Aihe vapaa Mun kummityttö kysyy lähes joka päivä, että lähdenkö johonkin

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Reaktioarvo
757
Kävin sen kanssa muutama viikko sitten aktiviteettiparkissa ja sen jälkeen se on mun makuun vähän liian usein kysynyt, että lähdenkö sen kanssa jonnekin. Ah, olin niin sosiaalisesti väsynyt sen reissun jälkeen kun tyttö puhui taukoamatta ja kyseli jatkuvasti mun asioista mitkä ei sille saatika ton ikäiselle muutenkaan kuulu.

Pohjustuksena siis, että hän on 8-vuotias. Nyt hänellä on jatkuvasti hinku päästä uimahalliin minne muuten voisin mennäkin, mutta
1. mulla ei ole uimapukua edes olemassa enkä halua mitään lainauikkaria kun jostain syystä ällöttää, vaikka ne oliskin pesty.
2. mua ällöttää oma kroppa niin paljon, että en halua mennä sinne edes uikkarissa
3. mulla ei yksinkertaisesti ole varaa maksaa mitään ylimääräistä kun rahat loppuu muutenkin jo ennen loppukuuta
4. en halua vain seisoa siellä reunalla ja katsoa kun yks pulikoi.

Ja kohta joku sanoo, että "sun on pakko kun oot sen kummi" pfff, ei. Tässä on vaan se riski että mun sisko suuttuu kun en suostu lähtemään (se on meidän äiskällekin joskus suuttunut kun äiti ei oo halunnut ottaa lapsia hoitoon:D), vaikka ihan hyvin sekin vois raivata tilaa kalenteriin ja mennä itse lapsensa kanssa uimaan tai mihin ikinä mun kummityttö haluaakaan mennä. Ollaan mun äidin kans puhuttu, että käyttääkö mun sisko edes itse ikinä tytärtään missään kun aina tulee joko viesti tai puhelu mulle tai äidille.

Kivittäkää vaan, mut mä en oikeasti vaan viihdy lasten kanssa. Pystyn olemaan sellasten 14-vuotiaasta ylöspäin seurassa, mut alle sen oon todella vaivautunut vaikka oiskin sukulaisia. En vaan osaa olla lasten kanssa ja se on mulle epämukavaa ja siks yritän aina kieltäytyä kaikesta jos mun pitää mennä ainoana aikuisena mukaan.

Oltermanni

𝓐𝓲𝓽𝓸 𝓳𝓪 𝓞𝓲𝓴𝓮𝓪
Reaktioarvo
872
Suuttukoon, kummit tai vanhemmat eivät ole mitään lastenhoitopaikkoja joille voi viedä koska huvittaa ja sitten möksöttää kun ei sovikkaan. Asioista kysytään että käykö ja jos ei sillä kertaa käy niin se on ihan fine. Lapset hankkineet pääsääntöisesti hoitakoon itse muksunsa, se turvaverkko ympärillä ei ole kuitenkaan mikään itsestäänselvyys.

auringonkukkapuu

Asiantuntija
Reaktioarvo
757
Suuttukoon, kummit tai vanhemmat eivät ole mitään lastenhoitopaikkoja joille voi viedä koska huvittaa ja sitten möksöttää kun ei sovikkaan. Asioista kysytään että käykö ja jos ei sillä kertaa käy niin se on ihan fine. Lapset hankkineet pääsääntöisesti hoitakoon itse muksunsa, se turvaverkko ympärillä ei ole kuitenkaan mikään itsestäänselvyys.
Ah kiitos että sanoit tän!

Desvelada

Kokenut
Reaktioarvo
164
Siskosi suuttuminen ei ole millään lailla oikeutettua sinua tai äitiäsi kohtaan. Ei ole mitään pakkoa viedä toisen lasta mihinkään kuvittelemaan.
Älä kuitenkaan anna kummityttösi kokea sitä, ettet viihdy hänen kanssaan ja että hänen seuransa kuormittaa sinua. Lapset ymmärtää helposti rivienkin välistä ja kokevat vahvaa syyllisyyttä , joten jätä asian käsittely siskosi kanssa kahden kesken hoidettavaksi.
Uintireissuun vielä: Mitäpä jos ehdottaisit, että menisitte kesällä uimarannalle. Rannalla kun voi lukea kirjaa, käydä uimassa (vaikka alusvaatteissa tarpeen mukaan), syödä eväitä, ottaa aurinkoa rakentaa hiekkalinnoja jne. Rannalle pääsee sitäpaitsi ilman pääsymaksua.
Voit sanoa, että kevääsi on rankka ja muistuttaa, että olette kesällä menossa uimaan. Ja voihan olla, että uimapäivästä tulee kummityttösi vuoden paras päivä!

Hydrangea

Asiantuntija
Reaktioarvo
287
Ei se lapsi sillä kysymisellä mitään pahaa tarkoita. Tykkäsi vaan sun kanssasi käydä. Eikä pieni lapsi ymmärrä kovin hyvin henkilökohtaisen tilan käsitettä edes fyysisesti saati sitten abstraktien asioiden kohdalla.

Sisarukselleen sen sijaan saa suuttua ja sanoa suoraan että ei, ei sovi. :-) Oma on ongelmansa jos pahoittaa siitä mielensä. Jos ei jaksa itse niin esimerkiksi lastensuojelusta saa tukea ja apua lasten kanssa tekemiseen, omassakin kodissani lapsena kävi ja tällä hetkellä eräs kaverini on lapsineen mukana tässä lastensuojelun tuessa.

Ylös Pohja