Syvälliset en haluaisi elää nyt, tässä ajassa.

jokuvaan

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
4.4.2021
Viestejä
956
Reaktioarvo
993
maailma tuntuu menevän vain huonompaan suuntaan. ajattelen tulevaisuuden dystopisena asiana.

jos saisin valita, en eläisi nyt, eläisin sitä aikaa, kun ihmiset eivät olleet kasvaneet älylaitteisiin kiinni kun niitä tuskin olikaan, ilmastonmuutos ei ollut vielä ajankohtainen asia ja musiikkia kuunneltiin ties miltä kaseteilta. luonnonvaroja oli yllin kyllin jäljellä, niitä ei ollut vielä ihminen keksinyt tuhota. toki olen tätä aikaa jonkin verran lapsena kokenut mutta nykyaika jyrää päälle niin että muistotkin alkavat haalistua. :D

haluaisin elää tänä nykyaikana nykyajasta jäljessä, mutta ei, se ollaan tehty hankalaksi. jos esimerkiksi vaihtaisin älypuhelimeni vanhaan nokiaan, sosiaaliset kontaktini vähentyisivät roimasti ja kohta olisin jo aivan ulkopuolella yhteiskunnasta ja yhteisöistä.

elektroniikka kehittyy ja kehittyy. kohta ei varmaan tarvitse syödäkään, kun keksitään rannekkeet joista ladata kemiallista energiaa itseensä. älypuhelimeen keksitään lisää uusia, tarpeettomia ominaisuuksia, vanhat, toimivat laitteet heitetään pois. kaiken vain pitää olla sitä kehittyneintä elektro-äly-uusintamallia, kirjat muuttuivat e-kirjoiksi ja mitään ei tarvitse kokea kun voi googlata.

jos haluaisin tulevaisuudessa lapsia, suunnitelma päättyisi varmaan taas tähän samaan vanhaan ajatukseen. jos kerran itse olen tyytymätön nykyaikaan, en tee lapselleni palvelusta synnyttämällä hänet tähän maailmaan jossa murehdittavaa riittää. puhutaan myös synnyttämisen eettisyydestä maailman väestöluvun kannalta, järkyttävä syyllisyys jo ajatuksestakin.

tässä hieman sekavaa tekstiä illan, ja oikeastaan elämäni mietteistä. pakko tähän loppuun on mainita että toki nykyajassa on joitain parempia asioita verrattuna vanhempaan aikaan, esimerkiksi ihmisoikeudet, parempi sairaalahoito ja niin edelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Ihan yhtä onnettomia ne ihmiset on ennenkin olleet ja maailmanloppua pelättiin ilmansaasteiden takia jo 1800-luvun alkupuolella. Lontoossa saattoi kuolla pakokaasuihin 1960-luvulla. Alkaa ne pätkivät ja nauhojaan ulos sylkevät kasetitkin vituttaa suht nopeasti, samaten jatkuvasti täynnä oleva kännykän viestikansio. Ihmiset tuppaa aina vain kaipaamaan ja nostalgisoimaan niitä hyviä asioita, unohtaen kaikki huonot puolet ja näin ollen he kaipaavat aikaa, jota ei oikeasti koskaan ole ollutkaan.

90-luvun nuorena jos olisit esimerkiksi elänyt, niin sulla olis ollut ympärilläsi lama, hirveä painostus juoda ja polttaa, Suomen historian suurimmat itsemurhaluvut, täysin olematon tuki koulusta ihan minkä tahansa poikkeaman takia (esim lukihäiriö) ja naisten ulkonäköihanteena oli alipainoinen grungetyttönen. Juuri luin tutkimuksen, jossa 80-luvulla syntyneistä joka 6. on syrjäytynyt nyt 30-40 -vuotiaana ja monilla tää on alkanut ihan jo kouluiästä alkaen. Melkein yhtä monella on rikostuomio ja/tai päihdeongelma. 70-luvulla syntyneilläkään ei kovin paljon paremmin ole mennyt, koska aloittivat työelämänsä laman kourissa.

Mutta toki, saahan sitä kurjuuttakin ihannoida että ei siinä.
 

Tumppetus

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
150
Reaktioarvo
144
Ihminen tuppaa löytämään negatiivisia puolia kaikesta riippumatta siitä, miten hyvin asiat ovat. Tai näin olen huomannut.

Riippuu tietenkin yhteiskuntaluokasta, sukupuolesta ja muista ihmisen piirteistä, mutta kurjuutta on ollut ympäri maailmaa aina. Olen samaa mieltä siitä, että sosiaalinen media aiheuttaa ihmisille tosi helposti haittoja nykyään (itsekin olen aika koukussa) ja tietyt asiat olivat ihanan yksinkertaisia ennen. Olisi tavallaan kivaa päästä käymään ajassa, jolloin vanhempani olivat nuoria. Täytyy kuitenkin muistaa, että esim. turvallisuuden ja tasa-arvon kannalta Suomi on nyt paremmassa tilanteessa kuin koskaan ennen. Kun asiaa miettii, niin Suomihan on ollut ensimmäisen kolmenkymmenen itsenäisyyden vuotensa aikana neljässä sodassa (kun lasketaan mukaan myös sisällissota ja lapinsota), mikä on lyönyt jälkensä koko kansaan. Vasta nykyiset sukupolvet ovat ensimmäisiä, jotka alkavat kunnolla päästä irti sodan traumasta. Tämän huomioonottaen tilanne on tällä hetkellä hyvä.

Haluan myös sanoa, että media nyt aina mässäilee maailmanlopun kuvilla. Ihmisen vaikutusket ilmastoon alkoivat jo 1800-luvulla (ja silloin ne olivat myös tosi rajut), mutta siitä on vaan alettu puhua vasta hiljattain. Poliittisesti tilanne on Euroopassa tällä hetkellä aika uhkavaa, mutta en usko että yksikään valtio rupeaa mitään ydinsotaa aloittamaan. Siis jotenkin tiivistettynä: tilanne ei ole kovin hyvä, mutta ei se ole ennen ollut parempikaan. Ja jos kuitenkin yksinkertaisuutta haluaa niin maailmassa on vielä paljon paikkoja, joissa eletään ilman teknologiaa.
 

persikkapyllykkä

pehmeä prinsessa
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.2.2021
Viestejä
1,411
Reaktioarvo
1,933
nojoo, aina on jotain huonosti ja varsinkin joskus asiat on ollu paljon huonommin kuin nyt. niin se taitaa mennä, mut sanon, että oon ajatellu samoja asioita ku alottaja. sillä erolla, että oon tullut siihen lopputulemaan, että missään ajassa ei ois oikeestaan ollu parempi elää enkä sitä sillai toivo, että oisin ollu jollain aikakaudella elelemässä D: mut siin ei myöskään ole mitään väärää, että haluais elää jollain muulla aikakaudella - ei siis sillä, että joku niin olisi aiemmin sanonut, mut aattelin sanoa vain.

joskus mietin, et haluan luopuu älypuhelimesta ja haluisin, että asiat ois ihan eri tavalla ku on nyt. teknologian kehitys ja kaikki mietityttää suhteellisen paljon, koska vaikka silläkin saadaan aikaan paljon hyvää, se tuo myös huonoja asioita mukanaan - niin kuin varmaan kaikki muukin täs maailmassa. tykkään elektroniikasta ja tykkään, kun tulee jotain uusia juttuja sillä saralla mut... en tiedä. joskus kieltämättä nää asiat mietityttää.
 

jokuvaan

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
4.4.2021
Viestejä
956
Reaktioarvo
993
jos olisin kirjoittanut tuota tällä hetkellä (tai ylipäätään tänään) en olisi julkaissut. noin rättiväsyneenä ja ärtyneenä - mitä eilen olin - saa selvästi mielipiteitä herättävää, sekavaa ja jokseenkin myös kiittämätöntä tekstiä aikaan. kaipa tuo ajatus jotenkin häiritsi nukahtamista niin tuntui hyvältä purkaa se jonnekin.

pahoittelut, että te varsinkin pitkien viestien kirjoittajat jouduitte käyttämään aikaanne ja aivosolujanne moiseen - teillä oli kyllä järkeviä pointteja! toivottavasti minua ei nyt muisteta jatkossa tuon aloitusviestin kirjoittajana...
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,884
Reaktioarvo
1,407
Minäkin oon aika satavarma että tulevaisuus tulee olemaan hyvinkin dystooppinen, tosin hyvin monesta muustakin syystä kuin ilmastonmuutos, mutta en nyt sen enempää jaksa sitä ruveta tässä avaamaan. Maailma on vaan alamäessä.

Itsellä jos ois mahdollisuus, niin lähtisin ainakin tästä nykyajasta heti takaisin 30-luvulle, vaikka olihan silloinkin maailmassa vaikka mitä ongelmia, toisaalta ei ajanjaksolla väliä, niitä on aina. Silloin oli kuitenkin sentään musiikki, tyyli, elokuvat ja autot parhaimmillaan, ja ihmiset ei jatkuvasti tuijottaneet 3D-maailmaa jonkun kännykän ruudulta.

Itse aijon jokatapauksessa jossain vaiheessa heittää oman kännykän pois, ja saatan ottaa jonkun vanhan nokian käyttöön, tai hankin lankapuhelimen ja muutan korpeen asumaan muitten tuttujen kanssa jotka on samalla linjalla. En ylipäätään jaksa olla enää osana tätä aikaa, saatika tätä ihmisten yhteisöä.
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
Samaistun. Toisaalta taas kaipaan vaan lapsuutta, kun ei ollut juurikaan murheita ja voi vaan leikkiä ja nauttia luonnosta ja elämästä ja oli vaan mielikuvitus rajana. Silloin elämä tuntu niin kevyeltä ja väritkin oli kirkkaampia.
 

PinkkiHuppari

Yliajattelija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
537
Reaktioarvo
510
jos olisin kirjoittanut tuota tällä hetkellä (tai ylipäätään tänään) en olisi julkaissut. noin rättiväsyneenä ja ärtyneenä - mitä eilen olin - saa selvästi mielipiteitä herättävää, sekavaa ja jokseenkin myös kiittämätöntä tekstiä aikaan. kaipa tuo ajatus jotenkin häiritsi nukahtamista niin tuntui hyvältä purkaa se jonnekin.

pahoittelut, että te varsinkin pitkien viestien kirjoittajat jouduitte käyttämään aikaanne ja aivosolujanne moiseen - teillä oli kyllä järkeviä pointteja! toivottavasti minua ei nyt muisteta jatkossa tuon aloitusviestin kirjoittajana...
Munkin tulee aina kirjoteltua kaikkea tänne väsyneenä ja ärtyneenä, mutta toisaalta mun mielestä on vaan hyvä, jos se auttaa, että purkaa ajatuksia kirjoittamalla ja saa vaikka vertaistukea tai muuten apua täältä. Silloin saattaa myös sanoa sellaisia asioita mitä monet muutkin miettii, mutta ei uskalla tai osaa sanoittaa. Mä en ainakaan muistele sua tai muitakaan muutaman keskustelun takia pahalla. (:
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Oon miettiny samoja juttuja. Tai oikeestaan mietin päivittäin ja kuvittelen välillä eläväni menneisyydessä. Tietysti suurimmat syyt on kulttuuri, muoti ja estetiikka, mutta myös elämän helppous ja kiireettömyys. Tiedän kyllä, että aina on ollu ongelmia ja monet asiat on nykyään paremmin, mutta on myös asioita, jotka oli ennen paremmin
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Minäkin oon aika satavarma että tulevaisuus tulee olemaan hyvinkin dystooppinen, tosin hyvin monesta muustakin syystä kuin ilmastonmuutos, mutta en nyt sen enempää jaksa sitä ruveta tässä avaamaan. Maailma on vaan alamäessä.

Itsellä jos ois mahdollisuus, niin lähtisin ainakin tästä nykyajasta heti takaisin 30-luvulle, vaikka olihan silloinkin maailmassa vaikka mitä ongelmia, toisaalta ei ajanjaksolla väliä, niitä on aina. Silloin oli kuitenkin sentään musiikki, tyyli, elokuvat ja autot parhaimmillaan, ja ihmiset ei jatkuvasti tuijottaneet 3D-maailmaa jonkun kännykän ruudulta.

Itse aijon jokatapauksessa jossain vaiheessa heittää oman kännykän pois, ja saatan ottaa jonkun vanhan nokian käyttöön, tai hankin lankapuhelimen ja muutan korpeen asumaan muitten tuttujen kanssa jotka on samalla linjalla. En ylipäätään jaksa olla enää osana tätä aikaa, saatika tätä ihmisten yhteisöä.
Mäkin haluan yhä enemmän palata 30-luvulle. Just samoista syistä kuin noi jotka mainitsit, mutta lisään siihen vielä purjelaivat. Ihan varmasti olisin hankkiutunut meri"mieheksi" Herzogin Cecilielle, jos oisin elänyt 30-luvulla
 
Ylös Pohja