Syvälliset Olen huomannut että matkin muita hyvin helposti

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
-Omaksun itselleni helposti samanlaisia tapoja, ilmeitä ja eleitä mitä muut harjoittaa
-Käytän samanlaisia puhetapoja ja äänenpainoja joita muut.
-Jäljittelen helposti muiden tyyliä ja siksi pukeutuminen on hyvin sekalaista eikä mulla ole omaa tyyliä.
-Vähennän joidenkin tuotteiden kulutusta koska muutki.
-En ois koskaan uskonut mutta musiikkimakunikin on osittain tullut muilta. Siksi mulla on niin hirveen laajat soittolistat täynnä eri genrejä.
-Alan samaistumaan myös muiden tarinoihin.
-Alan helposti käyttämään puheessani samoja sanoja mitä muutkin. Muhun helposti tarttuu jonkun rikas kieli.
Teen nyt suuren tunnustuksen mutta siis saatan täällä varasijassakin omaksua jollekin varaanille tyypillisiä tapoja kommunikoida, esim. Käytän täällä aika ajoin skelen snif sniffejä, huijjuita, ihan kenen tahansa hmmmiä sekä olen huomannut että jäljittelen, en varmaan kovin selkeesti, ihan täysin huomaamatta kirjoittelussani aika monia varaaneja, esim joskus @qualitymonkey kirjoitustyyliä tai jtn koska muhun jotenkin vetoaa etnekin näiden kahden kirjoitustyyli (kolmannessa persoonassa puhuminen ei oo varmaan matkittu keltään). Sori jos jotain ärsyttää ja pahoittelen jos ahdistaa tää koko juttu en tee näitä kiusallaan mut muhun vaan tarttuu tollaset erittäin helposti ja haluun kai jotenkin sosiaalisesti sulautua joukkoon tai jtn emt. (Tässäkin tekstissä on varmaan jonkun kirjoitustyyliä, kerro jos tunnistit omasi :DD)
En tiedä voiko tässä matkimisessa olla jotain hyvääkin…
 
Viimeksi muokattu:

irwikissa

Puff-lohikäärme
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,950
Reaktioarvo
5,745
Joo samaistun...mä luulen et mulla johtui siitä että yritän vaan kuulua joukkoon ja "jos kerran tuo sai tuolla kavereita niin miksen minäkin kokeile"
 
Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
Mieki. Varsinki jos joku puhuu tosi "erikoisesti" niin voi elämä ko se tarttuu helposti D: mun kaks joukkuekaveria puhuu ihan tahallaan silleen hassusti ja se jää mulle päälle samantien :D ja jos joku sannoo "mää" niin kohta mieki jo sano.
Kröhöm oli yks oululainen kaveri tossa viime kesänä ja iskä vähän ihmetteli ko aloin yhtäkkiä sannoon mää enkä mie :D
 

Vikatikki

Asiantuntija
Liittynyt
30.5.2021
Viestejä
714
Reaktioarvo
822
Mä mukaudun varsinki viesteissä aina toisen osapuolen kirjotustyyliin. Puhuessa oon neutraalimpi, mun oma murre esimerkiksi on kadonnu lähes kokonaan ku kotona toinen puhuu eri murteella. Sanonnat ja erilaiset kirosanat kyllä tarttuu seuran mukaan.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Kiva huomata etten oo ainoo.
Tai ei siis sillä että pitäisin matkimista pahana asiana, en suinkaan. Olen vain ollut vähän huolissani mutta matkiminen taitaakin olla ihan normaalia sosiaalisissa suhteissa.
 

annimetall

Epävirallinen Viisuselostaja
Liittynyt
9.7.2021
Viestejä
2,453
Reaktioarvo
2,339
Mä mukaudun varsinki viesteissä aina toisen osapuolen kirjotustyyliin. Puhuessa oon neutraalimpi, mun oma murre esimerkiksi on kadonnu lähes kokonaan ku kotona toinen puhuu eri murteella. Sanonnat ja erilaiset kirosanat kyllä tarttuu seuran mukaan.
Joo, minäkin aina vähän yritän mukauttaa kirjoitustyylin viestitellessä toisen mukaan. Täällä tosin kirjoitan mahdollisimman kirjakielellisesti.

Puheessani kuuluu yleensä savon murre jollain tavalla, Oulussa vieraillessani yleensä jostain syystä enemmän kuin yleensä.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Mieki. Varsinki jos joku puhuu tosi "erikoisesti" niin voi elämä ko se tarttuu helposti D: mun kaks joukkuekaveria puhuu ihan tahallaan silleen hassusti ja se jää mulle päälle samantien :D ja jos joku sannoo "mää" niin kohta mieki jo sano.
Kröhöm oli yks oululainen kaveri tossa viime kesänä ja iskä vähän ihmetteli ko aloin yhtäkkiä sannoon mää enkä mie :D
Tästä tuli mieleeni kun olin ammattikoulussa ja siellä oli joitakin lappia puhuvia, niin vaikea arvata, aloinko käyttämään puheessani ”mie”, ”sie” ja ”authoon”, ”aphun” tms. Nykyään en edes muista miten lappia puhuthaan.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Mä mukaudun varsinki viesteissä aina toisen osapuolen kirjotustyyliin. Puhuessa oon neutraalimpi, mun oma murre esimerkiksi on kadonnu lähes kokonaan ku kotona toinen puhuu eri murteella. Sanonnat ja erilaiset kirosanat kyllä tarttuu seuran mukaan.
Mä oon hoksannut että viesteissä tulee useinkin mukauduttua toisen kirjoitustyyliin. Olen myös huomannut kun joku on mukautunut minun kirjoitustyyliini.
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Pohdin nyt sellaista että jos muuttaisin ulkomaille vierasta kieltä puhuvien sekaan, oppisinkohan kieltä ilman sanankirjaa? Ainakin enkun ymmärtäminen korvakuulolta on mulle hyvin vaikeaa nyt, mut jos yhtäkkiä olisinkin täysin vieraassa kulttuurissa eri maassa, alkaisinkohan tämän matkimisominaisuuden avulla hahmottamaan paremmin sen kulttuurin sosiaalisia tilanteita ja samalla myös kieltä sopeutuakseni joukkoon? Mietin siis tätä lohduttaakseeni itseäni kun en ymmärrä enkkua.
 
Liittynyt
20.4.2022
Viestejä
2,183
Reaktioarvo
949
Tästä tuli mieleeni kun olin ammattikoulussa ja siellä oli joitakin lappia puhuvia, niin vaikea arvata, aloinko käyttämään puheessani ”mie”, ”sie” ja ”authoon”, ”aphun” tms. Nykyään en edes muista miten lappia puhuthaan.
En miekään tiiä miten pitäis puhua tällä murteella :DD Puhun ihan miten sattuu :D

T. Lapissa koko elämänsä asunut :D
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,594
Reaktioarvo
6,501
Pohdin nyt sellaista että jos muuttaisin ulkomaille vierasta kieltä puhuvien sekaan, oppisinkohan kieltä ilman sanankirjaa? Ainakin enkun ymmärtäminen korvakuulolta on mulle hyvin vaikeaa nyt, mut jos yhtäkkiä olisinkin täysin vieraassa kulttuurissa eri maassa, alkaisinkohan tämän matkimisominaisuuden avulla hahmottamaan paremmin sen kulttuurin sosiaalisia tilanteita ja samalla myös kieltä sopeutuakseni joukkoon? Mietin siis tätä lohduttaakseeni itseäni kun en ymmärrä enkkua.
No siis kieltä oppii yleensä käytännön kautta paremmin ku vaan kirjoista. Että hyvinkin mahdollista ja lisäksi jos tavallaan omaksut (tai "matkit") asioita nopeasti nii se voi olla sulle jopa helpompaa ku monelle muulle ihmiselle.

Ja tosta murteesta nii ite hölötän Oulun murretta ja sit ku äitin suku on Kuusaamosta nii sieltäki on joitakin sanoja tarttunu mukaan puheeseen xD Kirjottaessa käytän sellasta kieltä ku vaa huvittaa, eli siis osa sanoista on Oulun murretta ja osa taas jotaki en ees tiiä mitä, kuhan vaan kirjotan lol
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
No siis kieltä oppii yleensä käytännön kautta paremmin ku vaan kirjoista. Että hyvinkin mahdollista ja lisäksi jos tavallaan omaksut (tai "matkit") asioita nopeasti nii se voi olla sulle jopa helpompaa ku monelle muulle ihmiselle.

Ja tosta murteesta nii ite hölötän Oulun murretta ja sit ku äitin suku on Kuusaamosta nii sieltäki on joitakin sanoja tarttunu mukaan puheeseen xD Kirjottaessa käytän sellasta kieltä ku vaa huvittaa, eli siis osa sanoista on Oulun murretta ja osa taas jotaki en ees tiiä mitä, kuhan vaan kirjotan lol
Ite kirjoitan tosi harvoin murteella.
Joskus käytän satunnaisia sanoja Oulun murteesta.
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,594
Reaktioarvo
6,501
Ite kirjoitan tosi harvoin murteella.
Joskus käytän satunnaisia sanoja Oulun murteesta.
Mää kirjotan murteella lähes aina. Toki oon huomannu et varsinki sillon ku joudun johonki tappeluun mukaan saatan yhtäkkiä kirjottaa aivan täydellisellä kirjakielellä xD
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Mää kirjotan murteella lähes aina. Toki oon huomannu et varsinki sillon ku joudun johonki tappeluun mukaan saatan yhtäkkiä kirjottaa aivan täydellisellä kirjakielellä xD
Tappeluissa sitä etenkin haluaa kirjoittaa kirjakielellä…
Mutta voisin kuvitella itseni kirjoittavan myös murteella tappeluissakin koska en jaksaisi olla koko aikaa kärsivällinen XD
 

Myrskyvaroitus

Järjestyksenvalvoja kuudelta aamulla
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
7,594
Reaktioarvo
6,501
Tappeluissa sitä etenkin haluaa kirjoittaa kirjakielellä…
Mutta voisin kuvitella itseni kirjoittavan myös murteella tappeluissakin koska en jaksaisi olla koko aikaa kärsivällinen XD
Mää kirjotan siks ku en tavallaan halua vaikuttaa mitenkää hyökkäävältä et yritän ratkasta sen homman yleensä järkevästi ku kuka sitä nyt tosissaan jaksaa tapella tuntemattomien kanssa netissä xD Plus onhan siinä sekin et tavallaan se toinen näyttää usein sit muiden ihmisten silmissä täydeltä pelleltä jos se taas vaikuttaa siltä et on menny täysillä tunteisiin :'D Et tavallaan sit mun oma asiallisuus korostaa sitä lol
Kasvokkain ei sitte oo asiallisuudesta tietoakaan (toki riippuen kenen kanssa väittelen) 😂
 

Minkelii

Lempeä kissojen palvelija
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
2.2.2021
Viestejä
4,441
Reaktioarvo
3,143
Mää kirjotan siks ku en tavallaan halua vaikuttaa mitenkää hyökkäävältä et yritän ratkasta sen homman yleensä järkevästi ku kuka sitä nyt tosissaan jaksaa tapella tuntemattomien kanssa netissä xD Plus onhan siinä sekin et tavallaan se toinen näyttää usein sit muiden ihmisten silmissä täydeltä pelleltä jos se taas vaikuttaa siltä et on menny täysillä tunteisiin :'D Et tavallaan sit mun oma asiallisuus korostaa sitä lol
Kasvokkain ei sitte oo asiallisuudesta tietoakaan (toki riippuen kenen kanssa väittelen) 😂
Joo sitä haluaa aina pitää riitatilanteita asiallisena. Mut riippuu tilanteesta. Aiemmin olen ollut hyökkäävä jos olen kokenut että rajojani loukataan väittelyssä tai toinen osapuoli on hyökkäävä, vaikka tiedän, ettei se ole välttämättä kovin kypsää, rehellisesti sanottuna en arvosta kauhiasti enää hyökkäävää asennetta.
En kyllä tosiaan täällä varasijassa ole kauhiasti tapellu kenenkään kanssa. Enkä netissä nykyisin muutenkaan. Olen onnistunut välttelemään kivasti sellaisia tilanteita, joissa voisi joutua tappeluun. Ihan omaksi parhaakseni.
En kasvokkainkaan tykkää väitellä. Perheenjäsenten kanssa saattaa tulla joskus joitakin sanaharkkoja, monesti siitä jos ne on puuttumassa mua itseäni koskeviin päätöksiini. Mutta inhoan riitatilanteita ihan hirveesti.
 
Ylös Pohja