Etusivu
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Jäsenet
Paikalla nyt
Uudet profiiliviestit
Etsi profiiliviestejä
Chat
0
Kirjaudu
Rekisteröidy
Uutta
Etsi
Etsi
Etsi vain otsikoista
Tekijän:
Uudet viestit
Etsi foorumeilta
Valikko
Kirjaudu
Rekisteröidy
Lataa app
Asenna
Etusivu
Keskustelut
Aihe vapaa
En tiiä saatana
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Vastaa keskusteluun
Viesti
<blockquote data-quote="qualitymonkey" data-source="post: 135565" data-attributes="member: 34"><p>Heh</p><p></p><p>Onpa jännää:</p><p>"Pakko-oireet eivät ole vain liiallista arkielämän asioista huolehtimista, vaan selkeä häiriö: ne sitovat paljon henkisiä voimavaroja, vaativat aikaa, aiheuttavat suoranaista kärsimystä ja heikentävät toimintakykyä. Pakko-oireilu voi olla hyvinkin outoa, mutta se ei ole psykoottista. Pakko-oireisen henkilön realiteettikontrolli toimii: henkilö tunnistaa yleensä aivan hyvin, että oireisto on liiallista ja jossakin mielessä tarpeetonta, mutta hän ei vain pysty vastustamaan pakonomaista painetta."</p><p></p><p>Hyvinkin outoa mutta se ei ole psykoottista 🤔</p><p></p><p>Ja:</p><p>Lievinä ja satunnaisesti ilmenevinä erilaiset pakko-oireet ovat yleisiä. Noin 2–3 % ihmisistä kärsii pakko-oireisesta häiriöstä joskus elämänsä aikana. Häiriö alkaa yleensä murrosiässä tai nuorella aikuisiällä, mutta voi joskus alkaa jo lapsuudessa, neljäsosalla miehistä jopa alle 10 vuoden iässä. Lapset eivät useinkaan miellä pakko-oireittensa irrationaalisuutta. Lapsilla pakko-oireet voidaan sekoittaa ns. nykimishäiröihin, mutta ne voivat esiintyä myös yhdessä.</p><p></p><p>Niin siis tavallaan ymmärsin mutta sitten kuitenkaan en. Olihan se totuus periaatteessa mulle mutta sinänsä ei? Kyseenalaistin ja ihmettelin koko juttua mutta niin............... Tavallaan se kuitenkin oli totuus. Ja kun kyseessä on eksistentiaaliset kysymykset muutenkin niin se on sellasta.</p><p></p><p>Ja:</p><p>"Erilaiset stressitilanteet ja elämänmuutokset liittyvät usein oireiden alkamiseen tai voimistumiseen."</p><p>Jep, muutto ja sitten stressitilanteet eli :D mun veljien sekoilut :D ensiks oli siis ne mun veljien sekoilut ja sitten vielä muutettiin kun olin 6. :P vau, tosiaan. Ja sitten muutettiin uudestaan kun olin 9. Luojan kiitos sen jälkeen en oo joutunu enää muuttaa vaan asun edelleen tässä samassa kodissa kun mihin muutettiin sillon kun olin 9. Ja joka kerta ku ollaa puhuttu, tai okei ainakin kerran, jostain muutosta (esim meinattiin muuttaa kai johonki espoosee) niin oon vetäny ihan hirveet tantrums lmaoooooo en pystynyt henkisesti käsitellä sitä ja vihasin sitä että vastustik sitä koska en halunnu vastustaa sitä koska mun pakko-oire on myös se että mun pitää sanoa kaikkee ihan sama ja kaiken pitää käydä mulle ja olla ok, en saa vaikuttaa mihinkään tollaseen. Niin sitten kun en pystynyt käsitellä ollenkaan sitä muuttamisen ajatusta niin automaattisesti sain kauheen tantrum ja en pystynyt ollenkaan hallitsee mitään ees haha. Ja tottakai mun vanhemmat tyyliin suuttu mulle siitä mun reaktiosta :) ja sit itkin vielä enemmän joka vitun kerta ku ne huus mulle. :) Oon vitun vaikee lapsi. Ja mun vanhemmat aina on sillee sä oot ollu aina nii helppo ja kiltti lapsi nii olin varmaa liianki helppo ja kiltti ku olin nii hiljaa aina. :Ddddddddd ilmeisesti oon ollu jopa hiljasempi lapsi ku oon ite edes tajunnukaa. Oon ollu siinä uskossa et oon ollu suht perus mut oon ollu varmaa sit kuitenki ihan tolkuttoman hiljanen ja todella todella todella paljon omissa oloissaan :D</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="qualitymonkey, post: 135565, member: 34"] Heh Onpa jännää: "Pakko-oireet eivät ole vain liiallista arkielämän asioista huolehtimista, vaan selkeä häiriö: ne sitovat paljon henkisiä voimavaroja, vaativat aikaa, aiheuttavat suoranaista kärsimystä ja heikentävät toimintakykyä. Pakko-oireilu voi olla hyvinkin outoa, mutta se ei ole psykoottista. Pakko-oireisen henkilön realiteettikontrolli toimii: henkilö tunnistaa yleensä aivan hyvin, että oireisto on liiallista ja jossakin mielessä tarpeetonta, mutta hän ei vain pysty vastustamaan pakonomaista painetta." Hyvinkin outoa mutta se ei ole psykoottista 🤔 Ja: Lievinä ja satunnaisesti ilmenevinä erilaiset pakko-oireet ovat yleisiä. Noin 2–3 % ihmisistä kärsii pakko-oireisesta häiriöstä joskus elämänsä aikana. Häiriö alkaa yleensä murrosiässä tai nuorella aikuisiällä, mutta voi joskus alkaa jo lapsuudessa, neljäsosalla miehistä jopa alle 10 vuoden iässä. Lapset eivät useinkaan miellä pakko-oireittensa irrationaalisuutta. Lapsilla pakko-oireet voidaan sekoittaa ns. nykimishäiröihin, mutta ne voivat esiintyä myös yhdessä. Niin siis tavallaan ymmärsin mutta sitten kuitenkaan en. Olihan se totuus periaatteessa mulle mutta sinänsä ei? Kyseenalaistin ja ihmettelin koko juttua mutta niin............... Tavallaan se kuitenkin oli totuus. Ja kun kyseessä on eksistentiaaliset kysymykset muutenkin niin se on sellasta. Ja: "Erilaiset stressitilanteet ja elämänmuutokset liittyvät usein oireiden alkamiseen tai voimistumiseen." Jep, muutto ja sitten stressitilanteet eli :D mun veljien sekoilut :D ensiks oli siis ne mun veljien sekoilut ja sitten vielä muutettiin kun olin 6. :P vau, tosiaan. Ja sitten muutettiin uudestaan kun olin 9. Luojan kiitos sen jälkeen en oo joutunu enää muuttaa vaan asun edelleen tässä samassa kodissa kun mihin muutettiin sillon kun olin 9. Ja joka kerta ku ollaa puhuttu, tai okei ainakin kerran, jostain muutosta (esim meinattiin muuttaa kai johonki espoosee) niin oon vetäny ihan hirveet tantrums lmaoooooo en pystynyt henkisesti käsitellä sitä ja vihasin sitä että vastustik sitä koska en halunnu vastustaa sitä koska mun pakko-oire on myös se että mun pitää sanoa kaikkee ihan sama ja kaiken pitää käydä mulle ja olla ok, en saa vaikuttaa mihinkään tollaseen. Niin sitten kun en pystynyt käsitellä ollenkaan sitä muuttamisen ajatusta niin automaattisesti sain kauheen tantrum ja en pystynyt ollenkaan hallitsee mitään ees haha. Ja tottakai mun vanhemmat tyyliin suuttu mulle siitä mun reaktiosta :) ja sit itkin vielä enemmän joka vitun kerta ku ne huus mulle. :) Oon vitun vaikee lapsi. Ja mun vanhemmat aina on sillee sä oot ollu aina nii helppo ja kiltti lapsi nii olin varmaa liianki helppo ja kiltti ku olin nii hiljaa aina. :Ddddddddd ilmeisesti oon ollu jopa hiljasempi lapsi ku oon ite edes tajunnukaa. Oon ollu siinä uskossa et oon ollu suht perus mut oon ollu varmaa sit kuitenki ihan tolkuttoman hiljanen ja todella todella todella paljon omissa oloissaan :D [/QUOTE]
Lisää lainaukset...
En ole robotti
Lähetä vastaus
Etusivu
Keskustelut
Aihe vapaa
En tiiä saatana
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön.
Hyväksyn
Lue lisää...
Pohja