Lukio Kirjoitukset 2025

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Reaktioarvo
6,671
Ite kirjoitin kokonaisuudessaan 6800 ja rapiat :D mikä se aihe oli mistä kirjoitit (siis niistä viidestä "tehtävästä"?)
Joo mullekki tuli lopulta kummiski se 7500 siihen mut ainakaan ei tullu mittää yli 10 000 merkin tarinaa xD

Ja kirjoitin vuorovaikutuksen haasteista

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
31
Pitkä englanti oli tänään. Tavallaan hassua koska mulla oli vähän koko kokeen ajan sellainen olo että ei vattuakaan kiinnosta ja kunhan nyt teen, lähdin salistakin jo aika pian yhden jälkeen, heti kun olin saanut kaikki tehtävät tehtyä, ja luulen että tarkistus jäi vähän puolitiehen.

Luin hvp:n läpi, kuullunymmärtämisosa mennyt tosi hyvin, luetun ymmärtäminen ihan ookoo mutta ainakin yks tehtävä meni kokonaan nollille, hups :D rakenne-sanasto-osiosta en oo ihan varma kun en jostain syystä muista enää ollenkaan omia vastauksiani siihen mutta ei toi nyt ihan oudolta kuulosta mitä tuolla lukee, ja kirjoitelmanhan saan selville vasta sit kun alustavat tulee. Koska koe oli aika helppo verrattuna aiempiin vuosiin ja luulen et pisterajat saattaa sen takia nousee jonkun verran niin ehkä E:n ja M:n välillä luulisin. Jos kirjoitelma meni päin helevettiä niin voi keikahtaa C:n puolelle.

Jotenkin en välitä edes vaikka menisi sinne C:hen asti. Ilmeisesti tää enkku ei sit loppujen lopuksi oo mulle niin tärkeä vaikka jotenkin yritin tähänkin valmistautua. No, perjantaina reaalissa psykologia ja sit tää on ohi tältä erää.

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
31
Ai niin muuten... mun suosikki äikänopettaja, joka on mua tänä vuonna tukenut varmaan enemmän kuin mun oma ryhmänohjaaja, oli tänään tavaroiden tarkastuksessa ja jutteli mulle hetken siinä tarkastaessaan. Sanoi lueskelleensa jo vähän meidän kirjoitustaidon vastauksia ja että mun oli kuulemma näyttänyt tosi hyvältä. Hän kyllä tietää että oon tänä vuonna kirjoittanut aika tasaisen tappavasti sitä viittäkymmentä plus/miinus viittä pistettä harjoitusvastauksissa, joten tuskin olisi sanonut tuota jos ei uskoisi että oon saamassa mun tekstillä täysiä pisteitä.

Tuli jännä fiilis. Toki kiva että kertoi jos koki että haluaa mun jännitystä tällä helpottaa mutta en tiedä toisaalta olisinko halunnut kuulla edes etukäteen. Mutta tavallaan huojennus, jos se hänen mielestään on ollut kuudenkympin arvoinen teksti niin kyllä sieltä se ällä tulee.

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
31
Eilinen psykan koe oli outo. Olin valmistautunut kaikista eniten opettelemalla vastaamaan tutkimustehtäviin ja sitten sellaista ei ollutkaan koko kokeessa vaikka aina on ollut. Muutenkin omituinen koe. Hassua.

Vastasin tehtäviin 1, 2, 5, 8 ja 9. Monivalinnasta katsoin että hvp:n mukaan olisi tullut 17/20 pistettä jos oikein laskin (jätin yhden vastaamatta ja yksi meni väärin eli siitä miinuspisteet). Pidempien tehtävien hvp:ta en jaksanut analysoida niin tarkasti, että olisi veikkauksia pistemäärästä. Fiilis jotain M luokkaa, enköhän mä kuitenkin sen noin 60 pistettä varmasti ainakin saa, ei tartteis saada kuin reilu 40 pistettä yhteensä lopuista neljästä tehtävästä jos pisterajat pysyy syksyn tasolla.

Onneks tää on nyt tältä erää ohi. 3/5 hienoa uutta lippistä varten suoritettu.

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,671
Juuh historia meni mulla ihan päin persettä. Hyvällä tuurilla saan E:n mutta saapa nähä. 30 p tehtävät on tod näk mun pelastajia tässä. Mut ei kai tässä sit vaa syksyllä uusimaan vaikka perseestä onki.
Toivottavasti saan edes ton ruotsin korotettua maanantaina ku sitä mää nyt sentään osaan... Ehkä

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
31
Juuh historia meni mulla ihan päin persettä. Hyvällä tuurilla saan E:n mutta saapa nähä. 30 p tehtävät on tod näk mun pelastajia tässä. Mut ei kai tässä sit vaa syksyllä uusimaan vaikka perseestä onki.
Toivottavasti saan edes ton ruotsin korotettua maanantaina ku sitä mää nyt sentään osaan... Ehkä
Tsemppiä vielä ruotsiin! Tuu sit ihmeessä kertomaan miten meni.

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,671
Tsemppiä vielä ruotsiin! Tuu sit ihmeessä kertomaan miten meni.
Ihan hyvin se meni.

Ottaa nyt vaan aivoon ku en keksiny MITÄÄN käännöstä sanalle modig joten käänsin sen vaan että muodikas vaikka siinä ei ollu järkeä 💀💀 Noh ei siitä lähtenyt ku 2 p...

Toivottavasti pisterajat ei taas pomppaa. Mut ainaski nyt tuntuu ihmiset olevan sitä mieltä et oli vaikee koe kun taas viime syksynä kaikki vaa selitti et jes oli helppo koe ja sehän näky sit pisterajoissa :D

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,671
Ahistaa taas joo et entä jos toiki meni pieleen enkä saa korotettuu mut aika confident oon kuiteski et meni paremmin ku viimeksi. Tai ainaski luulen niin...

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,671
JES KATOIN HVP JA SE MENI KU MENIKI PAREMMIN KU VIIME SYKSYNÄ
Ilman kirjotelmii tuun saamaan vähintään 160 p (tod näk ±5 p enemmä ku tossa oli niitä tehtävii mitkä arvioidaan erikseen ku on useampi oikea vastaus) ku viime syksynä sain vaan 142 p. Kunhan vaan saan kirjotelmista vähintää yhtä hyvät pisteet ku syksyllä nii ihan satavarma E 🥹🫶🏻

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,671
Tänään tuli lukutaidon alustavat pisteet ja sain 25+20 pistettä! Taisin ite aiemmin veikata et saisin 20+20 eli aika hyvin :D Kunhan nyt vaan kirjotustaidosta tulis vähintään yhtä hyvä tai mieluummin paremmat pisteet nii mulla on mahollisuus saaha se laudatur

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
31
Tänään tuli lukutaidon alustavat pisteet ja sain 25+20 pistettä! Taisin ite aiemmin veikata et saisin 20+20 eli aika hyvin :D Kunhan nyt vaan kirjotustaidosta tulis vähintään yhtä hyvä tai mieluummin paremmat pisteet nii mulla on mahollisuus saaha se laudatur
Heee ihan epäreilua meillä tulee kuulemma vasta ensi viikolla lukutaito ja siitä viikon tai kahden päästä kirjoitustaito D: Onnea erinomaisista pisteistä!

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
31
Mutta pitkän enkun alustavat tuli just, en ees ite tajunnut yks kaveri vaan kyseli että paljon sait ja mä olin vaan et hääääh missä muka? Sain 272 pistettä. Teoriassa mahdollisuus siis jopa ällään jos pisterajat laskee/pisteet ytl:ssä nousee, mutta en ihan usko että kumpikaan tapahtuu, sain kirjoitelmastakin jo 94 opettajalta ja se saattaa lopullisissa ennemminkin laskea ku nousta, joten luulen että toi meinaa että mun enkku tulee olemaan E.

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,671
Näj, meitä on kuulemma niin paljon ettei mitään saumaa ehtiä siihen aikahaarukkaan (joku 200+ kokelasta oli kirjottamassa äikkää).
Aaaa no sit on kyllä ihan ymmärrettävää. Meillä tyylii viime syksynä joissaki parissa aineessa veny yli 2 vk ku sihteeri ei vaa ollu laittanu Wilmaan niitä tuloksia. Mutta muuten meillä tullee aika tismalleen 2 vk jälkeen alustavat. Muistaakseni viime syksynä ainaski ruotsista tuli jopa aiemmin ja veikkaan et nytkin tullee koska siis meitä oli salissa kahesta koulusta ja silti meitä oli vaa joku 50-60????

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,671
Mutta pitkän enkun alustavat tuli just, en ees ite tajunnut yks kaveri vaan kyseli että paljon sait ja mä olin vaan et hääääh missä muka? Sain 272 pistettä. Teoriassa mahdollisuus siis jopa ällään jos pisterajat laskee/pisteet ytl:ssä nousee, mutta en ihan usko että kumpikaan tapahtuu, sain kirjoitelmastakin jo 94 opettajalta ja se saattaa lopullisissa ennemminkin laskea ku nousta, joten luulen että toi meinaa että mun enkku tulee olemaan E.
Hyvä tulos on!!! 🫶🏻 Ja siis oliko enkun kokeessa jottai tehtäviä mitä sensorit arvioi keskitetysti? Koska ruotsissa ainaski on et opettaja ei arvioi ollenkaa ku sensorit vasta ku voi olla useampi oikea vastaus (kielioppiosiossa ainaski on tällasii). Et jos enkussa oli tollasia nii voi hyvin olla et saat enemmän pisteitä

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
31
Hyvä tulos on!!! 🫶🏻 Ja siis oliko enkun kokeessa jottai tehtäviä mitä sensorit arvioi keskitetysti? Koska ruotsissa ainaski on et opettaja ei arvioi ollenkaa ku sensorit vasta ku voi olla useampi oikea vastaus (kielioppiosiossa ainaski on tällasii). Et jos enkussa oli tollasia nii voi hyvin olla et saat enemmän pisteitä
Itse asiassa nyt kun tsekkasin alustavan hvp uudestaan niin tehtävä 17 on keskitetysti arvosteltava (yhteensä viiden pisteen tehtävä, vaikka saisin kaikki 5 pistettä, saattaisin jäädä silti L:n alapuolelle) mutta jotenkin musta näyttäis siltä että oon saanut jo tuohonkin tehtävään pisteet myös opettajalta silti ?? Mulla näkyy viivoja pisteenlaskussa vain ylimääräisten kirjoitelma-aiheiden kohdalla.

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
31
Mut joo, ihan pirun hyvä tulos ja johtuu suureksi osaksi siitä, että sain kirjoitelmasta melkein täydet pisteet, kun odotin kursseilla kirjoitettujen perusteella jotain seiskalla tai korkeintaan kasilla alkavaa ja sitä kautta odotin jotain E:n ja M:n väliltä. Ilmeisesti sitä tasoaan on sitten mahdollista nostaa vielä kirjoituspäivänäkin sen suhteen.

axtig17

Harjoittelija
Reaktioarvo
4
Moi! Mäki kirjotin pitkän enkun, ja meidän alustavat tuli wilmaan tänään. Sain 279p, ja toivon niin että se riittäisi L:n, sillä se on tavoitteeni. Oon neljännen vuoden opiskelija, ja kaikki ystäväni valmistui jo viime vuonna, joten en oo tälläsenä yksinäisenä sutena päässy juttelee muitten kokelaiden kanssa. Noi enkun pisterajat on viime vuosina ollu aika pahat, viime syksynä 278 ja keväällä 277. Luuletteko että trendi jatkuu? Oliko sen verran helppo koe? Toivottavasti mun enkun ope ei oo ollu liian höveli pisteyttäessään koettani :0. Onnee teille molemmille hienoista suorituksista! Odotan viel levottomana pitkän suomen alustavii, samat tavoitteet siinä kun enkussa :p

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,671
Moi! Mäki kirjotin pitkän enkun, ja meidän alustavat tuli wilmaan tänään. Sain 279p, ja toivon niin että se riittäisi L:n, sillä se on tavoitteeni. Oon neljännen vuoden opiskelija, ja kaikki ystäväni valmistui jo viime vuonna, joten en oo tälläsenä yksinäisenä sutena päässy juttelee muitten kokelaiden kanssa. Noi enkun pisterajat on viime vuosina ollu aika pahat, viime syksynä 278 ja keväällä 277. Luuletteko että trendi jatkuu? Oliko sen verran helppo koe? Toivottavasti mun enkun ope ei oo ollu liian höveli pisteyttäessään koettani :0. Onnee teille molemmille hienoista suorituksista! Odotan viel levottomana pitkän suomen alustavii, samat tavoitteet siinä kun enkussa :p
Heiii ja kiva ku tulit mukaan keskusteluun!!!
Ja siis mitä ite ainaski oon Jodelii seurannu tms. nii musta tuntuu et monet oli sitä mieltä et tän kevään enkku oli jopa hieman vaikeempi? Toki en usko et pisterajat kauheasti muuttuu eri suuntiin, ehkä joku ±3 pisteen verran. Enkussa ne ei vissii ainakaan korkeimpien arvosanojen kohalla liiku palijoo

axtig17

Harjoittelija
Reaktioarvo
4
Heiii ja kiva ku tulit mukaan keskusteluun!!!
Ja siis mitä ite ainaski oon Jodelii seurannu tms. nii musta tuntuu et monet oli sitä mieltä et tän kevään enkku oli jopa hieman vaikeempi? Toki en usko et pisterajat kauheasti muuttuu eri suuntiin, ehkä joku ±3 pisteen verran. Enkussa ne ei vissii ainakaan korkeimpien arvosanojen kohalla liiku palijoo
Kiitos! :)
Itel ei oo jodelii, kiinnostavaa kuulla et porukka on tota mieltä! Olihan ne luetun ymmärtämiset aika haastavia. Noh, ellei pisterajat nouse ja omat pisteet ei laske alustavist ni ois mahis.

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,671
Kiitos! :)
Itel ei oo jodelii, kiinnostavaa kuulla et porukka on tota mieltä! Olihan ne luetun ymmärtämiset aika haastavia. Noh, ellei pisterajat nouse ja omat pisteet ei laske alustavist ni ois mahis.
Toivottavasti käy hyvin ja saat L! :3 Vaikka E:kään ei oo mikään huono arvosana

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
31
Ite koin että se enkku oli helppo ja mitä juttelin muiden abien kanssa meidän koulusta niin on aika samanmielistä porukkaa tässä, et ite en ainakaan usko että ne rajat ihan hirveesti ainakaan laskee. Ite tosiaan sain sen 272 enkusta, mikä saattaa ehkä nipin napin jäädä E:n puolelle. Uskon kyllä että toi sun riittää ällään! Paljonko sait kirjoitelmasta, se kun on yleensä kaikista herkin laskemaan tai nousemaan lautakunnassa?

Ja kiva että olet messissä keskustelussa, kirjoititko nyt jotain muuta keväällä vai pelkän enkun?

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
31
Psykologian ja lukutaidon alustavat tuli tänään, lukutaito meni aika odotetusti eli sain 30p ja 25p, kun taisin veikata että tulee 30p ja 20p.

Psykologia yllätti todella positiivisesti, 30 pisteen tehtävät toimi mulla sittenkin vaikka olivat tänä vuonna kaikki jotenkin tosi outoja, sain kokeesta 93 pistettä mikä on aika usein syksyllä riittänyt jopa ällään. Keväällä psykan rajat tyypillisesti on sen verran korkeammalla että taitaapa siitä huolimatta tuokin E:n puolelle jäädä. Tää on nyt näköjään mun tän kevään linja että jäädään se noin viisi pistettä vajaaksi ällästä. No, taitaa kuitenkin olla että se äikkä saadaan ihan maaliin asti, kyllä mä nyt kirjoitustaidosta hyvät pisteet repäisen helposti. :D

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
31
Ja kiva että olet messissä keskustelussa, kirjoititko nyt jotain muuta keväällä vai pelkän enkun?
Unohda toi kysymys, mulla on vissiin liian nopeet aivot enkä tajunnut että siinähän se luki että kirjoitit pitkän suomen. :DDDD

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,671
Psykologian ja lukutaidon alustavat tuli tänään, lukutaito meni aika odotetusti eli sain 30p ja 25p, kun taisin veikata että tulee 30p ja 20p.

Psykologia yllätti todella positiivisesti, 30 pisteen tehtävät toimi mulla sittenkin vaikka olivat tänä vuonna kaikki jotenkin tosi outoja, sain kokeesta 93 pistettä mikä on aika usein syksyllä riittänyt jopa ällään. Keväällä psykan rajat tyypillisesti on sen verran korkeammalla että taitaapa siitä huolimatta tuokin E:n puolelle jäädä. Tää on nyt näköjään mun tän kevään linja että jäädään se noin viisi pistettä vajaaksi ällästä. No, taitaa kuitenkin olla että se äikkä saadaan ihan maaliin asti, kyllä mä nyt kirjoitustaidosta hyvät pisteet repäisen helposti. :D
Hyviä tuloksia!!!

Joo keväällä psykassa on korkeammat rajat ku syksyllä mut voihan sullakin noi pisteet vielä nousta.
Ite kirjotin psykan viime syksynä ja alustavat tipahti 105 p -> 87 p 😭 Jäi E:ksi.

axtig17

Harjoittelija
Reaktioarvo
4
Ite koin että se enkku oli helppo ja mitä juttelin muiden abien kanssa meidän koulusta niin on aika samanmielistä porukkaa tässä, et ite en ainakaan usko että ne rajat ihan hirveesti ainakaan laskee. Ite tosiaan sain sen 272 enkusta, mikä saattaa ehkä nipin napin jäädä E:n puolelle. Uskon kyllä että toi sun riittää ällään! Paljonko sait kirjoitelmasta, se kun on yleensä kaikista herkin laskemaan tai nousemaan lautakunnassa?

Sain kirjoitelmasta 94p, valitsin sen true crime keskustelupalstan. Olin itse aika tyytyväinen siihe tekstii, ni toivottavasti sensoriki tykkää ja se pysyy 94p :D Onnee huikeist tuloksist psykast ja lukutaidost!

Myrskyvaroitus

Reaktioarvo
6,671
Yks historianope laitto viestiä että alustavien pittäis piakkoin ilmaantua Wilmaan. Laitto tuon viestin kaikille joiden kokeet se oli tarkistanu. Oikeestaan toivoinki et se tarkistais mun kokeen ku mun mielestä sen pisteytys lähentelee eniten YTL:n pisteytyksii

Kirjoita vastaus...
Ylös Pohja