Mielenterveys Nukahin tännää äikäntunnille

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Ja eilen illalla itkin jostaki syystä. En tiiä, kai mua stressasi. Ja ahisti.

Ja ku nyt kotona ruokapöydässäki näytin tosi uniselta ja äiti mainitti asiasta nii kiva sit ku iskä päätti sanua että "No mitäpä kukkuu myöhää hereillä eikä mee nukkuu ajoissa"
Katoin sitä sellasella "haista paska"-ilimeellä mut en sanonu mittää ku oisin taas alakanu vaa itkee. Ketuttaa ku oon niin herkkä nykyään, ennen pystyin vaikka ihan huutamaan naama punasena kelle tahansa millon tahansa mut nyt en pysty ees rauhallisesti sanoo mittää vastaa ilima et meinaa itku tulla.
Iskä on ihan ruton rasittava, ihan niinku se tietäs mistää mittää.
Ei oo herra tainnu koskaan kuullakkaa sellasista asioista kuin stressi ja unettomuus, puhumattakaa mielenterveysongelmista.
Sit ku mainittin siitä että ku mun täti oli hämmästyny siitä et olin viime jaksosta saanu kolomesta kurssista kympin (on käyny saman lukion 10v sit ja se aina sannoo et ku siellä on nii vaikeeta saaha kymppejä mistään ku on niiiiiiin eliittikoulu) nii siihen iskä sano et "No se vissii unohti opiskella siellä ja sen kyllä huomaa siinä mite se töitäki tekkee". Teki mieli tiuskasta takasi että nii eihän mun tädillä ookkaa ku korkeakoulututkinto ja tyyliin kaksin- tai kolminkertanen palakka mun iskään verrattuna joka taas ei edes koskaan hakenu korkeakouluun että kummallakohan ne opiskelut jääny vähemmälle ja kumpikohan ei ossaa muuta tehä ku vaa käydä jahtaamassa kettuja jossaki pelloilla ja samalla tuhlata rahoja polttoaineeseen

Joo piti purkaa vähän ajatuksia.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Mun äikänope (on myös luokanvalvoja) myös laitto mulle samantien sen tunnin jäläkee viestii et onks mulla kaikki hyvin ;___; Meinasin alakaa itkee. Yritin siinä sitte miettiä et mitä vastaan.
Lopulta sanoin et olin vaa nii väsyny ku stressaan ja ei oo aikaa tehä mittää mikä siis tarkoittaa et joudun siitä ajasta minkä voisin nukkua tekkee kaikkee hommaa..
Se sit vastasi et hyvä ku sanoin ja et mun pittää huolehtii omasta hyvinvoinnista ennen opiskelua.
Mut en tiiä jotenki ihana ku ees joku huolehti, muut tuntuu vaa sanovan et no mee nukkuu tarpeeksi aikasin mutta rutto en vaan pysty ku vaikka menisin aikasin nii en saa nukuttua koska unettomuus~~
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Argh mää en oo tännää saanu mittää aikaa. Huomenna onneks oon jo kahelta kotona mut mulla on kuudelta se kuoro joka kestää sit kaheksaan nii jeejee en tiiä saanko sit huomennakkaa mittää aikaa. Torstaina ois se fysiikan välikoe... Mennee varmaan aivan penkin alle mutta aivan sama, ei sillä oo väliä mitä mää siitä saan kuhan pääsen läpi. Mut silti mua ressaa se ihan järkyttävästi niinku arghhhhh
 
Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
Tsemppiä D: älä nyt pala loppuun D:

On niiin perseestä että aina väitettään että ois vaan kaikki yöt puhelimella. Ei oo semmosta vaihtoehtoa että ei sais unta.
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Joo mulla siis samoja fiiliksiä. Onneks nyt äiti on tajunnut et ei oo kaikki ihan hyvin. Oon luullut, ettei mun vanhemmat osaa puhua mun kanssa muuten kuin vaan syytellä ja painostaa.

Ihana toi sun ryhmänohjaaja, sille kannattaa sanoa jos menee liian raskaaksi kun selkeästi osoittautunut noin välittäväksi tapaukseksi.

Milloin sulla on syysloma? Mulla on nyt, tuli kyllä tarpeeseen. Olen käyttänyt lähinnä nukkumiseen vaikka pitäisi jotakin koulujuttuja tehdä. Oikeastaan suosittelen sitä, että jos ei vaan jaksa niin anna itsesi olla jaksamatta. Ei maailma siihen kaadu jos ei teekään ihan kaikkea. Olen oppinut tämän viime viikkojen aikana.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Tsemppiä D: älä nyt pala loppuun D:

On niiin perseestä että aina väitettään että ois vaan kaikki yöt puhelimella. Ei oo semmosta vaihtoehtoa että ei sais unta.
Koitan olla palamatta D:

No niimpä, jotenki aatellaa et kaikki on sen puhelimen vika. Pah, mun iskä sais kyl kattua peiliin ku ei muuta teekkää ku on puhelimella sillon ku sattuu olemaan kotona ku pittää vahtia että jos joku kaveri löytää ketun
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Joo mulla siis samoja fiiliksiä. Onneks nyt äiti on tajunnut et ei oo kaikki ihan hyvin. Oon luullut, ettei mun vanhemmat osaa puhua mun kanssa muuten kuin vaan syytellä ja painostaa.

Ihana toi sun ryhmänohjaaja, sille kannattaa sanoa jos menee liian raskaaksi kun selkeästi osoittautunut noin välittäväksi tapaukseksi.

Milloin sulla on syysloma? Mulla on nyt, tuli kyllä tarpeeseen. Olen käyttänyt lähinnä nukkumiseen vaikka pitäisi jotakin koulujuttuja tehdä. Oikeastaan suosittelen sitä, että jos ei vaan jaksa niin anna itsesi olla jaksamatta. Ei maailma siihen kaadu jos ei teekään ihan kaikkea. Olen oppinut tämän viime viikkojen aikana.
Hyvä et sun äiti huolehtii susta! :3

Joo mää aattelin et jos en jaksa niin kyllä sanon sille. Ja tietysti on vaihtoehtona pidentää lukioaikaa ihan vaan vaikka 3,5 vuoteen nii ei tarvi nii tiiviisti kaikkee käydä mut en oo jaksanu sitä vielä aatella sen kummemmi D:

Ens viikolla alakaa täällä syyslomat. Itekki meinaan nukkua :D Toki sit teen sitä äikän juttua myös, ku on koko viikko aikaa eikä muita koulujuttuja sit oo.
En tiiä, mulla vaan on sellane tapa et väkisellä yritän aina ylisuorittaa vaikka järki sanoo että ei. Sitten itken ku tuntuu et en ossaa enkä jaksa enkä ehi. Aika tyhmää :') Oon kyllä toisaalta niin kiitollinen siitä et ainoostaan kirjotuksilla on väliä niin kurssit saa mennä aivan päin persettä kuhan vaa pääsee läpi
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Hyvä et sun äiti huolehtii susta! :3

Joo mää aattelin et jos en jaksa niin kyllä sanon sille. Ja tietysti on vaihtoehtona pidentää lukioaikaa ihan vaan vaikka 3,5 vuoteen nii ei tarvi nii tiiviisti kaikkee käydä mut en oo jaksanu sitä vielä aatella sen kummemmi D:

Ens viikolla alakaa täällä syyslomat. Itekki meinaan nukkua :D Toki sit teen sitä äikän juttua myös, ku on koko viikko aikaa eikä muita koulujuttuja sit oo.
En tiiä, mulla vaan on sellane tapa et väkisellä yritän aina ylisuorittaa vaikka järki sanoo että ei. Sitten itken ku tuntuu et en ossaa enkä jaksa enkä ehi. Aika tyhmää :') Oon kyllä toisaalta niin kiitollinen siitä et ainoostaan kirjotuksilla on väliä niin kurssit saa mennä aivan päin persettä kuhan vaa pääsee läpi
Meissä on aika paljon samaa. Mäkin vaan suoritan ja suoritan ja suoritan ja sitten kun on toi urheilukin tuossa niin suoritan sitten sitäkin. En ole koskaan oppinut kuuntelemaan kehoani, tarviin aina jonkun toisen ihmisen kertomaan mulle jos teen liikaa. :D Tai sitten on se toinen vaihtoehto että kroppa vaan lyö liinat kiinni, sekin on käynyt pari kertaa. En suosittele. Kannattaa huilata mielummin liikaa kuin liian vähän.

Joo, lukio on tosin raskasta mutta tavallaan myös armollista, tietyissä aineissa sinne mahtuu sekaan yksi tai kaksi nelostakin jos vaan käy tarpeeksi kursseja hyväksytysti. :) Ja 3,5 vuotta on ihan hyvä idea jos yhtään siltä tuntuu, mäkin oon menossa siihen suunnitelmaan. Mulla on aika opolle syysloman jälkeen.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Meissä on aika paljon samaa. Mäkin vaan suoritan ja suoritan ja suoritan ja sitten kun on toi urheilukin tuossa niin suoritan sitten sitäkin. En ole koskaan oppinut kuuntelemaan kehoani, tarviin aina jonkun toisen ihmisen kertomaan mulle jos teen liikaa. :D Tai sitten on se toinen vaihtoehto että kroppa vaan lyö liinat kiinni, sekin on käynyt pari kertaa. En suosittele. Kannattaa huilata mielummin liikaa kuin liian vähän.

Joo, lukio on tosin raskasta mutta tavallaan myös armollista, tietyissä aineissa sinne mahtuu sekaan yksi tai kaksi nelostakin jos vaan käy tarpeeksi kursseja hyväksytysti. :) Ja 3,5 vuotta on ihan hyvä idea jos yhtään siltä tuntuu, mäkin oon menossa siihen suunnitelmaan. Mulla on aika opolle syysloman jälkeen.
Pittää kyl koittaa huilia nii ei keho ja mieli väsy :'D

Mää yritän valmistuu siihen kolmeen vuoteen mut aattelin et ku matikkaa on niin palijon et joihinki lukujärjestyksiin on pakko ottaa tyyliin kaks matikankurssia (käyn siis pitkää matikkaa) nii ihan jo sen takia varmaan pittää pidentää sit ku se on ajankohtasta, mut onneksi kummiski opo ja lv pittää ajan tasalla :')
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
Pittää kyl koittaa huilia nii ei keho ja mieli väsy :'D

Mää yritän valmistuu siihen kolmeen vuoteen mut aattelin et ku matikkaa on niin palijon et joihinki lukujärjestyksiin on pakko ottaa tyyliin kaks matikankurssia (käyn siis pitkää matikkaa) nii ihan jo sen takia varmaan pittää pidentää sit ku se on ajankohtasta, mut onneksi kummiski opo ja lv pittää ajan tasalla :')
Joo mullakin on pitkä matikka. Niitä on paljon. Ekana vuonna joka jaksossa matikkaa...
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,947
Reaktioarvo
5,738
Pittää kyl koittaa huilia nii ei keho ja mieli väsy :'D

Mää yritän valmistuu siihen kolmeen vuoteen mut aattelin et ku matikkaa on niin palijon et joihinki lukujärjestyksiin on pakko ottaa tyyliin kaks matikankurssia (käyn siis pitkää matikkaa) nii ihan jo sen takia varmaan pittää pidentää sit ku se on ajankohtasta, mut onneksi kummiski opo ja lv pittää ajan tasalla :')
Heip joo tähän väliin sanon että mulla on vuoden toinen burnout menossa ja siis oikeesti kannattaa ennaltaehkäistä ja pitkittää. Eikä se lyhyeen matikkaan vaihtokaan mikään häpeä ole, kurssimäärät ja työmäärä ei vaan ole ihan niin järjettömiä:D
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Heip joo tähän väliin sanon että mulla on vuoden toinen burnout menossa ja siis oikeesti kannattaa ennaltaehkäistä ja pitkittää. Eikä se lyhyeen matikkaan vaihtokaan mikään häpeä ole, kurssimäärät ja työmäärä ei vaan ole ihan niin järjettömiä:D
Mun on vähän pakko käydä pitkä matikka ku meinaan kirjottaa sen :'D Mut joo yritän keksiä keinoja et miten saisin helpotettua elämää lol
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,947
Reaktioarvo
5,738
Mun on vähän pakko käydä pitkä matikka ku meinaan kirjottaa sen :'D Mut joo yritän keksiä keinoja et miten saisin helpotettua elämää lol
Joo no siis niinhän se menee että jos meinaa kirjoittaa on sitä käytävä. Mutta onko sun pakko kirjoittaa pitkä matematiikka?
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Joo no siis niinhän se menee että jos meinaa kirjoittaa on sitä käytävä. Mutta onko sun pakko kirjoittaa pitkä matematiikka?
No ku yks aine pittää kirjottaa pitkänä eli siis joko matikka tai sit joku kieli. Enkkua käyn muutenki pitkänä mut mua ketuttaa se nii palijon et en tiiä. Ossaan puhua sitä mut en halua alakaa opettelee jotaki pienen pieniä kieliopin poikkeuksien poikkeuksien poikkeuksia.
Ruotsia käyn keskipitkänä. Eli periaatteessa pystysin kirjottaa jopa pitkänä, ei siitä ainakaan hirveesti haittaa ois ja tykkään ruotsista ja se on mulle tosi heleppoo. Mut mun itsevarmuus ei taida riittää siihen pitkän kirjottamiseen:')
Saksaa taas aion käydä lyhyenä jotennn ei toivoakaan että selviäisin pitkän kielen kirjotuksista
 

IhmeellinenIhminen

Asiantuntija
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
200
Reaktioarvo
141
meillä kaikilla on vuorokaudessa 24 tuntia ja tekemistä vois keksiä sitä vitusti enempi mutta tosiasia on se että kun tunnit alkaa tulemaan täyteen ja/tai kroppa sekä mieli alkaa varottelemaan just esim unettomuudella ja vitullisella stressillä pitää alkaa laittamaan asioita tärkeysjärjestykseen ja siis karsia jostain (huom. jostain muista asioita kun uni) oli se sitten harrastukset lukio kaverit tms

oon hyvä esimerkki siitä miten ei kannata toimia en kunnolla mistään karsinut ja jatkoin vaan samojen asioiden tekemistä ja oireet paheni päivä päivältä kunnes jossain kohtaa tuli täydellinen stoppi: olin kuukauden käytännössä yhtäjaksosesti pois koulusta ja olo oli saatanasta tosta on nyt vuosi ja edelleen mennään ihan vitun puoliteholla ja lääkärissä tulee rampattua että nyt oikeesti sun pitää tehä ratkaisuja ja nopeasti
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,947
Reaktioarvo
5,738
No ku yks aine pittää kirjottaa pitkänä eli siis joko matikka tai sit joku kieli. Enkkua käyn muutenki pitkänä mut mua ketuttaa se nii palijon et en tiiä. Ossaan puhua sitä mut en halua alakaa opettelee jotaki pienen pieniä kieliopin poikkeuksien poikkeuksien poikkeuksia.
Ruotsia käyn keskipitkänä. Eli periaatteessa pystysin kirjottaa jopa pitkänä, ei siitä ainakaan hirveesti haittaa ois ja tykkään ruotsista ja se on mulle tosi heleppoo. Mut mun itsevarmuus ei taida riittää siihen pitkän kirjottamiseen:')
Saksaa taas aion käydä lyhyenä jotennn ei toivoakaan että selviäisin pitkän kielen kirjotuksista
Ruotsia et voi kirjoittaa pitkänä ellei se ole sun A kieli. Tarvitseeko sun oiikeasti kirjoittaa noin montaa ainetta?
Et ole vieeläkäännqntanut perustetta miksi lyhyeen vaihtaminen olisi niin kamalaa. Jos englanti ei sinulle ole kovin vaikeaa, ei lyhyeen vaihtaminen siinä ole yhtään järkevää. Saa korkeakouluissa lyhyestä niin paljon vähemmän pisteitä. Aina ei tarvitse repiä ihan täysiä. Ellei nuo ole ainoat aineet mitä kirjoitat.

Mulle ei tarvi lukiota selittää mä oon lukiota käynyt sua vuoden kauemmin, mä tiedän kyllä:) en nyt vaan vakuutu että sä tiedät. Siksi mä yritän sulle selittää ettei kaikkea kannata kirjoittaa, etenkään pitkänä kun siinä ei ole mitään järkeä et hyödy mitään sellaisista aineista jotka "haluat" kirjoittaa vain sen takia että teknisesti voit.

Tuolla setillä sun ei tarvitsisi edes kirjoittaa matikkaa lainkaan.
 
Liittynyt
5.2.2021
Viestejä
4,660
Reaktioarvo
5,134
No ku yks aine pittää kirjottaa pitkänä eli siis joko matikka tai sit joku kieli. Enkkua käyn muutenki pitkänä mut mua ketuttaa se nii palijon et en tiiä. Ossaan puhua sitä mut en halua alakaa opettelee jotaki pienen pieniä kieliopin poikkeuksien poikkeuksien poikkeuksia.
Ruotsia käyn keskipitkänä. Eli periaatteessa pystysin kirjottaa jopa pitkänä, ei siitä ainakaan hirveesti haittaa ois ja tykkään ruotsista ja se on mulle tosi heleppoo. Mut mun itsevarmuus ei taida riittää siihen pitkän kirjottamiseen:')
Saksaa taas aion käydä lyhyenä jotennn ei toivoakaan että selviäisin pitkän kielen kirjotuksista
Hei mäkin olen irwikissan kanssa samoilla linjoilla. Vaikka pitkää matikkaa käyn ja sen kirjoitan myöskin, niin se on mulle täysin fine, koska matikka on ja on aina ollut mulle helppoa. Mutta jos matikka tökkii tai tuntuu liian raskaalta, lyhyeen vaihtaminen ei ole missään määrin huono idea, päinvastoin. Hyvin kirjoitettu lyhyt voi joskus olla arvokkaampi kuin vähän sinne päin mennyt pitkä. Jos enkku taas on sulle helppoa, kirjoita se. Ei siitä ällää tarvi saada, jotkut ei valmistaudu enkun kirjoituksiin mitenkään kun on niin hyvä kielitaitopohja alla.

Ruotsin kanssa taas jos se tuntuu sujuvan, anna mennä. Pitkänä sitä ei tosiaan voi kirjoittaa kylläkään jos se on sulla B-kieli.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,947
Reaktioarvo
5,738
Hei mäkin olen irwikissan kanssa samoilla linjoilla. Vaikka pitkää matikkaa käyn ja sen kirjoitan myöskin, niin se on mulle täysin fine, koska matikka on ja on aina ollut mulle helppoa. Mutta jos matikka tökkii tai tuntuu liian raskaalta, lyhyeen vaihtaminen ei ole missään määrin huono idea, päinvastoin. Hyvin kirjoitettu lyhyt voi joskus olla arvokkaampi kuin vähän sinne päin mennyt pitkä. Jos enkku taas on sulle helppoa, kirjoita se. Ei siitä ällää tarvi saada, jotkut ei valmistaudu enkun kirjoituksiin mitenkään kun on niin hyvä kielitaitopohja alla.

Ruotsin kanssa taas jos se tuntuu sujuvan, anna mennä. Pitkänä sitä ei tosiaan voi kirjoittaa kylläkään jos se on sulla B-kieli.
Just näin. Niinku oikeesti oikeesti.
@Myrskyvaroitus sun on pakko priorisoida. Tiedän että se on hauskaa buukata kaikki täyteen mut se ei kannata. Burnout ei ole kivaa. Ei ole kivaa olla sairaslomalla. Oikeasti.

Moneen yliopistoon hakiessa saa pitkänmatikan C:stä vähemmän pisteitä kuin lyhyen matikan M:mästä. Ja on tutkittu juttu että se ero on noin kaksi arvosanaa oikeasti. Siis jos sun matikka olisi C, voisi lyhyestä saada E:n. Näin mulle opo väitti. Ja tietenkin tuo pistetys systeemi. (Ne arvosanat menee siis L, E, M, C, B, A ja I on sitten hylätty)

Mihinkä meinasit myrskis hakea? Kannattaa jatsia sen alan pisterajoja ja sen mukaan valita eikä vain mututuntumalla tai siksi että kuulostaa hienolta. Montako ainetta kirjoitat?
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
meillä kaikilla on vuorokaudessa 24 tuntia ja tekemistä vois keksiä sitä vitusti enempi mutta tosiasia on se että kun tunnit alkaa tulemaan täyteen ja/tai kroppa sekä mieli alkaa varottelemaan just esim unettomuudella ja vitullisella stressillä pitää alkaa laittamaan asioita tärkeysjärjestykseen ja siis karsia jostain (huom. jostain muista asioita kun uni) oli se sitten harrastukset lukio kaverit tms

oon hyvä esimerkki siitä miten ei kannata toimia en kunnolla mistään karsinut ja jatkoin vaan samojen asioiden tekemistä ja oireet paheni päivä päivältä kunnes jossain kohtaa tuli täydellinen stoppi: olin kuukauden käytännössä yhtäjaksosesti pois koulusta ja olo oli saatanasta tosta on nyt vuosi ja edelleen mennään ihan vitun puoliteholla ja lääkärissä tulee rampattua että nyt oikeesti sun pitää tehä ratkaisuja ja nopeasti
Kamala et sulle kävi noin :(
Joo pittäis yrittää keksiä jotaki. Oon vaan niin tyhymä et en ossaa tehä mittää tarpeeksi nopiasti :') Oon yrittäny alakaa lisäämään mun unimäärää ja nyt sitä on vähän helepompi harjotella ku just alako syysloma..
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Ruotsia et voi kirjoittaa pitkänä ellei se ole sun A kieli. Tarvitseeko sun oiikeasti kirjoittaa noin montaa ainetta?
Et ole vieeläkäännqntanut perustetta miksi lyhyeen vaihtaminen olisi niin kamalaa. Jos englanti ei sinulle ole kovin vaikeaa, ei lyhyeen vaihtaminen siinä ole yhtään järkevää. Saa korkeakouluissa lyhyestä niin paljon vähemmän pisteitä. Aina ei tarvitse repiä ihan täysiä. Ellei nuo ole ainoat aineet mitä kirjoitat.

Mulle ei tarvi lukiota selittää mä oon lukiota käynyt sua vuoden kauemmin, mä tiedän kyllä:) en nyt vaan vakuutu että sä tiedät. Siksi mä yritän sulle selittää ettei kaikkea kannata kirjoittaa, etenkään pitkänä kun siinä ei ole mitään järkeä et hyödy mitään sellaisista aineista jotka "haluat" kirjoittaa vain sen takia että teknisesti voit.

Tuolla setillä sun ei tarvitsisi edes kirjoittaa matikkaa lainkaan.
No siis meille sanottiin et ruotsin voi kirjottaa pitkänä vaikka kävis keskipitkän. En sit tosiaan tiedä miten se asian laita oikeesti on.
Mutta en siis oo vielä täysin päättäny et mitä kirjotan, oon harkinnu et äikkä (pakko), psykologia, sit joko filosofia tai historia tai uskonto ja sit joku kieli eli joko enkku (inhoan) tai ruotsi tai saksa (todennäkösesti siis ruotsi keskipitkänä koska lyhyestä ei saa niin palijoa pisteitä ja enkku on mun inhokkiaine enkä jaksa opiskella sitä yhtää enempää ku on pakko). Ja siihen sit vielä pitkä matikka ku yks ainaki piti olla pitkänä.
Ja pitkän matikan käyn myös siksi ku siitä ensinnäki saa eniten pisteitä melekeen joka paikassa ja jos tulevaisuudessa sit päädynki tilanteeseen jossa mun pittää alakaa sitä matikkaa opiskelee nii hyvin usein ne on niitä samoja asioita mitä on käyty lukion pitkässä matikassa. Että sillä perusteella käyn sen.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Hei mäkin olen irwikissan kanssa samoilla linjoilla. Vaikka pitkää matikkaa käyn ja sen kirjoitan myöskin, niin se on mulle täysin fine, koska matikka on ja on aina ollut mulle helppoa. Mutta jos matikka tökkii tai tuntuu liian raskaalta, lyhyeen vaihtaminen ei ole missään määrin huono idea, päinvastoin. Hyvin kirjoitettu lyhyt voi joskus olla arvokkaampi kuin vähän sinne päin mennyt pitkä. Jos enkku taas on sulle helppoa, kirjoita se. Ei siitä ällää tarvi saada, jotkut ei valmistaudu enkun kirjoituksiin mitenkään kun on niin hyvä kielitaitopohja alla.

Ruotsin kanssa taas jos se tuntuu sujuvan, anna mennä. Pitkänä sitä ei tosiaan voi kirjoittaa kylläkään jos se on sulla B-kieli.
Sanoinki tossa ylemmässä viestissä jo perusteet sille miks meen pitkällä matikalla mut sanonpa nyt kumminki vielä et en mää sitä käy jos se oikeesti alakaa tuntuu raskaalta. Määhän en todellakaan ole mikään huono matikassa, se on mulle heleppoa vaikka en siitä erityisesti pidä. Eli motivaatiosta lähinnä vaan kiinni ja oon jo päättäny et jos en oikeesti jaksa nii sitten en jatka siinä.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Mihinkä meinasit myrskis hakea? Kannattaa jatsia sen alan pisterajoja ja sen mukaan valita eikä vain mututuntumalla tai siksi että kuulostaa hienolta. Montako ainetta kirjoitat?
Luultavasti Oulun yliopistoon psykologiaa opiskelemaan. Ku katoin nii pitkästä matikasta sai enemmän pisteitä ku lyhyestä. (wiki.eduuni.fi stä katoin ku opo suositteli sitä)
Ja kirjotan aika varmasti viis. Mietin aluksi et ehkä kuus mut en tiiä vielä.
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,947
Reaktioarvo
5,738
No siis meille sanottiin et ruotsin voi kirjottaa pitkänä vaikka kävis keskipitkän. En sit tosiaan tiedä miten se asian laita oikeesti on.
Mutta en siis oo vielä täysin päättäny et mitä kirjotan, oon harkinnu et äikkä (pakko), psykologia, sit joko filosofia tai historia tai uskonto ja sit joku kieli eli joko enkku (inhoan) tai ruotsi tai saksa (todennäkösesti siis ruotsi keskipitkänä koska lyhyestä ei saa niin palijoa pisteitä ja enkku on mun inhokkiaine enkä jaksa opiskella sitä yhtää enempää ku on pakko). Ja siihen sit vielä pitkä matikka ku yks ainaki piti olla pitkänä.
Ja pitkän matikan käyn myös siksi ku siitä ensinnäki saa eniten pisteitä melekeen joka paikassa ja jos tulevaisuudessa sit päädynki tilanteeseen jossa mun pittää alakaa sitä matikkaa opiskelee nii hyvin usein ne on niitä samoja asioita mitä on käyty lukion pitkässä matikassa. Että sillä perusteella käyn sen.
Saksan tietääkseni voit kirjoittaa pitkänä jos se on sulla A2 kieli. Eli jos alotit sen ala-asteella. Sit on jätkevää kirjoittaa matikka pitkänä jos enkku ei suju. Ja kuten sanoin se ero ei välttämättä pitkällä ja lyhyellä ole niin valtava kuin usein luullaan.
Jos sulla olis äikkä, joku ainereaali, ruotsi ja pitkä matikka ja lyhyt saksa tai toisin päin?
Onko sitä englantia pakko sitten kirjoittaa jos se on niin työlästä?
 

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,947
Reaktioarvo
5,738
katoin nii pitkästä matikasta sai enemmän pisteitä ku lyhyestä. (wiki.eduuni.fi stä katoin ku opo suositteli sitä)
Tämä ei pidä paikkaansa. Yritän selittää tän nyt mahdollisimman selkeästi kun tää on tosi monimutkaista.

Tottakai jos vertaat pitkän L:llää lyhyen L:lään niin tietysti pitkästä saa enemmän. Tottakai. Mutta se vertailu ei ole realistinen. Suurin osa ei saa L:llää. Ja ne eivät vastaa toisiaan. Eivät ole vertailukelposia. Ihan kuin verrattaisi 20-vuotiasta ja 8-vuotiasta keskenään ja todettaisiin että 8-vuotias on lyhyt koska on lyhyempi kuin 20-vuotias. Jotta voidaan tietää onko 8-vuotiaas oikesti lyhyt vai pitkä, täytyy häntä verrata tietysti omaan ikäluokkaansa ensin ja sitten voidaan tietää onko hän pitkä vai ei.


Lasketaampa, jos saisit pitkästä matikasta arvosanan C (vastaa noin arvosanaa 7), saat 18,0 pistettä.

Sitä ei voi kuitenkaan verrata suoraan lyhyen matikan C:hen, koska samalla taitotasolla on mahdollisuudet saada kaksi arvosanaa parempi eli E (vastaa noin arvosanaa yhdeksän). Kuulemma on tutkittu että lyhyen matikan arvosana on noin kaksiarvosanaa korkeampi kuin mitä pitkästä matematiikasta samalla taitotasolla saisi. Tämän kertoi siis opo.


Otetaan kuitenkin että saisit lyhyestä matematiikasta vaikka M:män, eli noin kasin. Sillä arvosanalla saat 18,9 pistettä. Ja 18,9>18,0. Itseasiassa melkein kokonaisen pisteen suurempi. Ja mahdollisuudet saada magna lyhyestä on paremmat kuin saada se pitkästä. Sun ei tarvitse saada kuin yksi arvosana parempi arvosana lyhyestä kuin pitkästä jotta saat lähes pisteen enemmän pisteitä.

Eli jos olet hyvä matematiikassa ja saat siitä jopa magnan, sulla olisi helpostikin mahdollisuus saada lyhyestä E tai jopa L. Toki lyhyen E tuottaa 0,4 pistettä vähemmän kuin pitkän M, mutta lyhyen L tuottaakin 4,3 pistettä enemmän kuin pitkän M.

matematiikka, pitkä vs lyhyt
L
36,1
28,3
E
30,0
23,6
M
24,0
18,9
C
18,0
14,1
B
12,0
9,4
A
6,0
4,7


Ja kirjotan aika varmasti viis. Mietin aluksi et ehkä kuus mut en tiiä vielä.
Hyvä että kirjoitat vain viisi, kuutta et tarvitse ellei se koulu kohon haet sitä erikseen vaadi.
 

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,066
Reaktioarvo
997
Girlll, löysää nyt vähän tai muuten palat loppuun nopeesti. Sun ei TODELLAKAAN oo pakko saada lukiosta mistään aineesta 10. Jos saat 7 niin se on semmonen perus hyvä, 8 on ihan tositosi jees ja siitä ylöspäin on vaan ylimäärästä plussaa. Ja sun ei todellakaan tarvi panostaa niihin aineisiin mitä et aio kirjottaa, riittää vaan et pääset läpi!
Tiiän et lukion ekat jaksot on haastavia, vaikeita ja stressaavia kun kaikki on uutta mutta siihen tottuu kun vaan hyväksyy sen et kaikkee ei tarvi tehä täysillä vaan vähempikin riittää
 

Lukutoukka_05_

Asiantuntija
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
1,066
Reaktioarvo
997
No siis meille sanottiin et ruotsin voi kirjottaa pitkänä vaikka kävis keskipitkän. En sit tosiaan tiedä miten se asian laita oikeesti on.
Mutta en siis oo vielä täysin päättäny et mitä kirjotan, oon harkinnu et äikkä (pakko), psykologia, sit joko filosofia tai historia tai uskonto ja sit joku kieli eli joko enkku (inhoan) tai ruotsi tai saksa (todennäkösesti siis ruotsi keskipitkänä koska lyhyestä ei saa niin palijoa pisteitä ja enkku on mun inhokkiaine enkä jaksa opiskella sitä yhtää enempää ku on pakko). Ja siihen sit vielä pitkä matikka ku yks ainaki piti olla pitkänä.
Ja pitkän matikan käyn myös siksi ku siitä ensinnäki saa eniten pisteitä melekeen joka paikassa ja jos tulevaisuudessa sit päädynki tilanteeseen jossa mun pittää alakaa sitä matikkaa opiskelee nii hyvin usein ne on niitä samoja asioita mitä on käyty lukion pitkässä matikassa. Että sillä perusteella käyn sen.
Mullekkin sanottiin yläkoulussa et keskipitkän ruotsin voi kirjottaa pitkänä mutta ei sitä oikeesti voi
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,585
Reaktioarvo
6,488
Girlll, löysää nyt vähän tai muuten palat loppuun nopeesti. Sun ei TODELLAKAAN oo pakko saada lukiosta mistään aineesta 10. Jos saat 7 niin se on semmonen perus hyvä, 8 on ihan tositosi jees ja siitä ylöspäin on vaan ylimäärästä plussaa. Ja sun ei todellakaan tarvi panostaa niihin aineisiin mitä et aio kirjottaa, riittää vaan et pääset läpi!
Tiiän et lukion ekat jaksot on haastavia, vaikeita ja stressaavia kun kaikki on uutta mutta siihen tottuu kun vaan hyväksyy sen et kaikkee ei tarvi tehä täysillä vaan vähempikin riittää
Juu mää ainaki yritän
Ainaki fysiikan kohalla oon jo onnistunu sen verran että en ollu siihen kokeeseenkaa mitenkään hulluna lukemassa enkä stressannu siitä. Sain kummiski kasin (tai no laskin ite mut ku läpipääsyrajan tiesi nii oli heleppo laskee) että oikeen hyvin meni vaikka ne oppitunnit aika usein oliki ihan puuta heinää mulle
 
Ylös Pohja