nuorille kirjoja!

mulkku

Uusi
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
51
Reaktioarvo
36
Kertokaa siis jotain hyviä kirjoja, mitkä mahdollisesti vois joitain nuorukaisia kiinnostaa. Jos vaan jaksatte, niin kertokaa myös siitä/niistä kirjoista jotain!!
:--)
 
Viimeksi muokattu:

almanakka

Asiantuntija
Liittynyt
8.2.2021
Viestejä
455
Reaktioarvo
399
Luin kerran kaikki Lemony Snicketin Surkeiden Sattumusten Sarjan 13 osaa parin kuukauden sisällä. Tästä on aikaa 7-8 vuotta, mutta muistan vieläkin miten siihen tarinaan jäi koukkuun muutaman kirjan jälkeen, ja edellisen osan loputtua piti heti tarttua seuraavaan. Pitäisi varmaan kirjoitusten jälkeen lainata ne taas kirjastosta ja lukea uudestaan.
 

meikä

takapihan stalkkeri
Liittynyt
4.2.2021
Viestejä
224
Reaktioarvo
188
no riippuu vähän, että minkä ikäset käsittää nuorten kategorian? Ite oon aina ollu kova YA -kirjallisuuden lukija ja luen sitä oikeestaan kaikista eniten sen helppolukusuuden ja "tyhmyyden" takia.
 

salisbury

nettimuumio
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
462
Minä myös! Jalkapallo ei kiinnostanut sitten yhtään enkä tykännyt pelata sitä, mutta nuo kirjat olivat kivoja.
Joo, sama homma. Ainut jalkapallo, mitä seuraan, on Huuhkajien pelit :'D mut noi kirjat tuli mulle lukuun ku olin just samanikänen, ku se päähahmo ja kasvoin vähän niinku sen tytön mukana :-) oli kyllä mukavia, vois joskus läydä kirjastosta lainaamassa ihan nostalgian vuoksi
 
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
176
Reaktioarvo
181
tässä jotain mistä ite oon tykänny:

johan harstad: darlah 172 tuntia kuussa. tässä kolme nuorta ja jotain astronautteja menee kuuhun ja siellä alkaa tapahtua kummia. tosi hyvä ja jännittävä kirja. kirjailija on selvästi tehny paljon taustatyötä perehtyen astronauttijuttuihin. 6/5

stephanie garber: caraval trilogia (caraval, valenda ja finale). maaginen ja taianomainen fantasiasarja ja on myös romantiikkaa.

sarah crossan: kuunnousu. säeromaani, jossa päähenkilön veli on tuomittu kuolemaan ja päähenkilö menee viettämään viimeisiä viikkoja sen kanssa. aivan ihana kirja, aihe on tärkeä, pistää miettimään ja on niin sydäntäsärkevä että itkettää varmasti.

sarah crossan: yksi. säeromaani tytöstä, jolla on siamilainen kaksoissisko. itkettävä myöskin.

sarah j. maas: throne of glass -sarja. fantasiasarja, romantiikkaa.

annukka salama: faunoidit-trilogia (käärmeenlumooja, piraijakuiskaaja ja harakanloukku). tässä on sellasia faunoideja jotka on vähän niinku ihmisen ja eläimen sekotuksia. romantiikkaa myöskin

katharine mckee: tuhat kerrosta -trilogia. utopia tulevaisuudesta, jossa nää päähenkilöt elää jäätävän isossa pilvenpiirtäjässä jossa on tuhat kerrosta. tässäkin romantiikkaa

meredith russo: tyttösi sun. kertoo trans tytöstä.

mila teräs: amiraali. poika jolla on paljon feminiinisiä piirteitä ja strugglaa normejen kanssa. ihana kirja jossa on myös runoja joita se päähenkilö kirjottelee

lisäks ainaki john greenin, holly boyrnen ja estelle maskamen kirjat on ollu hyviä
 

mulkku

Uusi
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
51
Reaktioarvo
36
Kiitos kaikille vastauksista!! :0 Houkuttelevia kirjoja. :} Laittakaa ihmeessä lisää suosituksii tulemaa, jos jotai on!!!!
 
Liittynyt
3.2.2021
Viestejä
384
Reaktioarvo
367
Ilkka Auerin Anastasia oli kiva nuorten kauhukirja, ja Jessica Townsendin Nevermoor-sarja on aika koukuttava.
 

Barefootbandit

Kokenut
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
107
Reaktioarvo
133
Yöllisen koiran merkillinen tapaus.

Kertoo 13-vuotiaasta, erilaisesta pojasta, joka tosin ei välttämättä tiedosta olevansa erilainen.
 

Mursuilijaa

*olemassa oleva*
Liittynyt
7.2.2021
Viestejä
1,199
Reaktioarvo
833
Väki 1:Muistojenlukija - ehkä hieman pitkäveteinen, mutta lukiessa semmoinen, jonka haluaa vain heti lukea loppuun. Eli todellakin suosittelen jos rakkaus & lievä fantasia kiinnostaa!!
Kertoo 16-vuotiaan tytön kesästä uusien ystävien ja uusien voimien keskellä, kommelluksilta säästymättä.
Yksi omia lemppareitani kuitenkin tämä siis...

Riskiraja - tämä on toiminnallisempi. Kertoo 14-vuotiaan pojan ja hänen ystävänsä joutumisesta keskelle Venäjältä salakuljetettavan tappavan viruksen hässäkkää.
Kirja alkaa ehkä hieman sekavasti, mutta jossakin kohtaa alkaa palaset loksahdella kohdilleen.
Todella toiminnan täyteinen ja itse ainakin tykkään myöskin tästä :)
 
Ylös Pohja