Mielenterveys Kerro yhdellä sanalla, mitä on ahdistus tai masennus

ongelma

Uusi
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
33
Reaktioarvo
26
Mitä tulee mieleen masennuksesta tai ahdistuksesta? Kerro sanalla tai useammalla.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Masennus=tyhjyys
Ahdistus="painostavuus"
Toi painosta uus tuli mulle kans ekana. Tai just englannin kielinen tension, mut suomenkielinen sana kuulosti aika oudolta mun korvaan.

On toi masennus sanakin aika hyvä. Mä ajattelin jotenkin pohjalla, ja tarkoitan tällä et olisi just jonkun pimeän syvän pienen kaivon pohjalla, mutta taas sana pohjalla voi luoda eri mielikuvia
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,583
Reaktioarvo
6,487
Masennus: Huuto sisällä (musta masennus kirjaimellisesti tuntuu siltä et mun sisällä on joku ääni mikä haluis ulos mut en koskaan saa sitä pois)
Ahdistus: Katoaminen (tarkoitan siis tällä sitä et tuntuu et katoon siihen ahistuksen tunteeseen ja muu maailma häviää ympäriltä)
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Masennus: Huuto sisällä (musta masennus kirjaimellisesti tuntuu siltä et mun sisällä on joku ääni mikä haluis ulos mut en koskaan saa sitä pois)
Ahdistus: Katoaminen (tarkoitan siis tällä sitä et tuntuu et katoon siihen ahistuksen tunteeseen ja muu maailma häviää ympäriltä)
Mulla tulee jotenkin mieleen että noi sanat voisi olla toisin päin. Mulle masennus on hyvinkin katoaminen ja ahdistus huutoa sisällä. Tosin irrotin ne noista selityksistään. Ja jokainenhan kokee ja sanoittaa näitä eri tavalla.

Mun piti vastata tähän itsekin mutta ei vaan jotenkin tullut mitään mieleen. Täältä löytyy kuitenkin tosi paljon kuvauksia joista tunnistan myös omat tuntemukseni välillä.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,583
Reaktioarvo
6,487
Mulla tulee jotenkin mieleen että noi sanat voisi olla toisin päin. Mulle masennus on hyvinkin katoaminen ja ahdistus huutoa sisällä. Tosin irrotin ne noista selityksistään. Ja jokainenhan kokee ja sanoittaa näitä eri tavalla.

Mun piti vastata tähän itsekin mutta ei vaan jotenkin tullut mitään mieleen. Täältä löytyy kuitenkin tosi paljon kuvauksia joista tunnistan myös omat tuntemukseni välillä.
Joo on ne mullakin ehkä oikeestaan molempia. Laitoin ne ite tuollain sillä perusteella et mulla masennus on tavallaan sellanen ääni joka pysyy. Ahistus helpottaa välillä ja jos esimerkiksi puhun jollekki nii tavallaa sen ahistuksen ääni purkautuu ulos ja olo paranee, vaikka se usein sit tuleeki takasi. Mut sen mää saan kuitenki aina pois, masennus taas pysyy siellä jossakin piilossa pienessä nurkassa huutonsa kanssa eikä tuu ulos vaikka yritän.
 
Ylös Pohja