Politiikka elokapina

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
elokapinasta on jo keskustelu täällä, mutta se on tehty 5kk sitten, joten halusin tehä uuden D:
miun mielestä ilmastoasiat on tärkeitä, mutta elokapina menee kyllä yli.
noin tärkeen tien tukkiminen on väärin, ja uskon että elokapinasta on enemmän haittaa kun hyötyä, koska se voi saada monet ihmiset tympääntymään eikä keskittymään siihen mikä idea elokapinassa on. en jaksa uskoa, että mikään tiellä istuminen auttaa tähän asiaan yhtään, kun virkavalta ja tavan kansalaisetkin käy kuumana. tuskin ilmastomielenosottajien maine ainakaan paranee tuolla tavalla.
täytyy sanoa, että musta on jotenkin absurdia olla mukana ilmastomielenosoittamassa.
toki välitän luonnosta ja itse aihe on sinällään tärkeä, mutta jos mietitään koko maailman tilannetta, suomen päästöt on kaikista maailman päästöistä 0,13% eli käytännössä ei mitään (tarkistin tän eilen Unicefin sivulta, korjatkaa jos on väärä tieto). lukekaahan myös tää artikkeli: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/fa049a6e-927f-42a4-b127-7a5433e74160

en haluu tässä loukata ketään tai alkaa vöyhöttämään että "menkää oikeisiin töihin" tai haukkua mitenkään, mutta en vaan pääse jyvälle, että miks jotkut osallistuu elokapinaan tai ylipäätään ilmastomielenosotuksiin.
haluuko joku kertoa mulle, millä tolalla suomen tilanne on ilmaston kannalta? onko se oikeesti niin paha? koska miulle tulee vaan sellanen turha fiilis noista mielenosotuksista.
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Elokapina suututtaa ihmiset toiminnallaan, mikä aiheuttaa ihan päinvastaisen reaktion monissa ihmisissä, kuin elokapinalaiset toivoo.
Ja juurikin toi että Suomen osuus maailman päästöistä on tosi pieni, mutta eräät ajattelee, että jos saadaan Suomeen nollapäästöt, koko maailman tilanne korjantuu. (Eli teollisuus alas Suomessa ja tilataan Kiinasta tms. missä tehtaiden päästöjä ei valvota ollenkaan)
Onko elokapinalaiset tullut ajatelleeksi sitä, että tukkiessaan tien liikenne ruuhkaantuu? Ja ruuhkaliikenne aiheuttaa paljon enemmän päästöjä!
 

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Elokapina suututtaa ihmiset toiminnallaan, mikä aiheuttaa ihan päinvastaisen reaktion monissa ihmisissä, kuin elokapinalaiset toivoo.
Ja juurikin toi että Suomen osuus maailman päästöistä on tosi pieni, mutta eräät ajattelee, että jos saadaan Suomeen nollapäästöt, koko maailman tilanne korjantuu. (Eli teollisuus alas Suomessa ja tilataan Kiinasta tms. missä tehtaiden päästöjä ei valvota ollenkaan)
Onko elokapinalaiset tullut ajatelleeksi sitä, että tukkiessaan tien liikenne ruuhkaantuu? Ja ruuhkaliikenne aiheuttaa paljon enemmän päästöjä!
niinpä!
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
niin noh, mä en sit taas voi mitenkään ymmärtää, mite joillai ihmisil menee elokapina 200% tunteisiin [unohin tarkentaa, et ei siis kukaan teistä]. ku siis, ne vaan istuu tiellä ja siitä menee jonku päivä pilalle...? kaikki tuki elokapinalle. ei siin must oo mitään väärää, et haluaa elinkelposen planeetan ja herättää päättäjiä.

sitä minä vaan, et toivottavasti kaikkia ärsyttää autoilijoiden mielenosotus yht paljon ku elokapina. ottaen huomioon, et elokapina kyl järjestää tilaa hälytysajoneuvoille, mutta esim. torviprotestissa ei tällaista tilaa ollut. mut silti kaikki aina huutaa pää punasena, että EI TOSTA PÄÄSE AMBULANSSI KU NOI ISTUU TOSSA - hmm... niin... D:

joo, suomi on pieni maa, mutta jos kaikki kuluttais ku suomalaiset ni me tarvittais 3 maapalloa. ja joo, kiinas asuu enemmän ihmisii, mut suomalainen vastaa muistaakseni kolmen kiinalaisen kulutusta.

voisin kirjoittaa tosi pitkät pätkät, mut se on turhaa, koska löysin instagramista yhen tosi kattavan postauksen! toivon, et luette sen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
niin noh, mä en sit taas voi mitenkään ymmärtää, mite joillai ihmisil menee elokapina 200% tunteisiin [unohin tarkentaa, et ei siis kukaan teistä]. ku siis, ne vaan istuu tiellä ja siitä menee jonku päivä pilalle...? kaikki tuki elokapinalle. ei siin must oo mitään väärää, et haluaa elinkelposen planeetan ja herättää päättäjiä.

sitä minä vaan, et toivottavasti kaikkia ärsyttää autoilijoiden mielenosotus yht paljon ku elokapina. ottaen huomioon, et elokapina kyl järjestää tilaa hälytysajoneuvoille, mutta esim. torviprotestissa ei tällaista tilaa ollut. mut silti kaikki aina huutaa pää punasena, että EI TOSTA PÄÄSE AMBULANSSI KU NOI ISTUU TOSSA - hmm... niin... D:

joo, suomi on pieni maa, mutta jos kaikki kuluttais ku suomalaiset ni me tarvittais 3 maapalloa. ja joo, kiinas asuu enemmän ihmisii, mut suomalainen vastaa muistaakseni kolmen kiinalaisen kulutusta.

voisin kirjoittaa tosi pitkät pätkät, mut se on turhaa, koska löysin instagramista yhen tosi kattavan postauksen! toivon, et luette sen.
ne oli yhellä kaistalla toisin kun elokapina
 

Zero

Uusi
Liittynyt
9.10.2021
Viestejä
48
Reaktioarvo
31
Instagramissa näkemäni kuvat eivät vastaa käsitystäni kapinoinnista. Tuovat lähinnä mieleen joukon ihmisiä jotka huvin vuoksi ovat leiriytyneet keskelle tietä ja pitävät siellä omia festarin tapaisiaan.
On tietenkin tärkeää yrittää omalla toiminnallaan vaikuttaa ilmastonmuutokseen, mutten ymmärrä miten Elokapinallisten tien tukkiminen auttaa herättämään päättäjiä julistamaan ilmastohätätilan.
Suomessa yritetään tehdä parhaamme vaikka tiedämme ettei se riitä. Ja mitä ilmastohätätilan julistaminen oikeasti käytännössä tarkoittaisi?
En ymmärrä mikseivät Elokapinalliset yritä saada heräteltyä isompien maiden päättäjiä tekemään ilmastotekoja, sen sijaan että yrittävät tiellä istumisella saada suomen päättäjiä julistamaan ilmastohätätilan.
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
ne oli yhellä kaistalla toisin kun elokapina
aahhha, mie selvitin asioita! mitä ny joistain kuvista näin, ni näköjää olikin niin että pysyttii yhellä kaistalla ainaki mannerheimintiel pääasiassa. sit seuraavaksi ihmettelin, et miks mä sit muistan nähneeni iha erilaista menoa. noh! turns out, että liikenne oli vissii muuten jotenki tukossa ja liittyy tähän torvimielenosotukseen ilmeisesti?

näin siis tämän - tossa vähän enemmänkin juttua ku selaa alaspäi niit vastauksii - ja tämän, jolloin tätä asiaa ihmettelin. on hassua ku taivastellaan tien tukkimista ku sen tekee pääasiassa huolestuneet nuoret, mut sit ku kuulkaas äijät menee osoittamaan mieltään ni se on ihan ok.

pointtini on siis tässä se, että en tiiä onko kummassakaan mielenosotuksessa sen enempää järkeä ku toisessa, mutta tää kaksinaismoralismi minuu vaa ihmetyttää.
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
aahhha, mie selvitin asioita! mitä ny joistain kuvista näin, ni näköjää olikin niin että pysyttii yhellä kaistalla ainaki mannerheimintiel pääasiassa. sit seuraavaksi ihmettelin, et miks mä sit muistan nähneeni iha erilaista menoa. noh! turns out, että liikenne oli vissii muuten jotenki tukossa ja liittyy tähän torvimielenosotukseen ilmeisesti?

näin siis tämän - tossa vähän enemmänkin juttua ku selaa alaspäi niit vastauksii - ja tämän, jolloin tätä asiaa ihmettelin. on hassua ku taivastellaan tien tukkimista ku sen tekee pääasiassa huolestuneet nuoret, mut sit ku kuulkaas äijät menee osoittamaan mieltään ni se on ihan ok.

pointtini on siis tässä se, että en tiiä onko kummassakaan mielenosotuksessa sen enempää järkeä ku toisessa, mutta tää kaksinaismoralismi minuu vaa ihmetyttää.
on se tietysti tien tukkimista kun yhen kaistan varasivat pistää miettimään
 

Girlofpunk

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
864
Reaktioarvo
1,566
Jotenkin huvittava ja vituttava tuo Elokapinan meno.
Joo itseäni vituttaa lukea kyseisestä porukasta. Olen ylpeä Suomen poliiseista, tekevät minun mielestäni oikein kun sakottavat ja kantelevat henkilöitä pois.
Kuinka helppoa nuoria on manipuloida Elokapinaan kun nämä ns alkuperäiset Elokapinalaiset eivät edes siellä ole. Käyttävät hyväkseen nuoria jotka sitten saavat paskaa niskaansa.
Nauratti vähäsen kun jotain videota katsoin ja Elokapinalaiset jotka niin ovat luonnon ja ilmaston puolella, tulevat paikan päälle bensiini autoilla, syövät eväitä ja heittelevät silti muoveja ympäri luontoa.
Eivät luultavasti ymmärrä ilmastosta/luonnosta mitään kunhan saavat julkisuutta ja huomiota typeryydellään.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Siis mää ymmärrän ton elokapinan tarkotuksen ja sen et ne tyypit siellä haluis et asiat tapahtuiski joskus

Mut toi niitten toiminta on mun mielestä naurettavaa
Sehän periaatteessa on ääriliike eikä kukaan vähänkään täysjärkinen halua sellasta kannattaa ja hyvin varmasti käy niin et aatellaan et jokainen joka on samaa mieltä niiden kanssa ees jollain tavalla tuomitaan toisten silimissä ääriliikeläisiksi.
 

Iguessimhuman

Kokenut
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
120
Reaktioarvo
100
Mun mielestä on tosi surullista, miten Elokapinasta leviää tosi valheellinen kuva.
-Elokapina ei ole ääriliike
-Elokapinan aktioissa väkivallan käyttö on ehdottomasti kielletty
-Elokapinalla ei ole johtajia tai hierarkiaa. Aktioissa on roolit, jotka on aktiota suunnitelessa jaettu.
-Elokapinan metodit ovat yllättävän tehokkaita, mitä olemme historiassa saaneet havaita. Mm. tummaihoisten kansalaisoikeudet jenkeissä, Suomen itsenäisyyst ja naisten äänioikeus melkein missään länsimaissa olisi jäänyt aika lailla haaveeksi ilman kansalaistottelemattomuutta. Ja käytännössä kaikkea kansalaistottelemattomuutta on vastustettu samoin argumentein.
-Elokapina herättää enemmän positiivisa reaktioita, kuin negatiivisa. Syyskapinan aikaan Elokapinan rahankeräyksessä saatiin niin paljon rahaa, että keräys piti keskeyttää, kun luvan määräämä maksimisumma tuli täyteen. Samoin Elokapinan aktioihin osallistuu jatkuvasti enemmän ja enemmän ihmisiä, samoin kuin Elokapinan koulutuksiin. Oikeastaan mitä pidemmälle Elokapina menee, sitä suositummaksi ne tulee muunkin kansan keskuudessa. Senkin puoleen voisi sanoa, että enemmän hyötyä kuin haittaa.
-Elokapina ei vastusta demokratiaa
-Elokapina ei tiettävästi ole kertaakaan syyllistynyt rikokseen (tosta rahankeräysjutusta, jossa lahjoituksia tuli enemmän kuin olisi saanut, tutkinta on vielä kesken, selvinnee aikanaan). Useisiin rikkeisiin kylläkin.
-Elokapina ei ole minkään kansainvälisen järjestön Suomen haara. Kyseessä on ennemmin konsepti kuin valtava järjestö.
-Elokapina oon likkeenä erittäin hyvin perillä ympäristöä koskevista asioista ja Elokapinan riveissä on paljon tutkijoita. Itse asiassa Suomessa toimii sellainenkin Elokapinaryhmä, kuin Tutkijoiden Elokapina, joka koostuu pelkästään tutkijoista.

Eksäni oli elokapinallinen ja pääsin hänen kauttaan vähän näkemään Elokapinan toimintaa sisäpuolelta, muuten olen Elokapinaa ja sen toimintaa seurannut tiiviisti sen ulkopuolelta, en ole itse saanut mitään Elokapinan koulutusta tai kuulu mihinkään lähiryhmään tms.
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
6,011
Reaktioarvo
4,757
Mun mielestä on tosi surullista, miten Elokapinasta leviää tosi valheellinen kuva.
-Elokapina ei ole ääriliike
-Elokapinan aktioissa väkivallan käyttö on ehdottomasti kielletty
-Elokapinalla ei ole johtajia tai hierarkiaa. Aktioissa on roolit, jotka on aktiota suunnitelessa jaettu.
-Elokapinan metodit ovat yllättävän tehokkaita, mitä olemme historiassa saaneet havaita. Mm. tummaihoisten kansalaisoikeudet jenkeissä, Suomen itsenäisyyst ja naisten äänioikeus melkein missään länsimaissa olisi jäänyt aika lailla haaveeksi ilman kansalaistottelemattomuutta. Ja käytännössä kaikkea kansalaistottelemattomuutta on vastustettu samoin argumentein.
-Elokapina herättää enemmän positiivisa reaktioita, kuin negatiivisa. Syyskapinan aikaan Elokapinan rahankeräyksessä saatiin niin paljon rahaa, että keräys piti keskeyttää, kun luvan määräämä maksimisumma tuli täyteen. Samoin Elokapinan aktioihin osallistuu jatkuvasti enemmän ja enemmän ihmisiä, samoin kuin Elokapinan koulutuksiin. Oikeastaan mitä pidemmälle Elokapina menee, sitä suositummaksi ne tulee muunkin kansan keskuudessa. Senkin puoleen voisi sanoa, että enemmän hyötyä kuin haittaa.
-Elokapina ei vastusta demokratiaa
-Elokapina ei tiettävästi ole kertaakaan syyllistynyt rikokseen (tosta rahankeräysjutusta, jossa lahjoituksia tuli enemmän kuin olisi saanut, tutkinta on vielä kesken, selvinnee aikanaan). Useisiin rikkeisiin kylläkin.
-Elokapina ei ole minkään kansainvälisen järjestön Suomen haara. Kyseessä on ennemmin konsepti kuin valtava järjestö.
-Elokapina oon likkeenä erittäin hyvin perillä ympäristöä koskevista asioista ja Elokapinan riveissä on paljon tutkijoita. Itse asiassa Suomessa toimii sellainenkin Elokapinaryhmä, kuin Tutkijoiden Elokapina, joka koostuu pelkästään tutkijoista.

Eksäni oli elokapinallinen ja pääsin hänen kauttaan vähän näkemään Elokapinan toimintaa sisäpuolelta, muuten olen Elokapinaa ja sen toimintaa seurannut tiiviisti sen ulkopuolelta, en ole itse saanut mitään Elokapinan koulutusta tai kuulu mihinkään lähiryhmään tms.
täytyy myöntää et persujen aivopesu toimii valitettavasti
 
Ylös Pohja