Keho Muita OIKEESTI ylipainosia jotka yrittää laihduttaa?

mielikuvitusolento

Asiantuntija
Liittynyt
8.12.2021
Viestejä
332
Reaktioarvo
257
Olis kiva saada jotain vertaistukee laihduttamiseen, jos tääl ois ketään joka laihduttaa mut silleen et OIKEESTI on tarvetta laihuttaa. Kaikki normaalipainoset voi kyl antaa vinkkejä jne, mut älkää rakkaat rääkätkö kroppaanne turhaan. <3

Ite oon täs viimesen 2kk aikana lihonnu jonku 5-7kg... Ja ihan huomas selkeesti iteki et paino on noussu ilman mitään vaakaaki siitä et ei nähny enää kunnolla omia varpaitaan mahan takaa. :))) En omista ite vaakaa nii en oo siks käyny säännöllisesti mut ku olin vanhempien luona käymässä nii punnitsin itteni ja olin hurjat 90kg (pituutta on se 172-173cm).. Kieltämättä vähän järkytti ja siten herätti siihen et pakko tehdä asialle jotain. Sen lisäks yhet mekot ei enää mahtunu kunnol mun päälle ja ne kuristi kainaloista... Oli tosi kiva huomata toi pikkusiskon ylppäreissä ku ei ollu pakannu mitää muita ns. juhlavaatteita mukaan..

Alotin tos viime viikon sunnuntaina pätkäpaaston silleen et syömisaikaa on 2h ja paastoaikaa 22h (2/22 intermittent fasting) mut silleen et liikunnalla saa lisää syömisaikaa: tosi kevyestä liikunnast (esim. seisomisesta) liikuttu aika x1, kevyestä liikunnasta (kävely, pyöräily..) x2, keskiraskaasta (potkulautailu, hölkkä) x4, raskaasta liikunnasta (lihaskunto) x6 ja tosi raskaasta x8 (HIIT). Otin tommosen systeemin käyttöön sen takii et motivoisin itteeni myös liikkumaan.

Mullehan liikunta on tosi tärkeetä ei pelkästään laihtumisen kannalta vaan sen takia et mä sairastan MS-tautia (autoimmuuniasairaus jossa valkosolut hyökkää hermosolujen pintaa aka myeliiniä kohtaan mikä hidastaa/estää hermosolujen viestintää ja voi aiheuttaa mm. sokeutta, kävelykyvyttömyyttä, nielemisvaikeuksia, virtsankarkailua tai melkein ihan mitä vaan muuta) olkoonki et se on mun kohalla ollu tosi rauhallinen. Sain diagnoosin 2014 alussa, mul on ollu 2 näköhermotulehdusta ja kerran vasen kylki puutunu polveen asti ja samal polveen tuli lihasheikkoutta et en pystyny juosta koska jalka petti alta, mut mul on aina parantunu kunto takas normaaliks siitä huolimatta et usein MS-tauti on semmonen etenevä tauti et saa pahenemisvaiheen ja sit se paranee vaan osittain kunnes tulee taas pahenesmivaihe ja kunto jää taas pikkasen heikommaks ku mitä se oli jnejne.

Oon toistaseks kokenu et toi 2/22 pätkäpaasto liikuntabonuksilla on ollu tosi sopiva mulle, koska aikasemmin ku mul on ollu enemmän syömisaikaa nii se riitti mulle eikä ollu mitään tarvetta liikkua... Nyt taas on tullu liikuttuu joka päivä ees vähäsen. Koitan myös tos nyt ku kroppa vaa tottuis tohon pätkäpaastoiluun nii alottaa silleen et ku rikon paaston niin syön jotain kevyttä "alkupalaks" ja proteiinipitosta (esim. kanasalaatti, kasvistikut dipillä tms), sit "pääruoaks" ihan mitä nyt vaan mieli tekee mut mieluiten jotain terveellistä ja sit "jälkkäriks" jotain hedelmiä tai smoothie tms.

Arvostaisin kovasti jos saisin ruokaideoita et mitä syödä alkupalaks ja jälkkäriks, mieluiten jotain terveellistä mikä liittyy kasviksiin ja hedelmiin. :D Pääruokana ku saatan syyä ihan mitä vaan ku ei varsinaisesti oo tarkotus laskee kaloreita tms ku kuitenki niin vähän syömisaikaa et ei ehi ja jaksa mättää hirveit määriä. Tykkään tosta pätkäpaastosta nimenomaan siks et mun on helppo olla pitkii aikoi syömättä varsinki ku tietää et saa kerran päivässä syyä ittensä oikeesti kylläseks vs. et söis vaan pienii aterioita pitkinpäivää. Tos pätkäpaastos on myös se etu et sillon ku on ollu pitkä aikaa syömättä, insuliinitasot menee nolliin ja sillon kroppa polttaa rasvaa paljon tehokkaammin ku sillon jos napostelee pitkin päivää ja insuliinia on jatkuvasti elimistössä. Pätkäpaastoon liittyy myös tosi monii muita etuja, et jos kiinnostaa nii kannattaa vaik youtubest kattoo jotain videoit siihen liittyyen. :D

Sori tosta kauheesta päläpälästä.. Mut nii, muita ketkä on ylipainosii ja yrittää laihuttaa? Ja jos on nii millä keinolla te yritätte laihuttaa? Ootteko saanu laihutettua viel yhtään vai ootteks vast alussa? Mitä kaikkee syötte? Kertokaa mitä nyt mieleen tulee vaa. :)
 
Ylös Pohja