Suhteet Äiti ei sitten yhtään aiheuta miulle aivohalvausta, ei todellakaan

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
:))))))))))))
Vittu että meinaa taas pää räjähtää sen absurdin käytöksen takia. Samalla mua huvittaa tää tilanne, mut sit oon jotenkin todella vittuuntunu tästä. Kuulostan varmaan ärsyttävältä teiniangstiselta kakaralta, mutta antakaas kun mie kerron: Äiti pitää mua ikilapsena. Oisin halunnu maksaa miun bussikortin netissä, johon tarvii joko mobiiliavaimen tai avainlukulistan. En ensin meinannu löytää niitä millään ja soitinkin äidille kysyäkseni missä ne on, mutta hän vaan intti, että "Sie oot alaikänen ja et muuten varmasti maksa sitä bussikorttia ite, saatat sössiä jotain! Katotaan sit yhessä se maksaminen, kun tuun illalla kotiin." Sit kun löysin ne koodit, pyysin äitiä laittamaan bussikorttiin tarvittavan summan rahaa miun tilille, mut eipä sillonkaan suostunu siihen. Ööö anteeks mitä?! Mie tiiän tasan tarkkaan miten se kortti maksetaan ja muistan se täysin kirkkaasti, joten jos mietitään sen maksamisen turvallisuutta, niin sillä ei oo _mitään_ merkitystä kumpi meistä tekee sen. Miksei äiti voi luottaa muhun edes tuon vertaa, että saan bussikorttini ladattua? Oon kuitenkin nähny miten se tehdään ja siellä nettisivullakin on aivan selkeät ohjeet, joista ei muuten voi erehtyä. Mutta ilmeisesti kun oon meistä sisaruksista se nuorempi ja vielä alaikänen, niin miulla ei oo mitään vapautta tehdä asioita ilman äitiä vaikka miten osaisin -_- Hmph
 
Viimeksi muokattu:

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Ja voin muuten kertoa, että näitä tilanteita on paljon muitakin, joten kyse ei nyt todellakaan oo pelkästä bussikortista. Tuntuu että ihan sama mitä haluun tehä itsenäisesti, hän vetää aina sieltä sen alaikäisyys-kortin esiin vaikkei siihen ois mitään syytä.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Ja olen siis 16, joten mielestäni suurin osa noista sen vöyhötyksistä on pelkkää ylisuojelua ja tuntuu miusta vallankäytöltä :/
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,440
Reaktioarvo
2,333
Ihan ihme homma, jos ei saa edes bussikorttia ladata itsekseen.
Oletko yhtään huomauttanut äidillesi tästä hänen käytöksestään?
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,565
Reaktioarvo
6,478
Sellaset aikuset jotka aina inisee siitä alaikäsyydestä on perseestä D: Varsinki jos on kyse ihan pikkujutusta kuten nimenomaan tollasesta bussikortin maksamisesta. Tai rutto vaikka siitä et minkälaiset vaatteet laitat päälle, "oot alaikänen nii et voi pukeutua vielä miten haluat" anteeks mitä ruttoa????
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,756
Sellaset aikuset jotka aina inisee siitä alaikäsyydestä on perseestä D: Varsinki jos on kyse ihan pikkujutusta kuten nimenomaan tollasesta bussikortin maksamisesta. Tai rutto vaikka siitä et minkälaiset vaatteet laitat päälle, "oot alaikänen nii et voi pukeutua vielä miten haluat" anteeks mitä ruttoa????
tämä
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Ihan ihme homma, jos ei saa edes bussikorttia ladata itsekseen.
Oletko yhtään huomauttanut äidillesi tästä hänen käytöksestään?
On todellakin. Ja oon huomauttanut aika monestikin, mutta hän ei ite nää siinä mitään ongelmaa, vaan keksii aina jonkun muun selityksen käytökselleen D: Esimerkkinä vaikka tuo bussikorttiasia; laitoin tämmösen viestin: "On se vaan kiva että oon siun silmissä ikilapsi, joka ei ikinä osaa tehä mitään vaan aina pitää olla äiti auttamassa :)) Ei voi olla noin iso kynnys tämmöseen" ja arvaa mitä sain vastaukseks... "Enkä pidä sinua ikilapsena, on vaan nyt alussa tärkeää, että rutiini tulee noihin maksujuttuihin". Anteeks vaan mutta mikä ihmeen rutiini siihen tarvitaan? :DD
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Sellaset aikuset jotka aina inisee siitä alaikäsyydestä on perseestä D: Varsinki jos on kyse ihan pikkujutusta kuten nimenomaan tollasesta bussikortin maksamisesta. Tai rutto vaikka siitä et minkälaiset vaatteet laitat päälle, "oot alaikänen nii et voi pukeutua vielä miten haluat" anteeks mitä ruttoa????
Aamen! Oot niin oikeessa D: Ymmärtäsin jos vaikka kyse ois jostakin ryyppäämisestä tms., mutta ei tuommoset pikkujutut voi mitenkään haitata. Pakko listata tähän muutama asia joista äiti on valittanu:

-Bussikortin maksaminen

-Pukeutuminen - kuulemma ihan kamalaa jos pidän muuten ku kesällä jotain paljastavampaa paitaa ja vasta täysikäsenä saan tehä niin.

-Olen pinnallinen jos haluan (melko luonnolliset) rakennekynnet, ripsienpidennykset yms. Tässä en kyllä muista et hän ois maininnu sitä ikäasiaa, mut luulen että senkin mainihtee vielä. Miusta on nimenomaan pinnallista leimata lapsensa pinnalliseks tämmösen takia D: Tais olla jotenkin puolivitsillä sanottu kylläkin, mut ei miusta pitäs edes vitsailla noin.

-Miun pitää käyttää maskia vaan sen takia että olen alaikänen, sen sijaan täysikäselle veljelleni ei sano todellakaan mitään jos hän ei käytä. Ja ei, siis en oo laittanu vastaan tuossa maskinkäytössä koska mie todella haluun käyttää maskia turvatakseni niin itteeni kun muitakin, mutta äiti saattaa mainita siitä jos ollaan vaikka syömässä jossakin ja miulla ei oo maskia siinä pöydän ääressä.

-En saanu eilen lähtee kävelemään lähikauppaan joskus puol kymmenen aikoihin, ja sinne on siis 800m. Ymmärrän tuon vielä jotenkuten, mutta toisaalta en, kun tuolla on täydet valaistukset ja asun melko rauhallisella ja turvallisella alueella. En usko olevani yhtään sen enempää vaarassa kun täysikänenkään ihminen, jos joku hullu hyökkäis jostain puskasta esiin.

-Käytiin kesällä eräässä kansallispuistossa ja mentiin yhen korkean vaaran huipulle. Äiti ei antanu miun mennä siihen kohti mihin oisin halunnu, koska alko heti pelkäämään että putoan sieltä, vaikka jos oisin menny siihen nii siinä ei todellakaan ois ollu mitään riskiä putoamiseen. Pysyttelin sitten siellä kauempana, kun ois muuten varmaan vetäny jonkun kunnon saarnan -_-

En just nyt keksi muita, mutta kuitenkin pointti on se että koen olevani joku ylisuojeltu -ja hyysätty häkkilintu. Miun velikin sanoo monesti kuullessaan miun ja äitin keskusteluja, että "Taasko sie teet kaiken haituvaisen puolesta?".

Anteeksi pitkä teksti D:
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,565
Reaktioarvo
6,478
Aamen! Oot niin oikeessa D: Ymmärtäsin jos vaikka kyse ois jostakin ryyppäämisestä tms., mutta ei tuommoset pikkujutut voi mitenkään haitata. Pakko listata tähän muutama asia joista äiti on valittanu:

-Bussikortin maksaminen

-Pukeutuminen - kuulemma ihan kamalaa jos pidän muuten ku kesällä jotain paljastavampaa paitaa ja vasta täysikäsenä saan tehä niin.

-Olen pinnallinen jos haluan (melko luonnolliset) rakennekynnet, ripsienpidennykset yms. Tässä en kyllä muista et hän ois maininnu sitä ikäasiaa, mut luulen että senkin mainihtee vielä. Miusta on nimenomaan pinnallista leimata lapsensa pinnalliseks tämmösen takia D: Tais olla jotenkin puolivitsillä sanottu kylläkin, mut ei miusta pitäs edes vitsailla noin.

-Miun pitää käyttää maskia vaan sen takia että olen alaikänen, sen sijaan täysikäselle veljelleni ei sano todellakaan mitään jos hän ei käytä. Ja ei, siis en oo laittanu vastaan tuossa maskinkäytössä koska mie todella haluun käyttää maskia turvatakseni niin itteeni kun muitakin, mutta äiti saattaa mainita siitä jos ollaan vaikka syömässä jossakin ja miulla ei oo maskia siinä pöydän ääressä.

-En saanu eilen lähtee kävelemään lähikauppaan joskus puol kymmenen aikoihin, ja sinne on siis 800m. Ymmärrän tuon vielä jotenkuten, mutta toisaalta en, kun tuolla on täydet valaistukset ja asun melko rauhallisella ja turvallisella alueella. En usko olevani yhtään sen enempää vaarassa kun täysikänenkään ihminen, jos joku hullu hyökkäis jostain puskasta esiin.

-Käytiin kesällä eräässä kansallispuistossa ja mentiin yhen korkean vaaran huipulle. Äiti ei antanu miun mennä siihen kohti mihin oisin halunnu, koska alko heti pelkäämään että putoan sieltä, vaikka jos oisin menny siihen nii siinä ei todellakaan ois ollu mitään riskiä putoamiseen. Pysyttelin sitten siellä kauempana, kun ois muuten varmaan vetäny jonkun kunnon saarnan -_-

En just nyt keksi muita, mutta kuitenkin pointti on se että koen olevani joku ylisuojeltu -ja hyysätty häkkilintu. Miun velikin sanoo monesti kuullessaan miun ja äitin keskusteluja, että "Taasko sie teet kaiken haituvaisen puolesta?".

Anteeksi pitkä teksti D:
Joo mitä ihimettä D:<
Yli 15-vuotiaalla on itsemääräämisoikeus nii sää voit aivan hyvin päättää siitä mitä teet (vaikka toki äitisi on edelleen vastuussa susta, mutta silti), vaikka esimerkiksi toi kaupassakäynti pitäis olla ihan perusoikeus eikä mikään "sinun pitää kysyä lupa"-asia.
Ylipäätään etköhän sää osaa ite arvioida et mikä on turvallista sulle ja mikä ei, ku sää oot aivan eri ihiminen ku sun äitis...
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,905
Reaktioarvo
5,733
Joo mitä ihimettä D:<
Yli 15-vuotiaalla on itsemääräämisoikeus nii sää voit aivan hyvin päättää siitä mitä teet (vaikka toki äitisi on edelleen vastuussa susta, mutta silti), vaikka esimerkiksi toi kaupassakäynti pitäis olla ihan perusoikeus eikä mikään "sinun pitää kysyä lupa"-asia.
Ylipäätään etköhän sää osaa ite arvioida et mikä on turvallista sulle ja mikä ei, ku sää oot aivan eri ihiminen ku sun äitis...
Kyllä siinä on ihan järkeä että ei saa kauppaan noin myöhään lähteä.
Äitisi on sinusta todellakin vastuussa, ei täysikiäisestä veljestäsi.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
tiedätkö kun jos paska tuuri käy niin se ei helpota ees iän myötä. D: mä oon asunut 5 vuotta omillani ja oon siis reippaasti täysi-ikäisen puolella. mun äiti yrittää urkkia kaikki mun yksityisasiat, saan siltä kauhistuneita viestejä jos se saa kuulla mun olleen baarissa ja mm. mun pukeutuminen tuntuu jostain syystä kuuluvan sille. yks viimeisimpiä juttuja oli kun kerroin ottaneeni lävistyksen niin se alkoi puhelimessa huutaa mulle. mun äidilläni on itsellään lävistyksiä vaikka miten monta, myös kasvoissa, joten ?????? samaten mun siskolla on, eikä hänelle kai oo asiasta mitään kommentoitu.

mä oon nyt vihdoin tajunnut että mun on vaan otettava etäisyyttä ja lopetettava asioideni kertominen hänelle jos haluan et tää loppuu ikinä. sulta tää ei nyt ymmärrettävistä syistä onnistu, mut siis feel you, toi on raskasta. mulla on myös vaikeuttanut paljon omien päätösten tekoa kun tuntuu etten tee ikinä mitään oikein. vähän myös tuntuu etten oo saanut itsenäistyä kuten muut. esimerkiksi en olis 18v saanut lähteä kaverin kanssa junalla helsinkiin, vaikka meillä oli heti helsingin päässä sukulainen vastassa asemalla. yläasteella en saanut käydä koulun jälkeen yksin kaupassa enkä varsinkaan maksaa itse ostoksiani. kampaajalle äiti tuli mukaan koko sen ajan kun asuin kotona... lista on loputon.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
No joo oli ne ehkä vähän.
Voihan se olla että äitisi myös ajatteli että jos sinulla ei pankkitunnukset pysy tallessa niin et ole tarpeeksi vanha maksamaan niillä itse?
Ei kun tiesin et äiti oli laittanu ne yhteen tiettyyn paikkaan, mut en vaan aluks löytäny niitä sieltä, joten luulin että hän oli siirtäny ne jonnekin muualle. Ja illalla hän vielä perusteli tuota asiaa niin, että kun kerroin puhelimessa et se sivu missä ladataan bussikortti pyytää syöttämään joko mobiiliavaimen tai avainlukulistan maksamista varten, nii sit hän luuli että ne molemmat koodit pitää laittaa sinne. Hän kuulemma myös pelkästään, että mie onnistun sotkemaan koko maksamisen ja sekoilen niiden koodien kanssa siellä. Mut ei siinä ois varmasti mitään pahaa tapahtunu, koska kuitenki tiiän satavarmasti miten se tehään. Äiti ei vaan luota muhun käytännön asioissa D:
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,905
Reaktioarvo
5,733
Ei kun tiesin et äiti oli laittanu ne yhteen tiettyyn paikkaan, mut en vaan aluks löytäny niitä sieltä, joten luulin että hän oli siirtäny ne jonnekin muualle. Ja illalla hän vielä perusteli tuota asiaa niin, että kun kerroin puhelimessa et se sivu missä ladataan bussikortti pyytää syöttämään joko mobiiliavaimen tai avainlukulistan maksamista varten, nii sit hän luuli että ne molemmat koodit pitää laittaa sinne. Hän kuulemma myös pelkästään, että mie onnistun sotkemaan koko maksamisen ja sekoilen niiden koodien kanssa siellä. Mut ei siinä ois varmasti mitään pahaa tapahtunu, koska kuitenki tiiän satavarmasti miten se tehään. Äiti ei vaan luota muhun käytännön asioissa D:
Aa no sitten joo.
Sanoisin että pidä tunnukset itselläsi tallessa. Äidilläsi ei ole mitään oikeutta (ja hän ei ihan laillisestikkaan saa) katsoa/kuulla pankkitunnuksiasi
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
On kyllä totta et miun on välillä vaikee saada asioita aikaseks mt-ongelmien takia, esim. en todellakaan jaksa pitää huonettani siistinä ja muistaminen on välillä melko vaakalaudalla. Semmonen perus arjesta selviytyminen ylipäätään tuntuu välillä haastavalta. Tässä mielessä siis ymmärrän äitini hyysäämisen ja halun kattoo perään, koska vaikka saisinkin ite tehtyä asioita, niin se vaatii miulta kovaa pinnistelyä. Ja saatan joskus olla hieman jähmeä joidenkin asioiden hoitamisessa, tai ainakin jos tulee joku äkillinen tilanne nii meen helposti lukkoon. Ehkä äiti sen takia aattelee etten voi ite huolehtia omista asioistani tai tehdä mitään käytännön asioita yms., koska hän ei luota että osaan ja jaksan ja pystyn. Mutta en usko että tää tilanne helpottuu jos hän ei muuta kantaansa, vaan haluu aina tehä kaiken puolestani, pitää napanuoran ikuisesti kiinni miussa ja päättää liikaa miun asioista.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Aa no sitten joo.
Sanoisin että pidä tunnukset itselläsi tallessa. Äidilläsi ei ole mitään oikeutta (ja hän ei ihan laillisestikkaan saa) katsoa/kuulla pankkitunnuksiasi
Jep, tässäkin taas huomaa että äidin huolehtiminen menee yli. Ei se niitä miun tunnuksia kai oo siis kattonu vaan pelkästään laittanu sen paperin talteen, mutta tässäkin hän koki heti tarvetta olla huolehtimassa kyseisestä asiasta, vaikka sanoinkin että voin laittaa sen lapun johonki omaan paikkaan. Mutta ei, "mie laitan sen tänne niin se ainakin pysyy tallessa" :D:
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
tiedätkö kun jos paska tuuri käy niin se ei helpota ees iän myötä. D: mä oon asunut 5 vuotta omillani ja oon siis reippaasti täysi-ikäisen puolella. mun äiti yrittää urkkia kaikki mun yksityisasiat, saan siltä kauhistuneita viestejä jos se saa kuulla mun olleen baarissa ja mm. mun pukeutuminen tuntuu jostain syystä kuuluvan sille. yks viimeisimpiä juttuja oli kun kerroin ottaneeni lävistyksen niin se alkoi puhelimessa huutaa mulle. mun äidilläni on itsellään lävistyksiä vaikka miten monta, myös kasvoissa, joten ?????? samaten mun siskolla on, eikä hänelle kai oo asiasta mitään kommentoitu.

mä oon nyt vihdoin tajunnut että mun on vaan otettava etäisyyttä ja lopetettava asioideni kertominen hänelle jos haluan et tää loppuu ikinä. sulta tää ei nyt ymmärrettävistä syistä onnistu, mut siis feel you, toi on raskasta. mulla on myös vaikeuttanut paljon omien päätösten tekoa kun tuntuu etten tee ikinä mitään oikein. vähän myös tuntuu etten oo saanut itsenäistyä kuten muut. esimerkiksi en olis 18v saanut lähteä kaverin kanssa junalla helsinkiin, vaikka meillä oli heti helsingin päässä sukulainen vastassa asemalla. yläasteella en saanut käydä koulun jälkeen yksin kaupassa enkä varsinkaan maksaa itse ostoksiani. kampaajalle äiti tuli mukaan koko sen ajan kun asuin kotona... lista on loputon.
No nyt menee yli ja pahasti, kuulostaa vielä pahemmalta ku miun tilanne D: Mua ihan suututtaa sun puolesta, että joudut jopa aikuisenakin sietämään tommosta käytöstä. Täytyy vaan toivoa että sun äiti pääsis joskus eroon tuosta rajottuneisuudestaan ja antas sulle oman rauhan ja vapauden tehdä kuten haluat D: En osaa oikein antaa muuta vinkkiä kun että teet vaan oman pään mukaan, ja päästät vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos sen skeidan mitä siun äiti sanoo. Sie oot kuitenki täysikänen, joten mitä sun päätökset kuuluu sille ja miten ne voi hiertää sitä noin paljon, en tajua??? D:
Mikään noista ei oo sellanen asia jota ois oikeesti syytä kauhistella. Pukeutuminen on jokasen oma asia ja olipa se millasta vaan niin se on ok, lävistykset on ok (ja jos sun äitikin ottaa ite lävistyksiä nii on suoraan sanottuna aika tekopyhää kieltää sua ottamasta :D Ja itse asiassa nimenomaan nenäkoru on just nätti miun mielestä :3 Oon itekin harkinnu sen ottamista), baarissa käyminen on kans ok... myös tuo Helsinkiin matkustaminen ei kuulosta pahalta, koska a) oisit menny kaverin kans ja kun on joku matkaseurana nii ei tarvii ehkä jännittää niin paljoo sitä matkustamista, jos jotain ois sattunu nii oisitte ollu yhessä siinä tilanteessa ja b) teillä ois ollu vielä aikuinenkin vastassa. En todellakaan näe noissa mitään pahaa, mutta näköjään joillekin nuo on hirveen isoja asioita kun oma lapsi tulee täysikäseks ja saa päättää noista ihan ite :D:
Ja mitä, luinko mie ihan oikein tuon lopun? D: Että et saanu käydä yksin kaupassa tai maksaa ostoksia??? Ja sun äiti tuli vielä väkisin mukaan parturiin? En edes sano mitään tähän, toi vaan kuulostaa niin sairaalloisen manipuloivalta että oon järkyttyny D:
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,839
Reaktioarvo
2,378
Tuttu tilanne, en saanut paljon koskaan tehdä mitään oikein edes arkisia asioita, ettei vaan mitään satu. Äiti yritti vielä mun täysi-ikäistyttyänikin päättää kaikesta ja sanella mitä saan ja en saa tehdä :p Miten sitä vastuuta voi oppia jos ei koskaan saa edes mahdollisuutta...
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,905
Reaktioarvo
5,733
Jep, tässäkin taas huomaa että äidin huolehtiminen menee yli. Ei se niitä miun tunnuksia kai oo siis kattonu vaan pelkästään laittanu sen paperin talteen, mutta tässäkin hän koki heti tarvetta olla huolehtimassa kyseisestä asiasta, vaikka sanoinkin että voin laittaa sen lapun johonki omaan paikkaan. Mutta ei, "mie laitan sen tänne niin se ainakin pysyy tallessa" :D:
Noni hyvä kuitenki et ei oo kattonu.
Voithan sä sanoa että hakua opetella vastuun kantamista joten voisiko hän antaa sinulle enemmän vastuuta
 

eipitsaa

Finglish-kerhon member
Liittynyt
18.2.2021
Viestejä
1,137
Reaktioarvo
1,047
Kuulostaa niin tutulta. Mun äidillä oli ihan sama juttu. Meillä oli tosi tarkat säännöt ettei kyllä löydy helposti ketään jolla olis samanlaista. En saanu ees käyttää mikroo yksin ennen kuin olin 14 ja sitä mun piti pyytämällä pyytää että saisin lämmitettyä yksin kotona mulle ruokaa. En oo ees sellainen lapsi joka olis rikkonut helposti mitään. Äiti ei vaan halunnu että sytytän tulipaloa.

Jos olisin vanhempi, niin antaisin lapselle tarpeeks itsenäisyyttä. Jotenkin tuntuu että oman elämän hallinnointi lähtee nykyään käsistä, koska ei oo ollut ikinä hallinnassa siitä ennen.

Toivottavasti sun tilanne paranee.
 

badassbish

Pihalla oleva opiskelija
Liittynyt
14.7.2021
Viestejä
216
Reaktioarvo
269
Meillä ollu vähän samanlaista, musta tosin tuntuu että se johtuu siitä, ettei nää halua mun itsenäistyvän jotten muuta 600km päähän opiskelemaan, minkä aion joka tapauksessa tehdä, koska oon kaikesta huolimatta itsenäistynyt, ja haluun himpskatin kauas täältä

Kummallisinta omalla kohalla on ollu seuraavanlainen systeemi: yleensä oon alaikäsenä liian nuori yhtään mihinkään, mutta siitä huolimatta mun pitäis saada super-hyvä kesätyöpaikka jostain - vaikka eihän tälläses minikylässä palkata alle 18-vuotiaita legit mihkään
 

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,689
Reaktioarvo
1,624
-Miun pitää käyttää maskia vaan sen takia että olen alaikänen, sen sijaan täysikäselle veljelleni ei sano todellakaan mitään jos hän ei käytä.
Siis,,, Eihän toi ees oo se, miten maskit toimii. Ei se mistään täysi-ikäisyydestä riipu, tarviiko semmosta käyttää vai ei. ',:I Sehän oli vaan, että alle 12-vuotiaiden(?) ei tarvii käyttää sitä.
 

Tulisydän

Keittiömeteorologi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,689
Reaktioarvo
1,624
esimerkiksi en olis 18v saanut lähteä kaverin kanssa junalla helsinkiin, vaikka meillä oli heti helsingin päässä sukulainen vastassa asemalla.
No siis... jos a) sulla on joku vamma/mielenterveysongelma/tms., jonka takia et välttämättä olis kyennyt moiseen matkaan tai b) tämä kaveri oli sellanen ihminen, johon ei todellakaan ollut luottaminen, niin sitten tuon voi kyllä ymmärtää... Mutta muuten oikein ei.
Mistä kaukaa sä olit lähdössä sillä junalla? Ja mihin aikaan vuorokaudesta? (Ei näidenkään pitäis asiaan kyllä kauheemmin vaikuttaa - mutta niin.)
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
No siis... jos a) sulla on joku vamma/mielenterveysongelma/tms., jonka takia et välttämättä olis kyennyt moiseen matkaan tai b) tämä kaveri oli sellanen ihminen, johon ei todellakaan ollut luottaminen, niin sitten tuon voi kyllä ymmärtää... Mutta muuten oikein ei.
Mistä kaukaa sä olit lähdössä sillä junalla? Ja mihin aikaan vuorokaudesta? (Ei näidenkään pitäis asiaan kyllä kauheemmin vaikuttaa - mutta niin.)
mulla kyllä oireili mielenterveys aika voimakkaasti nuorena, oli masennusta ja ahdistusta mut olin kuitenkin ihan tässä todellisuudessa. :D tiedä olisko se sit kuitenkin voinut vaikuttaa niin, että äiti ei luottanut (eikä luota) mun arvostelukykyyni ja siihen että pärjäisin. kaverissa nyt ei ainakaan olis pitänyt olla vikaa, olin tuntenut hänet seiskalta ja kyseessä oli todella hyväsydäminen, myöhemmin hoitoalalle kouluttautunut ihminen. juna meni muistaakseni ihan keskellä päivää kun matkaakin nyt oli useampi sata kilometri. :unsure:
 
Ylös Pohja