Mun vanhemmilla on aika erikoinen kasvatustapa…

terpi

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
365
Reaktioarvo
243
Oon ruvennu viimeaikoina pohtimaan että mikähän mun vanhemmilla on ollu täs takana niinku ideana.
Ne kieltää ja rajottaa multa hirveesti asioita vaikka oon jo 18, sen nojalla että asun vielä niiden katon alla. Ei siinä ymmärrän kyllä että sääntöjä pitää olla, mutta ne asiat on ihan pienimmistäkin pienimpiä. Karkeana esimerkkinä, saan juoda energiajuomia max yhen kahessa viikossa mielummin vähemmän, saan nähä mun poikaystävää 2 kertaa viikossa enkä saa mennä senluo yötä, alkoholista ja muusta vapaa-ajan vietosta puhumattakaan… Ne kans pistää sääntöjä mun oman itse ansaitun rahan käytölle.
Sit kuitenki jos rikon jotain sääntöä ja jään kiinni niin niiden reaktiot on tyyliä ”en ole vihainen mutta pettynyt”. Ei me mitään edes keskustella asiasta, ne varmaa vaa olettaa että musta tuntuu pahalta? Mut sit ne kuitenki raivoo mulle jos muuten mokaan pienestikki?
En tiiä oon sit viimeaikoina vaan alkanu valehtelee niille ja rikkoo noita sääntöjä niiden selän takana, enkä mä nyt ainakaan sen turvallisempaa elämää elä ku aiemminkaa, jos ne ees sitä haki noilla kieltämisillä :D
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
No on kyllä omituista. Jos ei oikeesti oo laittomia puuhia ja vanhempasi ovat vaan "pettyneitä" niin siitä vaan. Pidä kivaa ja elä mut oo varovainen. Voithan sä myös jutella vanhemmillesi että hei nää on mun rahat ja elämä ja te ette ole mun huoltajia. Voit sanoa myös että toki asut niillä, mutta tästä ei aiheudu niille lisäkustannuksia eikä mitään muutakaan haittaa ja niiden "periaate kysymyksillä" ei oikeesti oo kunnollisia perusteita enää.

Miten ke edes rajoittaa sun rahan käyttöä? Liekkö se edes laillista kun se on kuitenkin sun rahaa...
 

KäveleväNakki

Mysteeri
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,886
Reaktioarvo
1,407
Jos minä oisin sinä, niin alkasin vaan rikkomaan kaikkia noita sääntöjä niin paljon kun kerkeen ja sanoisin vanhemille että mitä se mun elämä teille kuuluu. Ei niillä oo mitään oikeutta kieltää sulta noita juttuja, kun oot täysikänen.
 

hillasuo

Asiantuntija
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
2,391
Reaktioarvo
965
No on kyllä omituista. Jos ei oikeesti oo laittomia puuhia ja vanhempasi ovat vaan "pettyneitä" niin siitä vaan. Pidä kivaa ja elä mut oo varovainen. Voithan sä myös jutella vanhemmillesi että hei nää on mun rahat ja elämä ja te ette ole mun huoltajia. Voit sanoa myös että toki asut niillä, mutta tästä ei aiheudu niille lisäkustannuksia eikä mitään muutakaan haittaa ja niiden "periaate kysymyksillä" ei oikeesti oo kunnollisia perusteita enää.

Miten ke edes rajoittaa sun rahan käyttöä? Liekkö se edes laillista kun se on kuitenkin sun rahaa...
Tämä!!

Ite ainaki ihan vittuillakseen rikkoisin niitä sääntöjä vaikka en ees haluais tehä mittään nii voisin vaan valehella että oisin ollu juomassa tai mitä vaan :D
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,586
Reaktioarvo
6,495
Siis... Toihan on jo laitonta et ne rajoittaa jo sun OMAN rahan käyttöä
 

terpi

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
365
Reaktioarvo
243
Jos minä oisin sinä, niin alkasin vaan rikkomaan kaikkia noita sääntöjä niin paljon kun kerkeen ja sanoisin vanhemille että mitä se mun elämä teille kuuluu. Ei niillä oo mitään oikeutta kieltää sulta noita juttuja, kun oot täysikänen.
No on kyllä omituista. Jos ei oikeesti oo laittomia puuhia ja vanhempasi ovat vaan "pettyneitä" niin siitä vaan. Pidä kivaa ja elä mut oo varovainen. Voithan sä myös jutella vanhemmillesi että hei nää on mun rahat ja elämä ja te ette ole mun huoltajia. Voit sanoa myös että toki asut niillä, mutta tästä ei aiheudu niille lisäkustannuksia eikä mitään muutakaan haittaa ja niiden "periaate kysymyksillä" ei oikeesti oo kunnollisia perusteita enää.

Miten ke edes rajoittaa sun rahan käyttöä? Liekkö se edes laillista kun se on kuitenkin sun rahaa...

Juu noita sääntöjä on kyllä tullut rikottua ihan ilman mitään huonoa omatuntoa :D En tiedä vaikuttaako se että he ovat jonkin verran uskovaisia että haluavat sen takia pistää mulle tommosia sääntöjä?
Siis... Toihan on jo laitonta et ne rajoittaa jo sun OMAN rahan käyttö

Ei ne sitä mitenkään silmäkovana seuraa mut jos on vaikka tilanne ettei rahaa ole enää paljoa tilillä vaikka jonkun isomman menoerän jälkeen (esim jouduin ostaa uuden puhelimen kun vanha hajos) niin voin olla varma että en sitä kyllä heiltäkään saa, perusteena että ”sinun pitää oppia käyttämään rahaa säästeliäämmin eikä turhiin humputuksiin”
(huom. Mun kuukausipalkka on 300€ josta kustannan vaatteet, kosmetiikan, jotkin hygieniatuotteet, bensan, koulukirjat, harrastusvälineet jos tarvitsen uusia, ja kaikki muut kustannukset mitä vapaa-ajalla menee. Mutta siskojani he kyllä auttavat koska ”he ovat liian nuoria tekemään töitä”...)
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,948
Reaktioarvo
5,738
Juu noita sääntöjä on kyllä tullut rikottua ihan ilman mitään huonoa omatuntoa :D En tiedä vaikuttaako se että he ovat jonkin verran uskovaisia että haluavat sen takia pistää mulle tommosia sääntöjä?


Ei ne sitä mitenkään silmäkovana seuraa mut jos on vaikka tilanne ettei rahaa ole enää paljoa tilillä vaikka jonkun isomman menoerän jälkeen (esim jouduin ostaa uuden puhelimen kun vanha hajos) niin voin olla varma että en sitä kyllä heiltäkään saa, perusteena että ”sinun pitää oppia käyttämään rahaa säästeliäämmin eikä turhiin humputuksiin”
(huom. Mun kuukausipalkka on 300€ josta kustannan vaatteet, kosmetiikan, jotkin hygieniatuotteet, bensan, koulukirjat, harrastusvälineet jos tarvitsen uusia, ja kaikki muut kustannukset mitä vapaa-ajalla menee. Mutta siskojani he kyllä auttavat koska ”he ovat liian nuoria tekemään töitä”...)
Aa aivan...ei kyllä kiva siltikään:/
 

Taivaansini

Asiantuntija
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
1,853
Reaktioarvo
1,419
Eka ku alotin lukemaan tätä keskustelua niin luulin, että ne säännöt olis paljon lievempiä, mutta semmosii, jotka voi kuitenkin ärsyttää, mutta täähän on ihan HIRVEÄÄ KONTROLLOINTIA! D: En ite muutenkaan ikinä toimi noitten sääntöjen vastaan vaikkei mulla tommosii sääntöi ookkaan, mutta voin vaan kuvitella, kuinka rasittavii noi on, enkä ymmärrä mikä tos on ollut pointtina laittaa tommosia sääntöjä. Hyvä että oot alkanut rikkomaan niitä. D:
 
Ylös Pohja