Musiikki Ihmiset jotka soitatte jotain!!

  • Keskustelun aloittaja ted
  • Aloituspäivämäärä

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Miten saatte harjottelumotivaation takaisin? En voi olla ainoo joka ajattelee välillä olevansa niin paska että turhaa edes treenata ja en soita viikkoon ollenkaan, sit taas yritän ja hetken päästä sama tapahtuu uudestaan!

Oon siis soittanu kitaraa 4 vuotta mutta en todellakaan oo hyvä siinä. Tietty punkbändiin vois päästä vaikka osais vaan 3 sointua, mut on se kuitenki vähän noloo et en osaa juttuja jotka "kaikki" osaa

Tällanen valitusvirsi taas, mutta anyways onko muilla samanlaisia kokemuksia?
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,148
Reaktioarvo
5,469
Olen soittanut kitaraa vähän alle pari vuotta ja mun motivaatio vaihtelee myös tosi aaltomaisesti. :D Itselleni uusien biisien löytäminen on yleensä sellainen inspiroiva juttu. Etenkin jos osuu kohdalle biisi oikein hyvällä kitaraosuudella niin sormet oikein polttaa päästä opettelemaan tän uuden biisin soittamista.
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,849
Reaktioarvo
2,387
Anteeksi jos sivuutan hieman aihetta, mutta minulla on pyörinyt mielessäni eräs kysymys jo jonkin aikaa. Jos siis joku henkilö soittaa vaikka kitaraa, rumpuja tai pianoa ja hän menettäisi vaikka onnettomuudessa sormensa, mutta se saataisiin kiinnitettyä takaisin, niin pystyisikö tämän jälkeen soittamaan mitään instrumenttia enää normaalisti?
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Anteeksi jos sivuutan hieman aihetta, mutta minulla on pyörinyt mielessäni eräs kysymys jo jonkin aikaa. Jos siis joku henkilö soittaa vaikka kitaraa, rumpuja tai pianoa ja hän menettäisi vaikka onnettomuudessa sormensa, mutta se saataisiin kiinnitettyä takaisin, niin pystyisikö tämän jälkeen soittamaan mitään instrumenttia enää normaalisti?
Hmm, en ole perehtynyt sormien korjaamiseen erityisesti, mutta varmaan vastaus riippuu aika kovasti siitä, saadaanko hermot pelittämään hyvin.
Jos sormi saadaan yhdistettyä ilman komplikaatioita ja hermot toimii normaalisti, veikkaan että toipumisaika on ainoa haittaava asia.
Jos taas sormea ei pysty liikuttamaan normaalisti, se voi olla este. Tällaisessa tapauksessa vaikeusaste riippuu soittimesta, siitä mikä sormi on kyseessä ja mikä sen rooli soittamisessa on. Soittotekniikkaa voi joutua sopeuttamaan uuteen kehon ominaisuuteen.
Voisin kuvitella, että ongelmaksi voisi koitua kipu tai herkkyys siinä paikatussa sormessa, jos soittaminen vaatii kovaa riehuntaa. Varmasti on myös paljon tapauksia, joissa soittaminen ei ole mahdollista, mutta se on taatusti tapauskohtaista.
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,148
Reaktioarvo
5,469
Anteeksi jos sivuutan hieman aihetta, mutta minulla on pyörinyt mielessäni eräs kysymys jo jonkin aikaa. Jos siis joku henkilö soittaa vaikka kitaraa, rumpuja tai pianoa ja hän menettäisi vaikka onnettomuudessa sormensa, mutta se saataisiin kiinnitettyä takaisin, niin pystyisikö tämän jälkeen soittamaan mitään instrumenttia enää normaalisti?
Riippuu varmasti aika pitkälti vamman laadusta ja siitä, miten hyvin sormi on saatu korjattua. Jos se ei ole ihan tohjoksi mennyt ja korjausleikkaus on onnistunut, uskon että kuntouttamalla saadaan sormen toiminta melkeinpä entiselleen, vaikka siinä meneekin todella pitkään. Olen ymmärtänyt, että kuntoutukseen saadaan joissain tapauksissa myös sisällytettyä ihan sitä soittamisen uudelleenopettelua, koska se auttaa myös muiden liikeratojen palautumisessa.

Varmasti aika yksilöllinen juttu kuitenkin tämä, osa kuntoutuu paremmin ja osa huonommin. Kuitenkin uskon, että on ihan hyvät mahdollisuudet siihen, että pystyy onnettomuuden jälkeenkin soittamaan.
 

ted

Sorateiden virtuoosi
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,009
Reaktioarvo
739
Anteeksi jos sivuutan hieman aihetta, mutta minulla on pyörinyt mielessäni eräs kysymys jo jonkin aikaa. Jos siis joku henkilö soittaa vaikka kitaraa, rumpuja tai pianoa ja hän menettäisi vaikka onnettomuudessa sormensa, mutta se saataisiin kiinnitettyä takaisin, niin pystyisikö tämän jälkeen soittamaan mitään instrumenttia enää normaalisti?
Vastauksia tulikin jo hyvin, mut hyvä esimerkki tästä on Tony Iommi, jolla katkesi useammasta sormesta päät. Sehän käyttää soittaessa sellasia "proteeseja" (en tiiä onko se ihan oikee sana mut sellaset sormen päitä muistuttavat jutut että ne sormet on tavallaan kokonaiset). Eli kai siin pitää vaan opetella uus tekniikka soittaa

Kauhee miten sekava teksti
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Aivan, soittelu on hyvä idea!! Ite teen sitä kyllä välillä ja soittaessa improvisoitua proge-blues-rautalankaa aattelen olevani hyvä, mutta oon liian kriittinen jos soitan jo olemassa olevia biisejä. Joo oon soittanu mun luokkalaisten kanssa mutta siinä on vaan se ongelma et ne on tosi musikaalisia ja soittanu 10 vuotta... Jotain opetusta yms. oon kyllä harkinnu mutta tällä hetkellä ei oo sellaseen rahaa xD
Jep tuo maksullisuus on kyllä perseestä. Taloudellisesti mukavinta ois hankkiutua sellaseen paikkaan, jossa vois saada opetusta ilmatteeksi esim. koulu on siitä hyvä.
Sitten siitä tasoerosta. Ymmärrän, että se tuntuu vähän hurjalta, mutta jos ne suostuu/haluaa soittaa yhdessä kans, niin miksipä ei?? Aina voi tehdä helpotuksia, varsinkin pändisoitossa. Ja pelkästään tekemällä oppii. Ei ne sun kaveritkaan kaikkea osaa!
 

klovni

taivaanrannanmaalari
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
188
Reaktioarvo
129
Soitan kitaraa, bassoa ja koskettimia. Rakastan musiikkia, enkä pystyisi elämään ilman. Tai ainakin olisin hyvin onneton. Mulla ei oo ikinä kadonnut soittointo ja harjoittelumotivaatio, koska alottaessani tän harrastuksen tiedostin, että se vaatii PALJON. Asennoiduin oikein ja olen jo vuosia soittanut joka päivä 1-2 tuntia. Vaihtelen joka päivä soittimia, siis tarkotan että esim. ma bassopäivä, ti kitarapäivä ja ke koskettimien vuoro. Ja sitten tää sama kaava toistuu päiviä vaihdellen viikosta toiseen. Mä oon sellanen luonne, joka ottaa tosissaan asiat, joista oikeasti tykkää.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,589
Reaktioarvo
6,497
Tää on ööö kahdeksas vuosi ku soitan pianoa
Aika usein itelläki menee motivaatio soittamiseen ja pianotunneilla käymiseen (tänäänki pitäis sinne mennä, äägghh) mutta ite pääsen siitä esteestä yli yksinkertasesti vaan sillä et motin puutteesta huolimatta mää vaan menen sinne tunnille ja soitan pianoa.
 
Ylös Pohja