Mielenterveys mitä teen, lääkäriinkö?

rukiveer

Kokenut
Liittynyt
12.2.2021
Viestejä
113
Reaktioarvo
71
x
Eli siis homman nimi on se että mulla on nyt viimeseen pariin päivään kiteytynyt kaikki mun suuret stressitekijät elämässä; uusi raskas työpaikka, autokoulu ja opiskelut. Tänään mulla oli töitä ja vika ajotunti ennen inssiä joka on huomenna töiden jälkeen. Huomasin jo aamulla töissä että koko ajan huimaa ja tuntuu että tulee oksennus. Menin ajotunnille ja tää olo vaan jatku ja tuli myös ihan järkyttävä päänsärky (meni ohi 2x 400mg buranalla). Ajotunnin ajan myös meinasin koko ajan purskahtaa itkuun oikeen ilman mitään syytä D: Nyt oon kotona ja käyn aina välillä "oksentamassa" mutta oikeesti mitään ei tule. tuntuu että välillä näkökentässä näkyy vähänniinkuin sitä TV:n lumisadetta ja edelleen huimaa ja itkettää, ja nyt on vielä ihan sydämmen tykytyksiä ja vapinaakin. Pelottaa että jos tää olo jatkuu huomenna niin miten pärjään

Mitä teen? Ihan hirvee olo mutta en nyt viitsis päivystykseen lähteä kun en oikeasti ole mitenkään sairas :( taustalta löytyy masennusta ja ahidusteneisuushäiriä.
 

Dalai_Mama

Uusi
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
65
Reaktioarvo
115
Kuulostaa migreeniltä? Mulla oireilee se aika samalla tavalla että heikottaa ja paha olo ja alkaa aina kun stressaa liikaa. Pystytkö soittaa päivystykseen? Ne arvioi tarviiko tulla heti hoitoon vai myöhemmin, suosittelen joka tapauksessa huomenna viimestään hakeutuu lääkäriin varmuuden vuoksi.
 

rukiveer

Kokenut
Liittynyt
12.2.2021
Viestejä
113
Reaktioarvo
71
@Dalai_Mama ja @varjojenmaa niin toki lääkärille meno ois mahdollista mutta luultavasti tää johtuu vaan siitä että mulla on hirvee streesi tai ehkä suorastaan jo paniikki D: että akuuttia hätää tässänyt ei oo ellei sitten tuu just pahoja tykytyksiä yön aikana

mutta vakavasti harkitsen ainakin sitä että jos huomenna tää sama olo jatkuu/pahenee niin en mee inssiin ja siirrän sen ensi viikolle ja otan vaikka lisä ajotunnin. Kai se ymmärtää jos sanon että mulla on oikeasti semmonen paniikki että en vain pysty ajamaan? :(

mutta aisaatana kun pitäisi mennä nukkuun ja huomenna aamulla töitä mutta koko ajan tulee itkukohtauksia tai oksettamisen takia pitää ravata vessassa D:
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
Kai se ymmärtää jos sanon että mulla on oikeasti semmonen paniikki että en vain pysty ajamaan? :(
Voit myös koittaa siirtää sitä sen enempää selittelemättä, ja jos ne kysyy niin sanot että sulle tuli terveysongelma jonka takia sitä pitää siirtää. Ei sun tarvi mun mielestä kertoa sen enempää jos et halua, ei se kuulu niille.


Ja vaikka toi johtuisi "vaan stressistä", kannattaa hakeutua lääkäriin silti. Ensinnäkin, siinä voi olla jotain muutakin takana mistä et tiedä, ja toisekseen, tuo kuulostaa aika pahalta, oli siinä takana mitä tahansa, ja kannattaa tehdä asialle jotain ennen kuin se pahenee.

Burnoutia ei pidä yhtään vähätellä, jos se äityy pahaksi, siitä toipumiseen voi mennä oikeasti pitkään!
 

kromi

Kurnau
Liittynyt
21.2.2021
Viestejä
660
Reaktioarvo
1,112
Hei @rukiveer Miltä elämä näyttää tänään? Onko olo jo parempi, ootko käynyt lääkärissä, menitkö inssiin?

Toivottavasti helpottaa!
 

rukiveer

Kokenut
Liittynyt
12.2.2021
Viestejä
113
Reaktioarvo
71
Hei @rukiveer Miltä elämä näyttää tänään? Onko olo jo parempi, ootko käynyt lääkärissä, menitkö inssiin?

Toivottavasti helpottaa!
Kiitos kysymästä! En menny inssiin ja jouduin lähteen töistä takas kotiin kun oksetti niin järkyttävästi ja tuli sydämmen tykytyksiä niin soitin autokouluun ja sain peruttua. Sen jälkeen oli vielä tosi pitkään huono olo mutta sain nukuttua vähän ja nyt taas parempi fiilis :)
 

Tanssivapina

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
951
Reaktioarvo
1,227
Mun korvaan kuulostaa aika stressin laukaisemilta oireilta mikä sopisi kuvaukseen kun sanoit tärkeiden ja isojen juttujen kasaantuvan päällekkäin. Muista pitää itsestäsi huolta, juoda vettä, lepää, meditoida, ulkoilma ja syödä hyvin. Jos tosi pahasti kroppa reagoi, niin suosittelen pitämään jää palaa kulmalkarvojen välissä ja pidättämään hengitystä, tai upottamalla naama kylmään veteen. Tämä on ihan puhdasta tiedettä jossa kroppa reagoi kuin olisin haukkumasana jääveteen ja menee tilaan jossa koko kroppa keskittää kaiken toimintansa ns. hengissä pysymiseen kuten kehon lämmittäminen, verenkierto aivoihin, pulssi ja fyysiset tällöin ahdistuksen oireet loppuvat.
On ok siirtää inssiä vähemmän stressaavaa aikaan.
Jos olet kärsinyt masennuksesta ja ahdistuksesta aikaisemmin, niin oletko löytänyt hyviä tekniikoita lievittämään sun stressiä ja ajdistuneisuutta?
 
Ylös Pohja