Aihe vapaa Kertokaa miten toimin?!?! (Kaverin auttaminen :D)

Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
Meillä on ollu uskonnon koe ja siinä sai olla pieni lunttilappu. No nyt mun kaveri (joka on siis mun rinnakkaisluokalla, eikä olla mitään parhaita kavereita) pyytää mua tekemään sen lapun sille?? Teenkö?

//:edit: tiiän että tällä mun kaverilla on oppimisvaikeuksia JA sen verran epäselvä käsiala että ei saa kirjotettua tarpeeks pienellä D: ja sanoin sille että jos se sanoo mitä mie kirjotan niin ok, mutta se sano että "jotain" ja myöhemmin "ydinasiat" äh en jaksais tehä tota D: mutta kuitenki yleensäkki haluan auttaa kaikkia niin..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
Ei sinun sitä mikään pakko ole tehdä. Itse tuskin tekisin, ellen saisi jotain kiitosta siitä.
No joo mutta oonko jotenki ilkee ko en auta D: tai ku haluaisin aina auttaa ja monet kerrat tyypit on kopsannu mun läksyt ja kaikkea. Tai siis tuntuu, että koska oon hyvä koulussa, mulla ois velvollisuus auttaa..
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Ääh se oli niin ärsyttävää, ku sai tehä lunttilapun, mut en osannut kirjottaa pienesti ja muut sai salle lapulle ängettyä ainakin 10 kertaa enemmän tekstiä. D:

Toi on kans vähän ärsyttävää, ku sun kaveris vastas vaan tolleen. En ehkä tekis, mut en tiiä.
 

eipitsaa

Finglish-kerhon member
Liittynyt
18.2.2021
Viestejä
1,138
Reaktioarvo
1,049
Yläasteella luntilapun kirjottamiseen kulu joskus parikin tuntia, niin ihan sen takia en rupeis tekee tuplaten töitä toiselle tyypille.

Voishan sun kaveri kirjottaa koneellakin ja tulostaa sen lapun, niin en nää et huono käsialka olis mitenkään ongelma.
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
No joo mutta oonko jotenki ilkee ko en auta D: tai ku haluaisin aina auttaa ja monet kerrat tyypit on kopsannu mun läksyt ja kaikkea. Tai siis tuntuu, että koska oon hyvä koulussa, mulla ois velvollisuus auttaa..
Sulla ei oo mitään velvollisuutta auttaa muita vaikka ootkin hyvä koulussa. Sitä paitsi tommoset pienet asiat ei pidemmän päälle ees auta niitä tyyppejä vaan enemmän auttais jos yrittäisit opettaa niille ne asiat.
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,148
Reaktioarvo
5,467
No joo mutta oonko jotenki ilkee ko en auta D: tai ku haluaisin aina auttaa ja monet kerrat tyypit on kopsannu mun läksyt ja kaikkea. Tai siis tuntuu, että koska oon hyvä koulussa, mulla ois velvollisuus auttaa..
Et ole ilkeä. Ei ole sinun velvollisuutesi tehdä muiden tehtäviä vain siksi, että pärjäät hyvin.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
On muaki pyydetty tekkee lunttilappuja toisten puolesta ku ite saan kirjotettuu kokonaiset vihkomuistiinpanot ja kaikki maholliset käsitteet siitä koealueesta aina sille lapulle :D
Mut ainoa asia mitä mää oon teheny on ollu vaa et oon antanu vinkkejä mitä siihen kannattaa kirjottaa, vaikka sitäkään mun ei tarvis tehä ku kaikilla on se oma vastuu omasta koulunkäynnistä.
Jos et aivan välttämättä halua tehä sitä lappua kaverille nii sillon älä tee, se tietää vaa lissää työtä sulle itelles
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Ja lisäksi se lappu on oikeesti sitä varten et ku nää joudut miettimään et mitä asioita sun kanttii tietää siinä kokeessa ja kirjottaa niitä juttuja siihen nii sekin on oppimista, et loppujen lopuksi nää et juurikaan ees tarvi sitä lappua ku nää muistat ne asiat.
Kuten mun yh:n ope sano, "paras lunttilappu on se jota ei ees loppujen lopuksi tarvi"
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,947
Reaktioarvo
5,738
Älä tee.
Ilmankin pärjää ihan hyvin.
Minäkin en jaksanut pariin kokeeseen (lukiossa) tehdä ollenkaan ja kappas selvisin kokeissa silti maalaisjärjellä.
Lumttilapun idea ei muutenkaan ole saada mahdollisimman paljon mahtumaan vaan ne ydinasiat ja sen on tarkoitus ohjata ja motivoida lukemista ku siihen voi laittaa juuri ne itselle vaikeat jutut joita ei lukemisesta huolimatta muista. Ei kaverisi opi yhtään mitään jos teet hänelle.
Toki jos käsiala oikeasti ongelma niin voi tehdä isommalla paperille ensin itse ja sinä voit kopioida ne pienemmällä?
 
Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
Älä tee.
Ilmankin pärjää ihan hyvin.
Minäkin en jaksanut pariin kokeeseen (lukiossa) tehdä ollenkaan ja kappas selvisin kokeissa silti maalaisjärjellä.
Lumttilapun idea ei muutenkaan ole saada mahdollisimman paljon mahtumaan vaan ne ydinasiat ja sen on tarkoitus ohjata ja motivoida lukemista ku siihen voi laittaa juuri ne itselle vaikeat jutut joita ei lukemisesta huolimatta muista. Ei kaverisi opi yhtään mitään jos teet hänelle.
Toki jos käsiala oikeasti ongelma niin voi tehdä isommalla paperille ensin itse ja sinä voit kopioida ne pienemmällä?
No siis sehän ei nimenomaan jaksa ite miettiä niitä asioita :D olettaa vaan että mie teen kaiken työn
 
Ylös Pohja