Opiskelu Mulla on ihan liikaa mielenkiinnonkohteita

Opiskelu ja itseopiskelu

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
926
Reaktioarvo
701
Pitää taas tehdä listaus kaikista asioista mitä kiinnostaisi opiskella, vaikka onkin varmaa, että haen keväällä uudestaan opiskelemaan suomen kieltä.
Mulla on selkeästi liikaa vapaa-aikaa kun alan miettiä. Jotenkin vain yritän etsiä vielä sitä omaa juttua kun mulla on ensikertalaisuus käyttämättä. RÄÄH.
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
713
Reaktioarvo
820
Samaistun, jätin aikoinaan koulut kesken ja nyt kun harkitsin opintojen jatkamista huomasin että haluan olla siivousesimies/talouspäällikkö/kirjanpitäjä/kosmetologi/yrittäjä/insinööri/ohjelmoija/opettaja/sähkäri.

Vähän klisee mutta ei loppuelämän suuntaa oo pakko päättää heti. Ite ajattelen aina että omalla kohdalla on myöhäistä eikä vajaa kaksvitosena kannata enää edes yrittää mutta sit toisaalta taas kannustan korkeakoulutettua ja kolmenkympin ylittänyttä puolisoa kouluttautumaan uudelleen jos siltä tuntuu. Ei se oo ikä mikä rajottaa vaan oma epävarmuus.

(toki opintojen rahottamisen kannalta on aina hyvä jos sattuu olemaan kerrasta nappivalinta, harvoin näin kuitenkaan on)
 

Hydrangea

Asiantuntija
Liittynyt
13.4.2023
Viestejä
260
Reaktioarvo
169
Kaikille ei vaan oo mitään omaa juttua. Mä oon just samanlainen, mua kiinnostaa kaikki ja loppujen lopuks ei mikään. Mun lukiosta on kohta 10 vuotta enkä edelleenkään tunne mitään isompaa intohimoa mitään kohtaan. Oon käynyt yliopistolla useamman eri alan kursseja ja tykännyt melkein kaikista.

Jos nyt saisin päättää uudestaan alavalinnan niin tekisin sen työllisyyden perusteella. Hirveä stressi kun opintoja jäljellä vuosi ja kokemusta oman alan töistä ei oo juurikaan kertynyt. Käytänkin tän viimeisen vuoden siihen, että yritän haalia just käytännön työelämätaitoja sisältäviä kursseja.
 

Barefootbandit

Kokenut
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
107
Reaktioarvo
133
Jos nyt saisin päättää uudestaan alavalinnan niin tekisin sen työllisyyden perusteella.

[ahdistus]Ja mistä sen sitten tietää, mitkä alat suunnilleenkaan työllistävät tulevaisuudessa ja mitkä ei? Miten päästä yli siitä pelosta, että ala ei työllistäkään ja opiskelu meni hukkaan ja on taas siinä alkupisteessä? Takaraivossa pyörii se mörkö, joka sanoo, että vaikka valitsisin kohtuullisesti työllistävän alan, niin kaikista valmistuvista juuri minä jään työllistymättä. Semminkin kun jos joku lähihoitaja tai kokki ei nappaa, niin se ei nappaa.
[/ahdistus]
 

Hydrangea

Asiantuntija
Liittynyt
13.4.2023
Viestejä
260
Reaktioarvo
169
[ahdistus]Ja mistä sen sitten tietää, mitkä alat suunnilleenkaan työllistävät tulevaisuudessa ja mitkä ei? Miten päästä yli siitä pelosta, että ala ei työllistäkään ja opiskelu meni hukkaan ja on taas siinä alkupisteessä? Takaraivossa pyörii se mörkö, joka sanoo, että vaikka valitsisin kohtuullisesti työllistävän alan, niin kaikista valmistuvista juuri minä jään työllistymättä. Semminkin kun jos joku lähihoitaja tai kokki ei nappaa, niin se ei nappaa.
[/ahdistus]

Tähän en nyt varsinaisesti osaa vastata, kun itse valitsin aikoinani siis alan, josta tiesin että työllistyminen on vaikeaa. :D En ehtinyt edes fuksivuoden loppuun kun alkoi kaduttaa. Sama pelko siis siitä lähtien ollut takaraivossa, en kuitenkaan tuu olemaan yksi niistä onnekkaista jotka sen työpaikan saa.
 
Ylös Pohja