Lukio Kirjoitukset 2025

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
21
Onko porukalla kirjoituksia nyt keväällä? Mitä? Valmistuminen edessä nyt vai myöhemmin?

Itse kirjoitan äidinkielen, psykologian ja pitkän englannin. Valmistun syksyllä, jolloin edessä vielä pitkä matikka ja keskipitkä ruotsi (kyllä, olen just niin hullu että kirjoitan sekä pitkän matikan että pitkän enkun, ja päälle vielä sen ruotsin! :D)

Tulen itse päivittelemään tätä ainakin sitten, kun olen kyseisiä aineita käynyt kirjoittelemassa ja kun alustavat ja lopulliset arvosanat on varmistuneet, sopii liittyä mukaan.

Skeletor

Tsemp-tsämp
Reaktioarvo
8,803
Ei ole. Olen niin vanha, ettei kirjoitustaitoa edes oltu keksitty, kun olin opinahjossa.

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Reaktioarvo
6,662
Joo, kirjotan ite nyt äikän ja hissan ja korotan keskipitkän ruotsin. Ens syksynä sit vielä vikat kirjotukset (valmistun jouluna), pitkä matikka ja todennäkösesti kirjotan pitkän enkun kuudentena aineena. Oon harkinnu myös lyhyttä saksaa mut en usko et jaksan

irwikissa

Puff-lohikäärme
Reaktioarvo
5,786
Toisaalta tavallaan tykkäsin niistä kokeista. 6 tuntia häiriötöntä työskentelyä? Hell yes!

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
21
Joo, kirjotan ite nyt äikän ja hissan ja korotan keskipitkän ruotsin. Ens syksynä sit vielä vikat kirjotukset (valmistun jouluna), pitkä matikka ja todennäkösesti kirjotan pitkän enkun kuudentena aineena. Oon harkinnu myös lyhyttä saksaa mut en usko et jaksan
Wau, löysin siis jonkun joka myös kirjoittaa pitkää matikkaa syksyllä -25! Kaikki on ihmetelleet päätöstäni kun pisterajat korkeammat syksyllä kun on niin paljon niitä korottajia liikkeellä, mutta itselle se syy oli ihan se, että en yksinkertaisesti jaksanut käydä pitkän matikan kursseja normaalissa tahdissa (MAA10 ja MAA11 ensi jaksossa molemmat... hups :D)

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,662
Wau, löysin siis jonkun joka myös kirjoittaa pitkää matikkaa syksyllä -25! Kaikki on ihmetelleet päätöstäni kun pisterajat korkeammat syksyllä kun on niin paljon niitä korottajia liikkeellä, mutta itselle se syy oli ihan se, että en yksinkertaisesti jaksanut käydä pitkän matikan kursseja normaalissa tahdissa (MAA10 ja MAA11 ensi jaksossa molemmat... hups :D)
Korottajien pisteet ei itse asiassa vaikuta pisterajoihin! Et korkeet pisterajat ei johdu siitä.
Ja itelläki on ens jaksossa MAA11 xD Ja tosiaan noh, haluun saaha matikasta vähintään M mutta tällä hetkellä en pääsis ees koetta läpi varmaan... Otin siis lisäaikaa itelleni xD

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
21
Korottajien pisteet ei itse asiassa vaikuta pisterajoihin! Et korkeet pisterajat ei johdu siitä.
Ja itelläki on ens jaksossa MAA11 xD Ja tosiaan noh, haluun saaha matikasta vähintään M mutta tällä hetkellä en pääsis ees koetta läpi varmaan... Otin siis lisäaikaa itelleni xD
oho :D en siis edes tiennyt tuosta ja opokin antoi ymmärtää että korottajien takia nousee aina syksylle, sanoi siis että syksyllä aina nousee etenkin E:n ja L:n rajat kun on niin paljon porukkaa uusimassa jotka haluaa sen ällän.

Ja joo, E ois tähtäimessä mulla, päätin että jos saan M tai alle niin käyn vielä keväällä kirjoittamassa lyhyen matikan koska siitä saa enemmän pisteitä nykyään jos saa siitä hyvän kuin jos saa keskiverron tai heikoin pitkästä

Viimeksi muokattu:

Hydrangea

Asiantuntija
Reaktioarvo
310
Hei kannattaa! Mä kirjoitin lyhyen saksan niin että luin vaan kahden ekan kurssin sanastot edellisenä iltana ja sain E:n. Sillä saa jo automaattisesti opiskelupaikan monesta yliopistosta (ainakin ennen saanut) jos saksaa haluaa opiskella joskus.

Hydrangea

Asiantuntija
Reaktioarvo
310
oho :D en siis edes tiennyt tuosta ja opokin antoi ymmärtää että korottajien takia nousee aina syksylle, sanoi siis että syksyllä aina nousee etenkin E:n ja L:n rajat kun on niin paljon porukkaa uusimassa jotka haluaa sen ällän.

Ja joo, E ois tähtäimessä mulla, päätin että jos saan M tai alle niin käyn vielä keväällä kirjoittamassa lyhyen matikan koska siitä saa enemmän pisteitä nykyään jos saa siitä hyvän kuin jos saa keskiverron tai heikoin pitkästä
Noi syksyn korkeammat pisterajat oli jo 10 vuotta sitten, jolloin juuri kukaan ei korottanut kun yo-todistuksen painoarvo oli paljon nykyistä pienempi. Yleensä porukka kirjoittaa syksyisin sellaiset aineet, joissa pärjäävät paremmin.

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,662

No vähän outoa kyllä että on antanut ymmärtää noin 🤔 Syksyllä kirjottaa yleensä sellaset tyypit jotka luottaa siihen et ne mennee hyvin nii siks korkeemmat pisterajat. Itekki kirjotin psykan ja ruotsin just siks ku tiesin et pärjään niissä hyvin vaikken lukis paljoo.

Itekki mietin lyhyttä matikkaa, mut varmaan nyt yritän saaha opiskeltuu pitkää sillee ettei tarvis lyhyttä lähtee testaamaan xD

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,662
Hei kannattaa! Mä kirjoitin lyhyen saksan niin että luin vaan kahden ekan kurssin sanastot edellisenä iltana ja sain E:n. Sillä saa jo automaattisesti opiskelupaikan monesta yliopistosta (ainakin ennen saanut) jos saksaa haluaa opiskella joskus.
Oho, aika kova :o Mulla itellä jäis tyylii 1-2 kurssia käymättä jos nyt kirjotan syksyllä saksan ja mun ope sano et on kuulemma sattuman kauppaa sit et miten ne mennee ne kirjotukset :'D

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,662
Meillä yksi poika söi aina pilttejä niissä ja kilisytteli oikein olan takaa. Oon tuntenut hänet 2-vuotiaasta ja teki sen todnäk tahallaan D:
No just, olipa ilkeä D: Ite pidän aina korvatulppia ja sit abittimusiikkia kuulokkeista taustalle nii blokkaa hyvin kaikki äänet xD Toki sit ku ottaa ne pois nii tuntuu ku heräis kuumeunesta

Hydrangea

Asiantuntija
Reaktioarvo
310
Oho, aika kova :o Mulla itellä jäis tyylii 1-2 kurssia käymättä jos nyt kirjotan syksyllä saksan ja mun ope sano et on kuulemma sattuman kauppaa sit et miten ne mennee ne kirjotukset :'D
Mä jouduin myös hyppimään osan yli kun aloitin vasta toisena vuonna. :) Kannattaa käydä kokeilemassa, ellet sitten koe että stressaa sua liikaa.

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
21
Lukutaidon vastaukset kirjoitettu ja hyvän vastauksen piirteet selattu. Oikeastaan nautin suunnattomasti käydä tätä kirjoittamassa, aineistot oli viihdyttäviä, tykkäsin tehtävistä ja onnistuin mielestäni erinomaisesti.

Vastasin ykköseen ja neloseen, eli siis Sanna Marin -tehtävään ja runotehtävään. Arvoin aika pitkään ykkösen ja kakkosen välillä koska kakkosen videokin oli mun mielestä ihan huikea ja vähän jopa naureskelin äänettömästi sille, mutta valitsin ykkösen koska en tykkää kaksiosaisista tehtävistä, mikä se kakkonen tosiaan oli. Luulin salista lähtiessä että se mun ykköstehtävä olisi mennyt paremmin kuin nelostehtävä, kirjoitin siihen kaiken lisäksi yli 4500 merkkiä ja neloseen vain juuri ja juuri 4000, mutta just kun selasin hvp:n läpi niin mun vastauksesta neloseen löytyi melkein kaikki mitä sieltä löytyi ja ykköseen taas... noh, ei löytynyt läheskään kaikkea siitä kolumnista ja olin hölöttänyt ihan omiani sen sijaan. Toivon kuitenkin, että mun satavarmat hakuammunnat hyväksytään sitten lopullisissa arvioinneissa.

Tein myös sellaisen pikku mokan salissa että tajusin hyperfokukseltani pyytää vessavuoroa liian myöhään ja sit kun vihdoin pyysin sitä niin edellä oli melkein tunnin jono. D: No, menee ekan kirjoituskerran piikkiin ja kirjoitustaidon vastaukseen mun strategia se, että pyydän vessavuoroa aikaisemmin kun ei ole kerennyt vielä tulla sitä jonoa ja tarvittaessa sitten uudestaan sen jälkeen kun se jono on vähän helpottanut. :D

Mitä veikkaisin näillä tiedoin pisteiksi tehtävistä? Rehellisesti toivon että saisin siitä ykkösestä vähintään 20/30 mutta voi olla että se häröily sen kakkosaineiston tulkinnan kanssa laskee niitä pisteitä jopa 15/30. En kuitenkaan usko että sen alemmas menee. Nelosesta ihmettelen jos en saa täysiä pisteitä kun vastaus oli muistaakseni ihan kuin suoraan hyvän vastauksen piirteistä, mutta olen tyytyväinen jos saan siitä 25/30. Eli ihan hyvällä mallilla sitä vahvaa ällää kohti menossa, mun veikkaus lukutaidon kokeen pisteistä siis 40-50/60.

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,662
En uskalla kahtua alustavia hvp:itä xDDDD
Tein samat tehtävät ku nää. Sain ekaan 5161 merkkiä ja neljänteen 3726 merkkiä...
En tiiä oon pettyny itteeni. Mut mun veikkaus on et tuun saamaan molemmista ehkä sen 20 pistettä eli 40/60. Meinaa siis et kirjotustaidosta pittää sit saaha vähintään 50 p

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,662
No menin nyt kuitenki kahtomaan ne hyvän vastauksen piirteet... Mut pysyn kannassani et molemmista se 20 p tuun saamaan. Korkeintaan. Ensimmäisestä tehtävästä hyvällä tuurilla enemmän mut veikkaan et se neljäs tipahtaa johonki 15 p 😭😭

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
21
No menin nyt kuitenki kahtomaan ne hyvän vastauksen piirteet... Mut pysyn kannassani et molemmista se 20 p tuun saamaan. Korkeintaan. Ensimmäisestä tehtävästä hyvällä tuurilla enemmän mut veikkaan et se neljäs tipahtaa johonki 15 p 😭😭
No, onneks hyvän vastauksen piirteet on niin utopistisia että niitä jos kattoo pelkästään niin kukaan ei saisi koskaan mitään ällää tai edes eetä. Ja onneksi lukutaidossa arvioidaan myös käytännössä kirjoitustaitoa ja kykyä tuottaa sitä ymmärrettävää tekstiä ja perustella vastauksiaan, hvp on pelkän sisältöaineksen pisteytystä varten :)

Mä uskon et meillä meni molemmilla oikeasti ihan hyvin, mitä turhia murehtimaan jälkikäteen kun se on jo herran haltuun tässä kohtaa. Ei muutaku perjantain kirjoitustaitoa kohti

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
21
Tekisi mieli lyödä lottolappu siitä, mikä on kirjoitustaidon kokeen teema tällä kerralla. Näin unta että se oli rakkaus ja yksi aihe oli rakkauden säännöt, mä kirjoitin jostain sateenkaarivähemmistöjen oikeudesta rakastaa, mun tekstin otsikko oli "Rakkaus on rakkautta vain harvoille ja valituille". Kritisoin mun tekstissä sitä, että kuinka on mahdollista, että Yhdistyneiden kansakuntien alla sääntöpohjaisessa maailmassa on lukuisia toistensa kanssa ristiriidassa olevia sääntöjä sille, kuka saa rakastaa ja ketä, esimerkkinä Yhdysvaltojen viimeaikainen kehitys.

Jos tulee tää teema niin vittu mä oon meedio ja kaiken lisäksi mulla on tekstikin valmiina jo :D

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,662
Tekisi mieli lyödä lottolappu siitä, mikä on kirjoitustaidon kokeen teema tällä kerralla. Näin unta että se oli rakkaus ja yksi aihe oli rakkauden säännöt, mä kirjoitin jostain sateenkaarivähemmistöjen oikeudesta rakastaa, mun tekstin otsikko oli "Rakkaus on rakkautta vain harvoille ja valituille". Kritisoin mun tekstissä sitä, että kuinka on mahdollista, että Yhdistyneiden kansakuntien alla sääntöpohjaisessa maailmassa on lukuisia toistensa kanssa ristiriidassa olevia sääntöjä sille, kuka saa rakastaa ja ketä, esimerkkinä Yhdysvaltojen viimeaikainen kehitys.

Jos tulee tää teema niin vittu mä oon meedio ja kaiken lisäksi mulla on tekstikin valmiina jo :D
Siis toivon niin paljon että olis rakkaus!!!! Mulla olis niin hyvä aihe siihen kanssa. Mut oikeesti pelottaa et siihen tulee tekoäly/teknologia aiheeksi niinku ollaan veikkailtu ku viime syksynä ei vielä tullu

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
21
Siis toivon niin paljon että olis rakkaus!!!! Mulla olis niin hyvä aihe siihen kanssa. Mut oikeesti pelottaa et siihen tulee tekoäly/teknologia aiheeksi niinku ollaan veikkailtu ku viime syksynä ei vielä tullu
Mutta eikö se ole ollut jo teemana? Digitaalisuutta ja somea ainakin oli S2019. Ei se ehkä sama asia ole mutta hyvin lähelle.

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,662
Mutta eikö se ole ollut jo teemana? Digitaalisuutta ja somea ainakin oli S2019. Ei se ehkä sama asia ole mutta hyvin lähelle.
Joo ja siis ite mietin et tekoäly voi olla vähä suppee. Mut sitä on spekuloitu aika palijon et tulis ku on sillai tosi ajankohtainen.

Ylös Pohja