Conlanging (oman kielen luomimen)

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
308
Reaktioarvo
253
Onks täällä ketään muuta joka harrastaa omien kielien tekemistä? Ite alotin joskus vuosii vuosii sitte suunnittelemaan omaa kieltä, alunperin tarkotuksena käyttää sitä omana salakielenä mil kirjottaa päiväkirjaa tms, mut nykyään teen tota kieltä mun fantasiamaailmaa varten josta meinasin kirjottaa tarinoita. Oon päässy vast nyt vauhtiin ton ekan kielen kanssa, ku käytin tosi kauan aikaa siihen et perehdyin miten eri kielet toimii ja et millasia ratkasuita vois käyttää omassa kielessä. Aattelin et sit ku oon saanu ton kielen tarpeeks pitkälle, nii teen viel pari muuta kieltä sitä mun fantasiamaailmaa varten. Tosin tuskin jaksan tehä niitä kauheen pitkälle, silleen vaan et on jonkunlainen kielioppipohja ja tarpeeks sanoja et sitä voi käyttää jossain tarinassa vaikka sil ei voiskaan keskustalla ihan kaikesta.

Päätin et toi mun eka kieli on semmonen vähän suomen tyylinen, et lausejärjestys voi olla mikä vaan. Pitää vaan olla sit jotain mikä määrittää et mikä on objekti. Mut seuraavaan kielen teen varmaan silleen et lausejärjestys määrittää subjektin, verbin ja objektin, mut kuitenki silleen et en käyttäis samaa sanajärjestystä ku englannissa. Vaan esim. et subjekti objekti verbi (lapsi kakkua söi).

Sen lisäks yritän tehä tost mun kielestä vähän semmost "alkukantasen" kuulosta vs. jotain semmost tosi soljuvaa "haltijakieltä". Kaverin mukaan (yhen lause-esimerkin perusteella tosin) mun kieli kuulostaa suomen, venäjän ja espanjan sekotukselta.

Oon vaan jotenki niin innoissani et sain ton verbisysteemin vihdoin toimimaan, koska verbit on ainaki omasta mielestä vaikein asia kielessä. Nyt pitäis vaa alkaa keksii sanoja et pystyis alkaa rakentaa lauseita. Sen lisäks tarviin aika paljon eri sijamuotoja ja semmosia et pystyy muodostaa vähän monipuolisempia lauseita ku "minä vihaan kakkua".

Mut joo onks kukaan muu tehny omaa kieltä tai koskaan harkinnu tekevänsä? Ja jos niin kiinnostas tietää et millasia ratkasuita on käytetty kieliopissa. Mut joo, kukaan?
 
Ylös Pohja