Opiskelu Mitä mieltä oppivelvollisuusiän pidentämisestä 18 ikävuoteen asti?

Opiskelu ja itseopiskelu

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
Miusta se on tavallaan super hyvä, kun kaikki opiskeluvälineet saadaan ilmaseks. Tällön kukaan ei esimerkiks joudu jättämään lukiota väliin sen takia ettei ole varaa tarvikkeisiin / vanhemmat ei suostu maksamaan tai edes osallistumaan maksuihin / yms. Ja kyllähän se myös turvaa aika paljon kun on pakko kouluttautua, sillä työelämään on yleensä kuitenki vaikee päästä ellei kouluttaudu mihinkään D: Mutta sit taas jos joku ei haluu jatkokouluttautuu niin eihän se painostaminen ja pakottaminen auta mitään, vaan hän saattaa alkaa kapinoimaan vielä enemmän. Miun mielestä ois ehkä tärkeempää ja fiksumpaa nimenomaan kannustaa siihen työelämään ja kouluttautumiseen sen sijaan, että pakotetaan ryhtymään siihen. En kyl ymmärrä sitä jos joku jää ns. makaamaan laakereille ihan muuten vaan, mut sit taas jos miettii vaikka mt-ongelmista kärsiviä joilla ne voimavarat saattaa oikeesti olla pyöreät nolla (nimim. kokemusta on D:), niin onhan se nyt epäreilua että pakotetaan opiskelemaan eikä saa pitää mitään taukoa. MUTTA sitten toisaalta, en tiedä kannattaako ysin jälkeen pitää heti välivuotta (vaikka mielenterveys oliskin jossain pohjalla), koska haku on ehkä sit vaikeempaa jos jää vaan paikoilleen tekemättä mitään. Tällä koko asialla on hyvät ja huonot puolensa, enkä oikein tiiä kummalle puolelle kallistun enemmän.
 

Kertokaapliis

Asiantuntija
Liittynyt
13.3.2021
Viestejä
280
Reaktioarvo
153
Tosi hyvä homma! Monet ei välttämättä hae opiskelemaan kun kaikki maksaa ja itsekkin koitin hakea alalle jossa ei tarttis hirveesti hankintoja tehdä ja sellaisen löysikin, olisin ikionnellinen jos toi ois tajuttu tehdä jo enne kuin itse hain ammattikouluun
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Siis mun mielestä se on tosi hyvä
Ei mulla ois ollu motia alakaa makselee mitää kouluvälineitä ja edes ettimään niitä
Että olen kyllä ilonen et haen vasta seuraavassa yhteishaussa jatko-opiskelemaan nii ei tarvi huolehtia et mistä hankin kirjat ja ja eiks siel tarvi nykyään läppärinki ja kaikkee
 

immortalem

Antikristus
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
25.3.2021
Viestejä
5,147
Reaktioarvo
5,467
Hyvä juttu, nykyään töitä hakiessa ei kuitenkaan pitkälle pötkitä pelkällä peruskoulupohjalla. Oppivelvollisuutta pidentämällä kaikki saavat ainakin jonkin verran jatko-opiskeltua.
 

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Ehdottomasti hyvä juttu!
Voin vaan kuvitella kuinka paljon mulla ois mennyt rahaa lukion kirjoihin D:
Tietystikin opetussuunnitelma muuttui (?) jolloin ne jaksot (periodit?) menee lukiossa eri tavalla ja ollaan jotain "koekaniineja" et kuinka tää nyt onnistuu :D::
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Mun mielestä myös hyvä juttu. Toki on puolensa ja puolensa, mistä kaikkialta ne rahat siihen maksuttomaan koulutukseen vedetään, entä sitten, jos ei olekaan kovin orientoitunut siihen kouluttautumiseen? Mutta enemmän näen hyviä puolia ja omalta kannaltani ainakin hyvä koska joka tapauksessa jatkokouluttautuisin ysiluokan jälkeen, maksullista tai ei.
 

Emilia

Bonketi bonk
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
59
Reaktioarvo
91
Onhan tämä hyvä asia. Kuitenkin nyt tässä olevana niin en ole paljoa saanut koululta ilmaiseksi, vaan oon joutunut hankkimaan itse, esim. vihkot
 

ujobiseksuaali

turhautunut matemaatikko ja true bisexual
Liittynyt
6.2.2021
Viestejä
258
Reaktioarvo
213
Onhan tämä hyvä asia. Kuitenkin nyt tässä olevana niin en ole paljoa saanut koululta ilmaiseksi, vaan oon joutunut hankkimaan itse, esim. vihkot
sanosin et jotku vihkot on pieni ongelma verrattuna siihe et joutusit ostamaa joka jakso vähintää satasella kirjoja. vihkoja ku saa tosi halvalla ku ostaa vaa perusvihkoja eikä mitää erikoisii. plus meillä ainaki panostettiin paljo enemmä jo tietokoneella opiskeluun ja tehtävien tekemiseen jolloin esim näitä vihkoja ei ees paljo enää tarvinnu.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,946
Reaktioarvo
5,738
Ehdottomasti hyvä juttu!
Voin vaan kuvitella kuinka paljon mulla ois mennyt rahaa lukion kirjoihin D:
Tietystikin opetussuunnitelma muuttui (?) jolloin ne jaksot (periodit?) menee lukiossa eri tavalla ja ollaan jotain "koekaniineja" et kuinka tää nyt onnistuu :D::
Joo en ymmärrä miksi piti ottaa nämä pisteet käyttöön. Koko järjestelmän tuntuu tekemällä tehdylle kun on "haluttu jotain uutta" ja on aika sekava.
Ilmaiset välineet ehdottomasti hyvä juttu
 

Haamukaapu

Kokenut
Liittynyt
27.2.2021
Viestejä
131
Reaktioarvo
155
Sanoisin että on pääosin hyvä, että oppivelvollisuutta ollaan pidentämässä. En kumminkin tiedä miten todellisuudessa tulee käymään, ja onhan sillä tietysti huonotkin puolensa. Mietin, että meneekö elämä enemmän opiskeluksi, jos kaikilla tulee olemaan toisen asteen koulutus? Tosin ei sitä nytkään pärjää pitkälle pelkällä peruskoululla, mutta katsotaan mitä tästä tulee
 

Ahdistunut

Uusi
Liittynyt
4.7.2021
Viestejä
11
Reaktioarvo
9
Omalla kohalla aika perseestä. En päässy kouluun jonne halusin, joten menin kakkos vaihtoehtoon. Olin muutaman päivän siellä ja halusin jättää kesken ja hakea valmaan, jotta pääsisin siihen kouluun minne alunperin halusin.. Ei ollukkaa ihan niin helppo homma. Mua ei voida päästää tuolta koulusta ennen ku oon saanu paikan toisesta koulusta. Joudun nyt siis opiskelemaan alaa, joka ei kiinnosta, niin kauan kunnes pääsen valmaan.
Mutta ymmärrän kyllä sen miksi oppivelvollisuutta laajennettiin ja ihan järkevää se on.. Ois vaan kiva jos säännöissä voitas joskus joustaa vähän. En kuitenkaa oo jäämässä kokonaan ilman koulutusta vaan tiedän jo mille alalle haluan ja aion kouluttautua.
 
Ylös Pohja