Aihe vapaa hautajaisten järjestäminen

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
ootteko ollut ikinä mukana järjestämässä hautajaisia? onko muistotilaisuudessa tapana tarjota miten ruokaa, lukenut että jotkut tarjoaa lämmintä ja jotkut ei. ajattelin paria makeaa kakkua ja voileipäkakkua mutta en oo varma??? haluan tehdä kaikki ruoat itse. muutama kukka-asetelma olisi hyvä olla ja joku muistotaulu/video vainajasta, vieraskirja ja puhekin pitää kai pitää. vai onko hautajaisissa tapana pitää edes puheita?? onko antaa vinkkiä mistä sais suht edullisesti simppelin mustan mekon joka ei olisi ihan kuraa laadultaan ja sopisi vähän pyöreämmälle ihmiselle (alle satasen budjetti).

kokemuksia olis mielenkiintoista kuulla!
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
19,994
Reaktioarvo
8,481
Minä en ollut mukana kuin maksamassa äidin hautajaisia, mutta siskot hoiti äidin tilaisuuteen kahvitilaisuuteen sopivia kakkuja ja keksejä. Sitten, kun isänäiti kuoli 2008 niin siellä oli tarjolla lihakeittoa, koska osa vieraista tuli satojen kilometrien päästä niin oli tarpeellista olla lämmintä ruokaa. Eli siis, jos tulee kaukaa porukkaa hautajaisiin niin jotain lämmintä ja ns. tukevaa ruokaa ja jos suurin osa läheltä niin riittänee kaffetarjoilut.

Hautajaisissa voi pitää puheen, tai sen voi ulkoistaa papille ja tämä tuntuu olevan kulttuuri-asia, koska Pohjois-Savossa äidin ja langon hautajaisissa pappi piti puheen sen perusteella, mitä läheiset hänelle kertoi vainajasta ja sitten taas Duvoon hautajaisissa minä (paras ystävä) pidin puheen hänen vanhempiensa pyynnöstä, koska se on ollut tapana päijäthämäläisissä hautajaisissa.

Kukkien kanssa pitää muistaa sitten se, että kun vainaja haudataan tai poltetaan niin kappelissa olevat kukat lentävät roskiin (eikä edes biojätteeseen) niin ei kannata käsittämättömästi tuhlata niihin, meillä äidin hautajaisissa oli kukkia vaaseissa, jotka pystyttiin siskojen kanssa ottamaan kotiin piristämään muutamaksi viikoksi päiviä.

Vieraskirja on hyvä asia ja kuvat myös, vieraita voi myös kannustaa tuomaan omia kuvia poismenneestä, jotta voidaan yhdessä muistella missä kuva otettiin ja mitä tapahtui kuvanottohetkellä ellei kuva ole ns. passikuva tai muu pönötys virallisia asioita varten.
 

Desvelada

Kokenut
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
174
Reaktioarvo
154
Mä olin puoli vuotta sitten järjestämässä mummoni hautajaisia ja melko monissa hautajaisissa olen ollut mukana, joten kokemuksia erilaisista hautajaista löytyy.

Mummoni hautajaisiin leivoimme kaiken itse. Koska kaikki kauempaa saapuneet olivat mukana järjestelemässä hautajaisia, emme ottaneet kuin vain kahvitarjoilun. Tarjolla oli kyllä sekä suolaista, että makeaa, joka oli mielestäni oikein hyvä ratkaisu (jos vaan siis budjetti riittää). Hoidimme homman niin, että jokainen perhekunta teki muutaman ruoan tarjolle, ettei kellekään tulisi liian isoa työtä ja taakkaa. Lisäksi mummo oli itse aina kova leipomaan kaikkiin juhliin, joten halusimme itse tekemällä kunnioittaa hänen perinnettään. Suunnitelmasi tarjoiluun kuulostaa oikein hyviltä. Pitikö äitisi erityisesti jostakin tietystä leivonnaisesta? Ja onko ketään, joka voisi auttaa tarjoilujen tekemisessä?

Muistotilaisuudessa puhetta ei ole mikään pakko olla, ja varsinkin pienemmällä hautajaisporukalla voi puheen hoitaa vapaana kahvipöytäkeskustelulla. Yleensä puheen on pitänyt vainajan lapset ja joskus lapsenlapsetkin. Olenpa myös törmännyt tapaan, jossa vuorotellen jokainen kertoo jonkun sydäntälämmittävän ja mieleen painuneen muiston vainajasta.

Kuvakollaaseja on usein ollut hautajaisissa ja niissä on ollut kuvia vainajasta eri elämänvaiheissa. Usein kollaasi on asetettu keskeiselle paikalle ja viereen on sytytetty kynttilä. Mutta tuo Skeletorin idea kuulostaa kyllä erinomaiselta ja senhän voisi yhdistää esimerkiksi tuohon puheideaan, josta kerroin aiemmin.

Kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksista todennäköisesti löytyy. Ainakin Fidan suosittelen käymään läpi, koska sieltä on helppoa ja nopeaa löytää sopiva vaate, koska vaatteet on hyvin lajiteltu.

Ja osanottoni suureen suruusi <3
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Meillä oli muistaakseni ruokana kalakeitto. En muista että kukaan juuri puheita olisi pitänyt, adresseja kyllä oli muutamat lukemassa. Kukkia tuo monet vieraat jo tullessaan että niistä ei ehkä tarvitse stressata kauheasti.

En siis ole niitä ollut järjestämässä mutta kyllä suht läheltä seurasin
 
Viimeksi muokattu:

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,886
Reaktioarvo
1,407
Meillä oli mummon hautajaisissa lämmintä ruokaa, (Karjalanpaistia tais olla ja sit oli kakkua ja kahvia.) ja se muistotilaisuus pidettiin siis pienessä ravintolassa, (se mikä oli Muuramen autotalolla) ja se ruoka oli tilattu sieltä. Kukka-asetelmat, valokuvat sun muut oli kans esillä, luettiin adressit, ja joku sukulainen piti puheen, ja sen jälkeen jokainen vieras joka halus kertoa jonkun muiston meijän mummosta tai pitää pienen puheen tai lausua runon sai vapaan puheenvuoron.
Papan hautajaiset oli muistaakseni hyvin samanlaiset, paikka oli tosin eri.


Mitä mekkoihin tulee, niin itse olen käyttänyt monissa hautajaisissa EMP:ltä tilattua mustaa mekkoa ja maksoi alle satasen. (kuvaa ei kyllä löydy siitä)

https://www.emp.fi/p/triana/440516.html

Esimerkiksi tuo (tai joku saman tyylinen) on ihan nätti ja sopii mun mielestä hautajaisiin ja tuohon voi vaikka päälle pukea jonkun boleron vielä koristeeksi.
Suosittelen myös kattomaan kirppareilta mekkoja!
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Hautajaiset ensiviikolla ja paljon on ollut tekemistä: arkun ja uurnan valintaa, hautausmaan valintaa ja kiertelyä, papin tapaamista, virsien päättämistä, suru-uutisten kertomista & kutsujen laittamista, kukka-asetelmien tilaamista, kämpän siivoamista, astioiden vuokrausta sekä kaikki paperihommat mitä mun ei onneksi tarvitse tehdä. Tarjoilut jää mun vastuulle ja teen niistä niin hienot kuin vaan suinkin osaan. On neljää erilaista suolaista vaihtoehtoa ja neljää erilaista makeaa vaihtoehtoa + keksit ja lakritsit mistä äiti kovasti piti. Kyllä tää tästä, ei oo hirveesti kerennyt vielä sisäistää tätä kaikkea mutta ehkä hautajaisten jälkeen tulee se romahdus.
 
Ylös Pohja