Vaatteet muita jotka kauheessa ostelun kierteessä?

haituvainen

Työsuojeluvaltuutettu
Liittynyt
1.4.2021
Viestejä
1,686
Reaktioarvo
1,701
oon huomannu ettei vaatteiden ostelu oo enää miulle sellanen mukava asia jota tehään sillon tällön, vaan etin koko ajan pakonomasesti kivoja vaatteita ja tilailen liian usein. hyvä puoli tässä tosin on se että vaatteet tulee tilattua tisestä mikä on nettikirppari eli en laita rahojani mihinkään extreme epäeettiseen sheiniin esimerkiks, mutta kuitenkin häiritsevää, kun koen ettei oo ikinä valmista. aina puuttuu jotain ja havittelen vaan lisää ja lisää. miulta esim. puuttuu ihan perus vaatteita, esim. mitään perus mustaa toppia miulta ei löydy. ei oikein oo sellasia vaatteita, mitä vois yhdistellä moneen. häiritsee kun osa vaatteista ja asusteista kyllä sopii toisiinsa mutta osa ei ja aina taistelen niiden yhdistelmien kanssa D: lisäks esim. ostin pari ihanaa paitatakkia kun luulin että ne on niin miun juttu, kunnes tajusin että lyhyemmät takit on enemmän miun mieleen. sinne meni 75€ hukkaan D:

oon tosi impulsiivinen ja miusta tuntuu et miun tyyli tai vaikka hiusten väri vois muuttuu useemmanki kerran kuussa. oon tosin käyttäny lähes kaikkia vaatteita mitä on tullu osteltua tisen kautta (tise on ollu miulla elokuusta asti), mutta monia vaatteita on jääny kaapin pohjalle. oon niitä laittanut myyntiin ja aina joskus jotain menee, mut vaatteita on kyllä vaikee saada myytyä ellei oo oikeesti jotenkin erityinen tai esim. merkkivaate. mikään nukkanen vanha h&m:n paita ei mee kovin helposti.

also kun sanoin että tyyli vois muuttua nopeestikin, niin en siis tarkota mitään ihan hirmu ns. radikaalia muutosta, että yhtäkkiä oisin gootti ja pian taas alternative. tarkotan pienempiä juttuja, kuten vaatteiden sävyjä.

miks tää on niin vaikeeta ja minkä takia teen näin D: joo ymmärrän, miulla on mt-ongelmia ja varmaan haen apua jatkuvasta tilailusta. kyllähän siitä tulee omalla tavallaan hyvä olo, mutta huomaan että samalla syyllisyys ja tuntuu pahalta esim. sillon kun äiti mainihtee asiasta. varmaan myös on tarve ostaa kun saan nuoren kuntoutusrahaa ja ei oo oikein sellasta huolta rahasta, vaikka en mie sitä turhaankaan haluais käyttää. tajuan sen ettei tässä oo mitään järkee, mut en vaan löydä pois tästä umpikujasta tai tiiä mitä oikein tehä.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Mä oon aina ollut holtiton rahankäyttäjä ja varsinkin nuorempana ostelin paljon nimenomaan hetken mielijohteesta. Nykyäänkin mulla menee rahaa paljon monen mielestä ehkä turhiin asioihin, mutta mun ostelemiseni ei ole enää niin impulsiivistä. Odotan yleensä noin viikon ennen ostopäätöksen tekemistä, koska sinä aikana yleensä kyllä ehtii pohtimaan onko se tuote oikeasti mieleinen vai ei. :)

Tuo tyylin muuttuminen oli myös mulle tuttu ongelma. Älä rajoita ja lokeroi itseäsi. Ne kaikki mikä sua miellyttää on sun tyyliäsi ja välillä vaan tulee myös niitä hutiostoksia. Kokeile yhdistelmiä ennakkoluulottomasti, ne saattaa toimia.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,905
Reaktioarvo
5,733
Hyvä kun kuitenkin ostat käytettynä. Siitä vaan tukee helposti illuusio että silloin kaikki on halpaa ja niitä voi ostella sen kummemmin miettimättä. Mä esim nykyään pyrin siihen että muita vaatteita en osta uutena paitsi tietty alusvaatteet ja kengät. Ja jos haluan jotain tiettyä, se vaatii useamman fyysisen kirpputorikäynnin ja mä oon sen verran pihi että esim 6e jostain paidasta tms niin pitää jo miettiä onko tosiaan niin hyvässä kunnossa:D
Ja kannattaa nyt miettiä, miksi sä tarvitset useamman samaan tarkoitukseen olevan takin? Eikä yksi riitä?

Ootko kuullut kapselivaatekaapista? Kannattaa googlata, se on siis sellainen missä kaikki vaatteet sopii yhteen kaikkien kanssa:)

Ainiin ja jos tulee usein värien sihteen hutiostoksia niin suosittelen värianalyysiä! Sieltä saa ammattilaisen tekeman fyysisen vihkon missä on sulle sopivia värejä, sen kanssa voi sitten mennä ja käydä vaatteita läpi sen vihkosen perusteella. Ne maksaa ehkä ±100e, itse en ole siis teettänyt mutta äitini on. Haluaisin itsekin vielä joskus kun on ylimääräistä rahaa, sehän pätee loppuelämän kun ei esim sun ihon ja silmien jne sävy muutu juurikaan. Sen kanssa lienee myös helpoin löytää itselle sopiva hiusväri.
 
Liittynyt
12.8.2021
Viestejä
905
Reaktioarvo
826
Hyvä kun kuitenkin ostat käytettynä. Siitä vaan tukee helposti illuusio että silloin kaikki on halpaa ja niitä voi ostella sen kummemmin miettimättä. Mä esim nykyään pyrin siihen että muita vaatteita en osta uutena paitsi tietty alusvaatteet ja kengät. Ja jos haluan jotain tiettyä, se vaatii useamman fyysisen kirpputorikäynnin ja mä oon sen verran pihi että esim 6e jostain paidasta tms niin pitää jo miettiä onko tosiaan niin hyvässä kunnossa:D
Ja kannattaa nyt miettiä, miksi sä tarvitset useamman samaan tarkoitukseen olevan takin? Eikä yksi riitä?

Ootko kuullut kapselivaatekaapista? Kannattaa googlata, se on siis sellainen missä kaikki vaatteet sopii yhteen kaikkien kanssa:)

Ainiin ja jos tulee usein värien sihteen hutiostoksia niin suosittelen värianalyysiä! Sieltä saa ammattilaisen tekeman fyysisen vihkon missä on sulle sopivia värejä, sen kanssa voi sitten mennä ja käydä vaatteita läpi sen vihkosen perusteella. Ne maksaa ehkä ±100e, itse en ole siis teettänyt mutta äitini on. Haluaisin itsekin vielä joskus kun on ylimääräistä rahaa, sehän pätee loppuelämän kun ei esim sun ihon ja silmien jne sävy muutu juurikaan. Sen kanssa lienee myös helpoin löytää itselle sopiva hiusväri.
Toi on totta että kirppistellessä tulee illuusio siitä, että kaikki on halpaa ja siellä nyt voi aina shoppailla. Mulla meni joskus yli satanen kuussa kirppareille, kun kahmin mukaani kaikkea pientä kivaa. Sitten voi toki miettiä myös sitä, että tarviiko joku muu just sitä vaatetta/tavaraa enemmän kuin minä, jos on jo joku samantapainen tai vaatetta ei tuu kovin paljoa pidettyä.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,905
Reaktioarvo
5,733
Toi on totta että kirppistellessä tulee illuusio siitä, että kaikki on halpaa ja siellä nyt voi aina shoppailla. Mulla meni joskus yli satanen kuussa kirppareille, kun kahmin mukaani kaikkea pientä kivaa. Sitten voi toki miettiä myös sitä, että tarviiko joku muu just sitä vaatetta/tavaraa enemmän kuin minä, jos on jo joku samantapainen tai vaatetta ei tuu kovin paljoa pidettyä.
Joo mäkin oon huomannu ton :D
Mut nykyään en vaan jaksa käydä kiin usein niin vähentää. Aplle suosittelisin tisen heivaamista ja fyysisiä kirpputoreja, sieltä ei niin helposti löydy "kaikkea kivaa"
 

mamiya

Asiantuntija
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
1,351
Reaktioarvo
1,692
Mieti vaikka viikko aina ennen kuin ostat jotain uutta. Tuttu ongelma itselle, ei vaatteiden kanssa mutta impulsiivisuuden. Otin esm 350e rastat hetken mielijohteesta ja leikkasin ne 4kk päästä pois. Voit tehdä itsellesi myös kk budjetin, esm parikymppiä tai yksi vaatekappale kuussa. Tai käytä enemmän fyysisiä kirppareita kuten joku ehdotti.
 
Ylös Pohja