Mielenterveys ADHD mahdollisuus? minne ottaa yhteyttä???

azgeda

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
727
Reaktioarvo
744
liittyykö tää keskustelu ees mielenterveyteen :D? kai?

MUTTA SIIS, oon alkanu epäillä ADHD mahollisuutta (jos ollaan rehellisiä, niin epäilly tässä 5 vuotta) tai jotain muuta, että...jotain miussa on :D: ja pyysin vanhempia varaa ajan jollekin, mutta...minne? kun hyökään ei oikeestaan tiiä, että minnekä sitä pitäis ottaa yhteyttä. haluun vaan mahdollisimman nopee pois alta, kun...mitä ikinä onkaan, niin vaikuttaa koulussa käymiseen D: (vaikee keskittyy, unohan samantien mitä ope sanoo, unohan mitä oon lukenu... ylipäänsä vaikee sisäistää asioita ja voi hemmetti)

pitääkö eka ottaa terkkariin yhteyttä, vai...?

(oon siis lukion 1 D:)
 

Karzaa

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
435
Reaktioarvo
423
Mun mielestä voit ottaa terkkaan yhteyttä, se osaa kyllä neuvoo mitä pitää tehdä. D:
 

fundeeraaja

Asiantuntija
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
449
Reaktioarvo
464
Terkkarille juttelemaan, se antaa varmaan jotain papereita täytettäväks ja kattoo että voiko antaa lähetteen johonkin lääkäriin

Näin meillä

tai jos on sitä mieltä et se vaikuttaa opintoihin niin sitten ois ohjattu varmaan sille psykologille
 
Viimeksi muokattu:

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
Itse sain ADD-diagnoosin lukiossa ollessani. En ollut osannut itse epäillä sitä itselläni, mutta opintoni takkusivat aiemmasta hyvästä koulumenestyksestäni huolimatta ja silloin päätettiin selvittää, onko minulla mahdollisesti oppimisvaikeuksia, joita ei vain ollut ennen huomattu.

Pääsin siis tapaamaan lukiopsykologia, joka teki minulle psykologiset testit. Mitään spesifejä oppimisvaikeuksia ei löytynyt, mutta psykologi alkoi epäillä minulla ADD:ta ja sain lähetteen eteenpäin nepsy-oireyhtymiin (joihin ADHD:kin kuuluu) erikoistuneeseen työryhmään psykiatrian polille, jossa diagnoosikseni varmistui ADD (ja samalla myös Asperger).

Toisin sanoen neuvoisin sinua ottamaan yhteyttä suoraan lukiopsykologiin ja pohtimaan asiaa hänen kanssaan. Hän tekee tarvittaessa sinulle palikkatestit, haastattelee vanhempiasi, täytättää mahdollisesti lappuja ja lähettänee eteenpäin, jos näkee asian tarpeelliseksi.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,951
Reaktioarvo
5,745
Itse kans epäilen adhd ja laotoin vaan koulupsykalle viestiä ja sain keskusteluajan.
Ei mitään hajua mitä mun pitäis tehdä kun en muista mitään esim oireistani tai osaa arvioida kuinka usein ja kuinka kauan=suurin osa vastauksistani on "en tiedä" joo en oo vielä sanonut epäileväni tarkemmin adhd vaan yleisesti tarkkaavaisuus häiriötä(joka kannattaisi varmaan *kröhm* mainita) niin se ei oo ainakaan puhunut et jatkuis tätä homma pidempään kun tää 3 käyntiä vaikka siis istun adhd kuvaukseen aika hyvin ja testeistä on tullut melko korkeitä pisteitä esim verrattuna kaveriini (ja se myös teki kerrän ns "mun puolesta" siitä mitä se on huomannut ha tais tulla korkeemmat kun mitä ite sain...)
Joo kannattaa laittaa viestiä esim psykalle
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
koulun psykologi/terveydenhoitaja tai aika terveyskeskuksen lääkärille.
 

Maisie

:)
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
81
Reaktioarvo
80
Mulle on sanottu että terkkarin kautta ensin ja sit vois päästä psykiatriselle polille tutkimuksiin. Oon kans lukion 1 ja epäilly ADD joten ollaan aika samas tilantees.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Koulupsykologi tai terkkari on varmaan hyvä ensiaskel! Sieltä voit saada lähetteen ja alustavia tutkimuksia. Itse sain myös diagnoosin lukiossa (epäiltiin kyllä jo pariin otteeseen ennenkin, mutta ei sitten viety koskaan eteenpäin kun arvosanat oli ihan hyvät, vaikka muu elämä ja se itse koulussa oleminen olikin vaikeaa), mutta ongelmat vaan korostui lukiossa niin sain silloin sitten lähetteen ja lopulta diagnoosin ja lääkityksen. Kannattaa ainakin tutkia asiaa jos yhtään epäilyttää
 
Ylös Pohja