Opiskelu Korkeakouluopiskelijan kuukauden budjetti?

Opiskelu ja itseopiskelu
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Toivon kovasti, että tulevaisuudessa musta tulisi korkeakouluopiskelija ja muuttaisin omilleni. En kuitenkaan haluaisi ainakaan ensimmäisenä vuotena käydä töissä opintojen ohella vaan hakea toimeentuloni pääsääntöisesti kelasta. Olen elänyt koko elämäni enemmän tai vähemmän vanhempien siivellä, joten mulla ei ole mitään hajua, kuinka paljon opiskelija tarvitsisi kuukaudessa massia pärjätäkseen, jos vuokraa, sähköä, vettä, lämmitystä ja puhelinlaskua ei oteta huomioon.

Kysymykseni siis kuuluu: Kuinka tiukasti/väljästi sinä pystyt elämään tai tiedät kavereiden eläneen?
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,148
Reaktioarvo
5,469
Ensimmäisenä opiskeluvuotenani mun viikon budjetti oli 50€ ja sillä pärjäsi ihan hyvin, sai kaiken tarpeellisen ostettua. Monesti meni suunnilleen 20-30€ viikossa, jos ei ollut mitään suuria ostoksia.

En kuitenkaan ole koskaan ollut kova käymään ulkona syömässä, baareissa tms. niin en tiedä kävisikö toi 50€/vk menevämmällä ihmisellä tiukille.
 

varjojenmaa

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
300
Reaktioarvo
305
Jos aikoo selvitä pelkällä opintorahalla ja asumistuella, niin oma kokemukseni on se, että tiukille menee. Opintoraha on 225 € kuukaudessa ja asumistuki kattaa asumismenot noin 90 prosenttisesti. Ekana opiskeluvuotena kituutin niin, että säästöönkin jäi tuosta rahaa, en kyllä käsitä miten. Nykyään saan sairauden takia kansaneläkettä, joka onkin sitten opintorahaa huomattavasti reilumpi.
 

ujobiseksuaali

turhautunut matemaatikko ja true bisexual
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
258
Reaktioarvo
213
Jos aikoo selvitä pelkällä opintorahalla ja asumistuella, niin oma kokemukseni on se, että tiukille menee. Opintoraha on 225 € kuukaudessa ja asumistuki kattaa asumismenot noin 90 prosenttisesti. Ekana opiskeluvuotena kituutin niin, että säästöönkin jäi tuosta rahaa, en kyllä käsitä miten. Nykyään saan sairauden takia kansaneläkettä, joka onkin sitten opintorahaa huomattavasti reilumpi.
asumistuki ei kata asumismenoi 90 prosenttisesti. t. asumistuki riittää maksamaan ihan vähän reilu puolet vuokrasta ja vesimaksusta.

ja opintotuki mulla ainaki ~250 euroo kuussa.
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Jos aikoo selvitä pelkällä opintorahalla ja asumistuella, niin oma kokemukseni on se, että tiukille menee. Opintoraha on 225 € kuukaudessa ja asumistuki kattaa asumismenot noin 90 prosenttisesti. Ekana opiskeluvuotena kituutin niin, että säästöönkin jäi tuosta rahaa, en kyllä käsitä miten. Nykyään saan sairauden takia kansaneläkettä, joka onkin sitten opintorahaa huomattavasti reilumpi.
asumistuki ei kata asumismenoi 90 prosenttisesti. t. asumistuki riittää maksamaan ihan vähän reilu puolet vuokrasta ja vesimaksusta.

ja opintotuki mulla ainaki ~250 euroo kuussa.
Vaihteleeko nämä ehkä jollain perusteella? Hämmentävää.
 
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
307
Reaktioarvo
566
Vaihteleeko nämä ehkä jollain perusteella? Hämmentävää.
Vaihtelee ne. Opintorahan suuruuteen vaikuttaa ikä, opiskelupaikka, vanhemmilla asuminen, avioliitto ja lapset. Asumistuen määrään vaikuttaa ainakin asuinkunta, ruokakuntaan kuuluvat, tulot, asumismuoto, alivuokralaiset, vesi, sähkö, lämmitys, vamman vaatima lisätilan tarve ja lista jatkuu...
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Opintolaina on laskettu opiskelijan toimeentuloon, otti sitä tai ei. En tiedä mikä on summa siellä suomessa opiskellessa, mutta kun tein oman Kandin englannissa, sain laitaa 600-700 kuussa. Asumistuki ja opintotuki yhdessä oli mulla 500, vuokra mulla oli 750 puntaa kuussa, joka silloin oli yli 900 euroissa. Lisäksi koulukirjat, puhelimet, bussiliput yms. Että tiukoille veti lainojenkin kanssa. Kävin siis lisäksi töissä.

Sitä lainaa ei kannata pelätä, se on valtion takaamaa ja aika joustavaa takaisin maksua pienellä korolla.
 
Liittynyt
15.2.2021
Viestejä
18
Reaktioarvo
16
Pelkästään tuilla elää tosi huonosti. Ite kävin lukion jälkeen pari vuotta töissä ennen kuin aloitin opiskelun korkeakoulussa. Siinä säästi tosi hyvin rahaa ja nyt opiskellessa ei tarvii miettii niin tarkasti rahan menoo. Mun kaveri kans opiskelee korkeakoulussa pelkästään tuilla eikä hänellä ole säästöjä. Kertonut useasti et tosi tiukille menee rahat ja pitää tosi huolella miettiä mitä ostaa. Aiheuttanut myös stressiä hänelle, mutta silti hän ei halua hommata opintolainaa.
 

Mandalay

kadoksissa
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
783
Reaktioarvo
747
Itellä jää vuokran jälkeen 165e ja eihän sillä herroiksi elellä, mutta pärjännyt oon kuitenkin. Sähkö ja vesi tosin kuuluu vuokraan. Mun oli tosin pakko ottaa opintolainaa siinä kohtaa kun kone hajosi enkä pystynyt itse ostamaan uutta
 

Freya

Sensei
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
476
Reaktioarvo
505
Kyllä sillä varmasti voi pärjätä, riippuu esimerkiksi kuinka kalliissa asunnossa asut ja paljonko käytät rahaa yleisesti. Pelkillä opintotuilla eläminen ei ole mitään luksusta, mutta mahdollista ja voit esimerkiksi käydä lomakaudet töissä. Suosittelen kuitenkin keräämään jotain säästöjä yllättäviä menoja varten. Ihan jo muuttaminen maksaa yllättävän paljon.

Yleinen asumistuki on 80% hyväksyttävistä asumismenoista, mutta niissä on tietty raja kuinka suuriin asumismenoihin niitä lasketaan ja ne menevät kuntaryhmittäin, asujien määrä vaikuttaa jne.
 
Ylös Pohja