Lukio Kannattaako mennä aikuis-/iltalukioon?

pullasorsa

Typerä nainen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
84
Reaktioarvo
81
Oon nyt ollu työttömänä ja ilman haluamaani opiskelupaikkaa jo kohta 6 vuotta. Oon näiden vuosien aikana yrittäny päästä korkeakouluun joka vuosi, mut oon aina mokannu kokeet. Ne on ilmeisesti mulle liian vaikeita ku oon näin pälli jolla ei riitä älli vaikka opiskelin jokaseen kokeeseen pää sauhuten :/ mut yleensä niissä kokeissa on kyl käytetty lukion pitkää matikkaa (mikä on mun mielestä aika epäreilua). Eli päästäänkin kysymykseen, eli olisko sittenkin lukiosta mulle hyötyä tulevia mahollisia korkeakoulun pääsykokeita ajatellen? Oon siis ihan vaan amiksen käyny kaks kertaa, eli mulla on kaks amiksen tutkintoo ja mitä nyt noita lukiojuttuja tutkiskelin niin tulisin valmistumaan ylioppilaaks eikä mun tarvi käydä koko lukioo vaan pelkästään pakolliset kurssit.
Harmittaa ja hävettää ku esim. yhen työhaastattelun jälkeen mulle kerrottiin että mun sijaan paikan sai joku jolla oli korkeakoulututkinto. Kadun sitäki et en sillon amisaikoina valinnu kaksoistutkintoo mut sillon kerrottiin et kyllä mä tuun saamaan töitä ihan amiksen tutkinnolla. No enpä oo saanu. No ton toisen amiksen koulutuksen kävin ihan vaan harrastuksen kautta en siis tuu tolla muutenkaan työllistää itteeni. Yks vaihtoehto mulla oli amiksen ammattitutkinto tai erikoisammattitutkinto mut se nyt vaan on niin että ilman korkeakoulua en tuu työllistyy. Tosi turhauttavaa ku menee aina vuosia hukkaan ku turhaan yritän sitä, tätä ja tota että saisin opiskelu- tai työpaikan mut ei, aina menee jotain pieleen. t. epäonninen onnenonkija Aku Ankka

Saa ehdottomasti kertoo kokemuksia lukiossa opiskelusta, olit sitten nuori tai aikuispuolella opiskeleva/opiskellut :) (sori sekava teksti koittakaa selvitä ton lukemisesta D:)
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Itsekin harkitsen tuota vaihtoehtoa. Yritän ensi vuonna korkeakouluihin hakea ja käyn siihen liittyvän opiston, mutta jos ei siitä huolimatta onnista, niin sitten suuntaan varmaan aikuislukioon.
 

Skeletor

Tsemp-tsämp
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
20,010
Reaktioarvo
8,485
Siis perustelen vielä: jos olet ollut vuosia työttömänä ja ilman opiskelupaikkaa niin tietysti kannattaa hommata se lukiokoulutus kuin vain istua käsiensä päällä. Ei siitä mitään haittaakaan ole, päinvastoin se saattaa nostaa itsetuntoa tuollaisten vastoinkäymisten jälkeen.
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Sanoisin, että riippuu ihan opiskeltavasta alasta. Korkeakouluihin on monta tietä, joista lukiopolku on yksi. Toinen mahdollisuus vois olla avoimen väylä, ja kolmas tuo pääsykoevaihtoehto, mitä ootkin jo kokeillut. Opiskelen ite yliopistossa matikkaa, ja sanoisin, että ihan avainasemassa meille opiskelemaan pääsemiseen on lukion pitkän matikan osaaminen, muut aineet on vaan plussaa. Eli jos ala on selkeänä tiedossa, niin opiskelisin siihen liittyvät kurssit lukiossa ja menisin pääsykokeisiin. Muussa tapauksessa kävisin lukion kokonaisuudessaan.
 

pullasorsa

Typerä nainen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
84
Reaktioarvo
81
Kiitos vastauksista! Tänään tuli taas viestiä että en tullu valituks hakemaani työpaikkaan. Ens kuussa tosiaan alkaa ilmottautumiset lukioon. IT-alan pt oon käyny eli oon datanomi että sillä linjalla haluisin jatkaa esim. tietotekniikan insinööriks (tää tosin meni puihin jo kuinkahan monetta kertaa siihen et oon vaan liian huono matikas ja fysiikas) tai vaihtoehtoisesti elektroniikka-asentajaks joka tosin on toisen asteen tutkinto eli saako tälläkään sit töitä? Tykkään kyllä ohjelmoinnista, web-suunnittelusta yms. ja oishan toki siistiä jatkaa vaikka johonki ohjelmistokehitykseen mut kiinnostais myös kokoonpano- ja asennusjututki. Tällä hetkellä oon hakenu ihan vaan taloushallinnon toimistotöitä, josta mulla on jonkin verran työkokemusta ja josta kyllä tykkäsinki, mut liiketalous ei kuitenkaan koulutukseltaan kiinnosta. Et joo, edelleen pohdin asioita, saa siis kommentoida ja jatkaa keskustelua :) ja vaikka hakisinki lukioon niin sekään ei estä käymässä töissä samaan aikaan, pelkästään iltaisin kun on opiskelua.
 
Ylös Pohja