelemattomasti. Toivottavasti sait kuitenkin jotain selvää :D
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
40
Reaktioarvo
29
Tottakai voit mennä puhumaan ja aina suositellaan et mielummin "liian" ajoissa kuin sit vasta kun asiat on tosi huonosti. Se et mietit et pitäiskö sun mennä puhumaan kertoo jo et kyllä sun kannattaa. Älä missään tapauksessa ala vähättelemään omaa oloas tai mitään muutakaan. D: <3
Okei, kiitti :)
Pitää kattoo uskaltaudunko menemään joku päivä
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
Kannattaa mennä puhumaan!

Toi on muuten aika yleinen sellainen harhaluulo, että ei voi olla masentunut, jos ei oo jotenkin ihan koko ajan mieli maassa.

Mulla itelläni (no, ei masennus, mutta ahdistushäiriö) se on nimenomaan sellaista, että se on koko ajan jossain pinnan alla, vaikka olisinkin ihan iloinen, ja usein en ajattele asiaa (oon vähän liiankin hyvä pitämään negatiivisia ajatuksia poissa mielestä ja eskapoimaan), mutta sit se aina kuitenkin tulee jossain välissä sieltä pintaan ja tuntuu usein sellaisena epämääräisenä taustavireenä.

Jos jotain oon terapiassa oppinut, niin sen ettei se sieltä itsestään katoa kun vaan yrittää olla kiinnittämättä huomiota siihen...
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Ehdottomasti kannattaa mennä puhumaan jollekin heti kun vain tuntuu siltä! Sulla on oikeus saada sitä apua jos vain haluat. Liian moni hakee apua liian myöhään, kun on jo niin syvällä ettei siitä edes ole hyötyä. Vaikka sulla ei olisikaan varsinaista mielenterveysongelmaa, sen voi ehkäistä.
 
Ylös Pohja