Mielenterveys Mikä teil auttaa ahistukseen?

Syksysydän

Löylykauha
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
797
Reaktioarvo
624
Itellä auttaa joskus musiikin kuuntelu jos sattuu oikeenlaista kohalle, ja joskus auttaa se et pakotan itteni ajattelemaa jotai tyyliin "kato tos on seinä kato siin on tommone ja tommone ja pieni musta viiva jne" et pakotan itteni keskittymää täysi siihe johonki mitä katon D::
 

metalheart

miukum@uku
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
73
Reaktioarvo
66
Musiikki, ulkoilu luonnossa, kirjojen lukeminen, runojen kirjottaminen, kaverin näkeminen, tai sitten ylipäätänsä semmone että saa ajatukset pois kuten elokuvan kattominen
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
1,068
Reaktioarvo
1,522
Musiikin tai ASMR:n kuuntelu, kissojen kanssa hengailu, kevyt liikunta, kirjoittaminen (mieluiten käsin), leipominen, käsityöt (mulla lähinnä virkkaus), kynsien lakkaaminen jollakin kivalla värillä, värityskirjan värittäminen, ristikoiden täyttö, kasvonaamion laitto, siivoaminen, jollekulle puhuminen. Näin niin kuin muun muassa.
 

Karzaa

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
435
Reaktioarvo
423
Yleensä yritän saada ajatukset jotenkin pois siitä ahdistuksesta ja ahdistavista ajatuksista, vaikka kattomalla jotain sarjaa tai tekemällä jotain muuta.
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,691
Hieron rintalastaa joko käsin tai rentoutuspallolla. Rentoutustpallossa on sellaisia piikkejä, joten se tuntuu rintalastassa mukavasti siltä kuin "kaivaisi" ahdistuksen ulos.
muistan kun joskus halusin rentoutua ja menin sellaselle piikkimatolle makaamaan (vai patja mikälie) ja lopulta nukahdin siihen, oli aamulla kivat jäljet selässä ja mies oli ihan kauhuissaan mitä mulle on tapahtunut :D
 

Oltermanni

𝓐𝓲𝓽𝓸 𝓳𝓪 𝓞𝓲𝓴𝓮𝓪
Liittynyt
13.2.2021
Viestejä
1,222
Reaktioarvo
824
Todella harvoin edes ahdistaa ja jos jokin niin kaiketi joku peli/mielenkiinnon aihe johon voi uppoutua. Musiikki meh.
 

Peruukkiteline

Teenlitkijä
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,426
Reaktioarvo
2,314
muistan kun joskus halusin rentoutua ja menin sellaselle piikkimatolle makaamaan (vai patja mikälie) ja lopulta nukahdin siihen, oli aamulla kivat jäljet selässä ja mies oli ihan kauhuissaan mitä mulle on tapahtunut :D
Oho! Uskon sen! :'D
 

titi-uuh

"jee"
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
237
Reaktioarvo
401
Riippuu ahistuksesta D: pari päivää sitten huutoitkiessä autto Modern Family. Välillä auttaa jooga (Youtubesta Yoga with Adriene), välillä ystävälle soittaminen. Välilä tarttee järeitä aseita, eli KISSOJA. Aa ja ainiin välillä piirtelen myös mielikuvituskarttoja paikoista, joissa on hyvä olla.
 

Totenkopf

Ragdoll
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
3,839
Reaktioarvo
2,378
Ei kunnolla oikein mikään, mutta kuten jo sanottu lukeminen, musiikki ja yleensäkin se, että yrittää suunnata ajatukset ja tekemisen jonnekin muualle. Yleensä pahin tilanne menee ohi ajan kanssa. Illalla se on välillä pahempaa kun olen menossa nukkumaan niin en jaksaisi alkaa tekemään mitään erikoista.
 

rätvänä

Asiantuntija
Liittynyt
10.2.2021
Viestejä
222
Reaktioarvo
317
Pahaan ahdistukseen valitettavasti just nuo päihteet. Rauhoittavistakin ois jotain apua teoriassa, mut niitä määrätään vähän nihkeästi enkä uskalla pyytää sitä määrää mitä oikeasti tarvitsisi (vaikka toi tarvittava määräkin on ihan suositusten sisällä), että saisi edes jotain. Lievempään ahdistukseen auttaa maalaaminen, erityisen hyvän elokuvan näkeminen, lukeminen ja muu sellainen, johon voi uppoutua sen verran kiihkeesti että kaikki muu unohtuu. Tai sitten nukkuminen.
 
Viimeksi muokattu:

aitosuomalainen

Asiantuntija
Liittynyt
2.3.2021
Viestejä
500
Reaktioarvo
588
Itsellä ahdistuskohtauksiin on auttanut positiivisten tarinoiden kirjoittaminen, jotka inspiroi mua. Sellaset, joissa kirjoitetaan tunteita paperille ei mulla oikeen toimi, sillä mulle tulee entistä huonompi olo siitä. Myös teen/muun hyvän juotavan juonti, asmr-videot, musiikin kuuntelu, ulkona raikkaassa ja valoisassa käveleminen, hyvä ruoka, lämmin suihku ja muiden ihmisten kanssa juttelu on auttanut. Nämä siis ahdistuskohtauksen jälkeen. Sen aikana on tosi vaikeaa tehdä mitään.
 

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
914
Reaktioarvo
694
Taiteen tekeminen. Saan silloin mun ajatukset keskitettyä täysin siihen mitä työstän ja se jos joku on niin vapauttavaa mun mielen kannalta.
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Mulla on ollut apua kirjoittamisesta, musiikista, kännykän palikkapeleistä ja ihan vaan miehen kainaloon käpertymmisestä. Myös hengittely ja venyttely auttaa.

Mä en enään osaa keskittyä elokuviin ja tv-sarjoihin yhtään. Ajatus aina karkaa eikä siksi ole apua ahdistukseen. Musta tuntuu että nykyään oikeasti ainoa tapa sulkea muut ajatukset mun mielestä on just kännykkäpeli, Haru Slide on se mitä pelaan. Muuten mulla on aina kuusituhatta ajatusta mielessä päällekkäin.
 

eipitsaa

Finglish-kerhon member
Liittynyt
18.2.2021
Viestejä
1,137
Reaktioarvo
1,047
Hengitysharjoitukset, tällaiset keskustelupalstat, lofi (musiikki), venyttely ja se että palelen kylmästä :D
 

Poistettukäyttäjänimi1405

Rotista haaveileva kelarotta
Liittynyt
9.2.2022
Viestejä
995
Reaktioarvo
523
lääkkeet, syvään hengittely, ahdistuksen purkaminen kirjoittamalla ja ratkaisujen miettiminen, kumppanille juttelu, jooga, ulkoilma, juominen ja syöminen, sarjat ja videot yms, päiväunet, peiton sisään kääriytyminen, asmr
riippuu toki siitä miten pahaa ahdistusta on, yleensä vaan peitän sen katsomalla esim sarjaa tms, enkä kovin usein käytä muita selviytymismekanismeja
 

Mikael88

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
201
Reaktioarvo
247
Rentouttavanmusiikin kuuntelu, muiden kanssa kirjoittelu ja ulkoilu.🙄
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,905
Reaktioarvo
5,733
Suklaa, youtube crafting/askartelu/rakennus videot parilta tietyltä tubettajalta ja tiktokin kissavideot
 
Ylös Pohja