Työ Asioita mitä olen oppinut nyt 3 ja puolen päivän aikana täällä kesätöissä

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,066
Reaktioarvo
997
Ja siis oon kesätöissä vanhainkodissa


-jos joku huutaa apua (tai huutaa muuten vaan) siihen ei yleensä reagoida

-jos vanhus seilaa pyörätuolillaan ympäri yhteisiä tiloja agressiivisena ja huutaa niin silloin pitää kutsua vartija…

-… ja vartijalla saattaa kestää pahimmillaan puolituntia tulla paikalle

-pyörätuolin käyttö on tosi helppoa

-jos vie ylipainoista miestä 30 asteen helteellä auringonpaisteessa kaartuvaa jyrkkää hiekkamäkeä ylös niin se ei olekkaan mikään helppo homma

-pitää puhua kovaan ääneen ja selkeästi

-älä koskaan oleta että joku kuulee, näkee tai muistaa

-muistisairaus on hämmentävä sairaus…

-…koska joitakin asioita saattaa muistaa selvästi mutta äskettäin kuulleita asioita ei

-jos näyttää vihaiselta niin se ei tarkoita että vanhus olisi vihainen (aina)

-vanhanajan mustavalkoisissa suomalaisissa elokuvissa on kimittäviä naisia


Mitähän vielä ehdin oppia 6 ja puolen päivän aikana
 

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,066
Reaktioarvo
997
kuulostaapa ihanalta. perus vanhustyötä kai. mut tuo avunhuuto juttu nii kai sun pitää jotenki reagoida.
Ne apua huutavat ihmiset on niitä joilla on päässä jotain vikaa ja ne on aina samat ihmiset jotka huutaa eikä niillä oo oikeesti mitään hätää. Sen takia siihen ei reagoida melkein koskaan.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Kun olin töissä dementia hoitokodissa niin kyllä, on niitä jotka huutavat vaan koska huudatuttaa ja kun kärsii dementiaa niin ei välttämättä edes muista mikä huudatutti ja siksi valitettavasti aina ei voi reagoida. Meillä oli nainen joka kysyi viiden minuutin välein missä hän on, sitten hänelle selitettiin ja hän kiitteli että joku "vihdoin" kertoo, ja menee tovi niin hän huutaa taas että kun kukaan ei kerro missä hän on.

Mutta yleisesti ottaen voi heitä ns. Harhauttaa ja saada olon paremmaksi ja unohtamaan huudon. Musiikki on tutkitusti hyvä tapa ja itse totesin saman. Yksi mies kun huusi niin hänelle kun alkoi laulamaan "you are my sunshine" niin huuto vaihtui lauluksi. Myös tämä nainen joka huusi ettei tiedä missä hän on, kun hänelle laittoi vanhat Song a long laulut stereoihin soimaan niin hän lauloi mukana ja jammaili. Pitää muistaa että valitsee musiikin heidän nuoruudestaan sillä kuten sanottu, se on se lähimuisti mikä aluksi pettää ja moni dementikko usein muistaa vanhat ajat. Myös esimerkiksi lukeminen on hyvä tapa, mä luin sota ajoista heille kun olivat sitä ikää että osa lähti Ruotsiin. On myös yllättävää tehdä visoja heille jotka ovat vielä puhekykyisiä, kun kysyy kysymyksiä esim 70 luvulta niin he osaa vastata hyvin ja se taas nostaa heidän itaetuntoa.

Valitettavan moni hoitokoti vain katsoo että vanhukset pysyy turvassa,mutta oikeasti heidän viimeisistä päivistä pitäisi tehdä mieluisat!
 
Ylös Pohja