Mielenterveys Ahdistaa kun tehtyä ei saa tekemättömäksi

sunwarrior

Uusi
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
15
Reaktioarvo
7
Tänään päätin vihdoin kertoa ocdstani ja masennuksestani parhaalle kaverilleni. Kävi pahin mitä odotin, eli hän ei tiennytkään mikä on ocd ja oli hirveää selittää sitä hänelle. Hän oli kyllä ymmärtäväinen mua kohtaan mutta mulle jäi silti outo fiilis siitä, haluaisin perua kokonaan sanomiseni. Miksi vitussa en pitänyt sitä salaisuutena? Ainoa hyvä puoli tässä on se ettei tarvitse valehdella menevänsä jonnekin muualle kuin terapiaan mutta nyt hän ajattelee varmasti että oon joku sekopää kun en kerennyt sitä asiaa edes rauhassa avata. Ahdistaa tää asia ihan tosi paljon enkä pääse siitä eroon. Miksi kerroin...
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
mä uskon 100%, että hän ei pidä sua sekopäänä. mut mä ymmärrän sun tuntemukset tuosta. se on tosi iso askel kertoa jotain noin henkilökohtaista, oli se sitten parhaalle ystävälle tai kenelle vaan. se vaan kertoo siitä, et sä koet luottavasi häneen tarpeeksi ja mä uskon, että hän arvostaa sitä. D:

mutta toki se on huono juttu, et tää ahdistaa sua. tai siis ainaki harmillista. D: osaatko selittää paremmin, et mikä spesifisti sua ahdistaa? ahdistaako sua nimenomaan se, että et ois sittenkää vaa halunnu kertoa vai se, että nyt hän tietää ja jotenki se tuntuu väärältä tai muuta sellaista? (tää kuulostaa vähä höpsöltä, mut toivon mukaa mu pointista saa kiinni silti D::::)
 

sunwarrior

Uusi
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
15
Reaktioarvo
7
mä uskon 100%, että hän ei pidä sua sekopäänä. mut mä ymmärrän sun tuntemukset tuosta. se on tosi iso askel kertoa jotain noin henkilökohtaista, oli se sitten parhaalle ystävälle tai kenelle vaan. se vaan kertoo siitä, et sä koet luottavasi häneen tarpeeksi ja mä uskon, että hän arvostaa sitä. D:

mutta toki se on huono juttu, et tää ahdistaa sua. tai siis ainaki harmillista. D: osaatko selittää paremmin, et mikä spesifisti sua ahdistaa? ahdistaako sua nimenomaan se, että et ois sittenkää vaa halunnu kertoa vai se, että nyt hän tietää ja jotenki se tuntuu väärältä tai muuta sellaista? (tää kuulostaa vähä höpsöltä, mut toivon mukaa mu pointista saa kiinni silti D::::)
Kiitos tsempistä! Jäi ahdistamaan koska tuntui etten sittenkään ollut vielä valmis kertomaan mutta se vaan jotenkin tuli suusta. Pelkään kans että tää jotenkin vaikuttaa hänen ajattelutapaansa musta, ja myös se että en kerennyt kunnolla selittää asiaa niin pelkään että nyt hän miettii että mikä hemmetin psykopaatti mä nyt olinkaan. Tää saa mut tosi ahdistuneeks ja en muista milloin viimeks olisin katunut jotain niin kuin tätä.
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
714
Reaktioarvo
822
Jos kaveri pitää sua tuon perusteella hulluna sillä on omassa päässä vikaa.
Ite oon huomannu vähän päinvastasen reaktion omalla kohdalla, varsinkaan ocd:tä ei moni tunne kunnolla ja ihmiset usein yllättyy siitä että sitä sairastavat on loppujen lopuksi ihan samanlaisia ku muutkin eikä hysteerisiä siivoushulluja. Pakko-oireisiin liittyy hirveesti vääriä oletuksia ja on ihan hyvä juttu että ihmiset huomaa että häiriötä sairastaa kaikenlaiset ihmiset, myös ne joista sitä ei päällepäin edes huomaa.

Nykyään tietoa on netin ansiosta saatavilla helposti ja paljon, jos kaveri ei älyä mistä on kyse ja selittäminen on hankalaa voi aina lykätä artikkelin kouraan ja sanoa että lue siitä.
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
sie oot tosi rohkee kun kerroit <3 ja hän ei varmasti pidä sua mitenkään sekopäänä D: tai jos pitää, niin se on tasan hänen oma ongelmansa. tuo että uskalsit kertoo tarkottaa vaan sitä, et luotat häneen tosi paljon. toki ikävää että sua ahdistaa ja onhan se sinänsä ymmärrettävää, koska varmasti tuntuu vaikeelta kertoo noin isoista asioista D: mutta usko pois, tuosta ei tarvii ahdistaa mitenkään, mitään pahaa ei oo tapahtunu D:
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
Kiitos tsempistä! Jäi ahdistamaan koska tuntui etten sittenkään ollut vielä valmis kertomaan mutta se vaan jotenkin tuli suusta. Pelkään kans että tää jotenkin vaikuttaa hänen ajattelutapaansa musta, ja myös se että en kerennyt kunnolla selittää asiaa niin pelkään että nyt hän miettii että mikä hemmetin psykopaatti mä nyt olinkaan. Tää saa mut tosi ahdistuneeks ja en muista milloin viimeks olisin katunut jotain niin kuin tätä.
ole hyvä! D: ymmärrän. auttaisko se, jos juttelisit tän sun ystävän kanssa noista tunteista?

komppaan myös erittäin paljon @Vikatikki ja @haituvainen viestejä!
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
sie oot tosi rohkee kun kerroit <3 ja hän ei varmasti pidä sua mitenkään sekopäänä D: tai jos pitää, niin se on tasan hänen oma ongelmansa. tuo että uskalsit kertoo tarkottaa vaan sitä, et luotat häneen tosi paljon. toki ikävää että sua ahdistaa ja onhan se sinänsä ymmärrettävää, koska varmasti tuntuu vaikeelta kertoo noin isoista asioista D: mutta usko pois, tuosta ei tarvii ahdistaa mitenkään, mitään pahaa ei oo tapahtunu D:
ahdistua, ei ahdistaa*
kiitos auto correct D:
 
Ylös Pohja